Objavljeno u Nacionalu br. 625, 2007-11-06

Autor: Željko Rogošić

TKO JE PRAVI GOSPODAR RADIĆEVA INSTITUTA

'Nisam lažni vlasnik dionica IGH'

IVAN LEJO, splitski broker i najveći pojedinačni dioničar Instituta građevinarstva Hrvatske, odgovara na optužbe da je samo paravan stvarnom vlasniku

Broker Ivan Lejo tvrdi da je 20.086 dionica IGH kupio prije pet godina od jedne slavonskobrodske građevinske tvrtke po pojedinačnoj cijeniBroker Ivan Lejo tvrdi da je 20.086 dionica IGH kupio prije pet godina od jedne slavonskobrodske građevinske tvrtke po pojedinačnoj cijeni“Nisam nikome paravan za vlasništvo nad dionicama Instituta građevinarstva Hrvatske. To su samo moje dionice”, kazao je u razgovoru za Nacional splitski broker Ivan Lejo, vlasnik tvrtke Akcionar koja je najveći pojedinačni dioničar Instituta građevinarstva Hrvatske (IGH), moćne građevinske kompanije koja se proteklih dana našla na udaru predsjednika Stjepana Mesića zbog projekta pelješkog mosta i povezanosti s visokopozicioniranim ljudima Sanaderove vlade. Tvrtka Akcionar iz Zagreba u vlasništvu ima 12,67 posto udjela u IGH pa je Ivan Lejo ujedno vlasnik dionica IGH vrijednih više od 260 milijuna kuna. On je dugogodišnji broker iz Splita, poznat i kao suvlasnik splitske brokerske kuće Fintrade, koja godinama djeluje na hrvatskom tržištu vrijednosnicama. Utoliko su se pojavile kalkulacije i kombinacije da najveći pojedinačni dioničar Akcionar drži udjele u IGH u korist nekog drugog, osobe koja zbog visoke javne funkcije želi izbjeći negativne konotacije i prozivke zbog sukoba interesa.

Jer IGH je na više razina povezan s vladajućom strankom u Hrvatskoj. Na čelu te kompanije je Jure Radić, bivši HDZ-ov ministar i sadašnji predstojnik katedre za mostove i konstrukcije Građevinskog fakulteta, predsjednik Nadzornog odbora i dioničar je Petar Đukan, nekadašnji HDZ-ov saborski zastupnik, a vlasničke udjele imaju brojne osobe iz političkog i javnog života, poput ministrice Marine Matulović-Dropulić i direktora Hrvatskih autocesta Marija Crnjaka. Značajno je da su Hrvatske autoceste najveći davatelj posla Institutu građevinarstva Hrvatske na izgradnji i projektiranju autocesta, mostova i vijadukata. Iz te tvrtke dolaze mnogi lokalni i državni dužnosnici koji danas, među ostalim, odlučuju o urbanističkim planovima i o tome kojim će se tvrtkama dodjeljivati pojedini poslovi koje raspisuje država na teret poreznih obveznika. U Nadzornom odboru IGH je Aleksandar Čaklović, predsjednik uprave Autoceste Zagreb - Macelj koja je u državnom vlasništvu. Član Nadzornog odbora i suvlasnik IGH je i Slavko Kojić, pročelnik ureda za financije Grada Zagreba, gdje je IGH projektirao dva posljednja mosta. Sprega između sadašnje vlade i moćnog Most Pelješac, ako ikada bude sagrađen, stajat će porezne obveznike najmanje 2 milijarde kunaMost Pelješac, ako ikada bude sagrađen, stajat će porezne obveznike najmanje 2 milijarde kunaInstituta najbolje se očituje u porastu cijene dionice te kompanije: od 2003., kada je HDZ preuzeo vlast, do danas, cijena dionice IGH skočila je s 210 kuna, na 13 tisuća kuna, a dioničari su se praktički obogatili preko noći. Ivan Lejo, iskusni broker u trgovini dionicama i savjetovanju, i nekadašnji financijski direktor i zamjenik glavnog direktora tvornice ferolegura Dalmacija, iz Dugog Rata kod Omiša, dioničar u još petnaestak hrvatskih tvrtki, vrlo je jasno opovrgao takvu mogućnost. Ivan Lejo je s partnerom Davorom Sliškovićem početkom 90-ih osnovao brokersku kuću Fintrade, koja je dugo godina bila jedina brokerska kuća u jadranskom dijelu Hrvatske. Po obujmu poslova, među četrdesetak hrvatskih brokerskih kuća, Fintrade je u sredini. Lejo je bio i osnivač revizorske kuće List, ali je iz vlasničke strukture izišao prije pet godina.

NACIONAL: Tko je vlasnik 12,5 posto dionica IGH koje su upisane na tvrtku Akcionar i kako je do toga došlo?
- Tvrtka Akcionar, koju sam ja osnovao, jedini je vlasnik 20.086 dionica IGH. Formirao sam društvo Akcionar i u njega unio dionice koje sam osobno kupio. Dakle, dionice IGH moja su osobna imovina. Akcionar sam registrirao kao društvo za upravljanje drugim tvrtkama. Za sada su u njemu samo dionice IGH. Namjeravam unijeti i dionice drugih tvrtki, ali za sada su to male količine. Nisu sve tvrtke u koje sam uložio novac bile tako uspješne, odnosno njihove dionice nisu rasle kao IGH. Dionice IGH sam kupio i zadržao za dugoročnu osnovu, i naravno da sam zadovoljan što su ostvarile zavidan rast, pa ih tretiram trajnijim obiteljskim dobrom. Ostalim kratkoročnim dionicama trgujem.


Vrhuška HDZ-a na čelu s premijerom Ivom Sanaderom na otvaranju radova na mostu Pelješac 24. listopada; taj je projekt izazvao kontroverze jer ga je projektirao tim Jure RadićaVrhuška HDZ-a na čelu s premijerom Ivom Sanaderom na otvaranju radova na mostu Pelješac 24. listopada; taj je projekt izazvao kontroverze jer ga je projektirao tim Jure RadićaNACIONAL: Kako ste uopće stekli dionice IGH?
- Posredno, i to sasvim legalnom kupnjom prije četiri ili pet godina. Dionice sam na svoje ime kupio od jedne građevinske tvrtke iz Slavonskog Broda koja ih je stekla i svojevremeno dobila od države na ime radova izvođenih u obnovi ratom stradalih krajeva Hrvatske. Naime, Ministarstvo obnove i graditeljstva je građevinarima izvršene radove u obnovi plaćalo dijelom u novcu, a dijelom u dionicama pojedinih tvrtki. Mislim da se veći dio, oko 70 posto vrijednosti radova, plaćao u novcu, manji, oko 30 posto, u dionicama. Neke tvrtke time nisu bile zadovoljne. Tvrtka iz Slavonskog Broda ih je odlučila prodati, a kako je to moj posao, procijenio sam da bi ih bilo pametno kupiti.

NACIONAL: Po kojoj cijeni ste kupili dionice? Danas jedna dionica IGH na burzi vrijedi više od 13 tisuća kuna.
- Kupio sam ih po tadašnjoj tržišnoj cijeni od 140 kuna po dionici. I to je mogao svatko učiniti, odnosno dionice IGH je od te ili neke druge tvrtke mogao kupiti i netko drugi. Tada se na burzi trgovalo sporadično, u malim količinama, tržište je bilo loše i nelikvidno, i bio je uspjeh kada se trgovalo s nekoliko milijuna kuna dnevno. Danas se u danu s jednom dionicom HT-a dosegne 20-40 milijuna kuna. Dakle, nije se radilo ni o kakvom posebnom tretmanu niti se ikome išlo na ruku. Akcionar je danas, uz fondove i banke, jedan od dioničara IGH. Od srpnja 2007., od zadnje skupštine, član sam Nadzornog odbora IGH.

JURE RADIĆ na čelu IGH osmišljava projekte koje Vlada prihvaća kao svojeJURE RADIĆ na čelu IGH osmišljava projekte koje Vlada prihvaća kao svojeNACIONAL: Kada ste kupovali dionice IGH, jeste li znali ili slutili da će dosegnuti takav rast?
- Nije mi bilo na kraj pameti da bi dionica IGH mogla doseći takve razmjere. Znao sam da je to vrijedna tvrtka, jer po struci sam ekonomist i financijer. Iz njezine bilance znao sam iščitati trendove i zaključiti da će to biti dugoročna imovina za moju djecu. Naravno, nije IGH jedina tvrtka kojoj je vrijednost dionica značajno porasla. Pogledajte primjer Atlantske plovidbe kojoj je dionica s 30 kuna u protekle tri godine porasla na 3700 kuna. Dionica Tankerske plovidbe je s 240 kuna u tri godine narasla na 8000 kuna, a Jadranske banke Šibenik s 1000 na čak 17.000 kuna. Međutim, kada bih htio prodati dionice IGH, to bih mogao napraviti samo uz veliki pad cijene.

NACIONAL: Želite li kazati da vrijednost dionica IGH nije realna ili da je previsoka, pa je nitko trenutačno ne bi kupio? Je li vam netko ponudio da mu prodate dionice IGH?
- Trenutačno dionice IGH može kupiti samo onaj tko želi postati vlasnikom IGH. A sa mnom nitko nije kontaktirao radi kupnje Akcionarovih dionica IGH. Može se lako izračunati sadašnja vrijednost tih dionica. I to izgleda impresivno. Ali prava tržišna cijena dionica IGH, ili bilo koje druge tvrtke, saznala bi se kada bi netko odlučio kupiti 51 posto dionica. To bi formiralo cijenu prodaje dionica.

Uložio 3 milijuna kuna, zaradio 260 milijuna kuna

Ivan Lejo tvrdi da ga politika ne zanima te da nije ni u kakvim političkim kombinacijama. Kaže da je kao čovjek koji se razumije u ekonomiju i financije prije pet godina procijenio da će kupnja dionica IGH biti isplativ posao. Priznaje da ipak nije očekivao takav porast cijene dionice, za koju kaže da danas nije realna. Njegov udio u IGH danas na tržištu vrijedi više od 260 milijuna kuna, ali kada bi htio prodati svoj paket, kaže da ne bi mogao postići tu cijenu. Dionice IGH je prije pet godina kupio od jedne slavonske tvrtke za manje od tri milijuna kuna. Lejo kaže da je tadašnje ministarstvo obnove, kojem je na čelu bio Radimir Čačić, neke poslove građevinskim tvrtkama znalo dijelom plaćati i dionicama državnih tvrtki. Za tvrtku od koje je kupio dionice IGH Lejo kaže da ih se htjela riješiti jer joj je bio potreban novac.

Sprega s Gradom Zagrebom

Gradonačelnik Milan Bandić s dioničarima IGH, ministricom Marinom Matulović-Dropulić i direktorom HAC-a Mariom CrnjakomGradonačelnik Milan Bandić s dioničarima IGH, ministricom Marinom Matulović-Dropulić i direktorom HAC-a Mariom CrnjakomUz spregu s državnim vlastima, Institut građevinarstva Hrvatske dobro kotira i na lokalnoj razini, odnosno u poslovima gdje se kao investitori pojavljuju jedinice lokalne uprave. Tako šef IGH Jure Radić redovito za svoje tvrtke i institucije osigurava unosne poslove projektiranja ključnih kapitalnih projekata u Gradu Zagrebu. Nekad je to IGH, nekad Građevinski fakultet na kojem je šef katedre. Slučajno ili ne, jedan od dioničara IGH je i pročelnik ureda za financije Grada Zagreba Slavko Kojić.

Vezane vijesti

Radiću u Upravi

Radiću u Upravi

Tvrtka IGH na jesen će ponovo promijeniti vlasničku strukturu, jer će uslijediti još jedna dokapitalizacija nakon što je ovog mjeseca… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika