Objavljeno u Nacionalu br. 636, 2008-01-21

Autor: Tanja Simić, Miljenka Čogelja

CRÈME DE LA CRÈME

Zagreb grad visoke mode

Nakon što su u Zagrebu 2007. otvoreni ekskluzivni butici Givenchyja, Kenza, Chanela te Armanija, hrvatska je metropola postala regionalno središte mode spremno za najizbirljivije kupce

KUĆA VISOKE MODE za sada prodaje samo modne dodatkeKUĆA VISOKE MODE za sada prodaje samo modne dodatkeDa Zagreb postaje regionalni centar visoke mode pokazuje niz trgovina u kojima se prodaje najluksuznija odjeća, modni dodaci i parfemi najpoznatijih svjetskih modnih brandova, poput Kenza, Armanija, Chanela i Givenchyja, koje su prošle godine otvorene u Zagrebu. No, otvoriti dućan visoke mode nije jednostavno. Najluksuzniji modni brandovi na neko tržište dolaze tek nakon dugotrajnih priprema. Da bi se otvorila franšizna trgovina Armanija ili Kenza, potencijalni vlasnici franšiza moraju najprije dokazati proizvođaču takvog branda da je tržište spremno za njihov ulazak. Nakon toga moraju pronaći odgovarajuću lokaciju koja mora biti u najužem gradskom središtu, a prostor još mora biti i dovoljno velik i pravog oblika, da bi ga tim arhitekata i dizajnera mogao urediti prema standardu određenog branda. Pronaći takav prostor u središtu grada iznimno je teško pa ga neki traže i po nekoliko godina. Nakon toga vlasnici franšiza moraju ispuniti još niz kriterija za uređenje interijera. Primjerice, sav namještaj, lutke za izlaganje odjeće, police, vješalice i tepihe moraju uvesti iz raznih dijelova Europe i svijeta da bi njihova trgovina izgledala identično kao trgovine tog branda u drugim svjetskim metropolamaOtvaranje trgovina visoke mode pokazuje da je stvoreno tržište za luksuzniju robu.
Proizvođači ovakvih brandova ulaze samo na tržište zemalja za koje procjenjuju da imaju stabilnu privredu, što govori mnogo o mogućnostima neke zemlje.

Najnoviji primjer za to je jedinstvena Chanelova trgovina u ovom dijelu Europe otvorena u zagrebačkoj Jurišićevoj ulici, jedna od samo četiri takve u svijetu. Otvaranje dućana pokazuje interes te tvrtke za širenje na hrvatsko tržište u budućnosti, a još je jedna potvrda da su proizvođači luksuznih brandova visoke mode sve zainteresiraniji za otvaranje trgovina u Hrvatskoj. Potvrđuje to i trgovina modne kuće Givenchy koja je u travnju 2007. otvorena u strogom središtu Zagreba, u neposrednoj blizini hotela Dubrovnik. U njoj se za sada prodaju samo Givenchyjeve torbe i modni dodaci, ali ako prodaja krene dobro, mogli bi se proširiti na hrvatskom tržištu.

Tvrtka Lantea, koja se već godinama bavi prodajom tekstila, u svibnju 2007. otvorila je luksuznu trgovinu Emporio Armani u središtu Zagreba. Taj je dućan drugi na svijetu u kojem je Armani predstavio novi dizajn interijera svojih butika. Prvi je bio u Londonu. Direktor Lantee Miki Huljić ističe kako su otvaranju prethodili dugotrajni pregovori, istraživanja, lobiranje: “Prije tri godine odlučili smo Ulicu Frane Petrića, koja se nalazi u najužem središtu Zagreba, pretvoriti u ulicu visoke mode. U Milanu su pitali jesu li u Zagreb već stigli Prada, Gucci i Dolce & Gabbana, a budući da je naš odgovor bio negativan, odgovorili su da još nije vrijeme da Armani dođe u Hrvatsku jer je Giorgio Armani kralj visoke mode, a kralj dolazi posljednji. Nisam odustao, nego sam predložio da razmisle o tome kako je možda došao trenutak da kralj nekamo dođe prvi." Potpisivanje franšize nije bio niti lagan niti brz proces. Iako su sve pregovore vodili s menadžerima tvrtke, još je svaki detalj oko otvaranja dućana morao osobno odobriti i Giorgio Armani.




On je, kaže Huljić, dopustio da Armani ipak uđe na hrvatsko tržište, a osim toga odobrio je i lokaciju na kojoj će biti dućan te arhitektonski nacrt prostora. Kad su građevinski i dekoraterski radovi u dućanu bili dovršeni, najbliži suradnici Giorgia Armanija su, prepričava Huljić, fotografirali svaki detalj u trgovini i fotografije odnijeli njemu. Naposlijetku, kad ih je vidio, kaže Huljić, izjavio je kako je zagrebački Armani najbolje i najdosljednije uređen Armanijev dućan. “Zadovoljni smo rezultatima prodaje, a sve procjene koje smo imali prije otvaranja trgovine bile su točne. Iskustvo s Armanijem potvrdilo nam je da će Zagreb postati meka visoke mode u ovoj regiji. Činjenica da od Münchena do Atene postoji jedino ovaj Armanijev dućan mnogo govori.” Osim kupaca iz Srbije i, nešto manje, iz Slovenije, klijentelu čine ljudi iz diplomatskih i konzularnih predstavništava, te ljudi s estrade, poslovni ljudi, ali i mladi koji imaju istančan ukus i nešto više novca. “Svaki mjesec kontroliraju nas Armanijevi trgovci, a jednom tjedno obvezni smo fotografirati izloge i poslati fotografije u sjedište Armanija u Milano. Oni nam svaki tjedan šalju novi dizajn izloga, a mi onda prema tome moramo urediti svoj izlog. Nedavno sam naletio na jednoga gospodina koji radi u banci, a bio je na službenom putu u Milanu. Rekao mi je da je bio oduševljen jer je vidio isti izlog u Armanijevu dućanu u Milanu kakav je vidio koji dan prije u Zagrebu.”

BORBA ZA ARMANI Miki Huljić, direktor tvrtke Lantea, dugo se borio da dovede Armani u ZagrebBORBA ZA ARMANI Miki Huljić, direktor tvrtke Lantea, dugo se borio da dovede Armani u ZagrebUređenje izloga prema strogo propisanim pravilima, dekor interijera i vanjskog pročelja trgovine, nabava uvijek najnovije kolekcije, kriteriji su koje je morala ispuniti i direktorica hrvatskog zastupništva ekskluzivnog njemačkog branda visoke mode Escade Andrea Čermak. No kako je ona od završetka srednje škole bila zaposlena u Escadinu sjedištu u Münchenu, to iskustvo joj je pomoglo pri otvaranju trgovine u Hrvatskoj. “Kad sam došla u Zagreb, imala sam 25 godina, bila sam mlada i nadobudna i mislila da ću jednostavno otvoriti trgovinu i početi raditi. Ispostavilo se da to nije tako lako kako sam mislila”, rekla je Andrea Čermak. Uređenjem prostora, kao i lokacijom u Gundulićevoj ulici, zadovoljna je. Ulica je, kaže, frekventna pa im katkad zalutaju kupci koji nisu niti namjeravali ući u trgovinu. Osim tih slučajnih kupaca, u Escadi kupuju poslovne žene, koje čine većinu njihove klijentele:

“Kad bih rekla imena svih svojih kupaca javno, možda bi samo nekoliko njih ljudima bilo poznato. Uglavnom su naši kupci poslovne žene koje trebaju biti prikladno odjevene za posao i u Escadi kupuju odijela i kostime. U Hrvatskoj nema mnogo ljudi koji sebi mogu priuštiti takvu odjeću.” Predstavnici svih Escadnih trgovina, objasnila je Andrea Čermak, biraju odjeću iz iste kolekcije. “Svi dolazimo na reviju i prezentaciju kolekcije iz koje poslije biramo odjevne predmete. Također, svi radimo na toj kolekciji, šaljemo svoje komentare i prijedloge. Neke stvari se i izbacuju iz kolekcije ako ih premalo nas želi naručiti. Ono što će se prodavati u hrvatskoj Escadi znatno ovisi i o mom ukusu, te o onome što smatram da će se u Hrvatskoj prodavati, a to je sigurno drukčije od onoga što će naručiti u Parizu. Sigurno je, također, da je hrvatsko tržište mnogo konzervativnije od primjerice ruskog. Kad naručujem odjeću, mislim na gospođe koje bi to mogle kupiti. Sve naše stalne kupce poznajem, znam koje su im omiljene boje, koje brojeve odjeće nose.”

Iako smatra da se hrvatsko modno tržište razvija, za najveće modne kuće, kaže Andrea Čermak, Zagreb je još uvijek premalo tržište: “Mnogo je vrhunskih brandova koji niti ne daju franšizu, nego imaju samo vlastite trgovine. Takav je, primjerice, Louis Vuitton. Oni na primjer u Pragu imaju svoju trgovinu, a u Zagrebu je još nemaju. Smatram da je tome razlog vjerojatno otežan ulazak na tržište. Iako sam dugo živjela u Njemačkoj, bila sam uvjerena da poznajem hrvatski mentalitet. No kad sam počela raditi ovdje, uvidjela sam da je način na koji Hrvati posluju meni potpuno stran. Postoji mnoštvo stvari koje otežavaju ulazak na tržište, a uglavnom su vezane uz zakonske nejasnoće i sporu birokraciju.”

GLUMICE Nina Violić, Barbara Nola i Leona Paraminski u Chanelovu butiku u ZagrebuGLUMICE Nina Violić, Barbara Nola i Leona Paraminski u Chanelovu butiku u ZagrebuPočetkom listopada 2007., nedaleko od Cvjetnog trga, u Varšavskoj ulici u Zagrebu, otvorena je i trgovina poznate modne marke Kenzo. Uređena je po posebnim uputama Kenzovih stručnjaka, a jedna je od četiri u svijetu koje su, za sada, uređene prema tom konceptu. Osim Zagreba, trgovine s novim Kenzovim vizualnim identitetom nalaze se i u Šangaju, Parizu i Toulouseu. Kako je otvoren Kenzov zagrebački dućan, koji je u vlasništvu Zračne luke Zagreb, ispričao je direktor te trgovine Dinko Galić: “Još 1998. stupili smo u kontakt s upravom Kenza - namjeravali smo podići imidž Zračne luke Zagreb i odlučili da to bude proširenjem naše duty free trgovine. Povećali smo je sa 60 na 420 četvornih metara i doveli ekskluzivne modne brandove Hugo Boss, Burberry i Lacoste. Smatrali smo da bi i Kenzo bio zanimljiv na domaćem tržištu. Počeli smo poslovati s njima iako to tada nije bio franšizni dućan.”

No da bi uopće dobili dozvolu da otvore Kenzovu trgovinu, morali su pronaći prostor na odgovarajućoj lokaciji. Zanimao ih je, otkriva Galić, samo strogi centar grada i pješačka zona, a prostor je morao i veličinom odgovarati njihovim kriterijima. Zbog svega toga odgovarajuće mjesto pronašli su tek tri godine nakon početka pregovora.” I Galić, kao i direktor Lantee Huljić, smatra da je s kućama visoke mode lako surađivati jer je njihova profesionalnost na vrlo visokoj razini pa je zato sve točno određeno, što olakšava suradnju. Iako s Kenzom surađuju niz godina, ističe Galić, tek su nedavno uvidjeli da je sazrela situacija za otvaranje franšizne trgovine visoke mode.

“Prije otvaranja trgovine analizirali smo tržište, u prvom redu prodaju, da vidimo je li tržište spremno. Zaključili smo da su hrvatski kupci kupci s visokim kriterijima. To je bio jedan od razloga zbog kojih smo se odlučili ući u ovakav projekt.”
Njihovi su kupci, prema Galićevim riječima, ljudi raznih profesija, koji prate trendove - glumci, pjevači, menadžeri, ljudi koji to sebi financijski mogu priuštiti. “Iznenađuje me koliko ljudi u Zagrebu i u Hrvatskoj poznaju visoku modu. Točno znaju prepoznati što je dio nove kolekcije. Naši su klijenti i ljudi koji nisu samo poznata imena iz svijeta sporta, estrade, nego i obični ljudi koji žele izgledati posebno.” Činjenica je, zaključio je Galić, da tržište sazrijeva:

“Visoka moda na tržište dolazi posljednja, i kad se takvi dućani uspiju stabilizirati, znači da je tržište postalo modno zrelo. Kenzo je, na temelju dugogodišnje suradnje s nama, sam zaključio da je hrvatsko tržište modno sazrelo.”

Dizajn Kenzove trgovine, do zadnjeg detalja, autorizirali su Kenzovi dizajneri i upravaDizajn Kenzove trgovine, do zadnjeg detalja, autorizirali su Kenzovi dizajneri i upravaNajviši standardi

Dizajn Kenzove trgovine, do zadnjeg detalja, autorizirali su Kenzovi dizajneri i uprava. Kako kaže Dinko Galić: "Od rasvjete, do vješalica, zidova, krizantema koje su dekoracija po zidovima. Krizanteme su došle u Zagreb iz Kenzova sjedišta. Njihovi zahtjevi su bili visoki - od profesionalnog osoblja, stabilne financijske situacije do uređenja samog objekta, sve je moralo biti ispunjeno točno kako su tražili. Kompletno uređenje dućana djelo je Kenzovih arhitekata."

Kralj mode iz Italije

Zagrebački butik Armanija - nazivanoga kraljem mode - nastao je po projektu arhitekta Luce Prezza iz milanskog Armanija. Trgovina je nešto veća od 350 četvornih metara, a svaki predmet u njoj postavljen je na točno propisanome mjestu. Staklene police i crni ormari s ogledalima proizvod su manufakture D’architettura iz Bologne, koja ekskluzivno proizvodi namještaj za nove Armanijeve trgovine. Materijal za pod dovezen je iz Velike Britanije.

Četiri na svijetu

Dućane za kozmetiku i parfeme poput zagrebačkog ekskluzivni modni brand Chanel otvara samo na određeno vrijeme u nekom gradu, a trenutačno ih je samo četiri na svijetu. Ostala tri su u Milanu, Bruxellesu i Budimpešti.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika