Objavljeno u Nacionalu br. 640, 2008-02-18

Autor: Eduard Šoštarić

EKSKLUZIVNO IZ BOMBARDIERA

Nova kanadska flota za Croatia Airlines

Nacionalov reporter posjetio je najmoderniju tvornicu zrakoplova Bombardier u Kanadi gdje se dovršavaju dva nova putnička aviona za Hrvatsku

PRVI ZRAKOPLOV će se u Hrvatskoj pojaviti početkom svibnja i vrlo vjerojatno poletjeti na svoj prvi let u ZurichPRVI ZRAKOPLOV će se u Hrvatskoj pojaviti početkom svibnja i vrlo vjerojatno poletjeti na svoj prvi let u ZurichNacional je posjetio kanadskog proizvođača zrakoplova Bombardier Aerospace koji je po broju proizvedenih zrakoplova treći na svijetu, odmah iza Airbusa i Boeinga. Dobili smo ekskluzivnu priliku da posjetimo proizvodnu liniju na kojoj su u fazi radova i prva dva turboprop zrakoplova Dash-8 Q-400 za potrebe Croatia Airlinesa koje je hrvatski nacionalni zračni prijevoznik ljetos odlučio nabaviti kroz operativni najam i tako kanadskim zrakoplovima kapaciteta 78 sjedala zamijeniti postojeću flotu ATR-a. Ukupno su naručena četiri takva zrakoplova uz mogućnost nabave još dvaju. Zrakoplovi se proizvode dvadesetak kilometara od središta Toronta, u neposrednoj blizini aerodroma Downsview kojega je vlasnik Bombardier i koji služii za testiranje proizvedenih zrakoplova. Upravo sastavljaju prvi avion za Croatia Airlines s oznakom 4205 a isporuka se očekuje početkom svibnja 2008.

Trup zrakoplova već je spojen s kabinom i povezivanje instalacija je pri kraju, potrebno je još spojiti krila, vertikalni stabilizator i slično kako bi počeli osjetljiviji radovi u kokpitu i kabini te bojenje. Za drugi zrakoplov, koji će biti isporučen mjesec dana poslije, zasad je izrađena samo kabina, a ima službenu oznaku 4211. U pratnji Nacionalova novinara u proizvodnoj liniji bio je Peter Woods, direktor proizvodnje, koji nam je pokazao spomenute zrakoplove Q400 za potrebe Croatia Airlinesa. Woods je rekao da je područje aerodroma Downsview poznato po zrakoplovnoj industriji još od 1928. a utemeljio ga je britanski de Havillanda koji je proizvodio zrakoplove Moth za obuku kanadskih pilota. Kanadska vlada 80-ih je privatizirala kompaniju pa ju je kupio američki Boeing, a 1992. od Boeinga kanadski Bombardier.

Na 394 hektara zemlje i približno 150 tisuća četvornih metara pod jednim krovom, kaže Woods, nalaze se proizvodni pogoni za finalno sastavljanje i izradu strukturnih komponenata zrakoplova Learjet 45, Global, CRJ i Q serije turboprop zrakoplova. Budući da se na tako velikom prostoru pomalo i gubio kontakt nadzora s radnicima, Bombardier Aerospace uveo je PopWare’s mobilnu mrežu, jer su šefovi za pojedine proizvodne sektore bili previše zaokupljeni administrativnim poslovima i malo su vremena mogli provoditi sa zaposlenicima.


PREDSTAVNICI TEHNIČKOG sektora Croatia Airlinesa razgovarali su s dužnosnicima Bombardiera o isporuci, održavanju i servisiranju zrakoplova Q400PREDSTAVNICI TEHNIČKOG sektora Croatia Airlinesa razgovarali su s dužnosnicima Bombardiera o isporuci, održavanju i servisiranju zrakoplova Q400Uz ovaj sustav nadzor je znatno djelotvorniji, jer voditelji pojedinih sektora proizvodnje uvijek mogu pomoću tog softvera komunicirati sa zaposlenima, vidjeti raspored rada, faze, zastoje i ispunjenje normi, potrebne dijelove za ugradnju i slično jer i radnici sve svoje zadaće i poslove upisuju u računalni program. To je znatno smanjilo potrebu za ispunjavanjem raznih vrsta papira, obrazaca i gubljenja efektivnog radnog vremena u hodanju s jednog kraja tvornice na drugi, što može oduzeti i 40 minuta u oba smjera.

Svi u proizvodnim pogonima moraju nositi zaštitne naočale i zaštitnu obuću, hodati striktno određenim pješačkim zonama kako bi se oslobodio prostor za brojne viljuškare i mala dostavna vozila. Ulazak u proizvodne hale nije dopušten ni svim zaposlenicima, jer svatko od njih ima elektroničku propusnicu s raznim vrstama odobrenja, pa je razumljivo da je Nacionalov novinar u pratnji morao imati direktora proizvodnje koji je jedini ovlašten za ulazak u bilo koji dio proizvodnih pogona.

PROIZVODNI POGON za najprodavanije turboprop zrakoplove nalazi se dvadesetak kilometara od Toronta na području aerodroma DownsviewPROIZVODNI POGON za najprodavanije turboprop zrakoplove nalazi se dvadesetak kilometara od Toronta na području aerodroma DownsviewAerodrom Downsiew, gdje se nalaze proizvodne linije zrakoplova kapaciteta od 37 do 90 sjedala iz serije Dash-8, i to Q200, 300 i Q400, te Canadian Regional Jet, odnosno CRJ-200, 700, 900 i 1000, ovih je dana zbog proizvodnje novih zrakoplova za Hrvatsku postao uz zagrebačku zračnu luku druga najveća baza hrvatskih pilota i mehaničara, jer njih desetak prolazi obuku na zrakoplovu Q400. Zajedno s njima bili smo u desetak kilometara udaljenom hotelu u kojem se smještaju pilotske posade i mehaničari iz cijelog svijeta kad dolaze na trening u Bombardier Aerospace. Čak je i poseban 11. kat pod nazivom “Flight Safety“ uvijek rezerviran u hotelu samo za zrakoplovce koje svakog jutra u 7.20 ispred hotela čeka autobus i prevozi do sjedišta tvrtke, odnosno u zračnu luku Downsview iz koje polijeću tek proizvedeni zrakoplovi u više od stotinu zemalja diljem svijeta.

Nacionalova je novinara u sjedištu tvrtke Bombardier Aerospace Regional Aircrafts, dijela grupacije Bombardier Aerospace, primio potpredsjednik uprave zadužen za analizu tržišta i marketing Barry MacKinnon i predstavio kompaniju kroz brojke, s posebnim osvrtom na Q400, najprodavaniji turboprop zrakoplov na svijetu, koji je uspjeh postigao zahvaljujući tomu što se pojavio 2000. neposredno prije velikih poskupljenja goriva, a i najtiši je turboprop zrakoplov. Bombardierovi su stručnjaci uspjeli smanjiti razinu buke propelera do one koja se osjeti pri letenju mlaznim avionima. Kad je riječ o zrakoplovima iz serije Q, što je oznaka za quiet, odnosno “tih“, naručena su do danas 932 zrakoplova, a isporučeno 825 zrakoplova za 112 kupaca.

Trup zrakoplova već je spojen s pilotskom kabinom i povezivanje instalacija je pri kraju, potrebno je spojiti krila kako bi započeli osjetljiviji radovi u unutrašnjosti, kokpitu, bojenje i sličnoTrup zrakoplova već je spojen s pilotskom kabinom i povezivanje instalacija je pri kraju, potrebno je spojiti krila kako bi započeli osjetljiviji radovi u unutrašnjosti, kokpitu, bojenje i sličnoPrednost Q400 na kraćim letovima u usporedbi sa zrakoplovom istog kapaciteta, ali na mlazni pogon, jest to što su njegovi godišnji troškovi do 34 posto manji, mjesečno 150 tisuća dolara, 7 putnika manje na jednom letu u odnosu na mlazni zrakoplov istog kapaciteta sjedala sasvim je dovoljno da bude isplativ, a mjesečno može biti manje i do 2000 putnika da kompanija ima profit. Budući da će se uskoro svi operateri morati pozabaviti i ekološki prihvatljivim standardima, Q400 kompaniji donosi dodatne uštede, jer će zbog manje buke biti i manja davanja u pojedinim zračnim lukama, manji su troškovi za gorivo, a davanja će biti manja i zbog manje emisije štetnih sastojaka u atmosferu“, rekao je Barry Mackinnon.

Pitali smo ga i za konkurenciju turboprop zrakoplova na svjetskom tržištu, na što je odgovorio: “Uspoređujemo li prodaju konkurentnog zrakoplova ATR-42 i 72 s prodajom zrakoplova serije Dash, odnosno Q, zaključno s 31. listopada 2007. taj je odnos bio 53 posto prema 47 posto u korist Bombardiera. Vrlo nas je ugodno iznenadila vijest od prošle godine da će Croatia Airlines kupiti naše zrakoplove Q400, osobito stoga što je to prva kompanija u svijetu koja je promijenila flotu ATR-a u korist Bombardiera i što je vaša zemlja na jugoistoku Europe koji je naše buduće ciljano tržište.“
Nezaobilazno pitanje bilo je i ono u vezi s održavanjem zrakoplova Q400 u Europi, jer se u Britaniji nalazi jedini servisni centar, a zbog sve veće prodaje u Europi ozbiljno se razmišlja i o osnivanju drugog središta: “Čelni ljudi Bombardiera razmišljaju o takvoj mogućnosti, ali još uvijek nema definitivne odluke o tome gdje će se to napraviti. Ako me pitate za Hrvatsku, poznati su nam impresivni rezultati tehnike Croatia Airlinesa u održavanju zrakoplova Airbus, osobito stoga što joj je povjerenje dala i njemačka zrakoplovna kompanija Lufthansa, što nije mala stvar. Čujem da se posao širi pa je jasno da su klijenti zadovoljni servisima u Hrvatskoj. O tome ćemo itekako razmisliti.“

TVORNICA ZRAKOPLOVA pokraj zračne luke Downsview koja je u vlasništvu Bombardiera i služi za testiranje novoproizvedenih zrakoplova Q400TVORNICA ZRAKOPLOVA pokraj zračne luke Downsview koja je u vlasništvu Bombardiera i služi za testiranje novoproizvedenih zrakoplova Q400Q400 nije jedino što povezuje Hrvatsku s kanadskom tvrtkom Bombardier Aerospace, jer su znatno ranije uspostavljene veze zbog protupožarnih zrakoplova Canadair koje također proizvodi Bombardier Aerospace. U svijetu ne postoji država veličine Hrvatske koja će za dvije godine imati toliku flotu zrakoplova kanadskog proizvođača. Tomu treba dodati i desetak helikoptera tipa Bell koji se nalaze u Hrvatskoj, a također su proizvedeni u Kanadi, premda ne u Bombardieru.

Trenutačno Hrvatska ima četiri protupožarna zrakoplova tipa Canadair, a naručena su još dva koja će stići 2009., ukupno šest. Nacionalni zračni prijevoznik Croatia Airlines prošlog je ljeta donio odluku o kupnji četiriju komercijalnih putničkih zrakoplova Q400 kroz operativni najam, a bude li sve po planu, vjerojatno će uzeti još dva, ukupno šest. I zrakoplov Vlade Republike Hrvatske, Challenger 604, također proizvodi Bombardier Aerospace.

Kad smo krenuli u Kanadu, jedan od najvažnijih ciljeva, uz obilazak proizvodnje Q400, svakako nam je bio posjet proizvodnoj liniji protupožarnih zrakoplova Canadair. Bilo je planirano da posjetimo North Bay, ali su nam u Bombardieru rekli da se ondje i nema puno toga vidjeti osim već sklopljenog Canadaira, jer je North Bay samo mjesto završne obrade Canadaira prije odlaska u zemlju kupca. Predložena je puno zanimljivija mogućnost da posjetimo tvornicu u Dorwalu nedaleko od Montreala, jer upravo ondje zrakoplov se počinje proizvoditi i na početku radova sliči više na neki limeni čamac. Posjet Dorwalu ovisio je o vremenskim prilikama toga dana, jer se u Kanadi predviđalo snježno nevrijeme.

TVORNICA ZRAKOPLOVA pokraj zračne luke Downsview koja je u vlasništvu Bombardiera i služi za testiranje novoproizvedenih zrakoplova Q400TVORNICA ZRAKOPLOVA pokraj zračne luke Downsview koja je u vlasništvu Bombardiera i služi za testiranje novoproizvedenih zrakoplova Q400Potvrdu za let do Dorwala i posjet tvornici Canadaira dobili smo tek u srijedu, 6. veljače ujutro, neposredno prije dogovorenog vremena za polijetanje. Bombardierov zrakoplov Q200 svakodnevno leti za Montreal dva puta dnevno i vraća se isto toliko puta za Toronto. Troškovi su za kompaniju znatno manji ako zaposlenike, većinom direktore i voditelje pojedinih odjela, zbog poslovnih obaveza šalje kompanijskim zrakoplovom u sjedište Bombardiera u Montreal nego komercijalnim letom. Kompanijskim letom znatno se skraćuje vrijeme odlaska i dolaska, jer Q200 slijeće i polijeće 100 metara od sjedišta tvrtke i u Montrealu i u Torontu pa nije potrebno čekiranje.

Zbog smanjene vidljivosti i niske naoblake nad aerodromom Downsview, koji nema takvu kategorizaciju da zrakoplovi mogu slijetati u svim vremenskim uvjetima, taksijem smo iz kruga tvornice u Torontu bili prebačeni na međunarodni aerodrom Pearson, odnosno dio rezerviran za brzi transfer putnika opće avijacije koji koristi Bombardier. Let do Montreala trajao je nešto više od sata u zrakoplovu s 32 sjedala, dvostruko manjem od onoga što ga kupuje Croatia Airlines, ali s istom tehnologijom za prigušenje buke. Buka propelera, u usporedbi sa svim turboprop zrakoplovima na kojima sam letio, ovdje je bila znatno manja. Jedina je iznimka bio zrakoplov Tyrolean Airlinesa Q400 kojim sam letio prije nešto više od pola godine, gdje su buka i vibracije bila poprilični, na što su me upozorili i ostali kolege novinari na tom letu. Kompanijski pilot Q200 na liniji za Montreal objasnio mi je da buka i vibracije turboprop zrakoplova nastaju zbog okretaja propelera, odnosno nastanka pulseva zraka koji udaraju u trup zrakoplova, što se prenosi u putničku kabinu.

Kabina u zrakoplovima serije Q ima raspoređene mikrofone duž cijelog putničkog prostora koji primaju jačinu buke i prenose je do računala u zrakoplovu koji također raspolaže s podacima o brzini propelera.

Računalo kontinuirano analizira vibracije i podatke koji mu dolaze, a analizira i signale koji dolaze s uređaja integriranog u trup zrakoplova koji ima za cilj odašiljati protuvibracije prema izvoru kako bi se one znatno smanjile. Očito je, kaže pilot, da su vibracije i buka s leta na Tyrolean Airwaysu bile posljedica neuštimavanja komponenata sustava zaduženih za smanjenje razine buke. U Montrealu su nas na aerodromu Dorval, koji je administrativno sjedište Bombardier Aerospacea, proizvodnje putničkih zrakoplova CRJ, bussines jetova dugog doleta Global Express, Canadaira i Challengera, dočekali predstavnici Bombardierova odjela za odnose s javnošću koji su nas odvezli u 15-ak minuta udaljeno središte za proizvodnju Canadaira.

OZNAKA skoro kompletiranog zrakoplova za Croatia Airlines pred početak osjetljivijih radovaOZNAKA skoro kompletiranog zrakoplova za Croatia Airlines pred početak osjetljivijih radovaTijekom kraćeg puta spomenuo sam neke neobičnosti i za njih iznenađujuće podatke o tome kako i tko leti kanaderima u Hrvatskoj, da su su hrvatski piloti kanadera vojni piloti koji tijekom godine lete MiG-ovima, a ljeti kanaderima. Hrvatska će ove godine dobiti i prvu ženu pilota kanadera na svijetu, satnicu Dijanu Doboš. Ta ih je informacija marketinški zainteresirala i nadaju se da će Dijanu Doboš intervjuirati za svoj magazin koji redovito šalju klijentima. U proizvodnoj hali doznali smo da godišnje iz nje izlazi pet kanadera i da proizvodnja jednoga traje osam mjeseci. Nedavno su iz tvornice izišli kanaderi za Italiju, a slijedeći su za Španjolsku. Dosad su napravljena ili naručena 73 zrakoplova tog tipa, namijenjena isključivo za gašenje požara. Posljednjih godina evoluirao je u višenamjenski zrakoplov koji je, osim što gasi požar, i ekonomski neusporedivo bolje rješenje za potragu i spašavanje na vodi te borbu protiv krivolovaca i organiziranog kriminala na moru - Canadair Cl-415MP.

Upoznali smo sve nove pojedinosti, radar u nosu zrakoplova, autopilot i kompjuteriziranu obrada leta, dodatni prostor za 13 putnika uz dva člana posade, a novost je i to što kanader, ako zatreba, može izvlačiti i tankove za vodu. Napravljena su i vrata kroz koja se unesrećeni mogu unijeti u zrakoplov, kroz njih se može iskakati padobranom i slično. Sve ovisi o tome za što kupac zapravo želi upotrebljavati kanader. Kako nas zbog poslovnih obveza nije mogao primiti, predsjednik Bombardiera za proizvodnju amfibijskih zrakoplova Michel Bourgeois nazvao nas je telefonom dan prije dolaska u Dorval u popodnevnim satima kako bismo kratko razgovarali o kanaderima za Hrvatsku. Rekao nam je da planira doći u Hrvatsku u ožujku i da prati situaciju oko Zrakoplovnog tehničkog zavoda u Velikoj Gorici. Smatra da je izlazak Zavoda na otvoreno tržište vrlo dobar potez Vlade RH i očekuje da će to biti uskoro i da bi usporedo s tim počelo i certificiranje zaposlenika za održavanje zrakoplova. Bourgeois je rekao da bi ZTZ zaista mogao postati regionalnim središtem za održavanjem kanadera, i to onih koje će zemlje iz jugoistočne Europe nabavljati idućih godina.

Potvrdio je i da je proizvodnja kanadera bila suspendirana, ali ne i zaustavljena 2001., jer je bilo nekoliko već gotovih kanadera, ali ih nitko tada nije kupovao. Strojevi i alati u hali bili su prekriveni zaštitnim ceradama i čekale su se nove narudžbe, što se i dogodilo. Bourgeois je najavio skori početak proizvodnje kanadera za Hrvatsku kreće vrlo skoro, a dva kanadera za ovu sezonu Hrvatskoj će iznajmiti neki operater, ne nužno talijanski Sorem.

U koalicijskom sporazumu hrvatske vlade, u dijelu koji se odnosi na zračni promet kao jedan od strateških ciljeva, istaknuto je da “treba iskoristiti stručni potencijal Croatia Airlinesa i Zrakoplovnog tehničkog zavoda te razvijati djelatnost održavanja zrakoplova stranih operatora u Republici Hrvatskoj“. Premda izrijekom nije navedeno u suradnji s kojom bi se stranom tvrtkom razvijao takav posao, posve je jasno da je riječ o kanadskom proizvođaču zrakoplova Bombardier Aerospace.

Nakon posjeta i razgovora s čelnim ljudima Bombardiera jasno je da postoji velika mogućnost za unosne i kvalitetne poslove s Hrvatskom, to ističu i Kanađani, osobito s tehničkim sektorom Croatia Airlinesa i Zrakoplovnim tehničkim zavodom u Velikoj Gorici. Ipak, sve ovisi o tome tko će iz Vlade pregovarati s Kanađanima i kako će brzo riješiti izdvajanje ZTZ-a iz vojnog sustava i pomoći u dobivanju certifikata za izlazak na otvoreno tržište. U suprotnom, pokaže li se da su u Vladi neozbiljni i inertni, uz nedostatak volje za pregovorima, vrlo brzo slični će se poslovi preseliti nekamo istočno od Hrvatske.

Štedljiv i tih

Od 2000. do danas Q400 je najprodavaniji turboprop zrakoplov na svijetu koji je svoj uspjeh na tržištu postigao zahvaljujući tomu što se pojavio neposredno prije velikih poskupljenja goriva i najtiši je od svih tuboprop zrakoplova. Do danas su naručena 932 zrakoplova, te je isporučeno njih 825 za 112 različitih kupaca. Godišnji troškovi Q400 na kraćim letovima koje uglavnom obavlja u Croatia Airlinesu u odnosu na mlazni zrakoplov istog kapaciteta sjedišta, ali na mlazni pogon su 34 posto manji, mjesečno 150 tisuća USD. Sedam putnika manje na jednom letu u odnosu na mlazni zrakoplov je dovoljno da let bude isplativ, a mjesečno može biti i 2000 putn­ika ­manje.

Pješačke zone u tvornici

Na 394 hektara zemlje i približno 150 tisuća četvornih metara pod krovom nalaze se proizvodni pogoni za finalno sastavljanje i izradu strukturnih komponenata zrakoplova Learjet 45, Global, CRJ i Q serije turboprop zrakoplova. Svi zaposlenici moraju nositi naočale i zaštitnu obuću, hodati striktno predviđenim pješačkim zonama kako bi se oslobodio prostor za brojne viljuškare i mala dostavna vozila. Za razliku od europskih robotiziranih tvornica zrakoplova, u kanadskom Bombardieru još je uvijek prisutan i važan čovjek.

Povratak amfibije

Dosad su isporučena 73 zrakoplova, ponajviše za europsko tržište. Posljednjih godina Cl-415 evoluirao je u višenamjenski amfibijski zrakoplov koji ne samo da gasi požar već je i dobro rješenje za potragu i spašavanje na vodi, te borbu protiv organiziranog kriminala na moru. Kanađani su zainteresirani da se zrakoplovi CL-415 iz cijele regije održavaju u Velikoj Gorici

Vezane vijesti

Udružuju se Croatia Airlines i Adria Airways?

Udružuju se Croatia Airlines i Adria Airways?

Hrvatski nacionalni prijevoznik Croatia Airlines i slovenski nacionalni prijevoznik Adria Airways mogli bi uskoro početi razgovore o udruživanju,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika