Objavljeno u Nacionalu br. 664, 2008-08-04

Autor: Dean Šoša

Video

De Palma o samom sebi

'Razotkriveno' prikazuje silovanje i ubojstvo iračke djevojčice od strane vojnika SAD-a, a sličnu priču redatelj je pokazao u filmu 'Prokletnici rata'

ČETVORICA američkih vojnika u filmu 'RazotkrivenoČETVORICA američkih vojnika u filmu 'RazotkrivenoPosljednjih 30 godina veliki američki redatelj Brian De Palma snimio je samo dva neuspjela filma - promašenu satiričnu komediju “Vatromet taštine” i razočaravajući krimić “Crna Dalija”. Ako se u slučaju “Vatrometa taštine” De Palmi još koliko-toliko mogla pronaći olakotna okolnost u pogrešnom odabiru predloška - golemog romana Toma Wolfea, redatelj u slučaju “Crne Dalije” snosi i “zapovjednu” i “izvedbenu” odgovornost. Naime, predložak prema kojem je rađena “Crna Dalija” - briljantan roman Jamesa Ellroya, napisan je tako da prema njemu izgleda nemoguće snimiti slab film, no De Palma ga je svejedno unakazio. Najgore od svega je to što “Dalija” povremeno ostavlja dojam rutinski režiranog i tehnički upitnog djelca, a to je posljednje što bismo očekivali od virtuoznog redatelja koji je u svojim trilerima jedini uspio oponašati Hitchcocka tako da to djeluje kongenijalno.

Uglavnom, bilo je zanimljivo vidjeti kako će se De Palma vratiti nakon možda najslabijeg filma u karijeri. A vratio se djelcem koje je višestruko bolje od “Dalije”, no opet ostavlja zrno sumnje nalazi li se jedan od vodećih američkih autora ipak u malo dubljoj krizi? Naime, onako kako je 70-ih godina citirao i dekonstruirao Hitchcockov opus, što je u doba postmoderne napokon prihvaćeno kao umjetnost a ne oponašanje, De Palma u “Razotkrivenom” citira samoga sebe. Novi je De Palmin film zapravo veza s dvjema stvarima u njegovu golemom opusu - s jedne strane modernističkim filmskim počecima u znaku J. L. Godarda i naslovima kao što su “Zdravo, mama!” ili “Pozdravi”, a s druge s “Prokletnicima rata”, potresnom ratnom dramom iz 1989. u kojoj je ispričao istinitu priču o tome kako su američki vojnici silovali i ubili mladu Vijetnamku.

U “Razotkrivenom” De Palma prikazuje sličan slučaj - silovanje i ubojstvo jedne iračke djevojčice i masakr njezine obitelji koji su izvela dvojica američkih vojnika stacionirana u Iraku, a treći snimio digitalnom kamerom. Priča “Razotkrivenog” priziva u sjećanje “Prokletnike rata”, no ne i njezina realizacija. Potonja je bliža De Palminim modernističkim počecima negoli zrelim narativnim ostvarenjima poput spomenutih “Prokletnika” ili remek-djela “Pucanj nije brisan”, “Lice s ožiljkom” i “Carlitov način”. Pokolj nedužnih Iračana rekonstruiran je kroz lažne dokumentarne snimke, tobožnje prikaze nadzornih kamera, televizijske vijesti, snimke s YouTubea i razne druge filmske oblike kojih se De Palma uspio sjetiti namjeravajući preispitati moderne medije i način na koji oni sudjeluju u kreiranju stvarnosti.

Snimljen za malo novca, digitalnom kamerom, na stvarnim lokacijama, De Palmin film vapi za pohvalama na račun hrabrosti i modernosti njegova 67 godina starog autora. No je li to baš tako?
Pokolje koje je diljem svijeta počinila američka vojska vrlo eksplicitno prikazuje i Hollywood, pa zašto onda ne bi mogao imućni klasik koji se kreće u miljeu u kojem je veća provokacija zagovaranje opravdanosti američkog svrgavanja Saddama Husseina negoli prikazivanje njegovih negativnih posljedica. Sve to ne znači da je “Razotkriveno” slab film. Naprotiv, riječ je o uspjelom djelcu koje kvalitetom nadmašuje većinu ostale kino i video ponude.

U boljim trenucima, kad se redatelj prepusti likovima i priči, “Razotkriveno” je emotivan, potresan i slojevit film o ljudskoj okrutnosti. Nažalost, De Palmin film ima i slabijih trenutaka u kojima se čini da redatelj, hineći lažni dokumentarizam, zaboravlja priču, likove i povod ovoga filma - zločin koji ne smije ostati nekažnjen, ljude koji su ga napravili i sustav koji ih kažnjava jedino kada mora. Takvom motivu možda ipak više odgovara klasičnija naracija “Prokletnika rata” negoli stil koji je De Palma anticipirao davno, kasnih 1960-ih godina, prije nego što se počeo baviti Hitchcockom.

U prilog tezi da u nedostatku prave inspiracije De Palma snima metafilmove o samome sebi, onako kako je to nekada radio o Hitchcocku, možda ide podatak da je De Palmin sljedeći film “The Untouchables: Capone Rising”, uvod u priču o čuvenom gangsteru, koju je već ispričao 1987. u odličnim “Neslomljivima”.

Vezane vijesti

Video: Deset najgledanijih videa na YouTubeu

Video: Deset najgledanijih videa na YouTubeu

YouTube je izdao listu Top 10 najjgledanijih video uradaka na kojoj prvo mjesto drži Rebecca Black i njezin video spot za pjesmu 'Friday'. Razne… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika