Objavljeno u Nacionalu br. 644, 2008-03-17

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Skrpani film s hladnim glumcima

'INVAZIJA' je film lišen smisla postojanja, s promašenim glumačkim parom Nicole Kidman i Danielom Craigom, skrpan je od dva različita filma, ali nije tolik loš koliko nepotreban

NICOLE KIDMAN kao Carol Bennell u hororu 'Invazija'NICOLE KIDMAN kao Carol Bennell u hororu 'Invazija'Znanstvenofantastični triler “Invazija“ počeo je režirati Oliver Hirschbiegel, a završio James McTeigue. Nezadovoljni verzijom koju im je isporučio odlični Nijemac, potpisnik antologijskog filma “Hitler: konačni pad“, producenti su pozvali u pomoć sve zloglasniju braću Wachowski, da “ukrase“ Nijemčev psihološki triler akcijskim prizorima, koje je potom režirao njihov prijatelj McTeigue, redatelj impresivnog “O za Osvetu“. U boljoj holivudskoj prošlosti promjene redatelja često nisu izazivale velike potrese. “Zameo ih vjetar“ režiralo je, potpisano i nepotpisano, barem petero redatelja, no film je ipak vjerojatno najveći blockbuster u povijesti, kad bismo uračunali inflaciju. “Veličanstvene Ambersonove“ producenti su oteli redatelju Orsonu Wellesu, skratili ih i nadosnimavali, no film je remek-djelo. Slično vrijedi i za “Invaziju tjelokradica“, prvu ekranizaciju romana prema kojem je snimljena “Invazija“, kojoj su producenti dodali prolog i sretan završetak, ne oštetivši previše Siegelov paranoidni klasik. Danas je situacija malčice drukčija, pa je “Invazija“ propala i među kritičarima i na kino-blagajnama.

Porazne kritike malčice su pretjerane. “Invazija“ je napet, vizualno kultiviran i povremeno režijski zanimljiv film, solidniji od velike većine recentnih horora. Ipak, titula promašaja odlično mu pristaje. Povijest “Invazije“ je povijest promašenih odluka producenata, a čitav slučaj opako podsjeća na slučaj dviju ne tako davnih verzija prednastavaka “Exorcista“, kad su, nezadovoljni hororom koji im je isporučio Paul Schrader, producenti angažirali Rennyja Harlina da snimi posve novi film, potrošivši samo malo više novca uzalud.

Prva promašena odluka producenata “Invazije“ bila je ponovno dirati u glasoviti roman Jacka Finneyja, priču o izvanzemaljcima koji pokoravaju ljude kradući im tijela. Davnih 50-ih, kad je Don Siegel snimio remek-djelo “Invazija tjelokradica“, priča je savršeno funkcionirala, bilo kao alegorija na prijetnju komunizma, bilo kao zafrkancija na “lov na vještice“, ovisno o tome iz koje se ideološke pozicije pristupalo tumačenju. U međuvremenu, roman je efektno 1978. ekranizirao i Philip Kaufman, no najduhovitiju od svih varijacija priče o tjelokradicama ostvario je John Carpenter u antologijskom i neviđeno subverzivnom SF akciću “Oni žive“ (inspiriranim, doduše, drugim predloškom), u kojem su zli izvanzemaljci bili sinonim za kapitalistički sustav i čitavo zapadno materijalističko društvo. Carpenter je na vrijeme shvatio da u novom dobu takve priče ne funkcioniraju ako su smrtno ozbiljne, čega, nažalost, nije bio svjestan Abel Ferrara kad je 1993. snimio osrednje “Kradljivce tijela“. Istu pogrešku ponovili su producenti “Invazije“.

Nakon što su odabrali nepotreban predložak i odobrili smrtno ozbiljan scenarij, producenti su nastavili griješiti angažirajući redatelja u kojeg očito nisu imali nimalo povjerenja, ili su ga pak, pogrešno protumačivši njegovu povijesnu ratnu dramu “Hitler: konačni pad“, posve sumanuto doživjeli kao redatelja akcića, koji će se zadovoljiti nizanjem potjera i leševa te gomilanjem krvi. Koliko god bili nezadovoljni Hirschbiegelovom verzijom, producentima nije bilo mudro angažirati drugog autora.

To u pravilu donosi negativan publicitet, povećane troškove i dva posvađana filma u jednom, koji ne zanimaju nikoga, u ovom slučaju ni publiku koja bi gledala psihološki triler/horor ni onu koja luduje za akcijskom stravom. Još jedna velika pogreška bila je sparivanje Nicole Kidman i Daniela Craiga, dvoje izvrsnih, ali odveć hladnih glumaca, između kojih se ne bi razvila kemija taman da je u redateljskoj stolici sjedio legendarni Douglas Sirk.

Lišena smisla postojanja, s promašenim glumačkim parom i skrpana od dvaju posve različitih filmova, “Invazija“, ukupno gledajući, i nije toliko loš koliko nepotreban film. Ipak, svi koji znaju da velike promašaje snimaju samo veliki autori pronaći će u njemu više zanimljivosti nego u većini puno uspjelijih ostvarenja s tekućeg kino-repertoara. Prava ocjena “Invazije“ bit će moguća tek nakon što se na DVD-u pojavi Hirschbiegelova redateljska verzija.

101 DALMATINACCONTINENTAL FILM
“Platinasto“ izdanje Disneyjeva klasika “101 dalmatinac“ može se pohvaliti očekivano savršenom slikom i zvukom i nepreglednim dodatnim prilozima. Ipak, najviše se valja radovati hrvatskoj sinkronizaciji. Jer “101 dalmatinac“ je crtić namijenjen ponajprije najmlađoj publici, onoj koja teško prati titlove. Kad su 60-ih “Dalmatinci“ nastali, studio Disney producirao je narativno, značenjski i ideološki puno jednostavnije crtiće negoli potkraj 30-ih (“Snjeguljica“) ili 40-ih (“Bambi“). Takva ocjena ne umanjuje vrijednost “Dalmatinaca“, samo ih smješta na pravo mjesto u animiranom lancu odrastanja, između “složenijih“ crtića i “Teletubbiesa“.

One Hundred and One Dalmatians, am. crtić, 1961. R: Clyde Geronimi, Hamilton Luske, Wolfgang Reitherman
FILM: 4
DVD: 5

NAPOLEON I JAPA-DORA
Pedantniji filmofili možda se sjećaju “Ovosoda“, odlične humorne drame o odrastanju, objavljene još na VHS-u, i njenog redatelja Paola Virzìja. Od četiri filma koja je Virzì režirao nakon “Ovosoda“ najmanje je pohvala dobila povijesna drama “Napoleon i ja“, o učitelju protunapoleonskih nazora, koji igrom slučaja postane pisar legendarnog osvajača. Posve opravdano, jer unatoč zanimljivoj priči, solidnoj produkciji i odličnom francuskom glumcu Danielu Auteuilu, Virzìjev film ne nadilazi razinu korektne povijesne TV drame. Poklonike Monice Bellucci valja upozoriti na oprez: lijepa Monica u filmu se pojavljuje tek malo češće od Ruby Dee u “Američkom gangsteru“.

N (Io e Napoleone), tal.-španj.-franc. pov. drama, 2006. R: Paolo Virzì GL: Elio Germano, Daniel Auteuil, Monica Bellucci, Sabrina Impacciatore
FILM: 2 i pol
DVD: 2

AMERIČKI NINJACONTINENTAL FILM
DVD izdanje “Američkog ninje“ probudit će kod mnogih filmofila nostalgiju za kasnim 80-im, kad je u nekim zagrebačkim kvartovima bilo više videoteka nego danas u cijelom gradu. Tada popularniji od goleme većine blockbustera, niskobudžetni akcić “Američki ninja“ danas je, naravno, zanimljiv u kontekstu sve popularnijeg “trasha“, makar valja biti pošten i priznati da su se C akcići u međuvremenu toliko srozali da se djelce čuvenih producenata Yorama Globusa i Menahema Golana u odnosu na njih doima još i profesionalnim. To se nipošto ne može reći za “glumu“ nesretnog Michaela Dudikoffa, ali bez njegova sumanutog nastupa “Američkog Ninju“ ne bi pamtili ni kao trash.

American Ninja, am. akcić, 1985. R: Sam Firstenberg GL: Michael Dudikoff, Steve James, Judie Aronson, John Fujioka
FILM: 2 i pol
DVD: 2

Vezane vijesti

Druga strana: Bivši suradnik tvrdi da je Assange "paranoidan i gladan moći"

Druga strana: Bivši suradnik tvrdi da je Assange "paranoidan i gladan moći"

Od bivšeg suradnika Juliana Assangea stižu tvrdnje da je Assange od kreativnog, energičnog i briljantnog čovjeka posao paranoidni, moći gladan… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika