Objavljeno u Nacionalu br. 668, 2008-09-02

Autor: Dean Sinovčić

Ekskluzivno iz Venecije

Valentino: Mango i Zara će uništiti modu

Svjetski poznati modni dizajner Valentino Garavani (76) govori o filmu o njegovu životu prikazanom u Veneciji, o modi i svojoj karijeri

Valentino i manekenka Eva Herzigova na premijeri filma 'Valentino: The Last Emperor' u Veneciji prošlog četvrtkaValentino i manekenka Eva Herzigova na premijeri filma 'Valentino: The Last Emperor' u Veneciji prošlog četvrtkaSvjetski poznati modni dizajner, 76-godišnji Valentino Garavani, u siječnju ove godine promovirao je svoju posljednju kolekciju te zatim napustio posao dizajnera. Bio je to dovoljan povod da se o njemu i njegovu životu snimi dokumentarni film koji je proteklog vikenda premijerno prikazan na filmskom festivalu u Veneciji. Rezultat je fascinantan jer film izvrsno oslikava Valentina, od početaka njegove karijere prije 46 godina, preko uspona u šezdesetima i vrhunaca u sedamdesetima, koji su se održali u osamdesetima i devedesetima. Ujedno prikazuje njegov privatni i poslovni odnos s Giancarlom Giammettijem koji traje 46 godina, jednako koliko i njegova karijera. Prije deset godina Valentino je prodao svoju kompaniju, ali je nastavio dizajnirati, a ove godine se povukao iz posla. Valentino je rođen u Vogheri, mjestašcu pokraj Milana, a kako je još kao tinejdžer stalno crtao haljine, roditelji su ga s 19 godina poslali na studij mode u Pariz.

Nakon osam godina u Parizu vratio se u Rim kako bi pokrenuo modni biznis. Početkom šezdesetih godina upoznao je Giancarla Giammettija te su zajedno pokrenuli posao. Ključni trenutak zbio se kad je upoznao Consuelu Crespi, modnu urednicu magazina Vogue. Odjenuo je njezinu sestru za party u New Yorku, a tu je haljinu zapazila Jackie Kennedy koja je odmah naručila njegovu kolekciju u vrijeme žalovanja za ubijenim suprugom Johnom F. Kennedyjem. Nosila je njegovu haljinu na vjenčanju s Aristotelom Onassisom i tu počinje Valentinova slava. Od Audrey Hepburn do Julije Roberts, Gwyneth Paltrow, Liz Hurley i mnogih drugih, Valentino je godinama odijevao slavne osobe u klasičnom ali vrlo seksi stilu. Njegov uspon donio mu je slavu i bogatstvo, vile u Londonu, New Yorku, Parizu i Rimu, a sve je okončano početkom godine spektakularnom retrospektivom u Rimu.

Modni dizajner Valentino Garavani, Eva Herzigova, redatelj dokumentarnog filma 'Valentino: The Last Emperor' Matt Trynauer i Valentinov životni i poslovni partner Giancarlo GiammettiModni dizajner Valentino Garavani, Eva Herzigova, redatelj dokumentarnog filma 'Valentino: The Last Emperor' Matt Trynauer i Valentinov životni i poslovni partner Giancarlo GiammettiValentino je iznimno tašt, što se moglo vidjeti na kraju novinarske projekcije filma “Valentino: The Last Emperor”. Iako je navečer održana i svečana premijera, on se na novinarskoj projekciji pojavio s Giammettijem i Evom Herzigovom, iščekujući reakciju novinara. Kada smo svi na kraju zapljeskali doista dobrom filmu, on je oduševljeno ustao sa svog mjesta i neprestano nam mahao. Tako sretan pojavio se i na intervjuu. Iako je u Veneciji nesnosno vruće, na intervju je došao odjeven u odijelo, košulju i bijelu potkošulju, ne dopuštajući da zbog vrućine zanemari svoj modni izričaj.

NACIONAL: Je li film “Valentino: The Last Emperor” nešto čime ste željeli zaokružiti vlastitu karijeru?
- Nikad nisam razmišljao o ideji da se napravi film o meni, mojem radu i životu. Međutim, prije četiri godine u magazinu Vanity Fair objavljen je prekrasan članak o meni i mojem životu. Nakon tog članka njegov autor, novinar Matt Tyrnauer, predložio mi je da napravimo dokumentarni film. Na početku snimanja nisam znao da će biti potrebno tri godine da se film snimi, što je zaista dugo razdoblje. Osim toga, nisam znao da će se u filmu vidjeti i neke moje strane koje nisu karakteristične za mene. U pojedinim trenucima, kada radim, kada se razljutim zbog nečega, vidite me u svjetlu koje nije pravo. Ja sam samo čovjek koji je potpuno koncentriran i posvećen poslu. Kad su me snimali tijekom potpune posvećenosti poslu, u vrijeme kada sam kreirao, sasvim sam bio zaboravio da se iza mojih leđa nalazi kamera. Automatski, snimljeni su i neki trenuci u kojima koristim izraze koje bih želio izbjeći i žao mi je što se takve stvari pojavljuju u filmu. Zato izgleda kao da sam katkad težak, pokatkad nervozan i da mi smetaju mnoge stvari. Bez obzira na to, na kraju sam prihvatio film ovakav kakav jest. Bio sam jako nervozan kad sam čuo da će film biti prikazan na festivalu u Veneciji, a još nervozniji kad sam saznao da će to biti u glavnoj festivalskoj dvorani. Pomislio sam, što da radim na projekciji filma o meni, pred gomilom ljudi koji će se okupiti u Palazzo del Cinema? Kad su, na kraju projekcije, svi uzvanici ustali i počeli pljeskati, bio sam dirnut. Meni se činilo u početku da film nije dovoljno glamurozan i lijep, ali nakon što sam ga pogledao drugi put, zaključio sam da ću svima reći kako mi se film sviđa jer ne prikazuje samo moj karakter nego čitav moj život posvećen poslu, modi, prijateljima, ljudima koje sam susretao i trenucima ushita, poput trenutka kada mi Meryl Streep daje modnu nagradu. Film je prepun predivnih detalja zbog kojih sam sretan.

NACIONAL: Jedan od tih detalja su i vaše suze, prvi put ste plakali 1998. kad ste prodali vlastitu tvrtku. Zašto ste je uopće prodali, ona predstavlja sve ono što ste htjeli i što ste postigli?
- Istina je da sam je prodao, ali sam nastavio raditi istim načinom kao i prije. Nitko od novih vlasnika kompanije nije se nikada usudio reći mi što da radim. Moje kreacije i dalje su bile samo moje, osim što novac koji je kompanija zarađivala više nije bio moj. Nitko se nikada nije miješao u moj posao. Uostalom, moram priznati da u modnom svijetu postoji mnogo kreatora koji bi htjeli prodati svoju kompaniju, ali ne mogu. Kada prodate kompaniju, automatski širite tržište, otvarate sve više dućana diljem svijeta, nudi vam se mogućnost da svoje carstvo koristite na drukčiji način. Sada je sve gotovo, sa svojom posljednjom kolekcijom predstavljenom krajem siječnja ja sam završio s poslom.




GIAMMETTI I VALENTINO s Karlom Lagerfeldom koji smatra da još jedino on i Valentino u modi rade prave stvari, a svi ostali im nisu ni blizuGIAMMETTI I VALENTINO s Karlom Lagerfeldom koji smatra da još jedino on i Valentino u modi rade prave stvari, a svi ostali im nisu ni blizuNACIONAL: Čini se da ste svoju modnu filozofiju objasnili rečenicom iz filma: “Radim haljine za žene koje će ih i nositi.”
- Upravo tako, želio sam reći da sam uvijek kreirao haljine za žene koje su te haljine spremne nositi. Nikada nisam kreirao odjeću koja nije imala smisla, u kojoj su žene, kada bi je odjenule, izgledale smiješno. To je uvijek bila razlika između mene i mnogih drugih dizajnera. Hvala Bogu, nikada nisam nikoga kritizirao, ali postoji jako mnogo dizajnera koji vole glumiti intelektualce pa onda rade kolekcije koje nemaju nikakvog smisla. Tko uopće nosi njihovu odjeću? Pet modnih žrtava koje su ujedno prijatelji tih dizajnera i koji odjenu te kreacije jednom u životu, kad odu na piće k nekom prijatelju.

NACIONAL: Imate jako puno prijateljica, osobito glumica, koje su nosile vaše kreacije. Obraćaju li vam se i sada, kad ste u mirovini, da nešto kreirate za njih?
- Naravno, stalno me pitaju zašto sam izišao iz posla. Morao sam to napraviti jer smatram da je došlo vrijeme da vodim drukčiji život. Ja volim mnoge druge stvari, sada planiram kreirati kostime za kazalište, balet i tome slično. To je nešto čemu se iznimno veselim.

Valentino i GiancarloValentino i GiancarloNACIONAL: Karl Lagerfeld vam u jednom trenutku filma kaže “samo ja i ti radimo prave stvari, svi ostali nam nisu ni blizu”. Jeste li posljednjih godina doista vi i Lagerfeld bili jedini koji ste održavali visoku modu i time se borili protiv masovnih modnih proizvoda?
- Znate čega se najviše bojim? Da će se za deset do 15 godina sve pretvoriti u Zaru i Mango, da je to budućnost mode. Ako modne kuće žele brzo doći do zarade, onda moraju proizvoditi vrlo jeftinu odjeću. Istovremeno, moraju stalno mijenjati kolekcije, što je i normalno jer se jeftina odjeća proizvodi od jeftinih tkanina koje nakon dva pranja u stroju za pranje možete baciti u smeće. Žao mi je zbog takvog razvoja modnih događaja jer je svijet prepun žena koje imaju novca i koje vole nositi lijepu odjeću, vrlo kvalitetno izrađenu, od vrlo kvalitetnih materijala. Bojim se da će proizvodnja jeftine odjeće uništiti modu.

NACIONAL: Zanimljivo je to što kažete jer se posljednjih godina često piše da se jeftina odjeća proizvodi i u Italiji, tako što se, među ostalim, radna snaga slabo plaća, a među tim kompanijama navodi se i Valentino.
- Ne znam za takve stvari. Osim toga, nikada se nisam brinuo o tome kako drugi dizajneri rade i kako to kompanija Valentino radi sada kada sam je napustio. Na nesreću, žao mi je što nestaje ljepota mode. Naime, moda je ljepota koja izaziva reakcije jednake onima kada vidite lijep film ili pogledate izložbu prekrasnog namještaja. Lijepo je uvijek lijepo, oči čovjeka uvijek žele vidjeti ljepotu. Zašto moramo uništiti nešto lijepo? Samo zato što želimo biti “in”, jer želimo biti “cool”?

S GLUMICOM LUCY LIU na humanitarnom balu zaklade manekenke Natalije Vodianove u MoskviS GLUMICOM LUCY LIU na humanitarnom balu zaklade manekenke Natalije Vodianove u MoskviNACIONAL: Kako sada, kada ste napustili posao, gledate na kompaniju Valentino?
- Nadam se da će Alessandra Facchinetti, žena koja je postavljena za kreativnog direktora tvrtke, biti dovoljno pametna. Ona ima ukusa i nadam se da će znati održati moje ime na visokoj razini. Ja i dalje, s puno pažnje, pratim što se događa u kompaniji Valentino i volio bih ubuduće čuti da su kolekcije Valentino jako dobre, lijepe te se dobro prodaju.

NACIONAL: Koji događaj je bio vrhunac vašeg života, a koji onaj koji ste odmah poželjeli zaboraviti?
- Uvijek kada me pitaju što bih promijenio kada bih mogao početi iznova ja im kažem da bih sve napravio isto. Vodio sam iznimno sretan život. Zahvaljujući Giancarlu Giammetiju, uvijek sam bio posvećen poslu i nisam se morao brinuti ni zbog čega drugog. Uvijek, kada sam dizajnirao, radio sam to opušten i s puno strasti, nikada nisam bio ni pod kakvim stresom. Nikada nisam razmišljao u stilu “Bože, ne mogu dovršiti ovu haljinu jer je preskupa ili jer nemam ideju kako da je dovršim”. Apsolutno nikada. Uvijek sam bio dobro raspoložen. Bio sam poznat po tome da sam na modnim revijama na kojima sam predstavljao svoje nove kolekcije uvijek sjedio u backstageu bez imalo znakova nervoze, vrlo smiren. U skladu s time, djevojke koje su nosile te kolekcije također su bile vrlo smirene.

NACIONAL: Koliko vam je bitan bio pljesak publike i kritike na predstavljanju vaših kolekcija?
- Naravno da mi je bio bitan. Ako otiđete u moj arhiv, naći ćete blizu četiri tisuće novinskih članaka napisanih o meni i mojem radu. U većini članaka pisali su jako lijepo o meni. Zato sam uživao u svom modnom životu. Uvijek su me smatrali dizajnerom koji ima ukusa i koji želi da žene izgledaju lijepo.

ČEŠKA MANEKENKA Eva Herzigova i Gregorio MarsiaČEŠKA MANEKENKA Eva Herzigova i Gregorio MarsiaNACIONAL: Kako danas, kada ste izišli iz modnog svijeta, izgleda vaš život?

- Ja sam osoba koja je završavala svoj radni dan u osam sati uvečer. Ako bi me netko nakon osam uvečer pitao nešto vezano za odjeću, bio sam ga spreman ubiti. Poslije osam želio sam se baviti nečim drugim, razmišljati i razgovarati o nečem drugom, a ne o modi. Volim prijatelje koje imam, u filmu ste vidjeli da imam mnogo pasa koje obožavam, a volim i obilaziti gradove. Evo, prošlog tjedna sam bio u Dubrovniku i iz Dubrovnika sam stigao Veneciju. Volim čitati, obilaziti muzeje, putovati, volim se brinuti za svoje kuće koje imam u nekoliko europskih gradova. Ujedno volim pozivati prijatelje na večeru. Ja sam dobar dizajner i dobar maitre d’maison.

BRITANSKA GLUMICA Elizabeth Hurley sa suprugom Arunom NayaromBRITANSKA GLUMICA Elizabeth Hurley sa suprugom Arunom NayaromNACIONAL: Na kraju ostaje ključno pitanje - koje je značenje crvene boje u čuvenoj kolekciji Valentino Red?
- Da sam dobio milijun dolara svaki put kada su me to pitali, danas bih bio bogatiji od Billa Gatesa. No odgovorit ću vam. Kada sam imao 18 godina, živio sam u Parizu i k meni je došla gospođa koja je od mene zatražila pomoć. Ona je imala klijenta u Barceloni za kojeg je trebala odabrati neke uzorke tkanine. Nije mogla otići u Barcelonu pa je zamolila mene da to napravim umjesto nje. Otišao sam u Barcelonu, sastao se s njezinim klijentom koji me je prve večeri odveo na otvorenje jednog kazališta. Ljepota tog kazališta me potpuno obuzela, svuda oko mene je bila crvena boja, mnoge žene su bile odjevene u crveno. Tada sam rekao sebi, ako ikada postanem poznati dizajner, onda će ovo biti boja koju ću promovirati kroz svoju kolekciju. Crvena boja dobro izgleda i lijepa je za nošenje. Cijelog života sam okružen ljudima, odlazim na razne zabave i večere, i od 50 žena čak 48 ili 49 nosi crnu haljinu. Kada na takvim zabavama vidim ženu u crvenoj haljini, osjećam se najsretnijim čovjekom na svijetu. Eto, to je razlog zbog kojeg volim crvenu boju.

Giammetti o Valentinu-'moj utjecaj je velik'

Kada se pogleda film “Valentino: The Last Emperor”, vidi se koliki je utjecaj na Valentina imao njegov privatni i poslovni partner Giancarlo Giammetti. Smiren i šarmantan, Giammetti izgleda kao osoba koja je u svakom trenutku držala konce njihova partnerstva u rukama te s ekonomske strane pomogla da tvrtka Valentino izraste u jednu od najvećih modnih kuća na svijetu. Zato smo ga pitali kako on vidi njihov dugogodišnji odnos.

NACIONAL: Valentino kaže kako ga film u nekim trenucima ne predstavlja u pravom svjetlu. Što vi na to kažete?
- Film jako dobro opisuje naš odnos, ali morate shvatiti da nitko ne voli da ga se prikaže u nekim trenucima onako kako je prikazan Valentino. Međutim, mi smo onakvi kakvima nas vidite u filmu, ali smo i drukčiji. Ja izgledam jako pristojno, Valentino izgleda agresivno, iako sam jako često ja agresivan a Valentino pristojan.

NACIONAL: Što još treba znati o Valentinu, a nije prikazano na filmu?
- Ovo što je prikazano je dovoljno. Ipak, on je strpljiviji nego što je prikazano. Ma ne, nije tako. Valentino je “control freak”, želi kontrolirati sve što je napravljeno s njegovim imenom. Što se tiče odnosa prema meni, potpuno vjerujemo jedan drugome. Možemo se svađati oko izgleda modne piste na kojoj će se predstaviti kolekcija, ali kada je riječ o ključnim poslovnim potezima, nikada ne gura nos u moj posao. On je sretan čovjek, obožava svoje prijatelje, ali nikada nije vjerovao da netko može zauzeti njegovo mjesto, nikada nikome nije dao šansu da se razvije i postane novi Valentino. To je njegova najveća pogreška

NACIONAL: Kako Valentino i vi živite sada kada više nemate svoje carstvo?
- Car je car, bez obzira na carstvo. Valentino je ikona, superstar. Svi me pitaju što radimo sada kada smo u mirovini. Nismo u mirovini, samo smo otvorili novo poglavlje u svojim životima. Novo poglavlje bazira se na slobodi, jer moda nema veze sa slobodom nego s rokovima i kalendarom. Sada se možemo probuditi ujutro i reći “danas ne idem na posao, ostat ću u krevetu”. Sloboda se vidi i u tome što možemo birati nove projekte. On će uvijek biti car jer nitko u povijesti mode nije ostao na čelu svoje modne kuće čak 45 godina. Čak ni gospođa Chanel koja je odlazila i vraćala se.

NACIONAL: Koja je tajna dugovječnosti vašeg partnerstva?
- Ne znam kako da to objasnim. Mi doista poštujemo jedan drugoga, ali smo različitog karaktera, volimo različite stvari. Valentino je često bio zatvoren u svom svijetu pa sam mu ja donosio informacije izvana. Ja sam znatiželjniji od njega, volim istraživati više od njega, volim nove stvari. No time smo dopunjavali jedan drugoga poštujući se istovremeno.

NACIONAL: Koliki je bio vaš utjecaj na Valentinovu kreativnost?
- Teško mi je to reći, ali mislim da je moj utjecaj bio velik. Međutim, Valentino bi bio Valentino i bez mene. U filmu Matteo Marzotto kaže kako bi bez Giancarla uspjeh Valentina bio upola manji. To nije istina. Valentino je ogroman talent. Danas je lako otkriti talentiranog dizajnera, ali prije 45 godina to je bilo jako teško. Modna industrija je bila mnogo manja nego danas. Zato je tada moj zadatak bio pomoći Valentinu da postane ono što je postao. Danas svaki talentirani dizajner dobiva osobu za odnose s javnošću i menadžera koji će ga promovirati.

Modna kuća-povijest Valentina

Modna kuća Valentino krenula je 1959., kad je Garavani otvorio butik u rimskoj ulici Condotti. Valentino je uskoro došao na rub bankrota, ali je tada upoznao Giancarla Giammettija, koji je preuzeo financijski dio poslovanja, pa se kreator mogao posvetiti dizajniranju. Giammetti i Garavani su 1998. prodali tvrtku koncernu HdP za 300 milijuna dolara.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika