Objavljeno u Nacionalu br. 626, 2007-11-12

Autor: Sina Karli

EKSKLUZIVNO IZ SAN FRANCISCA

Smart izaziva Ameriku

U San Franciscu i slavnoj Silicijskoj dolini održano je veliko medijsko predstavljanje novog Smarta Fortwo koji će se na ulicama SAD-a pojaviti u siječnju 2008.

NAKON ŠTO JE 2007. Smart Fortwo uspješno lansiran u Europi, pa i u Hrvatskoj, to mini vozilo upravo kreće u osvajanje SAD-a, najvećeg automobilskog tržišta na svijetuNAKON ŠTO JE 2007. Smart Fortwo uspješno lansiran u Europi, pa i u Hrvatskoj, to mini vozilo upravo kreće u osvajanje SAD-a, najvećeg automobilskog tržišta na svijetu'Nadam se da će ljudi dolaziti u kino bez predrasuda”, izjavio je prošli tjedan neposredno prije premijere svog najnovijeg političkog trilera okrenutog protiv rata u Iraku i Busha, “Lions for lambs”, američki glumac i redatelj Robert Redford. Istu poruku Amerikancima - Open your mind - budite bez predrasuda - upućuju ove jeseni i automobilski marketinški stručnjaci koji na najvećem svjetskom tržištu, koje jako voli glomazne automobile - od cadilaca do jakih terenaca svih vrsta - uskoro, od siječnja 2008., kreću u prodaju - majušnog Daimlerova Smarta.

Da Amerika spremno dočekuje Smart Fortwo i da marketinški stručnjaci ništa ne prepuštaju slučaju, uvjerili smo se prošli tjedan na dvodnevnoj novinarskoj prezentaciji tog automobila koja je započela u središtu kalifornijske Silicijske doline, u San Joséu, a završila u San Franciscu. Kalifornija je odabrana za novinarske testne vožnje i zato što je to ključno američko tržište za prodaju automobila, vodeće u dizajnu, tehnologiji i ekološkoj svijesti. Tisuće kompanija visoke tehnologije imaju svoja sjedišta u samoj Silicijskoj dolini ili blizu nje, a od njih je pedesetak uvršteno na čuvenu Forbesovu listu najuspješnijih kompanija u Sjedinjenim Državama i svijetu. To su primjerice Adobe Systems, Apple Inc., Cisco Systems, eBay, Google, Hewlett-Packard, Intel, Oracle Corporation, Yahoo!, SanDisk, Sun Microsystems, da nabrojimo samo nekoliko najpoznatijih.

Smart ima i korijene u Silicijskoj dolini jer su upravo tamo prije petnaestak godina dizajnirana dva modela - preteče Smarta - Eco Speedster i Eco Sprinster, u Mercedes-Benzovu Advanced Design studiju u Irvineu. Na kraju, kako se moglo čuti na prezentaciji na kojoj su novinare pazili i mazili te o svemu u vezi sa Smartom izvještavali dizajneri, marketinški stručnjaci, distributeri, inženjeri i tehničari iz Amerike i Njemačke, Silicijska dolina sinonim je za Ameriku bez predrasuda, za onaj društveni sloj koji svojom kreativnošću, otvorenošću prema novom, stavom i znanjem vode naprijed. Smart za one koji pripadaju toj skupini ne bi trebao biti samo još jedan mali automobil nego vozilo za 21. stoljeće bez kojega se ne može baš kao što im je danas nezamisliv život bez Appleova Maca, iPoda i odnedavno iPhonea.

DIZAJNER UNUTRAŠNJOSTI Smarta i Mercedes-Benza Georg Asal, dizajnirao je i najnoviji model Smarta predstavljen u SAD-uDIZAJNER UNUTRAŠNJOSTI Smarta i Mercedes-Benza Georg Asal, dizajnirao je i najnoviji model Smarta predstavljen u SAD-uPrihvatiti Smart znači biti otvoren prema svijetu, pripadati liderskoj grupi koja promptno prihvaća nova bolja rješenja kao dio svakodnevnog života. Zašto tako visoka očekivanja kad je u pitanju Smart Fortwo najbolje je objasnio Anders-Sundt Jensen, šef Smartova brend menadžmenta u globalnom marketingu i prodaji, koji je rekao kako lansiranje Smarta u SAD-u ima izvrstan timing: Amerikanci su se suočili s golemim povećanjem cijena benzina. Galon trenutačno stoji više od tri dolara, a cijena i dalje raste, što je trostruki porast posljednjih godina. Litra benzina tamo stoji oko četiri i pol kune što je Amerikancima nezamislivo skupo s obzirom na način života, golemu potrošnju njihovih velikih automobila. Amerikanci se kao i Europljani bore i s gustim prometom i problemom parkiranja te zagađenjem okoliša.

Novi Smart sve se bolje prodaje u europskim gradovima jer malo troši, ne zagađuje okoliš a i lako ga je parkirati. Jensen tvrdi da ima puno elemenata za veliku budućnost Smarta u Americi. Američko razmišljanje je, smatra, posve drukčije nego nekad. To je pokazala kampanja koja je počela u svibnju u sklopu koje su organizirane road show ture od jedne do druge obale Amerike. Ljudima je omogućeno da isprobaju Smart i da dobiju podrobne informacije. Dosad su takvi skupovi privukli više od 70 tisuća Amerikanaca u 50 gradova. Amerikanci su dobili i mogućnost rezervacije Smarta putem depozita od 99 dolara. Smart je dosad rezerviralo više od 30 tisuća ljudi. Reakcije dilera automobila također vrlo ohrabruju one koji rade oko Smarta, ispričao je Jensen. Smart je u Americi primio više od 1400 prijava dilera. Odabrano ih je 70-ak koji će Smart prodavati širom zemlje.


U grupi od tridesetak novinara koji su se Smartovima vozili Silicijskom dolinom bilo je Poljaka, Amerikanaca, Britanaca, Japanaca, Nijemaca i dva hrvatska novinara s Eurolineovom predstavnicom za odnose s javnošću Miom Rajković. Kao što je poznato, Smart se u Hrvatskoj može kupiti upravo u Eurolineu. Prve isporuke Smarta u Hrvatskoj počele su u svibnju i do danas je prodano 120 vozila.

Početak testne ture bio je pred luksuznim hotelom Valencia, gdje su bile smještene spomenute svjetske novinarske snage, u Santana Row, ulici San Joséa s najboljim dizajnerskim dućanima, restoranima i hotelima. Novinarima su na raspolaganju bila tri modela Smarta Fortwo - osnovni standardni model, coupé i cabriolet. Svi će na američkom tržištu stajati manje nego u Europi - standardni model s osnovnom opremom stoji 11.590 dolara, coupéu je startna cijena 13.590 dolara, dok je Smartu Fortwo passion cabrioletu startna cijena bez dodatne opreme 16.590 dolara. Za usporedbu, cijena standardnog modela Smarta u Hrvatskoj je 11.400 eura.

ANDERS-SUNDT JENSEN šef brend menadžmenta, marketinga i globalne prodaje za Smart, tvrdi da Smart ima veliku budućnost u SAD-uANDERS-SUNDT JENSEN šef brend menadžmenta, marketinga i globalne prodaje za Smart, tvrdi da Smart ima veliku budućnost u SAD-uIz San Joséa krenuli smo prema prvoj postaji u Silicijskoj dolini - Kompjutorskom povijesnom muzeju u Mountain View. Svaki Smart bio je opremljen navigacijskim uređajem koji je novinare za volanom Smarta vodio do točno određenog mjesta. Nakon prve polusatne vožnje u muzeju smo osim prvih kompjutera razgledali izložbu svih dosadašnjih modela i prototipova Smarta. Smart, kako smo saznali, ima zanimljivu povijest.

Budući da u Americi jedan automobil prosječno prevozi samo 1,2 čovjeka, a da je uobičajena dnevna vožnja nešto kraća od trideset kilometara, 1993. proizvedena su dva automobila Eco Sprinter i Eco Speedster, prethodnici Smarta Fortwo. Princip je bio jednostavan: vozilo u obliku oraha - meku unutrašnjost od udara štiti čvrsti oklop.

Godine 1989. Nicolas G. Hayek, izumitelj Swatcha i vlasnik istoimene superuspješne kompanije, objavio je kako je započeo razvoj malog, šarenog plastičnog automobila te da traži partnere za brzo i uspješno ostvarenje projekta. Javio mu se Mercedes-Benz i za kratko vrijeme osnovana je nova kompanija Micro Compact car AG, čije je sjedište bilo u Bielu u Švicarskoj. Za proizvodnju tog automobila procijenjeno je sedamdesetak lokacija da bi se partneri na kraju odlučili za Hambach u Francuskoj gdje se Smart i danas proizvodi. Tadašnja tvrtka imala je sjedište u Švicarskoj, razvojni centar u Njemačkoj i proizvodnju u Francuskoj. Swatchmobile, kako je dobio nadimak, trebao je osvojiti europske gradove. No nije u tome uspio. Finalna verzija bila je daleko od Hayekovih očekivanja. Tehnologija motora bila je puno skuplja nego kod drugih malih automobila koji su se prodavali u Europi. Joint Venture je doživio velike gubitke i Hayek je izišao iz posla. Godine 2006. kompanija Smart GmbH bila je likvidirana, a njezini dijelovi preraspoređeni unutar grupe Mercedes-Benz. Tek naknadno je otkriveno da je Smart GmbH navodno izgubio blizu četiri milijarde eura od 2003. do 2006. Tada je DaimlerChrysler objavio da prestaje proizvoditi Smart Forfour i da će redizajnirati Smart Fortwo, dvosjed čiji je europski debi bio početkom ove godine, a američki u siječnju 2008. Inače, Smart je kratica od imena prvih partnera - Swatch Mercedes ART.

Testna vožnja prvoga dana nastavila se od Kompjutorskog muzeja prema drugoj postaji: grad Palo Alto i Stanford University. Nakon osvježenja u studenstkom kafiću Coupa café među studentima i profesorima tog prestižnog američkog sveučilišta, vozili smo do obale Tihog oceana, do turističkog i surferskog središta Capitola Beach. U restoranu Paradise Beach Grill na samoj plaži s pogledom na oceansko prostranstvo poslužen je ručak. Nakon povratka u San José - prisustvovali smo prezentaciji o sigurnosti Smarta, a navečer nakon odmora u hotelu Valencia, u obližnjem kinu - uz kokice i coca colu - održana je i mala konferencija za tisak.

PUTNICI ČUVENOG tramvaja u San Franciscu začuđeno promatraju minijaturno vozilo koje će se u SAD-u početi prodavati u siječnju 2008.PUTNICI ČUVENOG tramvaja u San Franciscu začuđeno promatraju minijaturno vozilo koje će se u SAD-u početi prodavati u siječnju 2008.Na američkoj novinarskoj promociji bio je i Georg Asal, dizajner i menadžer za unutrašnjost Smarta u Mercedes-Benzu. Unutarnji prostor Smarta vrlo je prostran u odnosu na dimenzije tog auta, komforan, atraktivan, svrsishodan i siguran. Asal je ispričao da je dizajn Smarta prilagođen potrebama i sigurnosti putnika u čemu je postavio nove standarde. Asala smatraju jednim od najvećih dizajnerskih stručnjaka koji u projektu Smarta radi već devet godina.

Drugi novinarski dan sa Smartom bio je možda i uzbudljiviji od prvoga jer je prva vožnja bila čak do San Francisca, do novog Smartova centra, u tom za mnoge najljepšem kalifornijskom pa čak i američkom gradu. Vožnja je trajala sat vremena po autocesti s četiri i šest traka, a nakon postaje i osvježenja u Smartovu centru nastavila se vožnjom najpoznatijim punktovima te bogate sedammilijunske metropole koju opsjedaju turisti iz cijeloga svijeta. Na putu prema luci San Francisca Ferry Building obišli smo točke odakle smo imali fantastičan pogled na slavni most Golden Gate, zatvor Alcatraz na malenom otoku oko kojega su jake morske struje, i nesvakidašnju priliku projuriti najužim središtem, njegovim strmim ulicama na kojima je glavna atrakcija otvoreni tramvaj San Francisca.

Smart je svugdje izazivao znatiželju i mnogo pitanja. A na naše pitanje Andersu-Sundtu Jensenu, koji je oduševljen reakcijama i zanimanjem Amerikanaca, tko su kupci u SAD-u, odgovorio je:

“Naši su potencijalni kupci vrlo slični profilu kupaca u Europi. To su ljudi širokih horizonata koji misle svojom glavom i ne robuju navikama. Ne može ih se definirati ni po dobi ni po tome koliko zarađuju. Mi ih u Europi nazivamo kreativnim slojem, a ovdje liderima koji promišljaju svijet u kojemu žive i pomiču granice. Automobil nije za njih statusni simbol, nego prijevozno sredstvo u skladu s njihovom filozofijom života - štedjeti gorivo, ne zagađivati okoliš, naći parking u gradu. Obišao sam velike europske gradove i vidio da je mnogim ljudima Smart bio jedini auto. Siguran sam da će u urbanim sredinama tako biti i u Americi. A kod onih u Americi koji žive drukčije, izvan grada, i imaju u garaži tri, četiri ili čak i više automobila, Smart će sigurno vrlo skoro biti jedan od njih.”

Inovacija i individualnost

Urednica Nacionala Sina Karli bila je na američkoj testnoj vožnji u San Franciscu i San Joséu,a snimljena je s novim Smartom u surferskom raju Capitola Beach na obali Tihog oceanaUrednica Nacionala Sina Karli bila je na američkoj testnoj vožnji u San Franciscu i San Joséu,a snimljena je s novim Smartom u surferskom raju Capitola Beach na obali Tihog oceanaNovi Smart Fortwo zadržao je sve prednosti starog modela, no ima niz poboljšanja - a sve za istu cijenu. I benzinski i dizel motori su mu jači uz potrošnju od 3,5 litara na 100 km u standardnim uvjetima i minimalno zgađenje okoliša. Novi je Smart sada i duži - ima 2695 cm - i brži pa doseže 145 km/h. Prtljažnik je povećan na 220 litara, a unaprijeđena je i pasivna sigurnost. Interijer vozila potpuno je redizajniran, a izrađen je i od kvalitetnijih materijala. Standardna su oprema četiri zračna jastuka, ESP i ABS, a ima i automatski mjenjač.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika