Objavljeno u Nacionalu br. 690, 2009-02-03

Autor: Berislav Jelinić

Turopoljske svađe

Autobusna bitka Picule i Šukera

Političke elita Velike Gorice započela je borbu za vlast, a pobjednik će biti onaj tko bude riješio probleme javnog prijevoza, prometa i cesta

TONINO PICULA pozirao je u studiju lokalne TVG koju pokreće uoči kampanjeTONINO PICULA pozirao je u studiju lokalne TVG koju pokreće uoči kampanjeIvan Šuker, ministar financija i čelnik Gradskog odbora HDZ-a u Velikoj Gorici, Tonino Picula, velikogorički gradonačelnik, i Vesna Škare-Ožbolt, predsjednica Gradskog vijeća Velike Gorice, počinju žestoku predizbornu bitku za vlast u Velikoj Gorici, a u središtu njihova javnog prepucavanja naći će se zagrebački gradonačelnik Milan Bandić, koji je odlučio pomoći Piculi da sačuva gradonačelničku funkciju. Velika Gorica sedmi je grad po veličini u Hrvatskoj sa 64.000 stanovnika i gradskim proračunom od oko 280 milijuna kuna, a zbog blizine Zagrebu do 1993. je bila jedna od zagrebačkih općina. Kao i u Zagrebu, najjača hrvatska stranka HDZ ondje nije vlasti. Ta činjenica čini nervoznim Ivana Šukera, utjecajnog člana Vlade i šefa lokalnog ogranka HDZ-a, koji želi učiniti sve kako bi se to promijenilo, jer bi još jedan poraz na lokalnim izborima mogao štetiti njegovu utjecaju unutar HDZ-a.

Prema ispitivanju agencije Puls potkraj 2008., vlast će u Velikoj Gorici osvojiti ona politička snaga i pojedinac koji ponude najbolje rješenje problema javnog prijevoza, prometa, te cesta i obilaznica koje Veliku Goricu povezuju sa Zagrebom i drugim gradovima. Zato će se u predizbornoj kampanji najveća bitka voditi na pitanju kupnje novih autobusa što će Velikogoričane voziti u Zagreb i obratno, a u tu se bitku na strani Tonina Picule nedavno izravno uključio zagrebački gradonačelnik Milan Bandić.

Velikogoričani se voze u autobusima koji su prosječno stari 20-25 godina i to lokalno stanovništvo čini nezadovoljnim. Problem se nije rješavao godinama, djelomice i zato što nitko nije htio dopustiti političkim protivnicima da sebi pripišu zasluge i zarade simpatije birača. Tako su se SDP i HDZ prepucavali i na pitanju izgradnje cesta i obilaznica, pa ni ti projekti još nisu završeni, što također frustrira građane. Sada, uoči predizborne kampanje, svi opet pokušavaju protivnike optužiti ili za neprimjerene opstrukcije, ili za licemjernu agilnost u rješavanju gorućih pitanja koja je tempirana upravo uoči izbora.

U takvom ozračju prije nekoliko tjedana Grad Velika Gorica, Zagrebački holding koji kontrolira Milan Bandić i Europska banka za obnovu i razvoj potpisali su sporazume koji bi trebali dovesti do kupnje 46 novih autobusa za Velikogoričane. Predstavnici SDP-a tvrde da se radi o ključnom iskoraku koji će omogućiti uvođenje novih autobusnih linija, a posebno se hvali sporazum sa zagrebačkim ZET-om, koji regulira novi način rada i vožnju građana. Oko 60 posto svih autobusa trebalo bi se u prometu naći otprilike za tri mjeseca, dok bi svi autobusi počeli voziti u lipnju. I Tonino Picula i Vesna Škare-Ožbolt, odnedavna politički saveznici na lokalnoj razini, računaju da će time pridobiti birače na svoju stranu, a sasvim sigurno nije slučajno da se isporuka autobusa planira uoči izbora.

VESNA ŠKARE OŽBOLT pozirala je na parceli koju je kupila u Velikoj GoriciVESNA ŠKARE OŽBOLT pozirala je na parceli koju je kupila u Velikoj GoriciHDZ tu situaciju vidi drukčije. Na Šukerovu inicijativu lokalni dužnosnici stranke u Velikoj Gorici angažirali su odvjetnički tim koji je analizirao spomenute sporazume i našao u njima više pojedinosti koje smatra spornima. Zato će HDZ podnijeti kaznenu prijavu protiv Picule, jer smatra da je potpisivanjem tog sporazuma s Ivom Čovićem, čelnikom Zagrebačkog holdinga, sklopio štetan ugovor i zloupotrijebio svoj položaj i ovlasti. U kaznenoj prijavi navodi se da je Picula ugovor sklopio neovlašteno, bez odobrenja Gradskog vijeća. U HDZ-u misle da je Picula tu proceduru odlučio ignorirati, jer nije imao većinu u Gradskom vijeću koje ima 27 članova. U HDZ-u se smatra da Picula nije imao većinu jer se toj odluci protivio lokalni HNS, zbog negativnog stava stranke prema Bandiću i načinu na koji on utječe na rad Zagrebačkog holdinga. U HDZ-u su uvjereni da je zato Picula odlučio tu odluku donijeti mimo procedure na sjednici gradskog poglavarstva. Nedugo nakon toga na lokalnoj razini raspala se koalicija s HNS-om i prije nekoliko dana objavljen je koalicijski sporazum SDP-a i DC-a.

U HDZ-u se smatra da su ugovori o suradnji sastavljeni vrlo nepovoljno za Grad Veliku Goricu. Među ostalim, EBRD po odredbama ugovora, u slučaju kašnjenja otplate kredita, čak može plijeniti gradsku imovinu, uključujući škole, vrtiće, pa čak i ceste. HDZ je predlagao da se najpovoljniji prijevoznik izabere putem javnog natječaja, jer su bili uvjereni da su se tako mogli osigurati povoljniji uvjeti, posebno ako bi se usluga prijevoza dala nekom koncesionaru. Sve bi moglo dobiti sudski epilog, a HDZ očekuje ne samo da će to uoči izbora naštetiti Piculi, nego i zagrebačkom gradonačelniku. Međutim, o dinamici rješavanja tog spora ne odučuje HDZ, nego glavni državni odvjetnik Mladen Bajić. Ako Bajić taj slučaj ne bude tretirao kao prioritet, Picula će sve sigurno pokušati biračima predstaviti kao politički obračun HDZ-a s uspješnim gradonačelnikom. Picula u tom projektu ne vidi ništa sporno. On je za Nacional o tome rekao: "Savjetovali smo se sa iskusnim pravnicima i odlučili za ovaj model zato što bi nas u svakom drugom slučaju opstruirao Ivan Šuker. Da smo problem rješavali osnutkom nove tvrtke preko Gradskog vijeća, morali bismo tražiti da zaduživanje podrži Vlada, a ona to nikad ne bi odobrila, jer HDZ ne želi da mi budemo zaslužni za rješavanje gorućeg velikogoričkog problema. Pronašli smo odgovarajući model koji je pravno valjan, te koji će napokon riješiti problem javnog prijevoza."


Slična se prepucavanja mogu očekivati i oko obilaznica i autoceste Zagreb-Sisak. Obilaznice koje Veliku Goricu trebaju povezati sa Zagrebom već su mogle i trebale biti završene, ali to se nije dogodilo zbog raznih primjedbi koje je izražavala aktualna vlast predvođena Piculom. Priličan broj Velikogoričana to doživljava kao političku opstrukciju projekata koje bi mogli politički kapitalizirati Šuker i lokalni HDZ. S druge strane, Picula i Vesna Fabijančić tvrde da je izgradnja autoceste Zagreb-Sisak manipulacija HDZ-a, da projekt kasni jer Vlada ne želi otkupljivati zemljište građana za trasu autoceste po korektnim cijenama. Picula tvrdi da je riječ o još jednom lokalnom paradoksu jer se, suprotno tvrdnjama HDZ-a, ta autocesta gradi jedino na području Velike Gorice i nigdje drugdje - ni na području Zagreba, ni na području Siska.
Lokalni HDZ dosta nade uoči izbora polaže u to da Velikogoričani neće glasovati za Tonina Piculu i Vesnu Škare Ožbolt i zato što oni uopće nisu pravi stanovnici Velike Gorice, nego ondje samo formalno imaju prebivalište, a zapravo žive u Zagrebu. U HDZ-u to smatraju prijevarom građana i misle da Velikogoričani zaslužuju da gradom upravlja netko tko doista ondje živi. Picula doista ne živi u Velikoj Gorici, koliko god on pričao suprotno, a slično je i s Vesnom Škare-Ožbolt. Međutim, ona je blizu zračne luke Pleso kupila staru kuću s dvorišnom zgradom, gdje uskoro planira izgraditi dvije zgrade veličine 400 m2 brutto razvijene površine. "Ponosna sam na tu investiciju. Uložila sam novac u Veliku Goricu i mislim da to najbolje pokazuje da sam se ozbiljno i trajno vezala za taj grad", izjavila je za Nacional Vesna Škare-Ožbolt. Protivnici joj zamjeraju to što još uvijek nije počela graditi svoj novi dom, a navode i da su tvrdnje o ulaganju diskutabilne, jer će Vesna Škare-Ožbolt na koncu na tom projektu dobro zaraditi, jer je atraktivno zemljište uspjela kupiti prilično povoljno. Picula i Vesna Škare-Ožbolt vjeruju da im takva prozivanja neće puno štetiti, djelomice i zbog strukture lokalnog stanovništva, u kojem je tek nešto više od trećine autohtonih Velikogoričana, a ostatak su doseljenici, i to najviše iz drugih županija.

DOTRAJALI AUTOBUSI bit će glavna tema sukobljavanja lokalnih političaraDOTRAJALI AUTOBUSI bit će glavna tema sukobljavanja lokalnih političaraBit će zanimljiva i bitka za utjecaj nad lokalnim medijima. Picula uskoro planira pokrenuti emitiranje lokalne televizije TVG, gdje će Grad Velika Gorica biti suvlasnik. Program bi se trebao emitirati putem kabelskih operatera MaxTV i B.net, koji u Velikoj Gorici gleda 7-8 tisuća kućanstava. Zasad je Picula u taj projekt uložio 1,6 milijuna kuna proračunskog novca. Televizija bi trebala eksperimentalno početi emitirati program sredinom veljače. Picula tvrdi da će televizija objektivno pratiti gradske teme, ali je on u taj projekt ušao prvenstveno zato što mu ostali lokalni mediji nisu naklonjeni. Njih uglavnom kontrolira Juraj Hrvačić, blizak HDZ-u, a stvarni gazda im je Miroslav Kutle. U HDZ-u će Piculu napasti tvrdnjama da troši novac građana za vlastitu medijsku promociju, a većina ostalih lokalnih medija nastavit će ga napadati kao i dosad. Nacional je od krugova bliskih kabelskim operaterima doznao da ih neki utjecajni dužnosnici HDZ-a pritišću da odbiju emitirati program TVG-a. Navodno je bilo pritisaka i na neke kandidate za suvlasništvo u toj lokalnoj televiziji. U srpnju 2008. Dražen Kobas, direktor Novog lista, dva je puta Piculi izrazio interes da financijski, logistički i kadrovski potpomogne rad te televizije, a potom je odustao od projekta. Izvori bliski SDP-u tvrde da se to dogodilo zato što Robert Ježić, novi većinski vlasnik Novog lista, zapravo zastupa interese HDZ-a, što pokazuju i neki drugi poslovni potezi Novog lista u posljednje vrijeme.

Vesna Škare-Ožbolt nedavno se s Toninom Piculom dogovorila da zajednički nastupe na lokalnim izborima i izborima za mjesnu samoupravu. Dogovorili su se da će ona podržati Piculu u kandidaturi za gradonačelnika, te da bi ona u slučaju pobjede na izborima trebala ostati predsjednica Gradskog vijeća.
Picula je uvjeren da će se biračko tijelo u Velikoj Gorici polarizirati između njega i kandidata HDZ-a, tko god to bio. Picula tvrdi da je Šuker prije autoritarno vladao Velikom Goricom, te se nada da se građani toga sjećaju i da neće podržati HDZ. Međutim, Šuker i HDZ u Velikoj Gorici imaju vrlo stabilno biračko tijelo, a Šuker je u ovom trenutku kudikamo moćniji i utjecajniji političar i od Picule i od Vesne Škare-Ožbolt. Treba svakako računati na to da će Šuker iskoristiti sav svoj politički utjecaj i iskustvo da vrati HDZ na vlast u svom rodnom gradu. HDZ zasad još nije imenovao svog gradonačelničkog kandidata. Izvjesno je jedino da će to biti osoba koja doista stanuje u Velikoj Gorici.
Ostale stranke nemaju gotovo nikakvih izgleda u borbi za gradonačelnika. Zašto je to tako, možda najbolje ilustrira primjer vezan uz HNS. Prema nedavnom istraživanju Pulsa, čak 47 posto Velikogoričana uopće nije čulo za Gorana Beusa Richembergha, najvjerojatnijeg HNS-ova gradonačelničkog kandidata, iako se radi o saborskom zastupniku.

Vezane vijesti

Hrvatska neće rutinski ući u Europsku uniju

Hrvatska neće rutinski ući u Europsku uniju

Ponedjeljak, 7. svibnja 2012.Beograd, jutro nakon europske izborne supernedjelje. Kao član promatračke misije Parlamentarne skupštine OESS-a… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika