Objavljeno u Nacionalu br. 663, 2008-07-29

Autor: Plamenko Cvitić

Ekskluzivno

Dokaz Laptalove nevinosti

Videosnimka utovara i iskaz pred istražnim sucem pokazuju da se Kristo Laptalo mogao obraniti od optužbi za krijumčarenje 51 kilograma kokaina da mu je sud u Patrasu to dopustio

KRISTO LAPTALO, dubrovački kapetan, ekspresno je osuđen na 14 godina zatvoraži nije dobio priliku da i pred grčkim sudom iznese svoju obranuKRISTO LAPTALO, dubrovački kapetan, ekspresno je osuđen na 14 godina zatvoraži nije dobio priliku da i pred grčkim sudom iznese svoju obranuNacional ima uvid u nekoliko dokumenata koji opisuju okolnosti događaja iz srpnja prošle godine, kad je 51 kilogram kokaina pronađen u grčkoj luci Egion, za što je dubrovački kapetan Kristo Laptalo osuđen na 14 godina zatvora: prvi dokument je štura optužnica od samo dvije stranice na temelju koje je kapetan Laptalo pritvoren, a nedavno i osuđen. Drugi dokument je pak Laptalov iskaz dan istražnom sucu još prošle godine, u kojem je detaljno opisao sve pojedinosti plovidbe koja je za njega kobno završila lani u Grčkoj. Upravo taj dokument ključan je za rasvjetljavanje cijelog slučaja oko transporta 51 kilograma kokaina iz Ekvadora u Grčku: da je kapetan Laptalo imao više od nekoliko minuta da sudskom vijeću u Patrasu obrazloži svoju obranu, presuda bi vjerojatno bila drukčija. Nacional stoga ekskluzivno donosi dijelove iskaza Krista Laptala 16. srpnja prošle godine istražnom sucu.

Kako ističu Nacionalovi izvori, zbog mnogih nelogičnosti u dosadašnjem postupku protiv Laptala nije nemoguće da se 1. BANANE stižu zapakirane sa plantaža1. BANANE stižu zapakirane sa plantažauskoro u slučaj uključe i institucije Europske Unije, jer je po mišljenju pravnih stručnjaka Laptalo osuđen unatoč neregularnom postupanju čak triju grčkih institucija: policije, tužiteljstva i samog suda, koji je Laptala osudio praktički bez ikakvih dokaza. Jedini argument grčkog tužitelja, na temelju kojeg je grčki sudac Georgios Aleksopoulos osudio Laptala na 14 godina zatvora, jest neosporna činjenica da je 51 kilogram kokaina u Grčku dospio iz Ekvadora brodom-hladnjačom “Coral Sea”, kojim je upravljao Kristo Laptalo. Svi ostali detalji, koje grčki tužitelji uopće nisu istraživali, nedvosmisleno su u Laptalovu korist, odnosno upućuju da on nije kriv, nego da su njegov brod zloupotrijebili veliki međunarodni narkotrgovci kojima je cilj drogu iz Južne Amerike transportirati u Europu. U tom kriminalnom poslu oni se nerijetko služe morskim putovima, odnosno ubacuju drogu na prekooceanske brodove mimo znanja posade, pa je grčka presuda protiv kapetana Laptala zabrinula mnoge pomorce koji plove u južnoameričke luke, a neke pomorske kompanije već su odlučile da njihovi brodovi neće pristajati u grčke luke. Prema nekim indicijama, 51 kilogram kokaina zapravo je trebao završiti u Italiji, no igrom slučaja doplovio je do Grčke.

2. U KAVEZIMA se s paletama tovare na brod2. U KAVEZIMA se s paletama tovare na brodU svom iskazu Laptalo je opisao početak kobnog putovanja i uplovljavanje u ekvadorsku luku Guayaquil 5. lipnja 2007. “Od trenutka kada smo se približili luci, bili smo na takozvanom karantinskom sidrištu nekih 15 dana. To znači da se u spomenutom periodu brod ne vezuje za pristanište u luci, nego ostaje na određenoj razdaljini, i nitko nema pravo da se ukrca ili iskrca s broda. Ukrcaj tereta u luci Guayaquil obavlja se u dvije etape. U prvoj etapi kamioni dolaze blizu broda, noseći kutije banana na paletama. Svaka paleta ima 48 kutija banana. Palete iskrcavaju s kamiona lučki radnici na pristaništu. U drugoj etapi palete podižu brodskim dizalicama i stavljaju u brodske rashladne spremnike, opet lučki radnici koji upravljaju dizalicama i razmještaju teret na paletama unutar brodskih spremnika. Dakle, posada broda ni u kojem obliku ne sudjeluje bilo u ukrcaju, bilo u iskrcaju tereta, nego to isključivo obavljaju lučki radnici (štivadori) pod nadzorom nazočnih predstavnika prodavača (pri ukrcaju), odnosno kupca tereta (pri iskrcaju)”, objašnjavao je kapetan Laptalo u svom iskazu.


3. LUČKI RADNICI uz pomoć ručnih viličara slažu banane u štivu, teretno spremište broda3. LUČKI RADNICI uz pomoć ručnih viličara slažu banane u štivu, teretno spremište brodaOd 20. do 24. lipnja u utrobu broda “Coral Sea” lučki su radnici utovarili 187.163 kutije s bananama. U dvije kutije, nesporno je, nalazio se kokain, no budući da ukrcaj paleta na brod obavljaju lučki radnici, posada broda s transportom droge zapravo i ne može biti povezana. Dodatni argument koji upućuje na to da članovi posade nisu imali veze s drogom jest i to što brod i nakon ukrcaja tereta i isplovljavanja, osim pretpostavke da plove prema Europi, zapravo ne zna u koje će luke pristati, o čemu je kapetan Laptalo rekao: “U vrijeme odlaska iz luke nije poznato u kojim će lukama brod iskrcavati teret, a još manje koliko će paleta biti iskrcano u svakoj pojedinoj luci. Jedina je poznata informacija da se brod upućuje prema Mediteranu.

Narudžbe za kupnju tereta koji se nalazi na brodu pristižu dok je brod na putu. Zbog toga je moguće da se cjelokupan teret iskrca u jednoj luci, baš kao i da se drugom prilikom iskrca u više od jedne luke. Kao što dokazuju dokumenti koje sam vam već dostavio, iako je brod isplovio 24. lipnja 2007. godine, prvi put sam primio naredbu da odem s brodom u Egion, faksom, 6. srpnja 2007. godine, trinaest dana nakon isplovljavanja. U prethodno spomenutoj poruci nije mi rečeno koliko kutija trebam iskrcati u Egionu, jer u to vrijeme to još uvijek nije bilo odlučeno.” Laptalo je nekoliko puta upozorio istražnog suca u Grčkoj da tijekom plovidbe posada nema nikakvog kontakta s teretom uskladištenim u utrobi broda: jedini mogući prolaz prema teretu danonoćno čuvaju dva stražara. “Coral Sea” iz Ekvadora je isplovio 24. lipnja 2007., a nakon nekoliko dana faksom mu je stigla naredba da u talijanskoj luci Civitavecchia, uobičajenoj za brodove-hladnjače s bananama, iskrca najveći dio tereta.

4. RADNICI ŠTIVADORI slože banane zaštićene vrpcama toliko gusto da im se ne može pristupati4. RADNICI ŠTIVADORI slože banane zaštićene vrpcama toliko gusto da im se ne može pristupatiNeovisni istražitelji zaključili su da su narkotrgovci koji su drogu ubacili među palete s bananama vjerojatno računali da će ondje biti iskrcan sav teret s Laptalova broda. Međutim, 10. srpnja 2007., kad je već počelo iskrcavanje u Civitavecchii, Laptalo je dobio novu zapovijed svoje brodarske kompanije: da ondje iskrca samo 27.041 kutiju banana, a potom otplovi do grčke luke Egion, gdje je trebalo iskrcati 27.377 kutija. Prema daljnjem planu iskrcaja, što ga je Laptalo dobio faksom, nakon Grčke brod “Coral Sea” trebao je otploviti do Rijeke, gdje je trebalo iskrcati 59.002 kutije banana, a ostatak tereta trebao je završiti u još nekim lukama.

Laptalov brod uplovio je u Egion u Grčkoj 12. srpnja 2007. rano ujutro. Lučki radnici odmah su počeli iskrcavati goleme palete s kutijama banana, a oko 7.45 predstavnik tvrtke Karlos Enterprises, koja je bila kupac banana, u dvije kutije našao je paketiće s kokainom. O tome je odmah obavijestio lučke službe, policiju i kapetana Laptala. Budući da je iskrcaj već bio gotov i “Coral Sea” je trebao isploviti iz Egiona za Rijeku, kapetan Laptalo ipak je odlučio ostati i eventualno pomoći u istrazi, ne sumnjajući da će na kraju grčki tužitelji, u nemogućnosti da za nađenu drogu optuže nekog drugog, dežurnog krivca naći u njemu.

5. PRI ISPLOVLJAVANJU se obavlja kontrola broda5. PRI ISPLOVLJAVANJU se obavlja kontrola brodaU završnom dijelu iskaza kapetan Laptalo pokušao je objasniti i to da ni on, a ni bilo koji drugi član posade broda “Coral Sea” nije i ne može biti odgovoran za sadržaj tereta koji su prevozili: “Ni u kakvim okolnostima, ni pod bilo kakvim globalnim zakonskim regulativama zapovjednik borda i prvi časnik, kao ni bilo koji drugi član posade, nije odgovoran za sadržaj tereta. To je razvidno iz teretnice (Bill of Lading) koja je izdana za ovo putovanje, kao i za bilo koje drugo putovanje bilo kojeg broda širom svijeta. Postoji i službena zabilješka, u odnosu na vrstu tereta koji se prenosi, u konkretnom slučaju banane iz Ekvadora, koja kaže: ‘Teret dobavljen od pošiljatelja - neprovjeren od prenositelja’. Zbog toga nije moguće, i mimo je bilo kakve logike i zakona, smatrati mene ili bilo kojeg drugog člana posade odgovornim za pojedinačni sadržaj tereta (drogu) kojem nitko od nas nije imao pristupa da ga provjeri. Kutije koje su trebale biti iskrcane nisam ja odredio, nego lokalni agent, čiji su djelatnici i uočili inkriminirani teret. Kao zapovjednik nisam imao bilo kakvih ovlasti da odredim i odaberem osobno koje će se kutije iskrcati. To je nešto izvan djelokruga mojih odgovornosti i samo iz tog razloga, da sam i namjeravao napraviti nešto poput toga, to bi proizvelo pitanja bilo koga prisutnog u lučkoj upravi. Dotične dvije kutije s narkoticima morale su, shodno svemu prethodno izloženom, biti ukrcane na moj brod greškom, od očajnih kriminalaca, koji su i osmislili cijelu operaciju.

6. POLICIJSKI PSI traže drogu i slijepe putnike nakon što brod isplovi iz luke u Guayaquilu6. POLICIJSKI PSI traže drogu i slijepe putnike nakon što brod isplovi iz luke u GuayaquiluOvaj zaključak je sukladan činjenici da u luci Egion, gdje su dvije kutije iskrcane, nije primijećena bilo kakva priprema bilo koga da preuzme inkriminirani teret. Iz navedenoga proizlazi bez ikakve dvojbe da sam i ja žrtva tih očajnih trgovaca smrću, jer bez mog znanja, ili znanja bilo kojeg člana posade, određena količina kokaina najvjerojatnije je ukrcana na moj brod. Naposljetku, slični slučajevi transportiranja narkotika brodovima, bez znanja posade na njima, dogodili su se više puta u prošlosti, posebice na kontejnerskim brodovima, i nitko nije optužio ni zapovjednika ni bilo kojeg drugog člana posade”, zaključio je Kristo Laptalo. Prema dosad dostupnim informacijama, grčka policija je počinila niz propusta: kutije u kojima se nalazio 51 kilogram kokaina ubrzo su bile uništene, a da prethodno s njih nisu skinuti otisci prstiju koji bi eventualno dokazali umiješanost nekog člana posade u transport droge.

7. POKLOPAC teretnog prostora zaključava se7. POKLOPAC teretnog prostora zaključava sePotpuno je izostala istraga usmjerena na osobu ili osobe koje su inkriminirane kutije s drogom trebale preuzeti, bilo u Civitavecchii u Italiji, bilo u Egionu u Grčkoj, a, istini za volju, ne treba izostaviti mogućnost da je drogu netko trebao preuzeti i u Rijeci. Ipak, neovisni stručnjaci iz američke istražiteljske tvrtke LMGI na temelju dosadašnjih indicija zaključili su da je 51 kilogram kokaina trebao završiti u Civitavecchii, no odluka brodarske kompanije da ondje ne iskrca cjelokupni teret poremetila je planove narkotrgovaca koji su vjerojatno bili u dosluhu s nekim iz lučke uprave u talijanskoj luci ili s tvrtkom koja je kupila banane.

Zbog toga je paleta u kojoj su bile kutije s drogom i završila u Grčkoj, a to uklanja mogućnost da je u šverc droge bio uključen bilo koji član posade, pa čak i sam kapetan Laptalo, i da je kokain možda trebao završiti u Rijeci: u tom slučaju netko od posade pobrinuo bi se da droga ne bude iskrcana u Egionu. Istini za volju, grčke istražitelje mogla je na pogrešan trag navesti informacija austrijskog Interpola da je hrvatski državljanin Igor Dupalo sredinom srpnja 2007. jednom pripadniku austrijskog narkopodzemlja telefonom javio da mu je “pala droga u Grčkoj”. No detaljnom istragom utvrđeno je da je to bilo glupo hvalisanje kojim se Dupalo svojim narkopartnerima pokušavao prikazati kao “velik igrač” u narkobiznisu, te da ne postoji apsolutno nikakva povezanost Dupala ni s kapetanom Laptalom ni s bilo kojim drugim članom posade.

8. ULAZ U TERETNI PROSTOR zaključava se lokotom i pred njega se postavljaju dvojica stražara8. ULAZ U TERETNI PROSTOR zaključava se lokotom i pred njega se postavljaju dvojica stražaraObrana kapetana Laptala i neovisni istražitelji nedvosmisleno su dokazali da Laptalo ni na koji način nije povezan s kokainom koji je iz Ekvadora do Grčke stigao na brodu kojim je upravljao, a to bi trebao uvažiti i drugostupanjski sud u Grčkoj. U protivnom, obitelj Laptalo, hrvatske i strane organizacije pomoraca zatražit će da se u cijeli slučaj uključe i institucije EU.

Sigurnosna procedura na brodu Coralsea

1. BANANE stižu zapakirane sa plantaža
2. U KAVEZIMA se s paletama tovare na brod
3. LUČKI RADNICI uz pomoć ručnih viličara slažu
banane u štivu, teretno spremište broda
4. RADNICI ŠTIVADORI slože banane zaštićene
vrpcama toliko gusto da im se ne može pristupati
5. PRI ISPLOVLJAVANJU se obavlja kontrola broda
6. POLICIJSKI PSI traže drogu i slijepe putnike nakon
što brod isplovi iz luke u Guayaquilu
7. POKLOPAC teretnog prostora zaključava se
8. ULAZ U TERETNI PROSTOR zaključava se lokotom
i pred njega se postavljaju dvojica stražarahttp

Vezane vijesti

Čačiću godinu i deset mjeseci zatvora uvjetno

Čačiću godinu i deset mjeseci zatvora uvjetno

Prvi potpredsjednik Radimir Čačić osuđen je na godinu i deset mjeseci zatvora s rokom kušnje od tri godine zbog prometne nesreće koju je skrivio u… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika