Objavljeno u Nacionalu br. 627, 2007-11-19

Autor: Dean Sinovčić

LET 3: GLAZBENA AVANGARDA IZ RIJEKE

'Mrle i ja smo ko guzica i gaće'

Pjevač grupe Let 3, Zoran Prodanović Prlja, nakon uspješne inozemne turneje govori o njihovoj iznimnoj glazbenoj karijeri i scenskim nastupima koji su često skandalizirali javnost

Zoran Prodanović Prlja ispred svojih kolega iz riječke grupe Let 3. Prvi slijeva njegov je najbliži suradnik, basist Damir Martinović Mrle Zoran Prodanović Prlja ispred svojih kolega iz riječke grupe Let 3. Prvi slijeva njegov je najbliži suradnik, basist Damir Martinović Mrle Nakon 20 godina postojanja, sedam objavljenih albuma i brojnih multimedijskih projekata, riječka grupa Let 3 vratila se prošlog tjedna s turneje po Austriji, Švicarskoj i Njemačkoj čime je potvrdila da se njihova kvaliteta i popularnost s godinama povećava. Nema sumnje da su Let 3 najoriginalnija grupa na području bivše Jugoslavije. Primjerice, izdali su album “Nečuveno”, na kojem nije bila snimljena niti jedna pjesma, ali su taj album uspjeli prodati u 350 primjeraka. Album “Jedina” iz 2000. prvo je izišao u samo jednom primjerku, a tek kasnije je umnožen. Organizirano je javno strijeljanje članova grupe Let 3. Izdali su i posebne čokolade koje su nazvali po spolnim organima. U videospotu za pjesmu “Rado ide Srbin u vojnike (pička)”, prvom singlu s posljednjeg albuma “Bombardiranje Srbije i Čačka”, četvorica kršnih momaka s brčinama sjede na kauču i masturbiraju. Videospot, naravno, nije emitiran ni na jednoj televiziji, ali su ga na internetu vidjele tisuće njihovih obožavatelja.

S druge strane, pjevač Zoran Prodanović Prlja i basist Damir Martinović Mrle su ne samo vrhunski provokatori nego i vrhunski glazbeni autori koji nikad nisu dopustili da multimedijska provokacija bude važnija od njihovih pjesama. Još prije gotovo 30 godina Martinović je svirao u riječkoj punk grupi Termiti, nakon raspada formirao je 1982. sastav Strukturne ptice a nakon toga 1985. s Prodanovićem je osnovao grupu Let 2 koja je dvije godine poslije promijenila ime u Let 3. Od 1989., kada su objavili album “Two Dogs Fuckin’”, Let 3 svojim kontroverznim nastupom dijeli radikalno publiku na one koji ih obožavaju i one koji ih smatraju vulgarnima, a o svome radu govorio nam je pjevač Zoran Prodanović Prlja.

NACIONAL: Ako dobro pamtim, ovo je vaša prva inozemna turneja nakon 10 godina. Prije 10 godina za inozemno gledateljstvo bili ste klasičan rock bend, ali kako su vas sada prihvatili s pjesmama s posljednjeg albuma koje je teško shvatiti ako ne dolazite s Balkana?
- Ne bih se složio da su ovo prvi koncerti vani nakon 10 godina. Povremeno smo svirali vani i prije ove turneje. Reakcije su iste jer smo oduvijek bili ozbiljan bend s odličnim pjesmama i svaki put je publika razumjela naš kontekst. Isto vrijedi i za pjesme i akcije oko “Bombardiranja” i “Jedine” i svih naših albuma.

NACIONAL: Jeste li u inozemstvu izvodili isti performans kao i na koncertima u Hrvatskoj i kako su to prihvatile austrijska, švicarska i njemačka publika?
- Nikad se nismo služili izrazom performans. Radije koristimo izraz glazbeno-scensko prikazivanje. Nastup je isti kao i u Hrvatskoj, pa su i reakcije iste. Mrletov splet i pjesma “Ciklama”, recimo, univerzalan je doživljaj na bilo kojem jeziku ili teritoriju.

Svi nastupi Leta 3 vizualno su atraktivni, a često i eksplicitno seksualni, kao što je bio ovaj u Schaffhausenu u Švicarskoj prije deset danaSvi nastupi Leta 3 vizualno su atraktivni, a često i eksplicitno seksualni, kao što je bio ovaj u Schaffhausenu u Švicarskoj prije deset danaNACIONAL: Vaš posljednji album “Bombardiranje Srbije i Čačka” dobio je pohvalne kritike, ali što kažete na one koji su tvrdili da je koncept pojeo sadržaj i da je Let 3 sve manje bend, a sve više grupa vještih provokatora? Dapače, tvrdi se da je to dijelom i zasluga producenta Iztoka Turka koji je isto napravio s grupom Laibach.
- To je besmislica. Niti je Iztok imao tu ulogu, niti se slažemo s tom tvrdnjom za Laibach. Iztok ne odlučuje o našem glazbenom i umjetničkom smjeru. Svoj dio posla, produkcijski, napravio je fenomenalno, s time da produkciju potpisuje i Mrle, spojivši na dosad nespojiv način rock, techno i narodne motive. Dosad smo vidjeli samo dobre kritike i prvi put čujemo da je netko imao nešto protiv. Po koncertima se vidi da su pjesme ostale, isto tako i sadržaj. Kao što je, uostalom, slučaj i sa svim našim dosadašnjim albumima i akcijama.

NACIONAL: Mnogi kritičari su tvrdili da ste u prvih 10 godina djelovanja, od 1989. do 1999., objavljivali albume svaki slabiji od prethodnog. Što se dogodilo uoči objavljivanja briljantnog albuma “Jedina” nakon čega, u posljednjih osam godina, niste imali ni jedan loš glazbeni trenutak?
- Ponovo se ne slažem. Oduvijek smo radili odlične albume i svaki je bio bitan napredak u svakom smislu. Pritom mislim i na šira umjetnička pitanja osim glazbe. Naši albumi su rađeni svake 3-4 godine, što nam je davalo vremena da stvorimo pjesme i ideje, te ih sprovedemo u djelo i podijelimo s narodom.


NACIONAL: Je li jedna od bitnih stvari u to vrijeme bilo stvaranje Leta 3 kao multimedijskog i multikulturalnog projekta umjesto nastavljanja “obične” rock ‘n’ roll karijere?
- Naravno, ali tako radimo otkad bend postoji. Let 3 je nastao iz Leta 2 koji je nastao iz Strukturnih ptica i Termita, dakle korijeni sežu 30 godina unazad. Mi smo jedini izvođač popularne glazbe s ovih prostora koji se stalno širi i ide prema novom.

NACIONAL: Koliko je u tome ulogu imala reorganizacija grupe? Kakav je odnos vas i Martinovića prema ostalim članovima, jesu li oni samo kvalitetni glazbenici koji prate vaše ideje ili vas oni, jer su mlađi, guraju prema novom?
- Bend je oduvijek imao svoju kreativnu jezgru u Mrletu i meni. U ovom sastavu djelujemo 10 godina i sigurno je da su ideje počele kolati između nas šestorice. Mi smo danas svirački u najjačoj postavi. Mrle i ja smo ko guzica i gaće, s time što neprestano mijenjamo uloge jer guzica je i bez gaća bitna stvar, dok su gaće bez guzice obična krpa. Ostatak benda je zdušno prihvatio tu činjenicu i praksu te smo uspjeli razviti vrlo jaku kemiju unutar benda.

NACIONAL: Nedavno je na HTV-u prikazan dokumentarni film o riječkoj glazbenoj sceni sa snimkama Termita u kojima je Martinović svirao bas i gdje se vide začeci vašeg scenskog nastupa s bacanjem perja po bini i publici. Jesu li to njegove ideje koje je on prenio na Let 3 ili vaše posuđivanje tuđih ideja?
- Termiti su bili fantastičan bend i sigurno je Mrle prenio dio duha u Let. Međutim, u 20 godina Leta 3 patentirali smo 30-40 širih društvenih ideja i poteza koje će ljudi do kraja svijeta vezivati jedino uz nas. Nisam siguran koliko bendova se može pohvaliti nečim takvim.

ČLANOVI GRUPE LET 3 na dodjeli Porina 2004.ČLANOVI GRUPE LET 3 na dodjeli Porina 2004.NACIONAL: Koliko su vaše ideje doista originalne? Za album “Jedina” iz 2000. rekli ste da će biti objavljen u samo jednom primjerku. Isto je 1983. napravio Jean Michel Jarre s albumom “Music for Supermarkets”, ali se on i zadržao na jednom primjerku i originalni zapis uništio. On je to napravio kako bi pokazao koliko mu se gadi glazbena industrija. Čini mi se da se i vi s njim slažete, ali niste imali hrabrosti zadržati se na jednom primjerku “Jedine”.
- Ne dijelimo gađenje prema glazbenoj industriji sa Jarreom. Mnogo više mi se gadi sam Jarre i njegova pretencioznost. Ako pogledate našu povijest, vidjet ćete mnogo ideja i poteza koje ne možete nigdje pronaći. Od albuma “Nečuveno”, cijelog koncepta “Jedine”, spomenika Babin kurac, javnih procesija, kolektivnog suicida, pa do internet akcije, kompletnog “Bombardiranja”, raznih imidža, doktora Majmudina Adžabe, zadnjih velikih koncerata u Rijeci i Zagrebu... Popis je nepregledan.

NACIONAL: Jesu li konzervativna hrvatska javnost i mediji plodno tlo za vaše medijske manipulacije pa vam spominjanje kurca u bilo kojem kontekstu donosi iznimnu pozornost? Jeste li uživali kada ste saznali da HTV 2001. odbija emitirati videospot za pjesmu “Ženu varam” jer su u njemu korišteni dijelovi propagandnih filmova JNA?
- U našem radu ima mnogo uživanja u svakom pogledu. Ali nije to jedini pokretač svega što radimo. Isto tako ne smatramo da je hrvatska javnost više ili manje konzervativna od ostatka Europe. Let 3 se bavi propitkivanjem kolektivne psihe i u tom radu se koristi različitim postupcima. Isto bismo radili da živimo i u, recimo, Belgiji. Važno nam je kako se umjetnik postavi. Ako se u Belgiji ne događaju takve stvari, to je zato što ne postoji nitko kao mi. Nisam bio sretan kad je taj spot bio zabranjen jer smatram da je odličan. Publika je bila zakinuta. A što se kurca tiče, ne spominjemo ga u bilo kojem kontekstu nego isključivo u kontekstu kurca.

NACIONAL: Koliko uživate u tome da “ispreskačete” većinu TV-voditelja hrvatskih glazbenih ili zabavnih emisija?
- Mrle jako uživa u tome, a ja uživam dok on to radi, ali mislim da u konačnici uživaju publika i voditelji i novinari koji vole raditi s nama jer nemaju priliku često razgovarati s nekim kao što smo mi.

ČLANOVI GRUPE inscenirali su svoje strijeljanje na Jelačićevu trgu u Zagrebu 2000. u znak protesta što je njihova diskografska kuća umnožila CD 'Jedina'ČLANOVI GRUPE inscenirali su svoje strijeljanje na Jelačićevu trgu u Zagrebu 2000. u znak protesta što je njihova diskografska kuća umnožila CD 'Jedina'NACIONAL: Fratar u Vrgorcu navodno je nakon vašeg nedavnog koncerta na misi pričao o “zločincima koji su nadlijetali Vrgorac”, “nekršćanima koji truju našu djecu” i “drogerašima i nevjernicima koje pravi kršćani ne slušaju i ne gledaju”. Otkud zanimanje Crkve za vaše nastupe? Je li to još jedan dokaz vaše popularnosti?
- Ne, to je dokaz kvalitete našeg rada. Preporučujem vam da odete u Vrgorac i osjetite s koliko ljubavi i poštovanja o našem nastupu govore obični, dragi, pošteni Vrgorčani koje i ovom prilikom srdačno pozdravljam. Što se tiče lokalnog fratra, poručujem mu da ni ja ni itko iz Leta 3 nije zločinac, trovač niti drogeraš i da mi je žao što je crkva u nedjelju ujutro poslije našeg koncerta bila slabo posjećena jer su mještani malo zalomili s nama. Tko zna, možda je u popa u Vrgorcu unišao nečastivi pa se treba naći egzorcist. Eto nas!

NACIONAL: Martinović je rekao da je svaka vaša akcija u sebi sadržavala plemeniti čin. Postoji li neki zajednički nazivnik u svim tim plemenitim činovima?
- Reci amen kad u pičku staviš kamen.

NACIONAL: Koliko akcijom “Plati, pa kreiraj” pri stvaranju novog albuma, gdje će slušatelji sami odabrati i sukreirati pjesme za novi album, želite proširiti članstvo u grupi Let 3 masovnim slušateljstvom?
- Radilo se o sukreiranju i to je legitiman umjetnički postupak koji dosad u toj formi nikad nije primijenjen. Ali to je manje važno nego dodatni element - a to je da za svoje sudjelovanje plate. Radiohead sad nude ljudima ploču preko interneta i neka plate koliko žele. Mi smo tražili da plate sudjelovanje u kreiranju. Prvo su platili i slali prijedloge, a onda su platili i glasovali za najbolji prijedlog i na kraju je prihvaćen prijedlog koji je zaradio najviše novca. Tako nešto nije nitko nikad napravio. Nije riječ o širenju članstva nego o jednom lijepom interaktivnom i kreativnom odnosu Leta 3 i naroda, koji je narod s veseljem prihvatio.

NACIONAL: Čini se da vam je popularnost grupe oduzela vrijeme koje biste eventualno posvetili radu na nekom novom kazališnom projektu. Koliko vam nedostaje kazalište?
- Ne nedostaje mi jer sam toliko na sceni, u najvećem kazalištu na svijetu imena Let 3, da je moja žeđ za time utažena, ali tko zna što me čeka.

NACIONAL: Ima li šanse da se Let 3 vrati klasičnoj glazbenoj formi od prije 15 godina?
- Ne slažem se da smo ikad bili klasičan bend. Naš prvi album “Two Dogs fucking’” je u trenutku objavljivanja bio sve samo ne klasičan rock album. Danas može tako zazvučati, ali tada je bio atipičan i revolucionaran u odnosu na ostatak scene. Sumnjam da ćemo se vraćati toj formi, a ako se i vratimo, to neće biti kopiranje tog izraza nego plod naše kreativne evolucije. Usto, kontekst sigurno i definitivno nikad neće biti isti.

NACIONAL: Jeste li vi ekshibicionisti?
- Ne, ti si!

Babin kurac

DAMIR MARTINOVIĆ MRLE uz babu koja ima njegovo lice, ali ne i ostaloDAMIR MARTINOVIĆ MRLE uz babu koja ima njegovo lice, ali ne i ostalo NACIONAL: Čime ste to privukli ugledne riječke arhitekte Sašu Randića i Idisa Turata da 2001. naprave veliki kip “Babin kurac” koji je bio izložen u nekoliko hrvatskih gradova?
- Ma to su naše pederske veze i uzajamno razumijevanje. Randić i Turato su u svojoj struci ono što je Let 3 u svojoj. Ugledni “agenti provokatori”, i prirodno je da smo se međusobno privukli. Živimo i djelujemo u istom gradu i moralo je doći do suradnje. Oni jako cijene Let 3 i sve ono što Let 3 znači, a ja sam njihov veliki štovatelj. Već razmišljamo o tome da radimo Babin pičić ili Babin kurčić.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika