30.04.2008. / 14:10

Autor: Igor Koruga

GLAZBENI OSVRT

18. Proljetna revija jazza 2008.

Mala dvorana Vatroslav Lisinski, Zagreb, 22.-25. travnja 2008.

Stilski sveobuhvatna, 18-a Proljetna revija jazza 2008., dotakla je rubne točke Staroga kontinenta ugostivši prvake europskog jazza iz Portugala, Turske, Izraela, Litve, Njemačke, Švicarske i sjevera Norveške.

Diskretan doprinos i zvuk Orijenta
Najdiskretniji doprinos zagrebačkom tradicionalnom jazz festivalu dali su mladi i neafirmirani članovi Christian Münchinger Quarteta. Kao predvodnici švicarske jazzerske scene, svojim nejasnim i kompliciranim glazbenim slogom, sastavljenim istovremeno od melodijski i ritamski zahtjevnih pasaža (C. Münchinger, saksofon), te trivijalnih i naivnih solo točaka (Fabian Gisler, bas i Pius Baschnagel, bubnjevi), stvorili su dojam površne i zapuštene nacionalne jazz katedre. Klavirska podrška Christopha Stiefela bila je pretanka i neizražajna, no pitanje je bi li se i najlucidnija (klavirska) harmonijska sastavnica uopće primijetila.

Istu (uvodnu) večer u potpunosti je izvukla turska pijanistica iz Istambula Ayşe Tütüncü. Sa svojim klavirsko-puhačkim triom (Oguz Büyükberber, klarineti i Yahya Dai, saksofoni), s kojim je izdala i nosač zvuka za prestižnu izdavačku kuću Blue Note, donijela je dah Orijenta, i slobodan otvoren zvuk grada na međi Europe i Azije. Apsolutno poznavanje prirode instrumenata, visine i boje tona, veliko sviračko iskustvo i dorečen kompozicijsko-aranžerski slog, rezultirali su rijetko lijepim i ulaštenim glazbenim dijamantom koji se “lako sluša”, i nenametljivo ali sustavno, osvaja i najfinije slušateljske perceptore.

Tribute to Damir Dičić
Narednu večer, slijedila je sadržajna i lijepa posveta “Tribute to Damir Dičić” (povodom 70-e obljetnice rođenja) našem istaknutom i, na žalost, prerano preminulom samoukom jazz gitaristu. Dobar dio hrvatske jazz elite naizmjence je izvodio autorski i standardni (gitaristički) program, koji se uskoro planira objaviti na prigodnom CD izdanju Croatia Recordsa.

Nekonvencionalni pristup Priority Tria
Kratkom pauzom odvojen, slikovitim i nekonvencionalnim pristupom jazzu, nametnuo se ruski veteran free jazza Vjačeslav Ganelin. Sa svojim internacionalnim triom “Priority” p(r)omaknuo je granicu umjetničkog izraza izvan širokog žanra jazza. Umjesto uobičajene sheme (tema-improvizacija), Ganelin je tijekom godina stvorio visoko strukturiranu, novu glazbu. Serije zvukovnih scena izmjenjivale su se periodički, pokrivajući bogate tonalne i dinamičke raspone, s izraženom virtuoznošću svih glazbenika, a napose pijanista, skladatelja i udaraljkaša V. Ganelina. Radi li se o modernoj ozbiljnoj glazbi, ili pak o Colemanovski “apstraktnom” izrazu (važno je da ne podsjeća na klasičan američki jazz stil), Ganelin je pronašao recept kako preskočiti čvrsti i ideološki obojen “čelični zid” bivšeg Sovjetskog Saveza i slobodno uploviti u bezgranično slobodan i izazovan svijet umjetnosti.

MeđuJazzJe
Četvrtak je bio rezerviran za domaće jazz uzdanice. Tradicionalna smotra novih lica hrvatske jazz scene (Nove nade jazza “Marjan Marjanović”) predočila je svijetlu budućnost jazza u našoj zemlji, dok je glazbenu zakusku servirao omnipotentni glazbenik, skladatelj i producent Igor Savin. Moderno aranžirane međimurske pučke popijevke (iz pjesmarice etnomuzikologa dr. Vinka Žganeca), estetski obrađene i harmonizirane na zavidnoj razini, nazvane su zgodnom fonetičkom složenicom - “MeđuJazzJe”.

Atraktivnost i kvaliteta
Geografskom dijagonalom Europe spojeno je dvoje vrsnih umjetnika, čijom je zaslugom zatvorena ovogodišnja Revija u odgovarajućem tonu. Portugalska kontroverzna pjevačka zvijezda (do mature izbačena iz 5 škola) Maria João Monteiro Grancha, u pratnji iznimnog pijanista sa samog sjevera Norveške (Bodö), Jana Gunnara Hoffa, oduševila je krcatu koncertnu dvoranu podjednako vizualno, kao i auditivno atraktivnim nastupom. Baveći se rockom, fusionom (Joe Zawinul, Gilbero Gil) i free japanskim jazz minimalizmom (Aki Takase), Maria je stvorila potpuno unikatan oblik pjevanja, asocijativno određen mješavinom stilova Bobby McFerina i islandske avangardne pjevačice Björk. “Glasanja” prožeta stenjanjem, kreveljenjem, raznim imitacijama i glasovnim bravurama, savršen timing, koreografija i odabir kostima, doprinijeli su atraktivnosti i kvaliteti nastupa. Tankoćutnom pratnjom na klaviru i elektronskim klavijaturama, živom i intuitivnom komunikacijom i vlastitim skladateljskim doprinosom, istaknuo se i tipičan nordijski glazbenik Jan Gunnar Hof, poznat po suradnji s vodećim imenima svjetskog jazza, kao što su Chick Corea i Jan Garbarek.

Vezane vijesti

Krokodil - Književni festival

Krokodil - Književni festival

Zagreb, 13. lipnja 2012. - Novi veliki ljetni festival Krokodil, regionalni i internacionalni festival čitanja, po prvi put od svog osnivanja održat… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika