Objavljeno u Nacionalu br. 629, 2007-12-03

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Filmski i medijski manipulator

KUBRICKOVA KOLEKCIJA sadrži pet filmova koji pokazuju da je Stanley Kubrick bio i velik i precijenjen te da je imao nos za nove trendove

SCENA iz filma '2001: Odiseja u svemiru' SCENA iz filma '2001: Odiseja u svemiru' Godina na zalasku obilovala je zanimljivim DVD izdanjima, no bila je siromašna pravim DVD kolekcijama. Proteklih godina situacija je bila drugačija (kolekcije Chaplina, Scorseseja, Bogarta, Jamesa Deana…), no ove su godine domaći distributeri prilično zakazali. Situaciju donekle popravlja recentni serijal Hitchcockovih filmova, presiromašan dodatnim prilozima da bi mogli govoriti o kolekciji, te reizdanje kolekcije filmova Stanleya Kubricka. Potonja sadrži 5 filmova koje smo već vidjeli u videotekama ”2001: Odiseju u svemiru”, ”Paklenu naranču”, ”Isijavanje”, ”Full Metal Jacket” i ”Oči širom zatvorene” (nažalost, izostavljeni su ”Lolita”, ”Dr. Strangelove…” i ”Barry Lyndon”), te podulji dokumentarac ”Život u slikama”, također objavljen na DVD-u i prikazan na HTV-u, no kako donosi i hrpetinu premijernih dokumentaraca, itekako je vrijedi preporučiti. Možda i kao poklon za nadolazeće blagdane i neradne dane, mada Kubrickovi filmovi baš i nisu idealna roba uz koju će se meditirati o Božiću.

Osam godina nakon smrti, Kubrick je više nego ikada najpoznatiji filmski art brand, čijim se filmovima stalno vraćamo. Nakon što mladi filmofili pažljivo pogledaju dokumentarce o nastanku i značenju ”Paklene naranče” ili ”2001: Odiseje u svemiru”, Kubrickov kult dobit će još pokojeg pristašu. Dijelom zato jer je Kubrickov način rada uistinu bio fascinantan, no dobrim dijelom i zato što su, pedantnom kontrolom redateljevih nasljednika, iz dodatnih priloga uglavnom uklonjeni pokušaji svake iole kritičnije prosudbe redateljeva opusa. No bilo je iluzorno i očekivati da će netko dobiti prostor za obrazlaganje teze da je, primjerice, druga polovica filma ”Full Metal Jacket” posve besmislena. Kubrick je Warneru zlatna koka za idućih sto stoljeća, stostruko većeg financijskog potencijala od bilo kojeg recentnog blockbustera, koji se prodaje sad i nikada više.

Ipak, silni hvalospjevi ne mogu prikriti činjenicu da svi Kubrickovi filmovi nisu ni izdaleka tako dobri, kako bi željeli njegovi nasljednici, izdavači i kolege koji ga često proglašavaju najvećim filmskim umjetnikom. Neosporno, Kubrick je bio velik redatelj ali gledano s vremenske distance, čini se da su božanstvenoj aureoli koja se oko njega isplela kumovali prije svega mitovi i legende, dobrim dijelom poticani od njega samoga, pa tek onda filmovi. Je li ”Paklena naranča” uistinu tako uznemirujuća slika budućnosti i mračne strane ljudske prirode ili je ipak riječ o virtuozno režiranom no značenjski ispraznom, eksploatacijskom art filmu, čije povlačenje iz distribucije nije uzrokovano toliko Kubrickovim strahovima koliko željom za mitologizacijom samoga sebe. Je li ”Isijavanje” išta više od vrlo dobrog psihološkog horora i da li je ”2001: Odiseja u svemiru” uistinu bogata tolikim značenjima, mudrošću i metafizikom koji su iz nje iščitavani proteklih tridesetak godina? Neosporni vizualni genij Kubrick prečesto nije znao što zapravo želi, osobito na planu dramaturgije, u što se možete uvjeriti čak i u ovim, strogo kontroliranim dokumentarcima, recimo slušajući svjedočanstva sa snimanja ”Full Metal Jacket”, potencijalno genijalne komedije apsurda, pokvarene banalnom ratnom završnicom. Prvi, neusporedivo bolji dio filma Kubrick je režirao savršeno. Ipak, nakon što saznate da je sve glavne replike na snimanju smišljao R. Lee Ermey, bivši oficir i vijetnamski veteran koji se igrom slučaja od savjetnika pretvorio u glumca, počinjete se pitati bi li i taj dio filma, bez Ermeyevih nevjerojatnih vulgarnosti, umjesto divne filmske inačice teatra apsurda bio smrtno ozbiljna i traljava priča o samospoznaji, u što se film pretvara? Ili što reći o divljenju filmu ”Oči širom zatvorene”, bravurozno režiranom djelcu o seksualnosti u kojem se, međutim, navodno najhrabriji od svih filmskih redatelja, ustručava iole slobodnije prikazati orgije? U to doba kada su seksualni tabui davno srušeni, osim u glavama onih koji vole zaboravljati povijest, kako bi ponavljanje mogli uvijek iznova prodavati kao avangardu. Jedan poštovani kolega ustvrdit će kako autori ne mogu istodobno biti veliki i precijenjeni, no ne znam kako bolje okarakterizirati Kubricka. Velik, zato što je režirao neke od najfascinantnijih sekvenci u povijesti kinematografije i nekoliko remek-djela, poput ”Uzaludne pljačke”/”Killing” i ”Barryja Lyndona”, a precijenjen zato što si je, nepogrešivim nosom za anticipaciju trendova koji će zanimati zapadne intelektualne elite (”Lolita”, ”Dr. Strangelove”, ”2001: Odiseja u svemiru”, ”Paklena naranča”) u povijesti filma osigurao nezasluženo istaknutije mjesto od mnogih darovitijih i plodnijih umjetnika, koji sebe nisu shvaćali tako ozbiljno, niti su imali takav nos za vlastitu medijsku prezentaciju, pa makar se sastojala i u skrivanju od medija.

SIMPSONI FILM CONTINENTAL
Kino verzija ”Simpsona” kvalitetom kaska za većinom epizoda glasovitog televizijskog serijala. Ne zbog štosova koji su očekivano sjajni, već zato jer su autori naprosto zaboravili da cjelovečernje filmsko djelce ipak zahtijeva drugačiju dramaturgiju od one svojstvene polusatnoj TV emisiji. Ipak, fascinantna animirana saga Matta Groeninga čak i u ovakvom, pomalo površnom filmskom izdanju, lakoćom zasjenjuje golemu većinu recentnih holivudskih igranih komedija. Podsjetimo se, ”Simpsoni” su panteon američke televizijske produkcije, u rangu njezinih najvećih ostvarenja poput Chaseove ”Obitelji Soprano” ili Milchova ”Deadwooda”.
The Simpsons Movie, am. anim. film, 2007.
R: David Silverman
GLASOVI: Dan Castellaneta, Julie Kavner, Nancy Cartwright
FILM: 4
DVD: 3


HOSTEL 2BLITZ
Drugi ”Hostel” Tarantinova ”štićenika” Elija Rotha (”Cabin Fever”) jednom je nogom u trećerazrednom eksploatacijskom šundu, no ukupno ostavlja relativno pristojan dojam. Naracija je uredna, likovi prepoznatljivi, režija ”likvidacijskih” prizora inovativna, no film prvenstveno vrijedi vidjeti zbog suvislo izloženog koncepta postojanja kriminalne organizacije, koja dokonim i bolesnim zapadnim bogatašima za lovu omogućuje nekažnjeno ubijanje omladine. Rothov film nije ništa posebno, no lijepo je za promjenu vidjeti žanrovsko B djelce ambicioznijeg podteksta, pa makar naglasak bio stavljen na odsječene glave i pse koji se hrane testisima.
Hostel: Part II, am. horor, 2007.
R: Eli Roth
GL: Lauren German, Bijou Phillips, Roger Bart, Heather Matarazzo
FILM: 2 i pol
DVD: 3


GOLI U SEDLUBLITZ
”Goli u sedlu” su, nesumnjivo, jedan od najutjecajnijih filmova u povijesti no isto tako i ogledni primjer da utjecaj ne mora imati nikakve veze s kvalitetom. Malo značajnih pogleda, malo hipi glazbe i malo tinejdžerskih lamentacija vezanih uz slobodu i eto prosječnog filma koji je u američkoj kulturi odigrao značajniju ulogu od bilo kojeg Hawksova i Wellesova remek-djela. S obzirom na veliki značaj ”Golih u sedlu”, ipak je šteta da DVD izdanje ne sadrži niti jedan jedini dodatni prilog. Gledatelje koji će ”Gole u sedlu“ konzumirati ekipno, oboružani opijatima kojima se odaju glavni junaci filma, vrijedi upozoriti da je na meniju i sumanuta mađarska sinkronizacija.
Easy Rider, am. film ceste, 1969.
R: Dennis Hopper
GL: Peter Fonda, Dennise Hopper, Jack Nicholson
FILM: 3
DVD: 1

Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika