Objavljeno u Nacionalu br. 631, 2007-12-18

Autor: Željko Rogošić

ROMSKI VIRTUOZI U HNK SPLIT

Čardaš na splitskoj fešti

FERENC SÁNTA i Mađarski nacionalni romski orkestar održali su u HNK Split, na 'Večeri Konstruktora' što svake godine uoči Božića i Nove godine ugošćuje glazbene zvijezde, majstorski koncert

Kontrabasist Zsolt Boni i cimbalist Károly Vadász, član jedne od najpoznatijih mađarskih dinastija cimbalista, u HNK Split Kontrabasist Zsolt Boni i cimbalist Károly Vadász, član jedne od najpoznatijih mađarskih dinastija cimbalista, u HNK Split Jedan od najpoznatijih svjetskih orkestara, Mađarski nacionalni romski orkestar, koji ima šezdeset i pet vrsnih romskih glazbenika, pod vodstvom umjetničkog direktora i prvog violinista, primaša Ferenca Sánta, u Split su došli na poziv velike splitske građevinske kompanije Konstruktora. Ta tvrtka svake godine prije Božića i Nove godine za „Večeri Konstruktora“ organizira koncert s poznatim glazbenim zvjezdama. U organizaciju koncerta pomogli su i intendant splitskog HNK Milan Štrljić i menadžerica Katarine Frankovics. Ona je mađarska Hrvatica i u Budimpešti ima agenciju Impresario koja se bavi menadžerstvom u kulturi.

“Velika je čast, obveza i odgovornost biti na čelu ovakvog orkestra koji stalno nastupa turnejama širom svijeta“, istakao je Ferenc Sánta, osnivač i ravnatelj romskog orkestra i dobitnik nagrade Lajos Kossuth, najvišeg mađarskog nacionalnog priznanja za kulturno i umjetničko stvaralaštvo.

“Orkestar treba držati na okupu, sastaviti program, pripremiti dionicu svakog instrumenta, održavati zasebne probe sa svakim muzičarem i zajedničke probe. Za to treba disciplina i ja sam dosta strog. Dobro je što će Mađarska od siječnja 2008. pomoći financijski i osigurati još bolje uvjete.

Ferenc Sánta je počeo svirati sa sedam godina i četvrti je član dinastije Santa. “Brat, otac, djed i pradjed su bili violinisti i svi primaši u svojim orkestrima. Za razliku od mojih predaka, ja sam diplomirao violinu na Muzičkoj akademiji Franz Liszt. Godine 1969. završio sam Konzervatorij i kao akademski obrazovani muzičar svirao u Simfonijskom orkestru u Göteborgu. Sviram širok repertoar djela ozbiljne glazbe i obožavam Brahmsa, Liszta, Bartóka, Straussa. Danas akademske titule ima većina članova Mađarskog nacionalnog romskog orkestra“, naglašava Sánta.

Sánta je bio zadovoljan prijemom splitske publike i kaže da cijene i vole romsku glazbu. “Ona je mađarska tradicija i ima duboke korijene u mađarskoj povijesti i kulturi. U Mađarskoj postoje tri velika romska orkestra - osim našeg tu su još Rajko i Stotinu roma te bezbroj manjih. Kad god sviram klasičnu muziku, željan sam romske. Kada sviram romsku, zaželim se klasike. Zato smo na koncertu u Splitu izveli i jednu i drugu", istakao je Santa.


Prva violina u orkestru i solist Sándor Burai ni trenutka se ne odvaja od svog instrumenta jer već godinama svira na violiniFerenc Sánta s članovima orkestra - mahom akademski školovanim muzičarima - na plaži hotela Medena u Trogi Ferenc Sánta s članovima orkestra - mahom akademski školovanim muzičarima - na plaži hotela Medena u Trogi Qudadini izrađenoj prije 250 godina. “Čuvam je kao oči u glavi. Njoj je svirao moj prapradjed, pradjed, djed, otac i ja“, ističe Burai koji je s Ferencom Sántom 1994. godine bio suosnivač Mađarskog nacionalnog romskog orkestra. “Sviram od svoje treće godine. Ozbiljnu glazbu sviram sa svojim komornim orkestrom. Upravo smo se prije nekoliko dana vratitli s gostovanja u SAD“, ističe Burai koji je oduševio publiku izvedbom „Leti lastavice“, mađarskog kompozitora Ede Reményija.

Károly Vadász je cimabalist i ima 33 godine, a u Mađarski nacionalni romski orkestar došao je iz orkestra Rajko gdje je bio solist. U orkestru Rajko sviraju juniori Mađarskog nacionalnog romskog orkestra. “Ferenc Sánta poslušao me kao 18-godišnjaka i pozvao da s velikim orkestrom pođem na gostovanje u Japan. Taj nastup u Japanu je bio tako uspješan da sam već petnaest godina u ovom orkestru. Upravo smo se vratili s dvadesete turneje po Japanu“, ističe Károlyi.

Kaže da se virtuoznost na cimbalu dugo uči, a njegova obitelj generacijama svira samo cimbal. ”Trenutno nas je šestoro u obitelji koji vrhunski sviramo cimbal. Cimbal je naša obiteljska tradicija i s pravom nas zovu dinastija cimbalista. Da bi postao virtuoz na cimbalu, treba puno vježbati, voljeti glazbu, dati srce u svakom trenutku. Važna je i vatrena publika. Kad vidim da publika prihvaća, to me dodatno nosi“, srčano priča Károlyi. Cimbal je počeo svirati u šestoj godini, potom je šest godina pohađao muzičku školu i počeo svirati u orkestru Rajko. “Moj uzor u cimbalu je moj otac Karl, koji mi je bio prvi učitelj, a potom jedan od najvećih svjetskih cimbalista Aladar Ratz, koji živi u Parizu. Znam sve svirati, volim klasike, ali u srcu mi je tradicionalna mađarska romska glazba“, iskren je Károlyi.

KATICA ILLÉNYI i Ferenc Sánta pred kipom Johanna Straussa u BečuKATICA ILLÉNYI i Ferenc Sánta pred kipom Johanna Straussa u BečuKontrabasist Zcolt Boni najbolji je Karolyijev prijatelj. „Uvijek mi se sviđao zvuk kontrabasa. Jedan stari Rom mi je rekao da je kontrabas osnova cijele muzike, iz pozadine daje ritam i sve kontrolira. Bez kontrabasa se u ciganskom orkestru ne može“, naglašava 40-godišnji Boni.

“Svirao sam u puno orkestara, ali slučajnost je da su mene i prijatelja Károlyija zajedno pozvali u Mađarski nacionalni ciganski orkestar. I od tada sviramo zajedno. Prošao sam sve muzičke škole, od osnovne do Konzervatorija u Budimpešti. Volim svirati jazz, ali najbolje se osjećam u tradicionalnoj romskoj muzici. Ovaj orkestar mi je velika ljubav. Bilo je puno upečatljivih nastupa i lijepih uspomena. Ali najveći doživljaj bio je nedavno koncert u Tokiju ispred pet tisuća oduševljenih Japanaca. Mirni istočnjaci potpuno su primili viruoznu i temperamentnu mađarsku romsku glazbu. Možda zbog toga što su oni jedina koja je u cijelosti primjenila metodu mađarskog glazbenog pedagoga Zoltana Kodaja u učenju glazbe od osnovne škole do akademija“, ističe Boni.

U Mađarskom nacionalnom romskom orkestru sviraju otac i sin. Otac je već renomirani glazbenik, a Gyula Varodi ima deset godina i drugi je primaš Mađarskog nacionalnog ciganskog orkestra. Violinu svira tri godine, a u Splitu je imao svoj prvi solo nastup i premijeru s velikim orkestrom.

“Već sam neko vrijeme svirao s malim orkestrom Varodi, orkestrom svoga oca. Sviram i u orkestru muzičke škole. Uza sve to, vježbao sam naporno najmanje tri sata dnevno da bih mogao doći u priliku svirati s primašem Sántom. Tek oko deset navečer stignem pisati školske zadaće. Osim violine ništa ne bih volio drugo raditi. Za nekoliko godina volio bih i ja biti primaš velikog orkestra“, kaže Gyula Varodi.

Romska atrakcija

Mađarski nacionalni romski orkestar, jedan od tri najveća mađarska romska orkestra, osnovao je 1994. violinistički virtuoz Ferenc Sánta i odonda ga vodi. Orkestar je gostovao po cijelom svijetu, a ove je godine prvi put održao veliki koncert u Beču. "Orekstar je postao mađarski kulturni proizvod u inozemstvu. Nastupamo širom svijeta, od Amerike do Australije. Dosad smo bili svugdje, osim u Kini. Zadnja turneja po Japanu u listopadu ove godine bila je jako uspješna. Početkom godine izlazi naš novi CD", ističe Sánta.

Vezane vijesti

Zabrinutost zbog proturomske ksenofobije

Zabrinutost zbog proturomske ksenofobije

Predsjednik saborskog Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Furio Radin na početku plenarne sjednice Hrvatskog sabora danas je u ime… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika