Objavljeno u Nacionalu br. 645, 2008-03-24

Autor: Plamenko Cvitić

UMJETNI GRAD KAO ŠOPING OAZA

Milijuni ljudi u shoppingu u Zagorju

U ZAGORSKOM MJESTU SV. KRIŽ ZAČRETJE Austrijanci su počeli graditi prvi fashion outlet u kojem će svjetske modne marke biti do 70 posto jeftinije

REPLIKA VARAŽDINA Kao preložak za arhitektonsko rješenje Rose fashion outleta u Sv. Križu Začretju uzet je grad Varaždin; zgrada na ulazu u centar bit će replika varaždinske gradske vijećniceREPLIKA VARAŽDINA Kao preložak za arhitektonsko rješenje Rose fashion outleta u Sv. Križu Začretju uzet je grad Varaždin; zgrada na ulazu u centar bit će replika varaždinske gradske vijećniceDo sredine rujna u Hrvatskoj će biti izgrađen prvi fashion outlet, specijalizirani prodajni prostor u kojem se poznate odjevne marke nude uz popuste do 70 posto, jer je riječ o modnim kolekcijama koje su stare od jedne do tri sezone. Specifičnost projekta austrijske tvrtke Dayland koja će u Rose Fashion Outlet investirati pedesetak milijuna eura je koncept gradnje: umjesto velikih betonskih hala koje izgledaju kao golema skladišta, outlet u zagorskom mjestu Sv. Križ Začretje izgledat će poput malog grada, s replikama tradicionalnih hrvatskih građevina, pa će tako na glavnom ulazu u kompleks dominirati zgrada koja će nalikovati na gradsku vijećnicu u Varaždinu.

Tako će uz autocestu Zagreb-Macelj, koja vodi prema Sloveniji i Austriji za nekoliko mjeseci osvanuti pravi mali grad u kojem će u sedamdesetak dućana hrvatski građani moći kupovati mnogo povoljnije nego u postojećim dućanima i trgovačkim centrima. Osim odjeće i obuće, koji su najviše zastupljeni u sličnim outletima, ovaj u Začretju imat će i netekstilne sadržaje, poput kućanskih proizvoda, sportske opreme pa čak i knjiga. Osim brojnih dućana koji će biti smješteni u malene ulice i trgove posebno dizajniranog malenog grada, prostor će upotpuniti ugostiteljski dio sa specijalitetima od meksičke do indijske kuhinje, a budući da će outlet biti smješten u Zagorju, predviđeni su i poznati zagorski specijaliteti. U suradnji s općinom Sv. Križ Začretje dogovaraju se i kulturni i zabavni programi s tradicionalnim zagorskim ”štihom”, pa će prvi hrvatski outlet, osim niskih cijena, kupce iz cijele Hrvatske privlačiti i kao zanimljivo mjesto za izlete.

Dayland grupa, austrijski investitori koji imaju dugogodišnje iskustvo u osmišljavanju shopping centara još su prije nekoliko godina uočili da je hrvatsko tržište s jedne strane zasićeno klasičnim shopping centrima koji su dosad najčešće nicali na rubnim dijelovima Zagreba, pa su hrvatski kupci postali iznimno zahtjevni kad je riječ o privlačenju u popularne trgovačke centre. Premda je u svijetu koncept fashion outleta vrlo razvijen, Rose Fashion outlet bit će prvi hrvatski centar u kojem će odjevni predmeti biti jeftiniji do čak 70 posto od cijene u gradskim trgovinama.


Patrick Franolić, direktor tvrtke Spiller Farmer koja u Hrvatskoj vodi projekt outleta za Nacional je predstavio osnovnuSVETI KRIŽ ZAČRETJE nalazi se 45 kilometara od Zagreba, uz autocestu Zagreb-Macelj pa investitori računaju na kupce iz Austrije, Slovenije, Italije i Mađarske SVETI KRIŽ ZAČRETJE nalazi se 45 kilometara od Zagreba, uz autocestu Zagreb-Macelj pa investitori računaju na kupce iz Austrije, Slovenije, Italije i Mađarske koncepciju: “Fashion outlet je uvijek lociran u blizini većih gradova, obično je 25-50 kilometara udaljen od grada. Kupcima je najinteresantnije što su trgovci ugovorom vezani na to da roba mora biti najmanje 30 posto jeftinija nego u drugim dućanima. Popusti na takvim mjestima obično sežu i do 70 posto. Dok je u Americi čest slučaj da se u outletima prodaje i roba s greškom, u Europi prevladava koncept da je to roba koja je stara minimalno jednu do tri sezone, koja se nije prodala na rasprodaji, pa onda ide u fashion outlet. U Americi su outleti već toliko rašireni da Tomy Hilfiger, Ralph Lauren i drugi veći brandovi imaju posebne kolekcije za outlete. U Hrvatskoj imamo već nekoliko domaćih brandova koji idu u tom smjeru”, objasnio je Franolić.

Osim nižih cijena odjevnih i drugih proizvoda, outlet u mjestu Sv. Križ Začretje hrvatske će kupce privlačiti i inovativnim uređenjem kompleksa, jer će umjesto betonskih konstrukcija koje dominiraju u većim trgovačkim centrima, Rose fashion outlet već s autoceste nalikovati na maleni grad: “U prvoj fazi outlet će imati 15.000 četvornih metara, a u sljedećoj fazi bit će dodano još 10-11 tisuća četvornih metara prodajnih prostora. U smislu dizajna prostora opredijelili smo se za koncept koji se najčešće prakticira u Austriji, model grada: parkirate vozilo na velikom parkingu, prijeđete most preko rijeke koja omeđuje cijeli prostor i onda ulazite u pravi mali grad.

PATRICK FRANOLIĆ, direktor tvrtke Spiller Farmer, koja u Hrvatskoj vodi projekt outleta za austrijskog investitora tvrtku DaylandPATRICK FRANOLIĆ, direktor tvrtke Spiller Farmer, koja u Hrvatskoj vodi projekt outleta za austrijskog investitora tvrtku DaylandTo je bitno zbog roditelja koji dolaze s djecom i ne moraju brinuti zbog prometa, a i filozofija prostora je da šetnjom napravite osmicu i da je svaki dućan ravnopravno zastupljen. Naime, u mnogim shopping centrima ne vidite neke dućane, a to u ovom konceptu nije moguće. Što se tiče dizajna, ovdje je uzet grad Varaždin, tako da će nakon ulaza prva zgrada biti u stilu varaždinske gradske vijećnice. Već po tome je vidljivo da outlet neće izgledati kao klasični shopping centar s puno betona, nego lokacija na koju s obitelji idete na izlet. To je tako zamislio austrijski Kiekenap studio koji je sličan outlet već napravio u Austriji. Outlet u Hrvatskoj će biti još bolji od austrijskog, jer su ispravljene neke greške: kod austrijskog su parkinzi unutar outleta, a u Začretju toga nema, nego postoji lijepa šetnica”, objasnio je Patrick Franolić.

Osim izgleda samog kompleksa, najveći mamac za hrvatske kupce trebale bi biti puno povoljnije cijene različitih proizvoda, koje će se u Začretju nuditi uz popuste od 30 do čak 70 posto: “Najam u outletu u načelu je jeftiniji od 35 do 50 posto u odnosu na shopping centre. U shopping centrima koji su smješteni u gradu trgovci plaćaju visoku cijenu najma, što znači da im je u interesu u takvim objektima imati noviju i skuplju robu. Jeftinije im je oslobađati površinu za nove kolekcije, a ono što se nije prodalo preusmjeriti u outlet. Recimo, u Italiji i Austriji mnogi u ožujku, kad završava sezona skijanja, odlaze i kupuju skije za iduću sezonu, jer ih mogu kupiti u pola cijene. Investitoru je bitno da je za najmoprimca najam relativno jeftin, ali oni plaćaju i turnover rent, postotak na prihod. U Austriji recimo imamo dva-tri dobra dućana kojima je kvadrat najma 20 eura mjesečno, a oni još dodatno plaćaju 50-60 eura po kvadratu jer im je prihod disproporcionalno veći od očekivanog.

Lokacija našeg outleta odabrana je zbog blizine Zagreba, a to je ujedno i glavni put za Maribor, Graz i Beč, što znači daVODITELJI PROJEKTA Vesna Škrinar i Veljko Vnučec nadgledaju gradnju fashion outleta, za čije će se potrebe skrenuti tok rječice koja će omeđiti centarVODITELJI PROJEKTA Vesna Škrinar i Veljko Vnučec nadgledaju gradnju fashion outleta, za čije će se potrebe skrenuti tok rječice koja će omeđiti centar ciljamo i na Hrvate koji rade u inozemstvu a vraćaju se tijekom blagdana u Hrvatsku, pa za strane turiste koji u sezoni prolaze tim putem, riječ je o vrlo frekventnoj lokaciji. Budući da je outlet ipak izmješten iz grada, predviđa se da prosječna obitelj iz, primjerice, Zagreba ondje dođe četiri do šest puta godišnje”, kazao je Franolić. Prema najavama investitora, trgovački kompleks u Začretju trebao bi privlačiti i inozemne kupce iz Austrije, Italije, Slovenije i Mađarske, budući da će to biti prvi outlet u nekoj od država bivše Jugoslavije, a istodobno dobro prometno povezan zbog blizine autoceste.

Da je interes za prvi hrvatski outlet iznimno velik potvrđuje i činjenica da je već sad, u ožujku, više od 80 posto prodajnih kapaciteta zakupljeno, što potvrđuje voditeljica projekta Janet Kobas: “U outletu će biti sedamdesetak dućana od 60 do 180 četvornih metara, no imamo i neke firme koje su zakupile i 400, 500 četvornih metara, ali za razne brandove. Kod fashion outleta je važno i to da je svaki dućan brendiran, tako da nema mogućnosti imati dućan tipa ‘Marić d.o.o.’ i u njemu deset različitih brendova. Već sad možemo potvrditi da će u Začretju biti prisutne najpoznatije marke, poput Replaya, Manga, Championsa, Levi’sa, Gulivera, Froda, Reeboka, Wranglera, Tom Tailora, Stiefelköniga, a želja nam je bila da određeni udio u kompleksu imaju i kvalitetni hrvatski brandovi, tako da se ondje neće nuditi samo strana roba”, objasnila je Australka Janet Kobas, koja u Hrvatskoj živi i radi već desetak godina.



Rat za outlete oko Zagreba

Osim Daylanda koji gradi outlet u Sv. Križu Začretju, sličan interes iskazali su i izraelski investitori koji su nedavno promovirali projekt sličnog centra koji bi se trebao graditi istočno od Zagreba, u mjestu Sv. Helena na putu od Zagreba prema Varaždinu. Dakako, najviše hrvatskih kupaca privući će onaj koji prvi otvori svoja vrata, pa su austrijski investori ubrzali građevinske radove, na gradilištu u Začretju odnedavno se radi danonoćno. Vrijednost i jedne i druge investicije je oko 50 milijuna eura.

Otvorenje 18. srpnja 2008.

“Otvaranje Rose Fashion Outleta zacrtano je za 18. rujna. Tehnički radovi idu jako dobro jer je Tehnobeton iskusna firma, a o opsežnosti radova dovoljno govori činjenica da se čak išlo do preusmjeravanja malene rječice koja će omeđivati cijeli kompleks. Inače, u sličnim projektima najmoprimac ulazi u prostor 6 do 8 tjedana prije otvaranja, da pripremi dućan sukladno svojim željama i potrebama. Tako će trgovci već sredinom srpnja preuzeti prostor”, kaže Patrick

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika