Objavljeno u Nacionalu br. 686, 2009-01-05

Autor: Miljenka Čogelja

Erotika prodaje sport

Glamur diva hrvatskog sporta

Prošlo je vrijeme muškobanjastih sportašica; u svijetu, ali i u Hrvatskoj, sve je primjetniji trend njegovanih i dotjeranih sportašica koje, naglašavajući svoju ženstvenost i seksepil, privlače pažnju publike kao i sponzora

Blanka VlašićBlanka Vlašić'To što smo sportašice, ne isključuje činjenicu da smo žene", govori najbolja hrvatska atletičarka i jedna od predstavnica nove generacije hrvatskih profesionalnih sportašica Blanka Vlašić. Riječ je o ženama koje su specifične po tome što postižu vrhunske rezultate u sportovima kojima se bave, što ih ne sprječava da veliku pažnju posvećuju i vlastitom izgledu pa rado ističu svoju ženstvenost i iznimno paze na to kako će se prezentirati u javnosti. Tako se, u posljednje vrijeme, najbolje hrvatske sportašice sve rjeđe u javnosti pojavljuju u trenirkama i tenisicama, a puno češće izgledaju poput filmskih ili estradnih zvijezda. Osim u javnim nastupima izvan sportskih terena, i kada se natječu, drže do toga kako izgledaju. To potvrđuje da je prošlo vrijeme u kojem su najuspješnije svjetske sportašice izgledale kao muškarci, poput atletičarki Jarmile Kratochvílove ili sestara Tamare i Irine Press, koje su mediji nazvali braćom Press. Danas je sportašicama, objašnjava Blanka Vlašić, kao i većini žena, važno da izgledaju njegovano: "Mnogo ljudi me gleda na natjecanjima, normalno je da mi je stalo kako izgledam. Većina atletičarki uvijek se barem malo dotjera prije natjecanja, a čak bih rekla da je i inače, sve manje sportašica koje ne stave barem malo maskare na trepavice prije nastupa."

Osim Blanke Vlašić i europska prvakinja na 50 metara leđno Dubrovčanka Sanja Jovanović također drži do toga kako izgleda čak i u bazenu pa je na nedavno održanom plivačkom natjecanju plivala noktiju nalakiranih u jarku crvenu boju. Martina Zubčić - tekvondoistica koja je ovoga ljeta osvojila brončanu medalju na Olimpijskim igrama svoju je ženstvenost pokazala nastupajući u HRT-ovu showu "Ples sa zvijezdama" odjevena u glamurozne plesne haljine, a Blanka Vlašić nedavno je napravila estetsku korekciju nosa što je danima bila jedna od udarnih vijesti u medijima. Žensku odbojkašku reprezentaciju nedavno je u svrhu promocije odbojke fotografirao Stephan Lupino, na fotografijama izgledaju kao seksepilni fotomodeli, a fotografije jedne od njih, Sanje Popović, bile su hit u gotovo svim talijanskim medijima, a objavljene su čak na nekim brazilskim sportskim portalima. Razlog tolikom ulaganju u vanjštinu, jest to što je izgled i u sportu, kao i u drugim profesijama, postao važan faktor u prezentaciji osobe. U sportu je to postalo osobito bitno jer sportaši osim sebe predstavljaju i sponzore koji su im najveći izvor prihoda. Događa se čak i da nabolje ugovore sa sponzorima potpisuju sportaši koji i nisu tako uspješni na terenu, ali svojim izgledom, seksepilom ili karizmom privlače publiku. Blanka Vlašić kaže kako su i u atletici najveće zvijezde sportaši koji dobro izgledaju, no moraju se znati ponašati te imati dobre rezultate:


"U atletici se posebno promoviraju uspješni sportaši ili sportašice koji izgledaju privlačno. Veliki mitinzi svake godine odabiru sportaša ili sportašicu koji će biti njihovo tzv. zaštitno lice, brandovi sportske opreme rade reklame i spotove sa svojim zvijezdama, press konferencijama uoči i poslije natjecanja uvijek prisustvuju oni najupečatljiviji sportaši. No, uz izgled za status sportske zvijezde rezultat i osobnost ipak su najvažniji čimbenici."

Najvažniji je, nastavlja Blanka Vlašić, način na koji se sportaš prezentira javnosti: "Način na koji sportaš slavi pobjede, kako podnosi poraze, kakav mu je odnos s publikom, sve su to faktori koji čine sportaša koji privlači publiku i sponzore. U svemu tome i izgled igra jako veliku ulogu. Na koncu - uvijek se traži netko drugačiji i prepoznatljiv. Zato mi je najnormalnije da je sportašima važno kako izgledaju. Meni je to osobito bitno na natjecanjima kad me gleda najširi krug ljudi. Tada, s obzirom na to da fizički napor ne podnosi nepraktične frizure i puno šminke, uvijek podignem kosu da mi ne smeta i stavim malo maskare i sjenila na oči. Na velikim natjecanjima, uglavnom stavim i crveni lak, za koji mi je jednom netko rekao kako je dobar protiv uroka. Iako nisam pretjerano praznovjerna ipak ga nosim."

Sanja JovanovićSanja JovanovićBlanka Vlašić nedavno je napravila i estetsku korekciju nosa, kako bi uljepšala profil. Izgled nosa, kaže, nije bilo nešto što ju je previše smetalo, ali kad se pružila prilika da napravi korekciju pristala je. Većina se njezinih prijatelja iznenadila što se uopće odlučila to napraviti, jer nikad prije nije pričala o tome kako joj krivi nos predstavlja problem ili izaziva komplekse. Na operaciju je u stvari krenula iz zdravstvenih razloga, kako bi ispravila devijaciju septuma, a na estetsku korekciju se odlučila naknadno, nakon što joj je liječnik rekao da je to rutinski zahvat koji može napraviti usput. Sada joj je, zaključuje, drago što je to napravila i to prvenstveno zato što je zadovoljnija sobom, a to je, smatra Blanka Vlašić, najvažnije.

S tim da su lijepa vanjština i samosvijest bitni i u sportu slaže se i rukometašica kluba Podravka Vegeta Andrea Penezić, koja je nedavno proglašena najboljom rukometašicom 2008. godine. Kao i Blanka Vlašić uvjerena je da izgled bez vrhunskih rezultata ne znači puno. Ipak, dodaje, važan je, naročito u ženskim sportovima jer može utjecati na posjećenost utakmica: "Vjerujem da bi češće pojavljivanje rukometašica u medijima znatno utjecalo na popularnost rukometa. Tako primjerice norveška ženska rukometna reprezentacija u svojoj zemlji ima status pravih zvijezda. Osim što su uspješne sportašice, sveprisutne su u medijima i često reklamiraju svoje sponzore, ali i rukomet. Njihova igračica Gro Hammerseng, koja je bila i najbolja rukometašica svijeta, popularna je u cijeloj državi. U Norveškoj je sport i inače medijski bolje popraćen nego u Hrvatskoj pa dobri rezultati donose puno više pažnje javnosti i sponzorstava nego što donose hrvatskim sportašicama."

Ženski sportski timovi u inozemstvu, a u posljednje vrijeme sve češće i u Hrvatskoj, koriste privlačan izgled svojih članica kako bi promovirale sport kojim se bave. Tako su se članice hrvatske ženske odbojkaške reprezentacije fotografirale kako bi pridonijele promociji odbojke i odbojkaškog saveza. No, rukometašice kaže Andrea Penezić, do sada nisu imale takvu priliku.Korištenje atraktivnog izgleda sportaša u promociji određenih sportova ili još češće u svrhu potpisivanja vrijednih sponzorskih ugovora, još prije dvadesetak godina je bila rijetkost. U posljednje vrijeme postalo je posve jasno da moderni profesionalni sport ne može egzistirati bez sportskog marketinga. To potvrđuje sve češće pojavljivanje sportaša na naslovnicama novina ili na televiziji te u raznim reklamama za prehrambene, kozmetičke, sportske i razne druge proizvode. Sponzorski ugovori i reklame bavljenje sportom mogu pretvoriti u prilično unosan posao. No, nije svaki uspješan sportaš jednako zanimljiv sponzorima.

Sponzori odabiru sportaše koji ih privlače rezultatima, karizmom, a nerijetko i osobinama koje ne moraju nužno biti povezane sa sportom. Da nisu uvijek potrebni samo vrhunski rezultati kako bi se marketinške agencije zainteresirale za pojedinog sportaša priznaju i stručnjaci za sportski marketing koji kažu da oglašivači za svoje reklamne kampanje traže sportaše koji su, osim zaljubljenicima u sport, zanimljivi i široj publici. Tako je, primjerice, tenisačica Anna Kurnikova oglašivače osvojila svojim izgledom koji joj je donio medijsku popularnost, a ne vrhunskim rezultatima. Iako nikad nije osvojila neki važan teniski turnir bila je na naslovnicama najtiražnijih svjetskih magazina. Široj javnosti bio je zanimljiv svaki njen korak, pa je stoga bila zanimljiva i sponzorima.

Izgled i seksepil svojih članica za promociju, i u potrazi za sponzorima iskoristila je i Hrvatska ženska odbojkaška reprezentacija. Prije nekoliko mjeseci fotografirao ih je fotograf Stephan Lupino, a svrha fotosessiona je bila izrada kalendara koji bi trebao služiti promociji odbojke. Jedna od fotografiranih odbojkašica bila je i reprezentativka Sanja Popović, koja je ujedno jedna od najboljih hrvatskih odbojkašica, a trenutačno igra u talijanskom klubu Novari. Kako su njezine fotografije bile među najboljima, objavili su ih mnogi mediji u hrvatskoj i inozemstvu. Te fotografije su, kaže Sanja Popović, izišle u novinama i na internet portalima u Italiji, Šanjolskoj, Grčkoj, Turskoj uz naslov koji je uglavnom glasio - "Hrvatice se skinule za odbojku". Reakcije nakon fotografiranja, prepričava Sanja Popović, bile su izuzetno pozitivne, a cijela priča sigurno će imati pozitivan ishod jer je, tvrdi, dobila stotine mailova, pisama i SMS-ova od ljudi koji ne prate odbojku, a koji su joj čestitali i govorili kako će sada svakako početi odlaziti na odbojkaške utakmice.

Ana JelušićAna JelušićOtkad su u Italiji objavljene fotografije za kalendar, kaže Sanja Popović, njoj gotovo da nije prošao dan bez intervjua, fotosessiona ili davanja izjave za medije: "Sve to je pomalo naporno, ali mislim da je korisno. Osim što je privuklo publiku na utakmice to nešto znači i za promociju mene same. Kad jednog dana budem napustila profesionalnu odbojku, mislim da mi činjenica što ću nekome biti poznata kroz medije može pomoći u daljnjoj karijeri." Mediji i prezentacija u javnosti sastavni su dio karijere većine uspješnih sportaša, objašnjava Sanja Popović. Izgled je, kaže, bitan ako nešto govori o čovjeku. U svemu tome, zaključuje, nije bitna ljepota, već briga o sebi koja sportašici omogućuje da se osjeća bolje i na terenu: "Nekad se sport tretirao kao prljav posao - ideš na utakmicu, znojiš se, čemu uređivanje, ali to se promijenilo. Prije je bilo djevojaka koje su znale reći - pa što će ti maskara na utakmici, ali takvih je sve manje. Sport je naš posao, da radim u uredu htjela bih izgledati dobro dok radim jer bih tako bila sigurnija u sebe i osjećala bih se bolje. Slično je i na terenu. Kad iziđeš na teren želiš biti najbolji u svakom pogledu - želiš izgledati najbolje, ponašati se najbolje i igrati najbolje. Ako ti to što ćeš se malo dotjerati pomaže da se osjećaš bolje i opuštenije onda je to svakako ono što trebaš napraviti."

Martina ZubčićMartina ZubčićKošarkašica Marina Mazić hrvatska reprezentativka koja je igrala u Italiji, Francuskoj i Mađarskoj također se šminka prija utakmica jer se, kako kaže osjeća bolje i ima više samopouzdanja kad se našminka. Iz svog iskustva treniranja u inozemstvu kaže kako košarkašice vani češće sudjeluju u snimanju promotivnih filmova ili fotografija. Ona je, kaže, u SAD-u sudjelovala u snimanju reklame za nadolazeću sezonu ženske NBA lige: "Kada sam bila u Americi u ekipi Los Angeles Sparks snimile smo reklamu za promociju lige WNBA koja se vrtjela po sportskim programima. Bilo je to lijepo iskustvo, stilisti su mi napravili styling, rekla sam nekoliko rečenica o sebi i najavila sljedeću sezonu. Promocija i dobar marketing po mom su mišljenju najvažniji faktor za uspjeh u bilo kojem poslu, pa tako i u sportu." S time se složila i njezina mlađa sestra, također košarkašica Mirna Mazić koja trenutačno igra za momčad Medveščaka. A za dobru reklamu važan je, kaže i atraktivan izgled: "Kada je reklama u pitanju mislim da je izgled važan jer sumnjam da bi netko neuglednu osobu stavio za zaštitno lice svog branda. Cilj marketinga su lijepe, poželjne reklame koje plijene pozornost i ostaju u sjećanju."

Sportašice koje se bave individualnim sportovima, od kojih su mnogi marginalizirani i nedovoljno plaćeni puno češće pokušavaju iskoristiti to što dobro izgledaju kako bi došle od sponzora. Jedan od organizatora izbora za Miss sporta Hrvatske Damir Mrvec kaže kako su se na tom izboru događale situacije da sponzori primijete neku djevojku tijekom izbora i sami se jave da žele biti njezini sponzori: "Sponzori sami vide neku djevojku i odluče uložiti novac u nju. Jedna od njih je bila i svjetska prvakinja u kickboxingu Irena Dolenčić. Sport kojim se ona bavi je poprilično marginaliziran što je ona izjavila u nekom intervjuu za novine nakon izbora za Miss. Nakon toga javio se sponzor, koji se ponudio da će joj pomoći. Potpisali su ugovor na godinu dana, kojim su njezini financijski problemi u tom periodu bili riješeni i mogla je nesmetano trenirati."

Takve situacije nisu česte, ali se događaju kaže Mrvec. Ipak, veći broj djevojaka, dodaje suorganizatorica izbora za Miss sporta Tamara Roglić, na taj se izbor prijavljuje jer po završetku sportske karijere žele postati manekenke: "Uglavnom je riječ o djevojkama koje su uspješne u sportu kojim se bave, a žele u budućnosti postati manekenke. Sport odlično definira tijelo, a mnoge od njih imaju i prelijepa lica pa imaju sve predispozicije za bavljenje tim poslom. Kroz izbor ljepote izlaze iz anonimnosti što im olakšava pronalaženje manekenskih angažmana, ali i nekih televizijskih, voditeljskih poslova. S druge strane, neke djevojke dođu samo kako bi sebi nešto dokazale ili da bi probale kako izgleda sudjelovati u nečem takvome. Posljednja miss sporta Martina Hamp željela je sama sebi dokazati da može sudjelovati u izboru ljepote i pobijediti, ali i pobijediti vlastitu nelagodu pred kamerama i fotoaparatima. Ona je odmah po završetku izjavila kako ju ne zanima medijska pažnja, te kako joj je primarno bavljenje sportom i fakultet."

Martina HampMartina HampStručnjak za sportski marketing, vlasnik agencije Sportmark Vanja Božičković iz iskustva zna kako popularnost nekog sportaša donosi popularnost i sportu kojim se on bavi, a ta popularnost donosi sponzorstva bez kojih sport ne bi mogao egzistirati.

"Sportski tim ili sportaš sigurno mogu utjecati na popularnost nekog sporta, svojom prisutnošću u medijima. Sportaš je iz ekonomskog, marketinškog aspekta proizvod čiji su potrošači publika i sponzori. Oni prate taj sport, a izgled je jedan od faktora koji utječe na odluku potrošača da nešto napravi. No, po mom mišljenju izgled svakako nije primaran. On je tek jedan od nekoliko faktora. Po mom mišljenju najvažniji faktor je rezultat", objašnjava Božičković.
Kod izgradnje imidža, dodaje, najvažniji je rezultat, potom izgled i ponašanje: "Bez obzira na izgled i rezultate, ako je sportaš bahat i ne zna se ponašati, za njega nema pravog uspjeha. Sponzori i publika, gledatelji na četiri kontinenta odabrali su Michaela Jordana kao sportaša koji ima sve bitne osobine vrhunskog sportaša.

Kao osobine najvažnije za sportaša odabrali su posvećenost, strast prema tome čim se bavi, potom da tehnički dobro izvodi sport kojim se bavi, odnosno da ima fizičke predispozicije, zatim da ima dobre moralne vrijednosti, to jest da nije bahat te da dobro izgleda i ima karizmu. Sve ove vrijednosti jednako su važne, ali pokazalo se da je predanost onom što rade, najvažnija od tih osobina. Od hrvatskih sportaša Blanka Vlašić, Ivano Balić, Ivan Ljubičić i Mario Ančić imaju ispunjene bitne elemente za vrhunskog sportaša koji je zanimljiv sponzorima i popularan među publikom."
Prije dvadesetak godina izgled je u društvu bio puno manje važan nego što je danas, smatra Božičković. Promjena društvenih vrijednosti, objašnjava, dovela je do toga da je izgled i u sportu postao jako važan: "Tako primjerice u prošlosti ženski tenis nije bio popularan kao muški. Kako bi postigao popularnost WTA organizacija je napravila svjetsku kampanju koja je tenisačice poput sestara Williams, Ane Ivanović ili Daniele Hantuchove napravila zvijezdama. Prije nekoliko godina to je bilo nezamislivo. Takve velike marketinške kampanje bile su očekivane od velikih svjetskih brandova poput Coca Cole, Pepsija, ali ne i od Svjetske teniske organizacije."

Sportašice prije nisu bile uzor ženstvenosti

■ Najbolje svjetske sportašice prije dvadesetak godina često su izgledom bile sličnije muškarcima nego ženama. Bivša češka atletičarka Jarmila Kratochvílová, dvostruka svjetska prvakinja u trčanju na četiristo i osamsto metara, bila je jedna od takvih. Također, dok se danas njemačke sportašice fotografiraju za Playboy, prije dvadesetak godina nitko ih nije smatrao uzorom ženstvenosti. Naime, od 1966. pa sve do spajanja Istočne sa Zapadnom Njemačkom, u svrhu postizanja boljih sportskih rezultata, dobivale su steroide koji imaju djelovanje poput muških hormona testosterona, što je utjecalo na njihov izgled, ali i zdravlje. Šezdesete su u sportu ostale zapamćene i po tome što je otkriveno kako se na natjecanjima za žene, natječu i muškarci ili hermafroditi, zbog čega je 1966. uvedeno službeno testiranje spola.
■ Tada su javno iznesene sumnje da su neke najbolje sovjetske atletičarke u stvari muškarci. Među njima su bile i sestre Tamara i Irina Press. Isprva su njih dvije bile poznate kao ”sestre Press“ - duet koji je osvojio gotovo sve što se osvojiti moglo u disciplinama u kojima su se natjecale. Kasnije kada su se pojavile sumnje u njihov spol, mediji su ih prozvali ”braćom Press“.

Vezane vijesti

"Košarkašica" Blanka u novoj Adidasovoj reklami

"Košarkašica" Blanka u novoj Adidasovoj reklami

Proizvođač sportske opreme Adidas objavio je novi reklamni spot u kojem je glavna zvijezda njegova dugogodišnja manekenka, najbolja hrvatska… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika