Objavljeno u Nacionalu br. 639, 2008-02-12

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Horor i katolicizam za 21. stoljeće

'PANOV LABIRINT' Guillerma del Tora postmoderna je bajka prepuna krvi, mučenja i umiranja, ali istodobno je plemenita i prožeta novozavjetnom atmosferom

MLADA glumica Ivana Baquero glumi u filmu lik Ofelije koja susreće čudnovata bićaMLADA glumica Ivana Baquero glumi u filmu lik Ofelije koja susreće čudnovata bićaZanimljivost nekog redatelja u razgovorima sigurno ne može biti pokazatelj kvalitete njegovih filmova. Brojni veliki filmaši i drugi umjetnici bili su, blago rečeno, mutavi. Ipak, nevjerojatno zabavni i mudri intervjui koje godinama daje meksički redatelj Guillermo del Toro kao da su poručivali da od njega možemo očekivati velike stvari. Uzmimo samo njegov razgovor za Guardian, prepun lucidnih opservacija na račun povijesti umjetnosti, poetike bajke i filmske tradicije. U njima, kao i u donedavno najboljem filmu, “Đavoljoj kralježnici“, del Toro se prezentirao kao čovjek koji suvereno barata najrazličitijim filmskim modusima i tradicijama, pomirujući najbolje od klasičnog narativnog i autorskog filma. Trivijalno bismo ga mogli opisati kao postmodernista, no bit će prije da je on jedan od onih umjetnika koji se zbog otvorenosti prema apsolutno svim idejama nikako ne mogu ukalupiti u kritičarske sheme.

Potvrda del Torova teorijskog majstorstva u praksi je konačno stigla u obliku “Panova labirinta“, jednog od najuspjelijih filmova snimljenih u novom tisućljeću. “Panov labirint“ objedinjuje sve del Torove strasti i preokupacije i idealan je primjer onoga što nazivamo “slojevit film“, bogat značenjima i otvoren brojnim tumačenjima. “Panov labirint“ je desetak filmova u jednom: klasična bajka odjenuta u moderno ruho, psihološka drama o podrijetlu fašizma u ljudima, obiteljska drama, ratni film o sutonu španjolske revolucije, metafora o muško-ženskim odnosima, dječji film o ratu viđenom očima 11-godišnje djevojčice, a iznad svega narativna slagalica s nikad efektnije povezanim realističnim i fantazijskim dijelovima. Razočaran time što su moderne bajke izgubile okrutnost klasičnih, od “Ivice i Marice“ do dječjih horora H. C. Andersena, u kojima su djeca suptilno pripremana na proturječnosti i užase svijeta odraslih, del Toro napokon daje bajci okružje adekvatno 21. stoljeću, impresivnije od bilo čega sličnog u filmskoj povijesti. Ništa čudno, imamo li u vidu da je riječ o čovjeku koji je odbio režirati Harryja Pottera zato što dječji junaci ne umiru, a “Narnijske kronike“ zato što mu producenti ne bi dopustili ubiti lava. “Panov labirint“ je okrutan, krvav, krcat mučenjima i umiranjima, no istodobno neviđeno plemenit i smislen, prožet novozavjetnom atmosferom, zbog čega je redateljev prijatelj Alejandro González Iñárritu del Torovo djelce proglasio istinskim katoličkim filmom. Značenjski bogat autor, del Toro je ujedno fenomenalan pripovjedač i stilist. “Panov labirint“ krcat je bravuroznim detaljima, poput prizora s malenim figuricama u kojem se nagovještava političko uvjerenje lika neodoljive Maribel Verdú. Većinu divota “Panova labirinta“ del Toro je nagovijestio u, prema vlastitim riječima, “Panu“, “bratskom“ filmu “Đavoljoj kralježnici“, no ovo je njegov tour de force.

Del Toro je bio zanimljiv autor i prije “Labirinta“, no tek nakon ovoga možemo ga iz kategorije darovitih filmaša preseliti u onu zrelih autora. Do 2006. bilanca desetak godina njegove karijere ipak je bila preskromna i iznosila jedan odličan film (“Đavolja kralježnica“, prikazan proljetos na HTV-u), jedan zanimljiv prvijenac (“Cronos“) i nekoliko naslova realiziranih za holivudske studije (“Hellboy“, “Mimic“ i, najzanimljiviji, drugi “Blade“), u kojima se njegovo neobuzdano autorstvo sudarilo s posve drukčijim producentskim filozofijama, rezultiravši prosječnim filmovima natprosječnih dijelova. Del Toro ne odustaje od “podvrgavanja“ Hollywooda svojim idejama pa je njegov novi projekt nastavak “Hellboya“. Tvrdoglav i uporan, del Toro će možda jednom nadmudriti producente i snimiti veliki holivudski film, no bojim se da će pogodak doći iz ipak previše pokušaja. Šteta, jer izvan Hollywooda mu je postotak uspješnosti 100 posto, 3/3 (“Cronos“, “Đavolja kralježnica“, “Panov labirint“)!

Jedini problem “Panova labirinta“ jest to što se svi mi, obrazovani u sustavu koji nam je govorio da su sva najveća djela već napisana, skladana i naslikana, prirodno opiremo remek-djelima svojega vremena. Nema bolje potvrde za to od raznih anketa u kojima se biraju najbolji filmovi svih vremena. U najcjenjenijoj, onoj britanskog filmskog časopisa Sight and Sound, održanoj posljednji put 2002., među 10 najboljih filmova najmlađi je bio Coppolin “Kum“, snimljen davne 1974. Reagirajući na dominaciju klasike, redakcija je nekoliko mjeseci poslije provela manju, ali ipak reprezentativnu anketu u kojoj se birao najbolji film snimljen nakon 1976. Rezultati su bili slični. Ponovno je (posve nezasluženo) trijumfirao jedan, u zadanom kontekstu stari film, Coppolina “Apokalipsa danas“ (1979). Drugo mjesto zauzeo je tek malo mlađi “Razjareni bik“ (1980) a među prvih 11 filmova našla su se samo dva snimljena nakon 1990. Ne čekajte 30 ili 50 godina da prihvatite kako je “Panov labirint“ remek-djelo, kvalitetom ravno bilo kojem klasiku koji se kočoperi s raznih top ljestvica.

LJUBAV I ČASTBLITZ
Fascinantan niz samurajskih melodrama, započet remek-djelima “Sumrak samuraja“ i “Skrivena oštrica“, japanski veteran Yôji Yamada okončava malčice slabijim, ali još uvijek odličnim filmom “Ljubav i čast“. Iako je tek veljača, priču o marginalnom samuraju, kušaču gospodarove hrane, koji ostaje bez vida i časti, komotno možemo proglasiti jednom od video premijera godine. Stilski superioran, glumački savršen i krcat antologijskim prizorima davno zaboravljene ljudskosti, Yamadin je film superioran golemoj većini naslova koje ćete ove godine vidjeti u kinima, no to mu nije pomoglo da se ugura u njihov program, iako ga distribuira suvlasnik Cinestara - Blitz.

Bushi no ichibun, jap. pov. melodrama, 2006. R: Yôji Yamada GL: Takuya Kimura, Rei Dan, Mitsugoro Bando, Takashi Sasano
FILM: 4 i pol
DVD: 2

SLUŽIO SAM ENGLESKOG KRALJADISCOVERY
Prenoseći na film roman sunarodnjaka Bohumila Hrabala “Služio sam engleskog kralja“, češki klasik Jirí Menzel upao je u zamku karakterističnu za brojne ekranizacije dobrih književnih predložaka. Opijen tekstom, Menzel puno priča a malo toga prikazuje, ne računamo li desetke golih grudi i stražnjica. Zamrznut u vremenu, staromodni češki humor na kojem Menzel inzistira ne priziva toliko u sjećanje njegove klasike poput “Strogo kontroliranih vlakova“ koliko najnovije bosanske komedije i njihovo prvoloptaško eksploatiranje nacionalnog humora. U najslabijoj formi, Menzel je još uvijek solidan, no bit će da se ipak malo umorio.

Obsluhoval jsem anglického krále, češ.-slovač. humor. drama, 2007. R: Jiří Menzel GL: Ivan Barnev, Oldrich Kaiser, Julia Jentsch, Martin Huba
FILM: 3
DVD: 2

U PODZEMLJUPA-DORA
Treći film francuskog redatelja Frédérica Schoendoerffera “U podzemlju“, o borbama za prevlast u pariškom gangsterskom miljeu, pati od ozbiljnih narativnih propusta, no nakon što pohvatate konce priče, dojam koji ostavlja i nije tako loš. Najteže se priviknuti na to da su pariški gangsteri sličniji američkim kolegama negoli gangsterima velike francuske tradicije, no čini se ipak da nije toliko riječ o Schoendoerfferovu oponašanju američkih uzora, koliko je njegove likove pogodila globalizacija. Iznimno nasilan i krcat golotinjom, “U podzemlju“ je sve u svemu zanimljiv i solidan B filmić, kvalitetom nadmoćan većem dijeluslične američke produkcije.

Truands, franc. krimić, 2007. R: Frédéric Schoendoerffer GL: Benoît Magimel, Philippe Caubère, Béatrice Dalle, Olivier Marchal
FILM: 3
DVD: 2

Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika