Objavljeno u Nacionalu br. 646, 2008-04-01

Autor: Dean Šoša

Film

Herzogova vizija američkog sna

"Bijeg u zoru" Wernera Herzoga klasični je pustolovni film o herojskom bijegu američkog pilota iz vijetkongovskog logora, sniman na opasnim lokacijama u tajlandskoj džungli

CHRISTIAN BALE kao Dieter Dengler u filmu 'Bijeg u zoruCHRISTIAN BALE kao Dieter Dengler u filmu 'Bijeg u zoruŠto god mislili o Werneru Herzogu, nemoguće je ne diviti se njegovoj autorskoj dosljednosti i činjenici da je uvijek išao “protiv struje“. Devedesetih godina, kad je Wim Wenders, drugi preživjeli član “trijumvirata“ njemačkog novog filma (Herzog, Wenders i pokojni Fassbinder) uživao u staroj slavi i tonuo u manirizam, Herzog je obilazio planet snimajući dokumentarce, žanr tradicionalno minoriziran u odnosu na igrani film. Danas, kad je među viđenijim filmskim umjetnicima stvar prestiža kritizirati Ameriku, Herzog snima akcijski film “Bijeg u zoru“ u kojem otvoreno veliča tzv. “američki san“. Film o herojskom bijegu pilota američke vojske iz vijetkongovskog logora, bez primisli o eventualnoj opravdanosti ili neopravdanosti američke intervencije u Vijetnamu.

Pilot se zove Dieter Dengler. Herzog je o njemu 1997. već snimio jedan film - dokumentarac “Mali Dieter treba letjeti“. Prema Herzogovim riječima, priča ga je od početka vukla k igranom filmu, no prikupljeni novac bio je dostatan samo za dokumentarac. Toliki redateljev interes za Denglera nimalo ne iznenađuje, jer on je po mnogo čemu klasični Herzogov lik, poput Aguirrea (“Aguirre, gnjev Božji“) ili Timothyja Treadwella (“Grizzly Man“), zanesenjak koji je čitav život spreman podrediti jednoj opsesiji - letenju. Ono što su Treadwellu bili grizliji, Dengleru su bili avioni, još otkako je kao dječak u Njemačkoj gledao kako američki bombarderi uništavaju njegovo rodno mjesto. Kako u poslijeratnoj Njemačkoj nije bilo avijacije, Dengler je bez prebijene pare emigrirao u Ameriku i teškom mukom postao mornarički pilot. Leteći tijekom vijetnamskog rata u tajnoj misiji iznad Laosa, Dengler je srušen. Za razliku od dokumentarca, u kojem je tematiziran i ostatak Denglerova života, igrani je film koncentriran isključivo na njegov bijeg iz vijetkongovskog zarobljeništva, koji ga je učinio slavnim.

ANIMIRANI FILM 'MORANA' Simona Bogojevića NarathaANIMIRANI FILM 'MORANA' Simona Bogojevića Naratha Na idejnoj razini filma Herzog veliča američki san, a na oblikovnoj se potpuno priklanja njegovoj filmskoj manifestaciji - klasičnoj naraciji. Sniman u tajlandskim džunglama, “Bijeg u zoru“ klasični je pustolovni film o zarobljeništvu i bijegu iz logora. Bijeg je Herzoga ipak zanimao malo više od logora jer mu je pružao mogućnost za ponovni rad na autentičnoj i opasnoj lokaciji - u džungli.
Prvi dio filma nije loš, no tek nakon što Dieter (Christian Bale) i njegov prijatelj Duane Martin (Steve Zahn) dospiju u džunglu, “Bijeg u zoru“ postaje pravo Herzogovo ostvarenje. Lijepo i okrutno, puno razumijevanja prema čovjekovoj ništavnosti u odnosu na golemu i nedokučivu prirodu. Dug je popis vrlina zbog kojih vrijedi vidjeti Herzogov film. Poput dokumentarca, u kojem je redatelj natjerao ostarjelog Denglera da izmisli opsesivna otvaranja i zatvaranja vrata kako bi dobio što efektniji početak priče, igrani film plijeni pozornost redateljevim povremenim dokidanjem granice između fikcije i fakcije.

Ipak, “Bijeg u zoru“ ne ostavlja dojam adekvatan veličini vlastite priče. Logoraški dio filma malo je predug i konvencionalan, a likovi Denglerovih kolega zarobljenika odveć plošni i pretjerano inferiorni Dengleru, zbog čega su njihove obitelji protestirale nakon premijere. Herzog se branio da ih je takve opisao sam Dengler, no kako je u njegovim filmovima istina ionako neodvojiva od fikcije, takva se karakterizacija ipak može proglasiti dramaturški nespretnom. Ipak, najveći je problem ovoga vrlo dobrog filma lik Dietera Denglera.

Malčice previše fasciniran stvarnim čovjekom, koji je u međuvremenu 2001. godine umro, Herzog nije do kraja ostvario svoj naum i učinio filmskog Denglera većim od života. Možda i zato što tmurna Herzogova narav ipak ne pristaje ovakvoj jednoznačnoj odi američkom snu. Gledajući “Bijeg u zoru“, čovjek naprosto poželi da redatelj baci snove glavnog junaka u prašinu, da se odnekud javi onaj divni fatalistički narator iz “Grizzly Mana“ i započne dijalog s Denglerom, rezignirano ga pitajući zbog čega mu je uopće palo na pamet letjeti?
Nažalost, DVD izdanje ‘Bijega u zoru’ ne sadrži dokumentarac “Mali Dieter treba letjeti“ pa će gledatelji željni čitave priče o Dieteru Dengleru ipak morati potrošiti 700 megabajta prometa na internetu.

Kraljevina(Continental film)

U moru filmova o američkoj politici prema Arapima, ideologijom i stilom izdvaja se “Kraljevina“, četvrti redateljski projekt glumca Petera Berga (“Gore ne može“). Za razliku od ostalih autora, koji uglavnom površno i politički korektno propitkuju smisao američkog imperijalizma, Berg se staromodno bavi herojstvom i prijateljstvom koje u ljudima pobuđuju najgore situacije. Takav autorski stav neće se svidjeti onima koji od filma očekuju odgovore koje ne mogu dobiti od političara, sociologa i filozofa, no “Kraljevina“ je mudro, dosljedno i vrlo dobro ostvarenje koje bi ostavilo još bolji dojam da završnica nije toliko pretjerana i superherojska

The Kingdom, am. akc. triler, 2007. R: Peter Berg
GL: Jamie Foxx, Chris Cooper, Jennifer Garner, Ashraf Barhom

Zavodnik(Blitz)

U nedostatku novih ideja braća Farrelly prošle su godine prepravila 35 godina staru komediju “Zavodnik“, realiziranu prema scenariju Neila Simona. Novi, “pristojni“ stil Farrellyjevih puno je bolje funkcionirao u njihovu prethodnom filmu - “Sportskoj groznici“ - no i “Zavodnik“ ima svojih aduta. Uspjeliji nego što bi se to dalo zaključiti iz kritika, film iza bezvezne i šlampavo ispričane priče ipak krije nekoliko antologijskih štosova koji daju naslutiti zbog čega su Farrellyjevi, u doba antologijskih, anarhoidnih sprdačina poput “Glup i gluplji“, “Kralj svih glavonja“ i “Svi su ludi za Mary“ bili neosporni kraljevi holivudske komedije.

Heartbreak Kid, am. komedija, 2007. R: Peter i Bobby Farrelly GL: Ben Stiller, Malin Akerman

Prognani (Blitz)

Nedugo nakon vrlo dobrog nastavka “Izbora“ u videotekama se pojavio još jedan film čuvenog hongkonškog redatelja Johnnyja Toa (“Vijest dana“), kriminalistička drama “Prognani“, začudo svojedobno viđena i u hrvatskim kinima. Prikazani u službenoj konkurenciji Venecijanskog filmskog festivala, “Prognani“ su estetski negdje na pola puta između impresivnog postmodernog pastiša i pomodnog kiča. Film posudite samo ako ga mislite gledati dvaput. Jedno gledanje potrebno je samo za hvatanje svih konaca uobičajeno nemarno ispričane Toove priče, nakon čega se sljedeći put možete potpuno posvetiti njegovu uistinu fascinantnom stilu.

Fong juk/Exiled, hongk. akc. drama, 2006.
R: Johnny To GL: Anthony Wong, Simon Yam, Francis Ng

Vezane vijesti

Video: Deset najgledanijih videa na YouTubeu

Video: Deset najgledanijih videa na YouTubeu

YouTube je izdao listu Top 10 najjgledanijih video uradaka na kojoj prvo mjesto drži Rebecca Black i njezin video spot za pjesmu 'Friday'. Razne… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika