29.07.2008. / 11:06

Autor: Igor Koruga

CD RECENZIJA

Dvostruki album posvećen tangu

Popularni izvori tvrde da je tango, ples talijanskih doseljenika, osobitim uparenim korakom i bliskim kontaktom, bio najčešće način “zbližavanja” brojnih nostalgičnih i izgubljenih duša, s jedrim, “poslovnim” ženama oskudno osvijetljenih argentinskih lučkih bordela. Prateća glazba, zanosne melodike, umjerena tempa i sinkopiranih četvrtinskih i osminskih ritmova, nadahnjivala je mnoge (pučke) skladatelje, te obogatila i umjetničku glazbu Albeniza, Bartoka, Stravinskog, Hindemitha i mnogih drugih.

Sinonim za tango

Kako se pojam glazbe uvijek direktno vezao uz emociju, estetiku i intelekt, nije čudo da se upravo ovaj oblik nametnuo kao inspiracija mnogim glazbenicima, čiji se manji dio u potpunosti posvetio traženju sve bogatijeg izraza unutar postojećih stilskih značajki. Uz pojam tanga, prirodno se nameće, kao sinonim, ime i prezime argentinskog skladatelja i instrumentalista Astora Piazzolle (1921.-1992.). Od filmske glazbe, preko koncertnih formi za klavir i bandoneon (argentinska inačica kromatske harmonike karakteristične za tango), do komornog opusa, njegova djela (preko 1000) su izvodili i snimali umjetnici poput Gidona Kremera, Yo-Yo-Ma, Al Di Meole, Kronos Quarteta, kao i samoga Piazzolle.

Napredna inicijativa

Da Hrvatska nije izolirani dio svijeta, dokazali su domaća produkcijska kuća Rocco&partner i FIMA grupacija, koji su idejom i potporom podržali inicijativu diskografskog projekta “Undertango²”. U ovaj izazovan i zahtjevan posao, znalački su uplovili glasoviti talijansko-američki bandoneonist Peter Soave, te četvero izuzetno uhodanih domaćih gudača, predstavljenih imenom - Rucner Quartet. Dvostruko CD izdanje iznimno kvalitetnog glazbenog sadržaja, modernim dizajnom i knjižicom na engleskom jeziku, sasvim opravdano otkriva ambicije plasmana na zahtjevno međunarodno tržište. Instrumentalne aranžmane potpisao je David Van De Pitte (Piazzolla), izuzev filmske teme “El Dia Que Me Quieras”, čije se aranžmanske dorade prihvatio Duilio Dobrin.

Na oba CD-a dominira virtuozno muziciranje Petera Soavea. Njegova izvođačka strast, bogatstvo detalja, točna ritmika i prirodna komunikacija s Rucner kvartetom, jasno ocrtava pravog Astora Piazzollu, umjetnika razapetog između suviše udaljenih svjetova jazza i ozbiljne glazbe.

Undertango²

Prvi nosač, imena “Undertango²”, donosi 11 skladbi. Vješto uglazbljeni, stilizirani tango-oblici prožeti jednostavnijim gudačkim izrazom i nerijetkim detaljima europske glazbene baštine (valcera), dovode do naslovne skladbe, koja je svojevrsan vrhunac ploče. Značajnija razrada četveroglasnog sloga i bogata suzvučja unutar kvarteta ističu odlične linije čelistice Snježane Rucner, te vrsnu suradnju i razumijevanje glazbe ostatka kvarteta (www.rucner-string-quartet.com). Za pozitivan slušni dojam jednaka zasluga pripada i vrlo kvalitetnoj snimci, koja je srećom (p)ostala standard male domaće glazbene kuhinje – Rocco i partner. “Tristango” donosi uglavnom mučnu, ali i kontrastnu atmosferu nalik gudačkom kvartetu No.3 Philipa Glassa (Nonesuch, Kronos Quartet), s povremenim nastupima lijepe i razigrane teme. “Libertango” će mnogima osvježiti sjećanje na temu velikog hita karizmatične, (doslovno) crne pjevačice Grace Jones “I've Seen That Face Before”, a sjetnim tonom “Chiquilin (de Bachin)”, prebrzo ćete se naći na posljednjoj, odlično uklopljenoj (bonus) filmskoj skladbi “El Dia Que Me Quieras”, nagrađenoj francuskom filmskom nagradom - Cezar.

Five Tango Sensations

“Five Tango Sensations” naslov je drugog CD-a, koji do krajnjih granica zadire u sasvim umjetničku glazbu i oslikava snažne utjecaje skladatelja 20-og stoljeća (Bartok, Stravinsky) na glazbu Astora Piazzolle. Koncentriran na skladanje za manje sastave, Piazzolla vješto i suvremeno, snažnim i dugim akordima unutar kvarteta, intonira temu (“Asleep”) koja jednostavno lebdi, iznesena mekim zvucima bandoneona. Samostalno, sjetno i kontemplativno muziciranje Petera Soavea (“Despertar”) uvijek iznova otkriva visoku sviračku vještinu i besprijekoran dinamički tok, koji u nadolazećem spoju s kvartetom postavlja u skladbi svojevrsnu igru pitanja i odgovora. I ovaj nosač zvuka završava lirskom bonus skladbom “Oblivion”, a moj osvrt najtoplijom preporukom.

Bez sumnje, ovaj umjetnički i glazbeno zanimljiv nosač zvuka (R&PCD11), bit će mnogima pokretač, ili barem dojmljiv detalj, često predvidljivih i dosadno ugođenih (ljetnih) večeri. “Undertango²” (www.roccoipartner.hr) je, konačno, i sjajan primjer dalekovidnog i riskantnog pokušaja promocije domaćih (i stranih) vrhunskih umjetnika na sve bujnije, ali i nekvalitetnije, svjetsko tržište.

Vezane vijesti

Krokodil - Književni festival

Krokodil - Književni festival