Objavljeno u Nacionalu br. 689, 2009-01-27

Autor: Sina Karli

Ekskluzivno iz Washingtona

Unatoč krizi, Ralph Lauren lansirao luksuzne satove

Salon visokog urarstva pokazao je niz novih modela, ali i zabrinutost zbog svjetske krize koja je za 30 posto smanjila prodaju luksuznih proizvoda

I devetnaesti Salon visokog urarstva u Ženevi (SIHH), održan prošli tjedan, uvjerio nas je u jedno - satovi su doista postali dragulji koji pokazuju vrijeme. Ipak, sjaj dragulja ove je godine jako zatamnjen. Svjetska kriza nadvila se nad savršeno organizirani Salon i nad cijeli niz prestižnih tvrtki, proizvođača satova koji na tom luksuznom mjestu svake godine kupcima i distributerima te novinarima iz cijelog svijeta pokazuju nove satove i kolekcije nakita. Iako su se svi trudili umanjiti značaj teških vremena što će sigurno označiti 2009. i iduće godine, sve je na Salonu upućivalo na to da su svi itekako svjesni te sad već notorne činjenice. Menadžer jedne čuvene tvrtke koja pripada grupaciji Richemont ipak je priznao kako je situacija jako teška, kriza dublja nego ikad i kako se ne treba nadati da će tako brzo nestati. Njegova je zabrinutost bila to veća što nije riječ o političkoj nego financijskoj krizi koja je pogodila cijeli svijet. U industriji luksuza zabilježen je pad od 30 posto u odnosu na siječanj prošle godine. "Kriza će ostaviti dugotrajne posljedice i mi smo se svi na to pripremili", rekao je i zamolio da ostane anoniman. Tjeskoba zbog još nepoznatih razmjera krize osjećala se na više načina. Nije bilo gužve i prevelikog broja ljudi kao prijašnjih godina. Nije bilo velikih večernjih partyja, u čemu je prošlih godina prednjačila tvrtka IWC Schaffhausen na čijim su se zabavama pojavljivale zvijezde poput Kevina Spaceyja i Cate Blanchett te cijelog niza sportskih i pjevačkih celebrityja. Svi su se odlučili za manje privatne večere bez glamura i pretjeranog trošenja.

Na ženevskom salonu satova, na koji se dolazi samo na poziv, svake se godine broj posjetitelja povećavao za deset posto, osim ove godine. Osim krize možda je tome razlog i to što je ovogodišnji Salon održan u siječnju, a ne kao svi do sada u travnju, kad se neposredno prije ženevskog salona održavao i sajam satova u Baselu pa je ogroman broj kupaca i dilera iz svijeta jednim boravkom u Švicarskoj obavio puno poslova. Baselski je termin ostao za travanj a Salon u Ženevi ostat će u siječnju. Travanjski termin prepušten je ubuduće sajmu automobila. Koliko je manje ljudi bilo prošli tjedan teško je bilo saznati, no već činjenica da se svaki dan moglo naći mjesta za stolovima za ručanje u okviru Salona govorila je da se taj broj znatno smanjio. Sigurno nije bilo 13 tisuća ljudi kao lani. Od 2003. godine, kako pokazuju dostupni podaci, posao je nevjerojatno cvao i svake se godine povećavao. Bile su to rekordne godine u industriji luksuza. Na Salonu je obično 60 posto klijenata dolazilo iz Europe, 18 posto iz Azije, 16 posto iz Sjeverne i Južne Amerike i 6 posto s Bliskog istoka. Kažu da trenutačno daleka tržišta Azije mnogo bolje stoje od europskih i američkih. Salon u Ženevi prestižna je specijalistička smotra koja je ove godine okupila 17 velikih tvrtki, jednu više nego dosad. To je čuvena američka modna marka Ralph Lauren, koja se prvi put pojavila na tržištu i kao proizvođač satova i nakita. Poznato je da su sve tvrtke na Salonu visokog urarstva u Ženevi okupljene pod kapom Richemont grupe, pa tako i Ralph Lauren, a to su: Cartier, Audemars Piguet, Baume & Mercier, Girard_Perregaux, Piaget, Vacheron Constantin, A. Lange & Söhne, JeanRichard, Jaeger-LeCoultre, IWC, Parmigiani Fleurier, Panerai, Roger Dubuis, Van Cleef & Arpels, A. Dunhill i Mont Blanc.

Upravo u tom prestižnom društvu velikih majstora nova kompanija Ralph Lauren Watch and Jewelry Company odlučila je pokazati svoje prve satove koje će lansirati u dućane u proljeće ove godine. Kako je nastala nova tvrtka u okviru golemog modnog biznisa Ralpha Laurena ispričao je njezin novi direktor Guy Chatillon, predstavljen novinarima na prvoj prezentaciji satova Ralph Lauren. Rekao je kako su dvije vodeće kompanije na globalnom tržištu luksuza Ralph Lauren i Richemont prošle godine odlučile formirati joint venture, novu kompaniju u kojoj će svaki imati 50 posto. Glavnu ulogu su u svemu, naravno, imali slavni Ralph Lauren, 69-godišnji proslavljeni modni dizajner i, kako je u Ženevi otkriveno, veliki kolekcionar satova, te Johann Rupert, vlasnik Richemonta. Grupaciju Richemont osnovao je 1988. godine danas pokojni južnoafrički milijarder Anton Rupert. Richemont se bavi nakitom, satovima, instrumentima za pisanje i odjećom, a nakon Antona Ruperta grupu vodi njegov sin Johann. Registrirana je u Švicarskoj i za nju obično kažu da je vrlo decentralizirana kompanija koja djeluje kao okvir za 17 tvrtki. Ima glavnog gazdu, ugovore, proračun, no svaka tvrtka unutar grupe krajnje je neovisna i usredotočena na svoj osnovni biznis. Sinergija te grupe temelji se na činjenici da su sve u poslu s luksuznom robom. Richemont ubrzava neke procese jer pomaže da postanu međunarodne tvrtke zbog svojih struktura na svjetskoj razini.

Prema procjeni stručnjaka na Salonu u Ženevi Ralph Lauren Watch and Jewelry Company napravila je izvanredan posao. Prvog dana Salona pojavila su se oba poslovna maga i Lauren i Rupert, svaki sa svojom svitom suradnika, te su isti dan nestali, zadovoljni što je lansiranje proizvoda odlično primljeno. Novinarima uopće nisu bili dostupni. Njihova formula za uspjeh čini se jednostavna, no za ono što se čini najjednostavnijim i donese uspjeh obično treba puno mudrosti. Njih dvojica su odlučili koristiti vrhunske mehanizme Piageta i Jaeger-LeCoultrea te vrhunski dizajn Ralpha Laurena. Proizvedene su tri kolekcije satova vrlo prepoznatljivog dizajna a cijene su pozicionirane od 10 do 30 tisuća švicarskih franaka. Salon u Ženevi smješten je u prije nekoliko godina sagrađenoj hali Palexpo s 30.000 četvornih metara prostora, blizu ženevskog aerodroma. Osmislili su ga vrhunski arhitekti i dizajneri koji su uspjeli osigurati ogromnom broju bogatih posjetitelja elegantan prostor u kojemu će se ugodno osjećati i imati na raspolaganju sve što im treba. Tamo se može doručkovati i ručati i usput obaviti sve dogovore i poslove. Kožnate garniture za sjedenje, stolovi za blagovanje, nekoliko probranih menija, vrhunski servis i srebrno posuđe - sve je to dostupno ženevskoj gospodi koja kruži prostorom u dizajnerskim odijelima. Ni novinarima nije loše, to više što oni nisu baš navikli na pažnju. Oni, okupljeni u grupe, u tri dana obiđu prezentacije tvrtki koje zauzimaju posebne prostore u "arkadama" hale, koji su uređeni po vlastitom izboru tvrtke, često prema temi koju je te godine odabrala. Novinari saznaju novosti o jednogodišnjoj proizvodnji a potom imaju mogućnost uzeti nakit i satove u ruke te tako i sami "osjetiti" inventivnost, kreativnost, majstorstvo zanata, neviđena tehnička rješenja proizvoda često izrađenih u ograničenim serijama i kao unikatni primjerci.

Sve su tvrtke prošle godine imale plan što će lansirati na tržište 2009. i to su uglavnom učinile unatoč svjetskom financijskom krahu. U poslovnom smislu posljednjih mjeseci reorganizirana je tvrtka Roger Dubuis, znalcima tehnički i dizajnom vrlo zanimljiv brand. Richemont je uzeo 60 posto tvrtke od originalnog vlasnika i postavio potpuno novi menadžment iz svojih redova te odredio marketinšku strategiju. Ljubičasti i narančasti satovi prosječne cijene od 50 tisuća franaka, uz skupocjene tourbillone koji sežu cijenom i do 238 tisuća franaka, već imaju svoje poklonike širom svijeta. Svaka tvrtka ima svoju priču, neke s korijenima i dva stoljeća unazad. Ništa bolje ne definira imidž Švicarske u drugim zemljama od satova i možda još švicarske čokolade. Proizvodnja čokolade u zemlji visoke ekonomije kakva je Švicarska ima marginalno značenje, ali industrija satova treća je najvažnija nacionalna grana u kojoj je zaposleno više od 40 tisuća ljudi. Vrijednost proizvedene robe prošlih je godina bila oko deset milijardi švicarskih franaka i najveći je izvoznik satova na svijetu. Od deset u Švicarskoj proizvedenih satova, devet je išlo u izvoz. Nema boljeg mjesta za salon visokog urarstva. Sve do nedavno sve se činilo idilično. Posljednje razdoblje 2008. donijelo je promjene, svjetski biznis se u rujnu počeo urušavati. Nitko ne zna što će se dogoditi u 2009. Trgovci luksuzom strepe a proizvođači se tješe da će u krizna vremena imati više vremena za razvijanje još kvalitetnijih proizvoda.

Čedo Komljenović, poznat i kao guru luksuza, koji svake godine kao posebni savjetnik grupe Richemont i bliski suradnik Johanna Ruperta dolazi u Ženevu na Salon visokog urarstva, prije dvije godine mi je rekao: "Pogledaj oko sebe, tu su sve sami bogataši, osim, naravno, vas novinara!" Bio je u pravu. No već ovogodišnje izdanje Salona pokazalo je kako je sve promjenjivo i krhko. Bernard Fornas, direktor Cartiera, jedne od najprominentnijih tvrtki u svijetu luksuza, ovako je odgovorio na pitanje kako preživjeti pad: "U gotovo dvjesto godina postojanja naše tvrtke bilo je puno kriza. Sve smo ih preživjeli i znam da će tako biti i s ovom. Malo ćemo zastati u Europi i Americi, jer je tu najgora situacija, ali novca ima na Bliskom i Dalekom istoku. Mi na tim tržištima već otprije radimo i sada ćemo se još više na njima angažirati."

Novi 1815

■ Njemačka radionica A. Lange und Söhne, jedna od rijetkih u vrhu urarstva koje nisu iz Švicarske, predstavila je novu verziju modela 1815, sata koji obilježava godinu rođenja osnivača tvrtke Ferdinanda Langea. Sat je na ručno navijanje i proizvodi se u čeličnoj i dvije zlatne verzije, obična i ružičasta. Model od platine je u ograničenoj seriji od 500 komada.

Vezane vijesti

Đukanović krenuo Sanaderovim stopama

Đukanović krenuo Sanaderovim stopama

Bivši predsjednik crnogorske države i vlade i sadašnji čelnik vladajuće Demokratske partije socijalista (DPS) Milo Đukanović nosi na lijevoj ruci sat… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika