Objavljeno u Nacionalu br. 677, 2008-11-03

Autor: Damir Radić

Film

Noir vrhunci s Balkana

Gardev spominje von Triera kao jednog od orijentira

FILM JE SNIMAN 35, 16 i 8-milimetarskom vrpcom u koloru, a nakon snimanja razvijene su crno-bijeloFILM JE SNIMAN 35, 16 i 8-milimetarskom vrpcom u koloru, a nakon snimanja razvijene su crno-bijeloIgrom slučaja, najbolji film ovogodišnjeg izdanja Zagreb Film Festivala prikazan je istog dana kad se dogodila tragedija u Vlaškoj ulici. Šok koji je atentat izazvao jedva da je splasnuo i iskreno govoreći - u ovim trenucima pisati o filmovima doima se pomalo besmislenim. Ali ako se već piše, onda nema boljeg izbora od spomenutog najboljeg uratka šestog ZFF-a, bugarskog ostvarenja “Zift” Javora Gardeva, tim prije što je film došao na redovni repertoar zagrebačkog art kina Europa, u sklopu programa nazvanog ZFF +. Razlog upravo njegova odabira za temu kolumne komplementarnost je njegova ugođaja ovim olovnim danima u Zagrebu i Hrvatskoj, velikim dijelom uzrokovanim HDZ-ovom kriminalnom ostavštinom iz mračnih devedesetih. Okružen udbašima i ustašoidima iz nekih prošlih vremena, kamo je i sam spadao, Tuđman je državu stvarao ne birajući sredstva, oslanjajući se na pohlepne lovce na novac i zadnji društveni šljam, a o tim prošlim vremenima, pohlepi i šljamu zbori i “Zift”, film iz zemlje koja je imala relativno sličan put kao Hrvatska u zadnjih šezdesetak godina.

Bugarska ima jednu od najslabije poznatih kinematografija među istočnoevropskim zemljama, a u zadnjih tridesetak godina, dakle nakon kreativno najpotentnijih šezdesetih i sedamdesetih i razmjerno znanih autora poput Rangela Vlčanova, Binke Željaskove, Vula Radeva i Hrista Hristova, nije iznjedrila ime koje bi na internacionalnoj sceni nešto (trajnije) značilo. Čini se da se takvo ime napokon pojavilo s Javorom Gardevim, koji je nakon 14 godina bavljenja kazališnom i radijskom režijom, performansom, video-artom i filozofijom, napokon, sukladno svojim sinefilskim sklonostima od malih nogu, zabilježio filmski debi, i to odmah cjelovečernjim uratkom. “Zift” je nastao prema istoimenom romanu i scenariju dvostrukog doktora znanosti Vladislava Todorova (prvo je doktorirao u Bugarskoj teatrološko-filozofskom, potom u Americi povijesno-političko-sociološkom temom), a Gardev je u intervjuu datom povodom prikazivanja filma na prestižnom festivalu u Torontu (gdje se našao nakon nagrade za najbolju režiju na festivalu u Moskvi) objasnio Todorovljeve i svoje namjere.

Njih su dvojica shvatili kako se suvremeni bugarski film pretežno bavi svakodnevnim životom ili konstrukcijom nacionalnog identiteta oslanjajući se na folklornu tradiciju i traumatične trenutke iz povijesti, pa su zaključili da bi u takvom kontekstu “radikalni žanrovski atak” bio iznimno osvježavajuć te ujedno “otponac za produktivnu debatu”. Odabrali su “jedan od najbritkijih filmskih žanrova”, noir, i odlučili mu dodati “snažan apsurdistički spin”, što je Gardevu kao režiseru omogućilo da “hoda oštricom noža između autorskog i žanrovskog filma”. Gardevljev i Todorovljev noir specifičan je po smještaju u socijalističko razdoblje s karakterističnom komunističkom ikonografijom, od uniformi do arhitekture, ali i s nizom univerzalnih ikonografskih elemenata, povezanih međutim daleko više s ikonografijom (zatvorskih) filmova o prijestupnicima, nego s klasičnim noirovskim gangsterizmom. Također, riječ je o narativno vrlo složenoj strukturi, s okvirom prezentno smještenim u 60-e i retrospektivnom jezgrom koja se zbiva 40-ih, a tu su i “fantazmagorične vizije”, kako ih je sam režiser nazvao, koje ionako stiliziranoj cjelini daju nadrealističku aromu.

Da bi vremenski prijelazi bili lakše razabirljivi, Gardev i njegov sjajni direktor fotografije Emil Hristov sadašnjost su snimali 35-milimetarskom filmskom vrpcom, prošlost 16-milimetarskom, a fantazmagorije 8-milimetarskom, sve u koloru koji su nakon snimanja razvili crno-bijelo, polučivši impresivnu slikovnu teksturu. Sama priča, koristeći se i karakterističnim noirovskim off-naratorom, prati prijestupnika Moljca koji je sredinom 40-ih, neposredno prije komunističkog preuzimanja vlasti, završio u zatvoru zbog ubojstva koje nije počinio, ne odajući pravog ubojicu kako bi zaštitio voljenu djevojku Adu, zajedno s njim upletenu u pljačku koju je organizirao stariji i iskusni lopov Puž, a koja je završila tako što je Puž ubio starca od kojeg su namjeravali ukrasti skupocjeni dijamant.

Više od 15 godina kasnije Moljac izlazi iz zatvora, ali odmah završi u rukama brutalnog Puža koji je u međuvremenu postao policijski istražitelj, i koji želi doznati gdje je dijamant za kojeg je uvjeren da ga je Moljac sakrio. Moljac pak želi pronaći Adu, no ta će potraga biti vrlo traumatična i u skladu sa svjesno korištenim klišeima film noira nužno će sadržavati spoznaju o ženskoj prijetvornosti i izdaji. Fascinantno u narativno-dramaturškoj konstrukciji jest kako Gardev i Todorov okvirnu radnju koja se zbiva u jednom jedinom danu šire i pune mnoštvom prošlosnih epizoda, ali i onih koje se zbivaju u sadašnjosti, dopuštajući si i obilne (žanrovske) digresije (recimo znatan dio filma, koji bi se u cjelini mogao odrediti kao trilerna krimi-melodrama o temeljnoj prirodi muško-ženskih odnosa, otpada na zatvorsku dramu koja slavi muško prijateljstvo), nijednog trena međutim ne gubeći vizualnostilsku kompaktnost i visoki ritam. Također, svaka od brojnih epizoda slikovno i narativno vrsno je uobličena, pri čemu se autori oslanjaju na iznimnu plastičnost i izražajnost slike te sadržajnu ekscentričnost - bizarne i morbidne motive presudno povezane s kompleksom erosa i thanatosa, gdje znatnu ulogu igra napeta (dijalektička) dinamika latentnog no jasnog homoerotizma i eksplicitnog heteroerotizma.

Atraktivna tjelesna ekspresivnost Zaharija Baharova kao Moljca i visokoerotična gracilnost Tanje Ilieve kao Ade čine ljepotu suprotstavljenu salovitoj tjelesnoj konstituciji Vladimira Peneva kao Puža, koja se u ovom kontekstu može shvatiti kao opozicijska ružnoća s kojom lijepi dijelovi trija moraju ili žele ući u međusobno prožimajuću interakciju. Dakako, takvoj interakciji imanentni su i sadomazohistički tonovi, u filmu nenametljivo no jasno prisutni. Neke kritičare motivska bizarnost navela je na usporedbu s kontroverznom “Taxidermijom” Györgya Pálfija, no “Zift” je znatno elegantnije režiran film, a ZAHARIJ BAHAROV kao prijestupnik Moljac u filmu 'Zift'ZAHARIJ BAHAROV kao prijestupnik Moljac u filmu 'Zift'Gardev za razliku od Pálfija ne podliježe ultimativnoj groteski, nego daje prostor i ljepoti, ne samo maloprije spomenutoj tjelesnoj, nego i komadićima one duševne, sadržanima u Moljcu. Spominjao se i Tarantino, no ta je veza posve općenita, a bližim se čini spona s ranim von Trierom, kojeg Gardev spominje kao jednog od svojih orijentira, npr. s vizualnom i žanrovskom slojevitošću, redateljskom elegancijom i maštovitošću, moralnom upitanošću i manipuliranim junakom prvog velikog Trierova uspjeha “Europa”.

Gardev kao svoje glavne suvremene uzore navodi braću Coen, s kojima svakako ima dodirnih točaka, no njegov prvijenac sugerira da je riječ o itekako samosvojnom autoru kojeg nema potrebe previše uspoređivati s drugima. Štoviše, njegov turoban, morbidan, ali i vrlo erotičan, usprkos dominacije tamnih tonova suštinski vitalistički dinamičan “Zift”, jedan je od vrhunaca istočnoevropske kinematografije zadnjih godina i najavljuje autora koji bi mogao postati značajno ime suvremenog svjetskog filma. U tom slučaju bit će zanimljivo znati da je 1998. u Stuttgartu izveo književni i video performans s Dubravkom Ugrešić, a 2003. s Vedranom Vrhovnik surežirao radio-komad “The Gate of Europe” u čijoj je koprodukciji sudjelovao i Hrvatski radio.

Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika