Objavljeno u Nacionalu br. 641, 2008-02-25

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Sjajna ženomrščeva komedija

'ZALOMILO SE', romantična komedija režisera Judda Apatowa, puno je kvalitetniji film nego bi se iz sveprisutnih kritika njegove mizoginije moglo zaključiti

FILM O USPUTNOM SEKSU napušenog besposličara i vrijedne televizijske novinarkeFILM O USPUTNOM SEKSU napušenog besposličara i vrijedne televizijske novinarkeKomedija je najteži, no paradoksalno, gotovo u pravilu najviše podcijenjen filmski žanr. Vrlo dobroj komediji mnogi će još uvijek pretpostaviti neku prosječnu dramu, samo zato što je u kolektivnoj podsvijesti goleme većine obrazovanih gledatelja usađena dogma, začeta površnim čitanjima Aristotelove “Poetike”, da su muka, patnja i destrukcija ozbiljni i uzvišeni, a humor, sreća i stvaranje neozbiljni i trivijalni motivi.

Pa ipak, teza brojnih kritičara da je žanr godinama u velikoj krizi nije nimalo podcjenjivačka. To se ne odnosi samo na hollywoodsku nego i talijansku, francusku, englesku i sve ostale komedije, lišene novih Tatija, Golika ili pythonovaca. Ne samo da nema novih majstora, nego su i stari ostali bez štosova, pa je tako primjerice John Landis davno zaboravljen, Woody Allen posljednju pravu komediju snimio je prije gotovo 15 godina, a dio pythonovaca ne radi ništa, što je još uvijek pohvalnije od Palinovih površnih imperijalističkih dokumentarnih gluposti (“Nova Europa”).

U tom kontekstu, još više veseli pojava svakog novog zanimljivog komediografa. Jedan takav je scenarist, producent i redatelj Judd Apatow, koji se, nakon iznenađujućeg kinouspjeha romantične komedije “Zalomilo se”, prometnuo u jednu od najvećih hollywoodskih autorskih zvijezda. Apatow ni prije nije bio anoniman, pisao je nagrađivane televizijske komedije i potpisivao kratkotrajne, ali kultne serije te vrlo solidni kinoprvijenac “Junfer u četrdesetoj”, no nakon “Zalomilo se” od njega je nemoguće pobjeći. Hvali ga se i kudi, uzdiže na pijedestal recentne hollywoodske komedije, no i proziva zbog mizoginog karaktera njegovih filmova. Dok čitate najave novih komedija, čini vam se kako će svaku drugu Apatow ili napisati ili režirati ili producirati. Ankete ga proglašavaju najpametnijim čovjekom Hollywooda a njegova ekipa stalnih suradnika, među kojima su redateljeva supruga i glumica Leslie Mann te glumac i scenarist Seth Rogen, opisuje se krilaticom “Apatow Gang”. Je li sva ta halabuka opravdana, možete provjeriti u videotekama, ako pogledate dva filma u čijoj je realizaciji Apatow sudjelovao, njegov producentski uradak “Superbad” i već spomenutu romantičnu komediju “Zalomilo se”. Potonji je film o usputnom seksu dvoje posve različitih tipova - fizički neatraktivnog, vječito napušenog besposličara, koji sa sličnim cimerima priprema internetsku stranicu s prizorima i minutama skidanja poznatih glumica, te zgodne i ambiciozne vrijedne televizijske novinarke. Slučajni seks rezultira neplaniranom trudnoćom a Apatow prati sve probleme i radosti koje ona donosi. Priča filma je bezbroj puta ispričana, no Apatow je izlaže zanimljivo, duhovito i životno, s mnogo stila i još više ljubavi i razumijevanja prema svojim likovima. Dio kritike, doduše, smatra da je razumijevanje Judda Apatowa ograničeno samo na muške likove i da je komedija njegova muškog junaka zapravo teška tragedija njegove ženske partnerice. Koliko god takve rasprave iz područja rodnih teorija bile zanimljive, o kvaliteti filma ne govore apsolutno ništa. Ipak, valja reći da Apatow nipošto nije ženomrzac. Muške junake ismijava barem jednako koliko i ženske, a svima u konačnici pretpostavlja nerođeno i neželjeno dijete. Prigovori da neambiciozan momak koji nije zgodan na kraju priče nepošteno osvaja zgodnu i ambicioznu curu govori više o strogim i smrtno ozbiljnim prosuđivačima, lišenim mašte, koji komediji pristupaju kao ozbiljnom društveno-političkom iskazu, negoli redatelju koji likovima nije toliko sudac koliko neutralni promatrač, blage naravi i iznimno poganog jezika.

Uostalom, sve da Apatow i jest ženomrzac ili pak mizantrop, zbog čega njegov film ne bi mogao biti dobar? Zar ćemo iz povijesti filma onda izbaciti ženomrsca Dona Siegela ili recimo najvećeg mizantropa svjetske kinematografije Ingmara Bergmana? Stavljajući blago karikirane likove u sasvim ozbiljne situacije i potičući glumce na improvizaciju, Apatow ostvaruje za žanr romantične komedije rijetko viđen ugođaj realističnosti, nalik onome koji Mike Leigh postiže u socijalnim dramama. Njegovi dijalozi jednaki su dijalozima mladog Kevina Smitha iz “Trgovaca”, osjećaj za geg i politički nekorektnu vulgarnost priziva u sjećanje braću Farrelly, a ritam pripovijedanja toliko je siguran da trajanje filma od 130 minuta niti u jednom trenutku ne izgleda pretjerano. Sve to zajedno sigurno nije dovoljno da bismo Apatowa proglasili nasljednikom Ernsta Lubitscha, Billyja Wildera ili Blakea Edwardsa, no nakon što su brojni veliki komediografi godinama bili podcjenjivani, zbog čega jedan ne bi dobio možda i malčice više pozornosti nego što zaslužuje?

SUPERBADBLITZ
"Superbad" potvrđuje tezu kako je Judd Apatow, redatelj ovotjedne glavne teme, humornog ljubića "Zalomilo se", najzanimljivije novo ime američke komedije. Apatow je, doduše, samo producent filma, režiju i scenarij potpisuju članovi tzv. Apatow ganga, među kojima je najistaknutiji glumac i scenarist Seth Rogen, no atmosfera, likovi i gegovi "Superbada" blizanci su onih iz "Junfera u četrdesetoj" i "Zalomilo se", posebice urnebesni i životni dijalozi. Zabavan, duhovit, bezobrazan i inteligentan, "Superbad" je najbolji američki tinejdžerski film koji smo imali prigode vidjeti još od vremena posve suprotne, smrtno ozbiljne drame "Iskupljenje na rijeci".
Superbad, am. komedija, 2007.
R: Greg Mottola
GL: Jonah Hill, Michael Cera, Christopher Mintz-Plasse, Seth Rogen
FILM: 4
DVD: 4
SAGORIJEVANJEDISCOVERY
Debitant Wayne Beach koncipirao je svoj prvijenac po uzoru na kultni Singerov krimić "Privedite osumnjičene". "Sagorijevanje" prikazuje jednu turbulentnu noć u životu ambicioznog javnog tužitelja (Ray Liotta), budućeg kandidata za gradonačelnika, uhvaćenog u zamku kriminalnog masterminda, nalik Singerovu Keyseru Sözeu. Osnovna situacija i likovi nisu nezanimljivi, no Beachova je naracija izrazito neuredna, krcata prijevarama gledatelja, a rasplet jedan od onih koje je šteta dočekati. Situaciju ne popravljaju niti osrednji glavni glumci Ray Liotta i Jolene Blalock, koje zasjenjuju afroamerički epizodisti Mekhi Pfifer i LL Cool J.
Slow Burn, am. triler, 2005.
R: Wayne Beach
GL: Ray Liotta, Jolene Blalock, Mekhi Pfifer, LL Cool J
FILM: 2 i pol
DVD: 2
LAK ZA KOSUCONTINENTAL FILM
Popularni "Lak za kosu", bizarno pristojni film inače kultnog provokatora Johna Watersa, zaživio je kao mjuzikl na Broadwayu, a dvadesetak godina nakon Watersa priču je na film vratio rutiner Adam Shankman ("Vjenčanje iz vedra neba", "Popust na količinu 2"). "Lak za kosu" pratile su pohvalne kritike, čak i fanova originalnog Watersova filma, no Shankmanovo djelce ne prelazi razinu korektne zafrkancije, pamtljive ne toliko zbog priče, likova, glazbe ili koreografija, koliko bizarne uloge Johna Travolte, zanimljivije od svih koje je kralj odabira loših uloga odigrao posljednjih desetak godina.
Hairspray, am.-brit. glazb. komedija, 2007.
R: Adam Shankman
GL: Nikki Blonsky, John Travolta, Michelle Pfeiffer, Christopher Walken, Queen Latifah
FILM: 2 i pol
DVD: 3

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika