24.07.2008. / 14:03

Autor: Karlo Nikolić

Kultura

Tom Waits, koncert vrijedan svake krune

Kad su me prije otprilike mjesec dana prijatelji pozvali da im se pridružim na Waitsovom koncertu u Pragu, koji se održava u sklopu evropskog dijela njegove Glitter and doom turneje, priznajem dvojio sam. Ići ili ne ići? Put do Praga je dug, automobilom otprilike osam sati a ni cijena ulaznice nije bila mala – 2989 Kč to jest 120 eura. No, na koncu sam ipak odlučio: « Idem, pa šta košta da košta. » Šanse da doživim razočaranje, sudeći po svemu što sam slušao i čitao o Tomici, bile su zanemarivo male. Ipak je on jedan istinskih živućih velikana suvremene glazbe. Doduše, nikad nije bio toliko općeprihvaćen kao podjednako jaki mu kolege Dylan i Springsteen no s godinama je stekao golemu sljedbu štovaoca širom svijeta.. Još od svog prvog albuma Closing time ciljao je na probraniju publiku i komornije atmosfere. Jedan je od onih koji su opjevali naličje američkog sna i mnogi smatraju da je Waits za glazbu ono što je Bukowski za književnost. Naime, autor nekonvencionalnih nazora i životnog stila koji inspiraciju crpi s rubova društva, pjesnik razočaranih, poniženih i uvrijeđenih. Prepoznatljiv je po svome zagrobnom promuklom vokalu kojim se vješto služi no koji, po skromnom mišljenju pisca ovih redaka, ipak najbolje funkcionira u nježnim baladama. Široj publici ovaj glumac, pjesnik i glazbenik postao je poznat po izvedbama svojih pjesama Tom Traubert's blues i Downton train u verzijama Roda Stewarta, Jersey girl u varijanti Brucea Springsteena a za alternativnije nastrojene I don't wanna grow up Ramonesa. Sâm Waits nije se bavio klasičnom autopromocijom; snimio je tek nekoliko spotova, nije ga se moglo baš mnogo čuti ni na radio postajama, niti je ikad bio kod Oprah. Nešto je prisutniji bio kao glumac surađujući primjerice s Coppolom, Jarmuschem i Gilliamom, a da su profesija glumca i pisca srodne dokazuje i njegov pristup u pisanju pjesama. Kao što je na sceni i u javnosti ufuran u karakter tako i u svojim pjesmama progovara iz karaktera, priču ne priča Thomas Alan Waits osobno, već zamišljeni karakter, svjedok ili sudionik događaja o kojima govori. Onima koji žele zaista upoznati svoje idole Waits ne nudi mnogo. Privatni i javni život strogo dijeli i već godinama pomno održava kultni status i mističnu auru oko svoje osobnosti. Zbog toga koliko mi je poznato nije napisana niti jedna iscrpna Waitsova biografija. Bilo je hvalevrijednih pokušaja ( u koje spada i u nas prevedena Tom Waits: Razuzdane godine; njegova glazba i mit Jaya.S. Jacobsa ) ali sve su ostale nekako nedorečene, ostavljajući mnogo prostora za pretpostavke i špekulacije. Takvim pristupom Waits osim neizbježne mistifikacije svog lika pod svjetlo reflektora stavlja ono što je zapravo bitno. A to sigurno nisu tablodini naslovi ni faca na plakatima već pjesme. Tu je gospodin Waits velemajstor. Tvorac jednog posve autentičnog svijeta koji i jest i nije odraz stvarnosti, svijeta, da citiram kolegu mu Cohena, divnih gubitnika. Kongresni centar u Pragu dvorana je ponešto nalik Lisinskom, s otprilike 1500 sjedećih mjesta i ( kako se pokazalo ) dobrom akustikom. Već na ulazu u dvoranu postalo je jasno da će publiku činiti šaroliko društvo. Bilo je tu dvadesetpetogodišnjih freakova s waitsovskim šeširićima ali i gospode u šezdesetim godinama. Da se radi uglavnom o zagriženim ljubiteljima postalo je pak jasno čim se meštar ceremonijala pojavio na sceni jer uslijedile su euforične ovacije- bend je tad zaprašio i putovanje je moglo početi. Koncert je ( vjerojatno zbog svijesti o tome čega je evropska publika željna ) bio zamišljen kao svojevrstan presjek Waitsove tridesetpetogodišnje karijere s tek nekoliko pjesama s aktualne trostruke kompilacije Orphans. Većinu koncerta Waitsov jedini instrument bio je glas, no na nekoliko stvari prihvatio se i električne gitare a priredio je i akustičarski blok na klaviru s poznatim laganicama kao što su Tom Traubert's blues, Invitation to the blues, House where nobody lives i Innocent when you dream, na kojoj mu se i publika oprezno pridružila. Naime, većinu koncerta s poštovanjem se i u tišini slušalo meštra. Neke od pamtljivijih izvedbi uz pratnju benda pak bile su: Cemetery polka, All the world is green, Rain dogs, atmosferična Dirt in the ground, furiozne verzije Jesus's gonna be here i Down in the hole, vodviljski poluimprovizirana Eyeball kid, a s Orphansa Lost at the bottom of the world i Lie to me, također uz vokalnu podršku publike. Žestoka je bila i Make it rain te Singapore s kojom je na bis i završio dvosatni koncert. Bend koji su činili: Larry Taylor ( kontrabas ), Patrick Warrenn ( klavijature ), Omar Torrez ( gitare ), Vincent Henry ( duhački instrumenti ) i Casey Waits ( bubnjevi i udaraljke ) bio je zaista sjajno usviran, pratili su Waitsa u stopu, često puta skupa s njim improvizirajući. Komunikacija s publikom uz nekoliko angedota za razbijanje leda također je bila na zavidnom nivou premda je moglo biti i više pripovjedačkih improvizacija a bili su tu i klasični Waitsovi scenski teatralni efekti poput svjetlećeg šešira prekrivenog ogledalcima. Waits se pokazao u odličnoj formi i dokazao kao vrhunski profesionalac koji još uvijek uživa u svojem poslu i poslanju. Nikad nije bio ljepotan a godine ga sigurno nisu proljepšale no u svakom drugom smislu on je jedan od onih koje vrijeme, čini se, obogaćuje. Fascinatna je njegova scenska prezentnost i čini se da bi i bez benda ili instrumenta bio u stanju držati pozornost publike. U svojoj pedeset i devetoj godini i dalje je energičan, prepoznatljivo strastvenog nastupa, a njegov duhanom i žesticom spaljen glas ranjene beštije uživo je čak i dojmljiviji no na snimkama. Uglavnom bio je to koncert koji za istinskog fana vrijedi uloženog vremena, novca i truda. Kao što rekoh na početku, Tom Waits jedan je od velikana suvremene glazbe što već godinama svojim radom potvrđuje. Tako je bilo i u Pragu.

Glitter and doom tour Evropa

12.07. San Sebastian, Španjolska

14.07. Barcelona, Španjolska

15.07. Barcelona, Španjolska

17.07. Milano, Italija

18.07. Milano, Italija

19.07. Milano, Italija

21.07. Prag, Češka Republika

22.07. Prag, Češka Republika

24.07. Pariz, Francuska

25.07. Pariz, Francuska

27.07. Edinburgh, Škotska

28.07. Edinburgh, Škotska 30.07. Dublin, Irska

31.07. Dublin, Irska

01.08. Dublin, Irska

Vezane vijesti

Krokodil - Književni festival

Krokodil - Književni festival

Zagreb, 13. lipnja 2012. - Novi veliki ljetni festival Krokodil, regionalni i internacionalni festival čitanja, po prvi put od svog osnivanja održat… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika