Objavljeno u Nacionalu br. 650, 2008-04-29

Autor: Damir Radić

Film

Dragocjena vizija Dylanovih identiteta

Boba Dylana glumi šest glumaca

Cate Blanchet  kao Jude Queen u filmu 'Nema me'Cate Blanchet kao Jude Queen u filmu 'Nema me'Nakon gotovo 20-godišnje kreativne krize, s tek povremenim bljeskovima, već otpisanom Bobu Dylanu otvaranje novog tisućljeća donijelo je renesansu. Počelo je s Oscarom za najbolju originalnu pjesmu (“Things Have Changed”) te kritičarskim panegiricima i zlatnom tiražom za album “Love and Theft”, nastavilo se osebujnom autobiografijom “Kronike: prvi dio” koja je izazvala opće oduševljenje, te slavljenim dokumentarnim filmom “No Direction Home” Martina Scorsesea o Dylanovu liku i djelu. Potom je aklamacijski podržan album “Modern Times” dosegao platinastu tiražu i čelno mjesto američke top liste, da bi kao šlag na tortu prošle godine stigao film “Nema me” američkog nezavisnog sineasta Todda Haynesa, eksperimentalni rad nadahnut Dylanovim životom i pjesmama.

Teško je zamisliti bolju osobu za biografski film o Bobu Dylanu od Todda Haynesa. To mišljenje očito je dijelio i sam Dylan, jer iako krajnje sumnjičav, nije se uplašio Haynesove interpretacije vlastite osobe, štoviše, odobrio je uporabu svojih pjesama u filmu. Haynesu je desetak godina ranije David Bowie uskratio dozvolu za korištenje svojih pjesama u “Zlatnom baršunu”, nostalgično-oporom prisjećanju na doba glam-rocka s protagonistom baziranim upravo na Bowieju, te najavio tužbu ako junak filma bude suviše podsjećao na njega. A to nije bio prvi Haynesov sraz s osjetljivim zvijezdama - krajem 80-ih Richard Carpenter tužio ga je zbog srednjometražnog filma “Superstar: Priča o Karen Carpenter”, u kojem je Richardovu sestru, tragičnu naslovnu pop-heroinu umrlu od anoreksije, utjelovila lutka Barbie, a njega samog lutak Ken. Već tu je Haynes demonstrirao nekonvencionalan pristup biografskom žanru, a isto možemo pretpostaviti i za njegov prvijenac, također srednjometražni uradak “Assassins: A Film Concerning Rimbaud” iz 1985., u kojem se pozabavio znamenitim pjesničkim inovatorom i, znakovito, jednim od glavnih kreativnih orijentira samog Dylana.

Haynes, koji je diplomirao umjetnost i semiotiku, te 20 godina stariji Dylan, koji formalno nije studirao ništa, ali je kao mladić skrupuloznom analitičnošću proučavao povijest tzv. popularne glazbe i poeziju, podosta su, reklo bi se, kreativno bliski, a ta veza može se ustanoviti ne samo usporedbom Dylanove knjiške autobiografije i Haynesove filmske biografije o Dylanu (vremenski i prostorno skokovito umjesto linearnog pripovijedanja, višestrukost osobnog identiteta), nego i usporedbom potonje i Dylanova vlastita filma “Renaldo i Clara” iz 1978. U tom kantautorovu jedinom cjelovečernjem (četverosatnom!) filmskom uratku koji je potpisao kao režiser, miješaju se koncertni, užedokumentarni i igrani dijelovi, a posebno je zanimljivo da Dylan i njegova prva supruga Sara u igranim segmentima glume naslovni par, dok samog Dylana glumi kanadski glazbenik Ronnie Hawkins.


Uglavnom, strukturalno-ontološka višeslojnost te igra identitetima i odnosom fikcije i zbilje Dylanova filma, svojevrsna su najava strukturalne i identitetske kompleksnosti Haynesova filma. Okvir Haynesova rada čini poznata motociklistička nesreća koju je Dylan pretrpio 1966. S njom narativ počinje i svršava, s tim da je snažna sugestija kako protagonist (koji ni u jednoj od svojih inkarnacija nije imenovan kao Bob Dylan, ali film završava krupnim planom stvarnog Dylana), za razliku od zbilje, nesreću nije preživio. Unutar tog okvira nižu se vrludajuća i naizgled nepovezana zbivanja, koja ipak, barem za poznavatelje Dylanove biografije i opusa, imaju jasnu liniju razvoja.
Na početku pratimo putešestvije 11-godišnjeg crnog dječaka (Marcus Carl Franklin) koji se predstavlja kao Woody Guthrie,Heatg Ledger kao Robbie Clark u filmu 'Nema me'Heatg Ledger kao Robbie Clark u filmu 'Nema me' neobično je zreo za svoje godine i suvereno na gitari izvodi tradicionalne pjesme. Očito, riječ je o mladom Dylanu opsjednutom kultnim folk kantautorom Guthriejem, a njegovo pomlađivanje i promjena boje kože imaju poprilično jasno simboličko značenje. Kronologija tog početnog segmenta je ispremiješana, ali ključan je trenutak u kojem dječak dobi prigovor da živi u prošlosti i da bi trebao pjevati o sadašnjosti. Slijedi segment u kojem mladi folk kantautor Jack Rollins (Christian Bale) postaje zvijezdom koju obožavatelji doživljavaju kao proroka i glas generacije; istovremeno pratimo, fragmentiranu i nelinearnu, priču o popularnom glumcu Robbieju Clarku (Heath Ledger), koji u svom aktualnom filmu tumači upravo Jacka Rollinsa, a u braku je s francuskom slikaricom Claire (Charlotte Gainsbourg). Rollins je naravno Dylan iz najranije, folk i protestne faze, zbunjen mesijanskom ulogom koja mu je dodijeljena i s vremenom izgubljen zbog nje, dok Clark predstavlja intimnu, ljubavno-obiteljsku stranu Dylanova života (njegova djevojka/supruga Claire kombinacija je Suze Rotolo, čuvene kao Dylanove djevojke s kojom se fotografirao za omot svog prvog autorskog albuma “The Freewheelin”, i Sare Lownds, prve Dylanove supruge). Rollinsa nasljeđuje lik Judea Quinna (Cate Blanchett kao enigmatično otuđena, samodopadna, ironična, na svaki sukob spremna femina strana Dylana), koji svoje sljedbenike radikalno šokira i ogorčuje prelaskom na “elektriku” i “neprotestni” rock ‘n’ roll neuhvatljivijih tekstovnih značenja.

Quinn je dakako Dylan iz vremena raskida s folkom i političnošću shvaćenima na dogmatski način njegovih obožavatelja, a posebno je zanimljivo da Haynes ovaj segment, dominantno smješten u Britaniju, znatnim dijelom realizira u stilu poetike “swinging Londona” onog vremena, s izravnim posvetama Richardu Lesteru i Beatlesima (Quinnovo ime nije uzalud Jude - ne samo zbog toga što je Dylan tada prozvan Judom, tj. izdajnikom, nego i zbog naglašavanja veze s Beatlesima, kao Dylanu paralelnih umjetničkih revolucionara koji su se poput njega drastično mijenjali, no uvijek zadržavajući izniman kreativni nivo). Naposljetku, kao ekskursni segment, koji je ugođajno i motivski sukladan onom početnom o malom crnom Woodyju Guthrieju (susret americane i vesterna te arhetip putovanja koji dijele kroz motiv vlakova), ide razlomljena priča o Billyju Kidu (Richard Gere), koji po ovoj verziji nije bio ubijen nego je doživio zrele godine i ponovni (neugodni) susret s Patom Garrettom.

Jasno, taj segment označava Dylanov interes za svijet vesterna i njegovu suradnju sa Samom Peckinpahom na filmu “Pat Garrett i Billy Kid”, a vezu pojačava i narator Haynesova filma Kris Kristofferson, koji je u Peckinpahovu vesternu tumačio Billyja kao buntovnika idejno poveziva s Dylanom.

Osim ovih pet segmenata, međusobno ispresjecanijih i isprepletenijih nego što bi se opisivanjem osnovne narativne linije, kako je ovdje rekonstruirana, moglo zaključiti, prisutna je i rasuta serija kadrova u kojima Dylan kao Rimbaud (Ben Whishaw) u kameru izgovara razne misli i stavove, tu je i fragmentirani pseudodokumentarni intervju s kantautoricom Alice Fabian, zapravo Joan Baez (Julianne Moore), a važno je napomenuti i da se iznova pojavljuje lik Jacka Rollinsa, sad preobraćenika na kršćanstvo koji odustaje od sekularnih pjesama i postaje propovjednikom, što je faza koju je sam Dylan, na svoj način ponavljajući put Little Richarda, prošao krajem 70-ih, dakle mnogo kasnije od motociklističke nesreće koja čini temeljeni, ali i vrlo labavi okvir filma propusnog u svim vremenskim i prostornim pravcima.

To i jest njegova bit - svijet djela kao i stvarnosni svijet višestruk je, sastavljen od tko zna koliko paralelnih razina u raznovrsnim (prostorno-vremenskim, poetičkim, žanrovskim, tehničkim /izmjena crno-bijele i fotografije u boji/) odnosima, a jednako takav identitet je decentriranog subjekta u zbilji i na filmu. Haynesov film suviše je rijedak primjerak cjelovečernje slikopisne umjetnine koja respektira blistave tekovine prošlog stoljeća, od kvantne fizike preko neo-post-avangardi-modernizama i poststrukturalizma do samog Dylana i njegove davno napisane, ali nikad objavljene pjesme “I’m Not There” čije je ime film preuzeo, a koja višestruko tematizira neuhvatljivost subjekta i svijeta, od jezika kojim je napisana, do emocija koje izriče. No istina je i to, da ovakvi filmovi nisu tako rijetki, ne bi ih doživljavali tako dragocjenima.

Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika