Objavljeno u Nacionalu br. 636, 2008-01-21

Autor: Marko Biočina

KRAJ BITKE SONYJA I TOSHIBE

Rizični potez Sonyja donio pobjedu Blu-rayu

JAPANSKI SONY porazio je TOSHIBU u bitci za tržišni monopol za novi format videa Blu-ray koji će naslijediti DVD, uspio je zahvaljujući intenzivnom lobiranju, a presudni utjecaj imali su veliki hollywoodski filmski studiji pa je Sony Warneru platio 400 milijuna dolara za ugovor

Predsjednik Sonyja Ryoji Chubachi i direktor Howard Stringer nakon pet godina rata s Toshibom pobijedili su jer su pridobili većinu velikih hollywoodskih studija koji će svoje filmove distribuirati na Blu-ray diskovimaPredsjednik Sonyja Ryoji Chubachi i direktor Howard Stringer nakon pet godina rata s Toshibom pobijedili su jer su pridobili većinu velikih hollywoodskih studija koji će svoje filmove distribuirati na Blu-ray diskovimaU proteklih pet godina tehnologija snimanja, editiranja i emitiranja digitalnih videozapisa doživjela je veliki napredak. Na tržištu se se pojavili high definition uređaji, tehnologija pomoću koje je moguće snimanje i gledanje videozapisa sa slikom koja je kvalitetnija nego ikada prije. Nakon što su HD televizori na tržištu postigli izniman uspjeh, velike svjetske elektroničke tvrtke Sony i Toshiba namjeravale su stvoriti i odgovarajući videoformat, te medij na kojem bi taj format mogao biti pohranjen. Takav bi format naslijedio trenutačno dominantni DVD.

Obje kompanije proizvele su svoju verziju takvog optičkog diska. Sony je svom proizvodu dao ime Blu-ray, dok je Toshiba svoju tehnologiju nazvala HD-DVD. Obje su kompanije u razvoj tih tehnologija uložile stotine milijuna dolara što nije ni čudno ako se zna da cijelo tržište vrijedi više od 24 milijarde dolara. Ipak, iako su oba diska na tržištu dostupna već više od pet godina, prodajni rezultati bili su vrlo loši. U protekloj godini Sony je na američkom tržištu prodao Blu-ray uređaja i diskova u vrijednosti od 2,4 milijuna dolara, dok je utržak HD-DVD-a bio još slabiji, tek 1,4 milijuna dolara. Razlog tome je da su Blu-ray i HD-DVD međusobno inkompatibilne tehnologije. Umjesto da postignu dogovor oko stvaranja jedinstenog formata, Sony i Toshiba su se odlučili za tržišno nadmetanje. Obje su kompanije željele da njihov format postane standardan i da na taj način ostvare monopol na tržištu. Nakon pet godina, pobjedu je odnio Sony pridobivši na svoju stranu većinu velikih hollywoodskih filmskih studija te se može očekivati da u sljedećim godinama većina svjetske filmske produkcije bude distribuirana na njihovim Blu-ray diskovima. Sony je uspio zahvaljujući velikim financijskim ulaganjima, ali i intezivnom lobiranju.

Na taj način je Blu-ray izbjegao sudbinu betamaxa, još jednog Sonyjeva videoformata koji je prije tridesetak godina u sličnoj situaciji izgubio tržišnu utakmicu od VHS-a, kojeg je proizvodio japanski JVC. Sonyjevu Blu-ray tehnologiju podržavalo je više od 100 renomiranih svjetskih tvrtki među kojima su se nalazili i divovi potrošačke elektronike Samsung, Panasonic, Dell, HP, Hitachi, LG, Philips, ali i neke od najvećih svjetskih proizvođača videoigara Electronic Arts i Vivendi Universal Games. Toshibin HD-DVD disk dobio je podršku konzorcija u kojem se nalazilo više od 230 svjetskih tvrtki koji su predvodili Microsoft, Intel, Sanyo i NEC. Ipak, na kraju o pobjedniku nisu odlučili ni proizvođači ni potrošači već je to učinio Hollywood. Sony je pobijedio onog trenutka kad je u svoj tabor uspio pridobiti većinu američkih filmskih studija i distributera. Posljednji koji su to učinili bili su Warner Bros. i Paramount koji su sa Sonyjem potpisali ekskluzivne ugovore o izdavanju svojih filmova na Blu-ray diskovima. No, prije nekoliko mjeseci situacija je bila neizvjesna. Toshibu je podržavalo više fimskih studija,Warner, Universal, Paramount, New Line Cinema i europski Studio Canal svoje su filmove izdavali na HD-DVD-u. S druge strane, Sony je osigurao podršku Disneya, MGM 20th Century Foxa i svog Sony Picturesa. Većina hollywoodskih studija bila je na strani Toshibe, a neki poput Warnera izdavali su filmove u oba formata ne želeći se opredijeliti prije nego što postane izvjesno koji će format prevladati.


BLU -RAY disk može pohraniti čak 200 gigabajta podataka, nudi veću zaštitu od ilegalnog presnimavanja a filmovi poput 'Casino Royalea' već su snimljeni u toj tehnologijiBLU -RAY disk može pohraniti čak 200 gigabajta podataka, nudi veću zaštitu od ilegalnog presnimavanja a filmovi poput 'Casino Royalea' već su snimljeni u toj tehnologijiU biti radilo se o tržišnom natjecanju dvaju optičkih diskova koji su po svojim karakteristikama vrlo slični, ali među kojima postoje i značajne razlike, koje se uglavnom odnose na način proizvodnje. HD-DVD svojevrsna je unaprijeđena verzija DVD-a, dok je Blu-ray potpuno nova tehnologija. Iako i jedna i drugi disk omogućavaju dosad najvišu kvalitetu slike te imaju velik memorijski kapacitet, Blu- ray je definitivno naprednija tehnologija. Takav disk ima mogućnost pohrane čak 200 gigabajta podataka, za razliku od 60GB mogućeg kapaciteta dvostranog HD-DVD-a. Sonyjev proizvod bolji je i u brzini prijenosa podataka, dok otpornost diska ovisi o zaštitnom sloju koji je za Blu-ray razvio TDK. Ukoliko se pokaže kao uspješan, Blu-ray će i u toj kategoriji biti uspješniji od konkurentskog proizvoda. S druge strane, Toshibin disk ima samo jednu prednost, ali je ona vrlo važna. Kako se radi o unaprijeđenom DVD-u HD-DVD može se, uz sitne prilagodbe, proizvoditi u već postojećim postrojenjima. Isto tako proizvodni proces HD-DVD-a zantno je jednostavniji od Blu-raya. Jedan primjerak može se proizvesti za 2,8 sekundi, dok je Blu-ray potrebno 4,5 sekundi. To u konačnici znači znatnu uštedu za proizvođače, ali i konačne potrošače. U startu su mnogi smatrali kako bi to mogla biti ključna prednost u uspješnom osvajanju tržišta. Ipak, kada su HD-DVD i Blu-ray predstavljeni prije pet godina rijetki su mogli očekivati kako će rivalstvo te dvije tehnologije u potpunosti ukočiti razvoj tržišta high definition videoplayera. Naime, s obzirom na to da su HD-DVD i Blu-ray međusobno inkompatibilni rijetki su se potrošači odlučili kupiti jedan od playera u strahu da će ona druga tehnologija na kraju prevladati i da će njihov uređaj postati beskoristan.

Jedini danas na tržištu dostupan videoplayer koji podržava oba formata je onaj korejskog proizvođača LG-a, no potrošače od njega odbija visoka cijena od tisuću dolara. Sličnih situacija bilo je u prošlosti, ali su gotovo uvijek na kraju završile dogovorom i kompromisom. Primjerice, 1996. godine prilikom uvođenja DVD standarda Sony i Toshiba također su imali suprotstavljene proizvode. Ipak, na kraju su, uz posredovanje tadašnjeg IBM-ova predsjednika Lou Gerstnera postigli dogovor. Nekoliko godina kasnije Sony je i javno objavio svoje nezadovoljstvo ističući kako je ostvario puno manje tantijemske prihode od Toshibe. Poučeni tim iskustvom u Sonyju su odlučili kako ovaj put neće pristati na kompromis. Također, Sony je u prošlosti već imao slučajeva kad bi njihov tehnički superioran proizvod doživio neuspjeh na tržištu zbog visoke cijene ili kompliciranog proizvodnog procesa. To im se dogodilo sredinom sedamdesetih s betamaxom, videoformatom koji je po svemu bio dominantan nad VHS formatom koji je proizvodio JVC. Ipak, vještom marketinškom strategijom po kojoj su dopustili i drugim proizvođačima da proizvode VHS JVC je uspio postići da njegov format postane standard u toj mjeri da je riječ video danas sinonim za VHS. Slična stvar Sonyju se dogodila u devedesetima kad su na tržište pustili svoj minidisc audioformat, koji je trebao naslijediti audiokazetu. Ovaj put Sony nije ponovio grešku iz sedamdesetih te je izdao licencije za proizvodnju ovog formata i drugim kompanijama. Ipak, usprkos iznimnoj kvaliteti zvuka i drugim performansama minidisc izvan Japana nikad nije ostvario očekivani tržišni efekt.

TOSHIBIN uređaj HD-A300 ima punu HD rezoluciju 1080p i jedan je od najboljih modela, ali nakon poraza tvrtke na tržištu se može kupiti za samo 199 dolaraTOSHIBIN uređaj HD-A300 ima punu HD rezoluciju 1080p i jedan je od najboljih modela, ali nakon poraza tvrtke na tržištu se može kupiti za samo 199 dolaraSony je pogriješio jer nije na vrijeme osigurao dovoljni broj muzičkih izdanja i na taj način zainteresirao tržište. U slučaju Blu-raya pažljivo su analizirali sve pogreške koje su činili u prošlosti te su poduzeli mjere da ih ovaj put ne ponove. Ključ Sonyjeva uspjeha bila je intenzivana kampanja koju je kompanija vodila proteklih mjeseci i u kojoj se nije štedjelo. Warner je svoju odluku da prijeđe na Blu-ray obrazložio činjenicom da taj format ima veći kapacitet pohrane podataka, te da je Sonyjeva tehnologija kompleksnija, a samim time nudi veću zaštitu od ilegalnog presnimavanja, danas najvećeg problema svjetske filmske industrije. Ipak, nitko u Warneru nije službeno želio potvrditi informaciju kako je Sony za ovaj ugovor Warneru pristao platiti 400 milijuna dolara, čak četiri puta više od iznosa koji je nudila Toshiba. Ipak, dogovor s Warnerom i Paramountom već se poćeo isplaćivati Sonyju. U posljednjih mjesec dana distributeri su prodali više od dva milijuna filmova na Blu-ray diskovima. Za usporedbu, za to je postignuće Toshibi i njezinim HD-DVD diskovima trebalo 11 mjeseci prošle godine. Zaključak da u Sonyju ništa nisu prepustili slučaju potvrđuje i činjenica da su osim velikih filmskih studija na svoju stranu pridobili i pornografsku industriju. Blu-ray također dominira i u sektoru proizvođača videoigara. Tu je Sony svjesno žrtvovao tržišni uspjeh igraće konzole PlayStation 3 kad je u nju ugradio Blu-ray.

U posljednjem kvartalu prošle godine Sony je na tržište isporučio milijun konzola opremeljenih Blu-rayom. Na taj način je osvojen značajan dio tržišta videoplayera, ali je i porasla cijena konzole pa je to vjerojatno jedan od glavnih razloga zašto se PlayStation 3 ne prodaje u skladu s očekivanjima. Iako je danas izvjesno kako je Sony pobijedio Toshibu i kako će njegov Blu-ray biti novi HD videostandard, toj tehnologiji predstoji puno veća bitka, ona za osvajanje tržišta. DVD je danas globalno priznati i rašireni standardni videoformat. Da bi ga izgurao s tržišta Sony će morati uložiti puno novca, pogotovo u smislu snižavanja cijene Blu-ray uređaja. Cijena prosječnog Blu-ray playera danas se kreće oko šesto dolara. Film na Blu-ray disku je čak dvostruko skuplji od istog flma na DVD-u. Uz takve cijene teško je očekivati da će Blu-ray postati masovno upotrebljavani proizvod.

Hollywood presudio u ratu

Nakon pet godina tržišnog nadmetanja, intenzivnog lobiranja i uloženih stotine milijuna dolara Sony je dobio bitku pridobivši na svoju stranu većinu velikih hollywoodskih filmskih studija te se može očekivati da će u sljedećim godinama većina svjetske filmske industrije biti distribuirana na njihovim Blu-ray diskovima. Odluka Warnera da prihvati Blu-ray tehnologiju važan je trenutak i za cijelu elektronsku industriju jer su mnogi potrošači odgađali kupovanje novih uređaja dok se ne vidi koji će format prevagnuti.

Konačan poraz u Las Vegasu

SONY JE na sajmu elektronike u Las Vegasu početkom godine posjetiteljima predstavio Blu-ray tehnologiju i najmodernije high definition uređajeSONY JE na sajmu elektronike u Las Vegasu početkom godine posjetiteljima predstavio Blu-ray tehnologiju i najmodernije high definition uređajePočetkom siječnja ove godine na najvećem sajmu kućne elektronike u svijetu, u Las Vegasu, konzorcij koji promiče HD-DVD tehnologiju i okuplja više od 230 tvrtki poput Microsofta, Toshibe, Intela, Sanyja i NEC-a, otkazali su sve promotivne aktivnosti. Odluka je donijeta nakon što je hollywoodski filmski studio Warner odlučio poduprijeti konkurentski DVD standard Blu-ray. Konzorcij je objavio da " nakon objave odluke Warnera, promocijska skupina HD-DVD-a otkazuje sve planirane novinske konferencije i promocije na CES-u. Trenutačno s partnerima razmatramo posljedice Warnerove objave". Nakon te odluke Warnera, pet od sedam velikih hollywodskih studija podupiralo je Blu-ray format. Ostali su samo Paramouth i Universal, ali su i oni nedavno potpisali ugovore sa Sonyjem i imaju obavezu izdati još samo nekoliko HD-DVD izdanja.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika