Objavljeno u Nacionalu br. 625, 2007-11-06

Autor: Srećko Jurdana

SUROVA POLITIKA

Sanader na čelu kolone, Milanović uz Jurčića

U bitci lidera psihološki pobjeđuje Ivo Sanader, zato što je energičan, jezgrovit i pravocrtan, bez obzira na to što mu Milanović prijeti ispitivanjem porijekla imovine tražeći od njega da na televizijsko sučeljavanje - dođe li do toga - donese račune za satove i stambene prostore. Ishod bitke preko stranačkih lista neizvjestan je, i SDP-u se ovdje otvara prilika prije svega zbog HDZ-ova teškog konzervativizma. Na Sanaderovim popisima dominiraju stara partijska imena - hadezeovski hard-core - kojih se publika u dobroj mjeri zasitila. Sve što su Šeks, Hebrang, Jarnjak, Kalmeta, Marina Matulović-Dropulić itd. bili u stanju ponuditi, odavno su već ponudili i realizirali

Srećko JurdanaSrećko JurdanaU predizbornoj kampanji počela se napokon manifestirati puna raskoš imaginacije njezinih sudionika. Za Radimira Čačića, na primjer, publika je kroz usta njegovih priručnih uličnih glumica - dvije zrelije gospođe - mogla saznati da je ne samo pametan i sposoban, nego i zgodan, što ga u konačnici čini multiplicirano poželjnim za državne funkcije. Pljunuti Alen Delon, dodao bi raspoloženi narod. Ivo Sanader u svome televizijskome uratku odvažno korača na čelu kolone podanika i obavještava gledaoce da je ostvario sve, ali želi više, a odmah u narednome spotu na ulici ga prati Zoran Milanović, za nijansu demokratski povučen među ljudima “koji su snaga” (da ne bi ispalo kako se previše nameće), i govori nešto što je teško zapamtiti.

Ikonografija predizbornih reklama obilježena je kod svih sudionika profanom vizualno-retoričkom agresijom i traženje bitnih razlikovnih nijansi u toj agresiji zahtijeva specijalnu analitičku motivaciju kojom se odlikuju samo odabrani politoreklamolozi. Ovdje se usredotočujemo na prigodno impresionističko razmatranje scene, u kojem se razvija dojam da je HDZ po egzaktnosti poruka jači od SDP-a. Njegovi reklamoautori koncentrirali su se na bombardiranje uma, za razliku od SDP-ovih koji istražuju putove prema dobroti ljudske duše. HDZ je “protiv novih poreza”, SDP je “za nove poreze”, i pitomim konzumentima taj plakatski sažetak instantno ulazi u glavu, bez velikoga opterećivanja konotacijama i pojedinostima. Ako su HDZ-ove poruke i evidentno lažne - kao u slučaju “vraćenoga duga umirovljenicima” - ta činjenica u plošnome jednodimenzionalnome kontekstu Sanaderove kampanje, definirane trijumfalizmom nad stvarnošću, ne mora bitno utjecati na njihov opći propagandni efekt.


Zoran Milanović pojavljuje se u TV spotu lišen pratnje partijskih kolega, što je za njega dobro, kao što vjerojatno nije dobro da mu s desne strane korača invalidni starac, sućutnička pojava čija je komplementarnost s temeljnim partijskim sloganom prepoznatljiva tek nakon duljeg razmišljanja. Na plakatu se Milanović, međutim, slikao u društvu Ljube Jurčića - likovno sugerirajući da su približno isti po visini i po statusu - i preuzeo time na sebe dio Jurčićevoga birokratsko-dežmekastoga imagea. Kako smo već ovdje pisali, Sanader s razlogom hvata SDP na njegovoj liderskoj ambivalentnosti, i u tom je kontekstu opisana plakatska dramaturgija ulje na Sanaderovu vatru. Milanović je - otvoreno rečeno - lidera počeo glumiti s debelim zakašnjenjem, a i tada u maniri neodređenosti. SDP je Jurčića od početka trebao definirati kao ekonomističkoga zamjenika premijera i namijeniti mu funkciju kakvu kod Sanadera drži Damir Polančec, ne obazirući se na sugestije iz Račanovoga političkog testamenta. Problem, međutim, nije bio samo u Račanovim sugestijama, nego i u Milanovićevoj nesigurnosti. Sanader je u ranoj fazi bitke za vlast prilično dobro uočio da Milanović sa sobom nije na čistu može li operativno voditi državu, i Jurčić mu na tom planu dolazi kao strateška ispomoć koja u isto vrijeme implicitno ukazuje na njegove inhibicije i ograničenja.

U bitci lidera psihološki pobjeđuje Ivo Sanader, zato što je energičan, jezgrovit i pravocrtan, bez obzira na to što mu Milanović prijeti ispitivanjem porijekla imovine tražeći od njega da na televizijsko sučeljavanje - dođe li do toga - donese račune za satove i stambene prostore. Ishod bitke preko stranačkih lista neizvjestan je, i SDP-u se ovdje otvara prilika prije svega zbog HDZ-ovog teškog konzervativizma. Na Sanaderovim popisima dominiraju stara partijska imena - hadezeovski hard-core - kojih se publika u dobroj mjeri zasitila. Sve što su Šeks, Hebrang, Jarnjak, Kalmeta, Marina Matulović-Dropulić itd. bili u stanju ponuditi, odavno su već ponudili i realizirali, i javnosti je više nego solidno poznat monotoni politički standard kakav od njih može očekivati. Pozicioniranje Jadranke Kosor na prvo mjesto liste u Zagrebu možda je najveći paradoks u Sanaderovoj ponudi. Nejasno je čime se propovjednički obojena Radio-Madona, specijalizirana za braniteljsku populaciju i arhirodoljubnu tematiku, može suprotstaviti urbanome Milanoviću kojeg prate respektabilna građanska imena poput Antuna Vujića i Nevena Mimice.

Sanaderovo sklanjanje Kirina, Ljubičića, Rončevića, Ane Lovrin, Kolinde Grabar-Kitarović na niža mjesta na listama nije nikakav bitan pomak u njegovu doživljaju svijeta; radi se o degradaciji kadrova koji nemaju nikakve zasebne političke težine i funkcionirali su isključivo kao izvršitelji zadataka koje su im davali premijer i njegovi glavni ljudi poput Hebranga, s iznimkom Rončevića koji vjerojatno plaća račun za afere u MORH-u, a možda je i nepouzdan zbog ranije bliskosti s Glavašem. Sanader se, dakle, u svojoj selekciji oslanja na tradiciju i slavu HDZ-ovoga narodnoga imagea, pošteno otplaćuje dugove starim suborcima i pritom gubi korak s Milanovićem koji je - iako u neusporedivo slabijem liderskom položaju - pri izboru reprezentanata u SDP-u uspio proizvesti pravu malu internu revoluciju.

Preko predočenoga postupka indukcije dolazimo do enigme koja će se u psihologiji izbora vjerojatno pokazati ključnom: hoće li kod birača prevladati utjecaj Sanaderove liderske karizme koju podupiru stari glumci u starim ulogama, ili Milanovićevoga reformizma koji na nedorečene načine pokušava zadovoljiti apetite za promjenom.

Mesić, miješanje, M.M.D., IGH

Između premijera i predsjednika države razvila se zadnjih dana polemika o navodnom miješanju drugog u predizbornu kampanju prvog, i to na način koji dotičnome ne odgovara, odnosno koji favorizira njegove protivnike. Sanader je Mesića napao u povodu prozivanja Marine Matulović-Dropulić zbog interesnih veza s Radićevim IGH-om, a predbacio mu je i otvoreno svrstavanje na stranu SDP-a i HNS-a, što je navodno u proturječju s njegovom ustavnom ulogom. Mesić je na Sanaderove napade uzvratio porukom kako se ne miješa ni u kampanju, ni u stranačke programe, ali ima pravo reći što hoće.

Kad je riječ o odnosu prema SDP-u i saveznicima, Mesić je više puta publici jasno stavio na znanje da s naklonošću gleda na njihove ekonomske ideje, iz čega se moglo zaključiti da mu njihova izborna pobjeda ne bi bila mrska. Kritizirao je na Velesajmu i ekonomsku politiku Vlade, ali na to kao predsjednik države svakako ima pravo, bez obzira na kampanju. Upozoravanje na slabosti vitalnih točaka u državnome sustavu pripada spektru njegovih obaveza, iako trenutak koji je odabrao daje tom upozoravanju specijalno značenje. Isto se može reći i za prozivanje spomenute gospođe M. M. D. zbog sukoba interesa u IGH. U medijima su izračunali da je ministrica na porastu vrijednosti svojih dionica u IGH zaradila osamnaest milijuna kuna, i ta skromna svota - ako je točna - nesumnjivo je razlog za favoriziranje IGH u dobivanju državnih narudžbi, terenu na kojem Radićevom institutu svi drugi gledaju u rep.

Za Sanadera su Mesićeve izjave o M. M. D. i IGH kap koja je prelila čašu Mesićevoga udaljavanja od nesvrstanosti, ali o činjenicama o kojima predsjednik govori - sukobima interesa i bezobrazno monopolističkome položaju IGH u državi - premijer nije u stanju izreći ni riječ.

Vezane vijesti

Vlast nije nenarodna već demokratska

Vlast nije nenarodna već demokratska

U Hrvatskoj nikada na vlasti nije bila nenarodna vlast, ma kako loša bila, već uvijek demokratska vlast koja ima izbornu legitimaciju, izjavio je na… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika