Objavljeno u Nacionalu br. 656, 2008-06-09

Autor: Dean Šoša

Video

Katastrofalna satira o SAD-u

'Dani katastrofe' redatelja izvrsnog filma 'Donnie Darko' vrlo je slabo djelo banalne priče, puno jeftinih dosjetki i prvoloptaških alegorija

SEANN WILLIAM SCOTT u filmu 'Dani katastrofe'SEANN WILLIAM SCOTT u filmu 'Dani katastrofe'Mladi scenarist i redatelj Richard Kelly proslavio se fantastičnom dramom “Donnie Darko”, kultnim američkim filmom tekućeg desetljeća. Kellyjev cjelovečernji prvijenac, bizarna priča o osjetljivom tinejdžeru kojem tajanstveni i golemi zec nagovijesti kraj svijeta, neosporno je fascinantan, o čemu svjedoče i stotine pokušaja tumačenja njegova značenjskog bogatstva. Ipak, onkraj svih stilskih i misaonih zanimljivosti, “Donnie Darko” je ponudio i jednu sumnju, koju je Kelly u raznim razgovorima samo podgrijavao. Sumnju da je za uspjeh filma zaslužniji splet raznih okolnosti, pa i producentskih intervencija, negoli Kellyjev promišljeni autorski koncept. Takva konstatacija nikako ne umanjuje vrijednost “Donnnieju”, no pomaže u razumijevanju neuspjeha Kellyjeva drugog dugometražnog ostvarenja, fantastične satire “Dani katastrofe” (Southland Tales). “Dani katastrofe” su, naime, vrlo slabo djelce posve bezvezne priče, satkano od jeftinih dosjetki, prvoloptaških alegorija i suvišnih pop referenci. Film koji nije moguće povezati s autorom “Donnieja Darka”, osim ako priznamo da je u uspjehu potonjeg bila sadržana klica njegove propasti.


Propast “Dana katastrofe” započela je 2006. u Cannesu, kada su mnogi zaključili da je Kellyjev drugi film jedan od najgorih ikada prikazanih na najuglednijem festivalu, koji međutim obično angažira selektore od kojih je objektivniji bio čak i Miljan Miljanić. Sto šezdeset minuta duga isprazna pretencioznost užasnula je čak i cannesku publiku, pa je Kelly povukao film iz distribucije, pravdajući se da je na festival stigao isporučiti samo radnu verziju. Po željama producenata, Kelly je potom prepravio “Dane katastrofe”, skrativši ih dvadesetak minuta, no ta je verzija u kinima prikazana tek krajem 2007. godine. Sve što se događalo između Cannesa i američkog kinobankrota upućuje na to da je Kelly vještim PR-om pokušavao spasiti što se spasiti moglo. Teško je suditi izdaleka, no Kellyjeva priča o tomu kako je od samog početka kanio paralelno objaviti film i seriju stripova o događajima koji su prethodili filmu, koja nije bila završena prije Cannesa iz tehničkih razloga (u međuvremenu objavljena), doima se kao priča klinca koji je uhvaćen u lažima pa se, umjesto priznanjem krivnje, pokušava izvući novim neistinama.

Pa opet, i to je ljudski. Rijetko je kada neki redatelj priznao da mu film ne valja, pa je to teško očekivati od Kellyja, čiji je ego nakon uspjeha “Donnieja Darka” narastao barem do veličine zeca koji Donnieju prorekne propast.

Čine li vam se ovakve kvalifikacije pretjeranima, pokušajte pogledati “Dane katastrofe”. Filmofilima željnih konkretnih informacija i kratkih sadržaja, valja barem reći da je Kellyjev film satira o američkom društvu, nakon što su na zemlju pale dvije nuklearne bombe. U “Danima katastrofe” svijet ratuje, totalitarizam caruje a Ameriku potresaju akcije kalifornijskih neomarksističkih skupina. Od imalo suvislijih likova tu su Boxer Santaros (Dwayne Johnson), akcijski glumac u ženidbenoj vezi s republikancima, porno zvijezda Krysta Now (Sarah Michelle Gellar), blizanci Roland i Ronald (Seann William Scott), jedan policajac a jedan neomarksist, zatim veteran rata u Iraku i narator Abilene (Justin Timberlake) te brojni drugi tipovi u čijem društvu ne biste poželjeli provesti niti 140 sekundi a kamoli 140 minuta ovoga predugog i posve besmislenog filma. Kelly tvrdi kako je scenarij “Dana katastrofe” pripremao godinama.

To je vjerojatno istina, jer je između dvaju Kellyjevih filmova prošlo pola desetljeća. Mali je problem to što godinama pripremani scenarij izgleda kao da su ga jedne noći napisali tinejdžeri na nekom “alter” tulumu, bilježeći na papir baš svaku bizarnu ideju koja im je pala na pamet. Nadahnut bezbrojnim tumačenjima značenja “Donnieja Darka”, Kelly je film natrpao nepreglednim referencama na druge filmove, glazbu i popularnu kulturu, no sve to ne može skriti činjenicu da je priča “Dana katastrofe” posve bezvezna a njezino značenje irelevantno.

Nadajmo se da Kelly neće ostati zapamćen kao “redatelj od jednoga filma”, no za skraćivanje vremena do premijere njegova trećeg ostvarenja, fantastičnog trilera “The Box”, umjesto “Dana katastrofe”, u DVD player je bolje još jednom ubaciti dobrog starog “Donnieja”.

Vezane vijesti

Video: Deset najgledanijih videa na YouTubeu

Video: Deset najgledanijih videa na YouTubeu

YouTube je izdao listu Top 10 najjgledanijih video uradaka na kojoj prvo mjesto drži Rebecca Black i njezin video spot za pjesmu 'Friday'. Razne… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika