Objavljeno u Nacionalu br. 666, 2008-08-19

Autor: Plamenko Cvitić

Ofenziva Kalmetina ministarstva

Kamionski rat Srbije i Hrvatske

Zbog višemjesečne blokade transformatora 'Rade Končara' u Srbiji, ministar Božidar Kalmeta odbio je izdati dodatnih 12.000 dozvola srbijanskim cestovnim prijevoznicima za prolaz kroz Hrvatsku prema Europskoj uniji

DRAGAN STOJANOVIĆ, vlasnik Eurošpeda, uz Končarov transformator koji mu Žarko Kosović iz tvrtke 'Bora Kečić' mjesecima ne da pretovariti jer taj posao zahtijeva za  sebeDRAGAN STOJANOVIĆ, vlasnik Eurošpeda, uz Končarov transformator koji mu Žarko Kosović iz tvrtke 'Bora Kečić' mjesecima ne da pretovariti jer taj posao zahtijeva za sebeU sljedećih nekoliko dana trebao bi završiti srpsko-hrvatski kamionski rat, odnosno diplomatski spor Hrvatske i Srbije koji traje već nekoliko tjedana. Sukob će biti okončan policijskom deblokadom male željezničke stanice u mjestu Rimski Šančevi pokraj Novog Sada, gdje nekoliko kamiona srpske prijevozničke tvrtke “Bora Kečić” već pet mjeseci drži pod opsadom 190-tonski transformator koji je za Elektromrežu Srbije proizvela hrvatska tvrtka “Rade Končar”. Kao protumjeru na blokadu transformatora, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture još je sredinom srpnja izvelo političko-diplomatski manevar odbivši Srbiji predati dozvole za prijevoz srpskih kamiona kroz Hrvatsku, što je za srpsku stranu bilo neugodno iznenađenje. Dodatni problem srpskom ministarstvu za infrastrukturu bili su veliki pritisci ogorčenih srpskih prijevoznika kojima je taj čin doveo u pitanje poslovno preživljavanje, ali i činjenica da se u tom sukobu Hrvatskoj ne može odgovoriti istom mjerom.

U središtu problema je Žarko Kosović, vlasnik srbijanske tvrtke “Bora Kečić”, koji opstruira transport “Končarovih” transformatora jer njegova tvrtka nije dobila taj posao. Naime, u veljači 2005. tvrtka “Bora Kečić” izvela je prvu blokadu: sedam dana kamioni nekoliko srpskih prijevoznika blokirali su izlaz iz luke Novi Sad, protestirajući što je hrvatska tvrtka Zagrebtrans dobila posao prijevoza fermentatora za pivovaru Rodić MB u Novom Sadu. Argument srpskih prijevoznika bio je da im hrvatska tvrtka oduzima posao, a da zakoni u Srbiji propisuju da strani prijevoznici takve poslove smiju raditi samo uz posebnu dozvolu, odnosno kad konkretni posao prijevoza ne može obaviti domaći prijevoznik. Ipak, kod posebnog, tzv. izvangabaritnog prijevoza, postoje i iznimke: neki tereti su jako teški, pa u određenoj državi uopće ne postoji prijevoznik koji bi ih mogao prevesti, a budući da je u većini slučajeva riječ o skupocjenoj opremi, proizvođači transport tereta osiguravaju kod osiguravajućih kuća koje zahtijevaju propisane certifikate od prijevozničkih kompanija.


Prema ugovoru koji je srbijanska elektrodistributivna tvrtka potpisala s “Končarom”, hrvatski proizvođač na sebe je preuzeo i obvezu da goleme transformatore, vrijedne više od četiri milijuna eura, dostavi do Novog Sada, odnosno Beograda. Iz “Končarove” tvornice na zagrebačkom Jankomiru transformatori su posebnim vagonom trebali željeznicom stići do Novog Sada, odnosno do Beograda, a na posljednjih nekoliko kilometara do odredišta su trebali biti prevezeni kamionom s posebnom prikolicom koja može izdržati tako veliki teret.

Za taj posao “Končar” je angažirao tvrtku Zagrebtrans, koja osim kamiona i posebne prikolice ima i posebno konstruiran vagon koji može prevesti teret i do 300 tona. U Zagrebtransu su krajem prosinca 2007. od srbijanskog ministarstva za infrastrukturu zatražili dopuštenje da prevezu transformatore od željezničke stanice do odredišta udaljenog samo tri kilometra. No ministarstvo u Beogradu na taj je zahtjev odgovorilo negativno, navodeći da taj transport mogu obaviti i najmanje dvije domaće prijevozničke tvrtke. U tom trenutku tvrtka “Končar” je stupila u kontakt s tvrtkom “Bora Kečić” iz Beograda, no do dogovora nije došlo iz dva razloga: prvo, ponuda te tvrtke bila je nekoliko puta skuplja od uobičajene, a i osiguravajuća tvrtka tražila je dodatne certifikate za prikolicu kojom bi se prevezao skupocjeni teret. Naime jedina veća prikolica te kompanije imala je nosivost od 120 tona, da bi, kako ističu Nacionalovi izvori, u samo nekoliko mjeseci bila preregistrirana na čak 240 tona. Iz “Bore Kečića” nikad nije stigao odgovor na traženje za dodatnim certifikatima, pa je u “Končaru” zaključeno da su odustali od posla.

Sredinom veljače vodstvo Zagrebtransa zaključilo je da se prijevoz dvaju transformatora unutar Srbije može obaviti na dva načina: prvi i jednostavniji način je da se angažira neka srbijanska prijevoznička tvrtka čiji bi tegljač vukao Zagrebtransovu specijalnu prikolicu. Drugi je nešto skuplji - da dotična srbijanska tvrtka privremeno uzme u zakup i iz Hrvatske u Srbiju uveze Zagrebtransov tegljač i prikolicu. Dok se čekalo na potrebne dokumente za cestovni transport, početkom ožujka transformatori su iz Zagreba željeznicom krenuli prema Srbiji. Prvi je stigao u željezničku stanicu u mjestu Rimski Šančevi pokraj Novog Sada, a drugi u Resnik na beogradskoj periferiji.

BOŽIDAR KALMETA, ministar mora, prometa i infrastrukture, čija je odlučna akcija stala na kraj srbijanskoj samovoljiBOŽIDAR KALMETA, ministar mora, prometa i infrastrukture, čija je odlučna akcija stala na kraj srbijanskoj samovoljiU međuvremenu Zagrebtrans je dobio dozvolu srbijanskih vlasti za uvoz svoje specijalne prikolice, no čim se tegljač koji ju je iz Hrvatske prevezao do Novog Sada približio željezničkoj stanici u Rimskim Šančevima, počela je bizarna blokada: nekoliko kamiona tvrtke “Bora Kečić” doslovno je opkolilo 190-tonski “Končarov” transformator, čime je onemogućen pretovar. Istovremeno je Žarko Kosović podnosio kaznene prijave protiv čelnih ljudi “Končara”, Zagrebtransa, lokalnih prijevozničkih tvrtki koje je Zagrebtrans angažirao, srbijanskih državnih institucija, prijavljivao i slao nekoliko inspekcija i policiju na lice mjesta. Slučaj je prikazivao kao kriminal, a sebe kao borca protiv ilegalnog rada hrvatskih tvrtki u Srbiji. Neki od medija u Srbiji tako već mjesecima o slučaju pišu s tendencioznim naslovima poput “Hrvatska cestovna mafija”, “Ustaška pljačka” ili “Stop za Hrvate”.

Žarko Kosović primio je Nacionalova novinara u svojem uredu u Beogradu i odbacio tvrdnje da je ikad s nekim u “Končaru” pregovarao o mogućnosti da njegova tvrtka preveze dva transformatora. “'Končar' je po zakonu za te transporte morao odabrati srpsku tvrtku. Nikakvog kontakta između nas i 'Končara' nije bilo. Zagrebtrans je opljačkao Srbiju i uskratio mojoj tvrtki pravo da dobije taj posao, koji smo faktički već dobili. Juzbašić i Milčić, direktori u 'Končaru', pod sumnjivim su okolnostima dali posao Zagrebtransu, vjerojatno iz osobnih interesa. Mi smo obavijestili Siemens u Njemačkoj o svemu ovome. Nitko ih nije uhitio, nitko im nije zaplijenio prikolicu, a oni su došli da pljačkaju Srbiju i varaju srpski porezni sustav”, objasnio je Kosović. Kosović, koji je donedavno u Srbiji bio poznat tek kao jedan od osumnjičenih za pranje novca na Cipru, u svemu je imao indirektnu pomoć srbijanskih državnih tijela i policije: ovi prvi su tromo rješavali cijeli slučaj, prepuštajući birokraciji i raznim inspekcijama da mjesecima vrše prepiske jedni između drugih, a policija je ignorirala opsadu na željezničkoj stanici u Rimskim Šančevima. Za to vrijeme, transformator se zbog svoje težine počeo naginjati na jednu stranu i polako tonuti u zemlju, pa je u dogovoru s Eurošpedom, lokalnom srbijanskom prijevozničkom tvrtkom, odlučeno da se pretovari na prikolicu te da se pričeka s ishođivanjem dozvole za prijevoz. Kosović je to je protumačio kao namjeru da “Hrvati pod okriljem noći” prevezu teret do odredišta, pa su njegovi djelatnici nastavili s danonoćnom opsadom željezničke stanice.

On ne taji da njegovi kamioni sudjeluju u opsadi transformatora u Novom Sadu. “Tamo su neka vozila koja promatraju hoće li Eurošpedova kvazitvrtka iz Srbije, koja pomaže Zagrebtransu, pokušati to odraditi preko noći, za dane državnih praznika ili subotom i nedjeljom, te da to odmah javimo policiji. To radi nekoliko zainteresiranih prijevoznika, među kojima su i moji, koji bdiju da ovi slučajno to ne učine preko noći kad nitko ne vidi i pobjegnu u Hrvatsku”, kazao je Kosović.

Početkom lipnja je zaključeno da je jedini način prijevoza taj da lokalni prijevoznik, tvrtka Eurošped, formalno uzme u zakup Zagrebtransov tegljač i prikolicu. Takvo rješenje je pravno nemoguće osporiti i takav zahtjev je naposljetku upućen srbijanskom ministarstvu za infrastrukturu. Nakon što je prošlo mjesec dana, a da srbijansko ministarstvo nije izdalo dozvolu, u zagrebačkom “Končaru” i Zagrebtransu su zaključili da zbog Kosovićevih pritisaka ili inertnosti potraže pomoć u hrvatskom ministarstvu prometa i veza. Ondje su suradnici Božidara Kalmete u nekoliko navrata diplomatskim putem kontaktirali s mjerodavnim ministarstvima u Beogradu, no nije bilo jasnog odgovora pa je sredinom srpnja odlučeno da se Srbiju pritisne oštrim potezom: zamrzavanjem odluke o dodatnim dozvolama za srbijanske prijevoznike.

KAMION bez ikakvih oznaka prepriječio je put do transformatora (u manjoj slici u krugu) kako ga radnici Eurošpeda ne bi mogli pretovaritiKAMION bez ikakvih oznaka prepriječio je put do transformatora (u manjoj slici u krugu) kako ga radnici Eurošpeda ne bi mogli pretovaritiHrvatska i Srbija bilateralnim sporazumima jedna drugoj dodjeljuju dozvole za prijevoz. Početkom svake godine jedna drugoj dodijele 45.000 univerzalnih dozvola, a po potrebi se izdaju i dodatne. Srbiji su te dozvole mnogo vrednije nego Hrvatskoj: kamioni iz Srbije mogu do EU samo preko Hrvatske ili Mađarske, pa im je dozvola za tranzit preko Hrvatske iznimno važna.

Zbog toga, osim uobičajenih 45.000, Srbija svake godine zatraži i dodatne dozvole. Hrvatska pak nema veliki kamionski promet s državama koje su Srbiji u zaleđu, pa nema potrebe za dodatnim dozvolama, jer se katkad ne potroši ni ukupni kontingent uobičajenih dozvola. Kad je početkom lipnja Srbija od Hrvatske zatražila dodatnih 12.000 dozvola za svoje prijevoznike, ministarstvo Božidara Kalmete ih je već bilo otisnulo, a potom je zaključeno da ih se može iskoristiti kao sredstvo pritiska na Srbiju s jasnom porukom: ubrzajte rješavanje “Končarovih” transformatora, pa ćete dobiti dozvole. Upravo je to utjecalo na srpsku stranu, koja se proteklih desetak dana angažirala na problemu s tvrtkom “Bora Kečić”, svjesna da eventualno snažnije zaoštrenje odnosa s Hrvatskom u konačnici najviše može štetiti Srbiji. Kako su Nacionalovu novinaru proteklog vikenda kazali neki prijevoznici u Srbiji, najave da bi Srbija mogla zabraniti promet hrvatskim kamionima kroz Srbiju potpuna je glupost - kad bi se netko i odlučio za tako nešto, jasno je da bi istom mjerom uzvratila i Hrvatska. Zbog svega toga, prema neslužbenim informacijama iz izvora bliskih srbijanskom ministarstvu za infrastrukturu, problem “Končarovih” transformatora trebao bi biti ekspresno riješen za nekoliko dana: tvrtki Eurošped bit će izdana dozvola za prijevoz transformatora, a srbijanski MUP trebao bi osigurati policijsku pratnju i deblokadu željezničke stanice u Rimskim Šančevima.

Pri kraju razgovora, Nacionalov novinar je vlasnika “Bore Kečića” zamolio da ga fotografira, no Kosović je to odbio. “Neću se slikati jer sam čuo da oni iz Zagrebtransa angažiraju neke razbijače i bojim se. Čuo sam da angažiraju razbijače kad im se netko suprotstavi, neke ubojice, ja se bojim jer nemam osiguranje. U zadnje vrijeme se čuvam kad odlazim kući jer sam čuo sve najgore o Zagrebtransu. Moji prijatelji iz Hrvatske rekli su mi da su oni tukli svoje konkurente, smjestili im batine, vodili ih po privatnim zatvorima. Nije mi svejedno kad to čujem”, zaključio je organizator opsade, dopustivši tek - da fotografiramo jedan ured i nekoliko kamiona u dvorištu tvrtke.

Blokada transformatoraTransformator težak 190 tona 'Rade Končar' proizveo je za Elektromrežu Srbije, ali već mjesecima leži na željezničkoj stanici Rimski Šančevi pokraj Novog Sada jer srbijanska tvrtka 'Bora Kečić' ne dopušta svojem konkurentu Eurošpedu da ga prebaci naručitelju. Posljednji pokušaj Eurošpeda da pretovari transformator na specijalnu prikolicu poduzet je 16. kolovoza, ali je već u ranim jutarnjim satima jedan od kamiona bez ikakvih oznaka zapriječio put do transformatora pa su radnici nakon nekoliko sati odustali od pretovara. Za nekoliko dana taj bi problem napokon trebala riješiti srbijanska policija.

Vezane vijesti

Kerum i Končar pregovaraju o "Marjanu"

Kerum i Končar pregovaraju o "Marjanu"

Splitski gradonačelnik i poduzetnik Željko Kerum sastao se danas s poduzetnikom Dankom Končarom kako bi razgovarali u kupoprodaji hotela “Marjan” u… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika