Objavljeno u Nacionalu br. 643, 2008-03-10

Autor: Ante Mihić

KREATOR AUTOMOBILA HRVATSKIH KORIJENA

'Vozim Citroën koji sam dizajnirao'

DOMAGOJ STEFAN ĐUKEC, 33-godišnji Hrvat iz Frankfurta, radi kao dizajner u Citroënu a svjetsku slavu postigao je dizajnerskim rješenjem modela C5

MAJSTOR I NJEGOV MODEL C5 S Domagojem Đukcem Nacional je razgovarao na 78. sajmu automobila u Ženevi koji traje do 16. ožujka, a na kojemu je predstavljen i Citroënov model C5 (na fotografiji), koji je dizajnirao ĐukecMAJSTOR I NJEGOV MODEL C5 S Domagojem Đukcem Nacional je razgovarao na 78. sajmu automobila u Ženevi koji traje do 16. ožujka, a na kojemu je predstavljen i Citroënov model C5 (na fotografiji), koji je dizajnirao ĐukecDomagoj Stefan Đukec dizajner je u Citroënu, a u središte pozornosti medija došao je prije nešto manje od godinu dana, kada je prema njegovu dizajnerskom rješenju proizveden novi Citroën C5. Iako je već 10-ak godina u dizajnerskom poslu, ovaj projekt Đukcu je bio korak naprijed u njegovoj karijeri. Njegovi prijašnji radovi i dizajnerska rješenja omogućili su mu da trenutačno bude jedan od najtraženijih dizajnera u svjetskoj automobilskoj industriji. Za dizajn Citroëna C5 Đukec je dobio priznanja, ali, kako je rekao, najviše ga je razveselila činjenica da su njegovi kolege iz drugih automobilskih tvrtki pohvalili njegov rad te da je u vrlo kratkom roku Citroën baš njegovom zaslugom postao popularnija i traženija automobilska marka.

U Citroënu je već sedam godina i, iako je zadovoljan uvjetima i svojim radom te timom koji radi uz njega, htio bi jednog dana raditi i u drugim velikim automobilskim tvrtkama. Osim u automobilskoj industriji, Đukec bi želio raditi i na drugim projektima jer dizajnerski posao, prema njegovim riječima, pruža veliku kreativnost i bezbroj mogućnosti. On smatra da svaki dizajner mora imati slobodu te podršku svojih nadređenih, a baš to je Đukec pronašao kada je 2001. došao u Citroën. Novi Citroën C5 predstavljen je prije godinu dana, a hrvatski kupci uskoro će ga moći vidjeti i na hrvatskim cestama, njegova prodaja počet će za nekoliko mjeseci.

Đukcu je to već stari projekt, jer je dizajnersko rješenje modela C5 počeo raditi prije pet godina, ali bez obzira na sve, zanima ga reakcija hrvatske javnosti. Jako je ponosan na svoje hrvatske korijene, a jedan od zanimljivijih podataka je da ima i hrvatsku putovnicu koju nije želio mijenjati ni za njemačku, ni za francusku unatoč činjenici da Hrvatska nije u Europskoj Uniji. Đukec uistinu ima zanimljivu životnu priču, a u razgovoru za Nacional, koji smo vodili na 78. sajmu automobila u Ženevi, uvjerili smo se da taj Hrvat, rođen prije 33 godine u Frankfurtu na Majni, ima veliku perspektivu da postane jedan od najboljih dizajnera na svijetu.

“Nisam vjerovao da će mi novi C5 donijeti toliku popularnost, ali moram priznati da mi to godi jer je to potvrda moga rada. Sada znam da sam napravio dobar posao i da ću u svakom sljedećem projektu težiti još boljem te da ću jednog dana napraviti gotovo savršen automobil”, rekao je na početku razgovora.

Iako nismo znali na kojem jeziku ćemo voditi intervju, Jasmina Drežnjak, koja nas je povezala s Domagojem Đukcem, rekla je da on izvrsno govori hrvatski jezik, što nam je uvelike olakšalo stvari. Osim hrvatskog Đukec govori i njemački, francuski, španjolski i portugalski jezik.


“Rođen sam u Frankfurtu, ali roditelji su me uvijek podsjećali na moje porijeklo, a i u kući se uvijek pričao hrvatski jezik. Zahvaljujući poslu, ali i čestim putovanjima, naučio sam mnoge jezike, što mi je uvelike olakšavalo da se prilagodim novim sredinama. Bilo je teško na početku i u Barceloni i u Parizu, ali ako vjeruje u sebe, čovjek može uspjeti i kada ne ide sve kako je zamislio”, rekao je Đukec.

Osnovnu i srednju školu završio je u Frankfurtu, a kako je sam rekao, crtati je počeo već u vrtiću. Ozbiljnije crteže počeo je izrađivati kada je svojim slikama i crtežima davao i imena te ih darivao svojim prijateljima.

“S 14 i 15 godina sam znao da se želim baviti dizajnom iako nisam odmah znao da ću se pronaći u automobilskoj industriji. Kasnije je sve išlo svojim tokom i danas sam zadovoljan što imam priliku dizajnirati automobile. Kada sam upisivao fakultet u švicarskoj Lausanni, postojala je privatna škola dizajna koja je slovila kao jedna od najboljih i najutjecajnijih dizajnerskih škola u Europi. Problem je bio što je godišnje trebalo izdvojiti i do 50-ak tisuća eura za školovanje, a moji roditelji mi to nisu mogli omogućiti. Ipak, iako su je mnogi smatrali vrhunskom, problem je bio što su je pohađala djeca bogataša, kojima je bila važnija vlastita promocija nego automobilska industrija i to nije pridonosilo razvoju te iste industrije. Nakon nekoliko opcija upisao sam fakultet u Potsdamu, koji je također vrlo cijenjen u Europi, a činjenica da na njemu predavanja drže neki od najpoznatijih svjetskih dizajnera dovoljno govori o kvaliteti tog sveučilišta”, rekao je Đukec.

S DIZAJNERSKIM TIMOM u CitroënuS DIZAJNERSKIM TIMOM u CitroënuVeć tijekom studija počeo je raditi u nekim dizajnerskim studijima i uvijek je želio biti korak ispred svojih kolega, pa je tako radio u Opelu, Mazdi, Volkswagenu, a razna poznanstva već tada su mu omogućila da i prije završetka fakulteta dobije ponude za posao.

“Bilo mi je vrlo važno da profesori primijete moj rad, ali i svaki kontakt i poznanstvo omogućavali su mi da se približim svom cilju. Moram priznati da mi ocjene nikada nisu bile bitne najvažnije. Važnije mi je bilo proći ispite, jer na fakultetu nisam mogao mnogo naučiti o crtanju, više se sve svodilo na teoriju, a mene je zanimala praksa. Čak su se i moji roditelji čudili mojim ocjenama, ali danas shvaćaju da sam imao ispravan put i, kako sami kažu, ponosni su na to što radim.”

Nakon što je završio fakultet Đukec se zaposlio u Opelu. Premda je dobivao ponude za druge tvrtke, smatrao je da mu Opel može pružiti najbolju priliku za usavršavanje. Zvali su ga iz najboljih dizajnerskih tvrtki iz cijele Europe, ali on je bio uvjeren da će uvijek postojati zanimanje za njega i njegova dizajnerska rješenja ako bude radio kvalitetno. Nakon Opela, 1998. počeo je raditi u Volkswagenovu dizajnerskom studiju u Barceloni, gdje je, kako je rekao, shvatio kako funkcionira cjelokupni sustav i dizajnerski posao.

“Kada sam vidio rješenja koja su odabrali moji šefovi, bio sam neugodno iznenađen jer ja nikada ne bih odabrao te crteže. Ali počeo sam shvaćati da se ne traži ljepota nego funkcionalnost te da dizajnerski rad mora biti usklađen sa svim onim što zahtijeva cjelokupan proces izrade automobila. U Barceloni je bilo prekrasno, to je bilo ono što sam oduvijek želio od posla i života, ali nakon tri godine došao je novi šef koji je imao svoje vizije i odlučio sam otići jer sam vjerovao da mogu dati mnogo više nego što sam u tom trenutku davao”, rekao je Domagoj Đukec.

Radio je i u Audijevu dizajnerskom centru, zatim u Brazilu i Engleskoj, a u Citroën je došao 2001. na nagovor Jean-Pierrea Plouéa, vodećeg dizajnera i šefa dizajnerskog tima u Citroënu. Iako mu je na početku bilo vrlo teško jer nije poznavao jezik, a i, kako kaže, Francuzi su poseban narod, znao je da će Citroën za njega biti veliki izazov jer nešto skromnija sredstva nisu mu davala mogućnost da izrađuje nekoliko rješenja nego da pokuša iz što manje pokušaja stvoriti vrhunski proizvod.

“Jean-Pierre Ploué je odličan šef i moram pohvaliti njegovu želju da iz svojih ljudi uvijek izvuče ono najbolje. Kada sam došao u Pariz, osjećao sam nostalgiju za Barcelonom, ali znao sam da je najvažnije da sam na pravom putu i da ću u Citroënu imati mogućnost do kraja izraziti svoju kreativnost. Bilo mi je teško jer sam bio sam, bez djevojke, prijatelja, poznanika, a već u prvim danima dobio sam zadatak da radim na projektu C4 Picassa. Uslijedio je C5, a dalje je sve poznato. Pobijedio sam na natječaju i sada imam priliku voziti se u automobilu koji sam sâm dizajnirao.”

Sviđa mu se rad Mercedesovih i BMW-ovih dizajnera, a naglašava da je i dizajnerski rad uvelike napredovao te da su rješenja sve bolja i sve prihvatljivija ne samo proizvođačima, nego i kupcima, što na kraju i mora biti cilj svakoj tvornici automobila.

DOMAGOJ tijekom završnih radova na modelu Citroëna C5 u pariškoj tvorniciDOMAGOJ tijekom završnih radova na modelu Citroëna C5 u pariškoj tvornici“Moram priznati da je C5 prvi francuski automobil koji vozim. Do sada nisam volio francuska vozila, ali Citroën C5 je postao prepoznatljiv u Europi i mnogi danas vrlo pozitivno govore o njemu. Drago mi je što ga ljudi u Parizu i Frankfurtu promatraju s čuđenjem, ali i divljenjem.”

Roditelji Domagoja Đukca porijeklom su iz Čakovca i on voli doći u Hrvatsku, ali kaže da zbog poslovnih obveza može samo jednom godišnje obići hrvatsku obalu. Zanimljivo je i da svaki treći vikend putuje u Frankfurt kako bi bio sa svojim prijateljima i roditeljima koji su mu uvijek bili potpora u životu.

“Volim s djevojkom Friedom otputovati u Hrvatsku i odmarati se na obali Jadranskog mora, a to mi je i izvrsna prilika da posjetim svoju rodbinu. Žao mi je što nemam više slobodnog vremena, pa da obiđem cijelu obalu, ali napravit ću sve da i to jednom ostvarim. Često putujem u Frankfurt i to mi je neka vrsta duhovnog odmora koja me ispunjava. U Frankfurtu pronalazim ljude koje volim, koji me razumiju i koji su sa mnom od moga djetinjstva. Osjećam veliku nostalgiju za Njemačkom, pa tko zna, možda ću jednom raditi negdje u blizini Frankfurta”, rekao je Đukec.

Iako naglašava da je potpuno koncentriran na rad u Citroënu, Đukec ne skriva da je imao mnogo ponuda i drugih dizajnerskih studija, pa da ga je i BMW poželio dovesti u svoj dizajnerski tim.

“Ne razmišljam o odlasku, ima vremena za nove izazove. Ostat ću dok mi ne dosadi posao u Citroënu, jer smatram da je najgore za dizajnera kada izgubi svoju kreativnost. Lagao bih kada bih rekao da mi ne bi bila čast raditi u BMW-u, Mercedesu ili Audiju, jer ipak su to automobilski divovi. Ali nikad se ne zna, možda cijeli život ostanem u Citroënu. Možda ću jednog dana raditi nešto sasvim drukčije, dizajnirati jahte, male avione. Bitno mi je samo da sve što radim bude kreativno i da moj projekt razveseli druge”, zaključio je Domagoj Stefan Đukec.

Čakovčani u Frankfurtu

Roditelji Domagoja Stefana Đukca podrijetlom su iz Čakovca i on kaže da voli doći u Hrvatsku, ali zbog poslovnih obveza može je posjetiti samo jednom godišnje. "Volim sa svojom djevojkom Friedom otputovati u Hrvatsku i odmarati se na Jadranu, a to mi je i izvrsna prilika da posjetim rodbinu. Često putujem u Frankfurt i to mi je neka vrsta duhovnog odmora. U tom gradu su ljudi koje volim, koji me razumiju i koji su sa mnom od djetinjstva. Osjećam veliku nostalgiju za Njemačkom", rekao je Domagoj Đukec.

Vezane vijesti

Video: Citroën DS4 - automobil koji poziva na bijeg u nepoznato

Video: Citroën DS4 - automobil koji poziva na bijeg u nepoznato

Citroën DS4, koji će biti u prodaji od drugog tromjesečja 2011., obogatit će liniju modela DS. Premijerno predstavljen na Salonu automobila u Parizu,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika