HRVAČ
The Wrestler, am.-franc. drama, 2008.
R: Darren Aronofsky Gl: Mickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood
ocjena: 4 (četiri) zvjezdice
Objavljeno u Nacionalu br. 696, 2009-03-17
Film
'Hrvač' je jedan od boljih filmova koji se dotiču teme nerazumijevanja spolova
Damir RadićDarren Aronofsky izazvao je senzaciju kad se 1998., kao 29-godišnjak, pojavio sa svojim prvim cjelovečernjim filmom "Pi". Jedan od vrlo rijetkih bitnih američkih sineasta koji je studij filma završio na Harvardu, Aronofsky je kao svoj debi predstavio oniričku triler-dramu metafizičke sugestije o genijalnom i psihotičnom matematičaru-informatičaru u potrazi za brojem koji bi razjasnio tajnu prirode, svemira i egzistencije. Teško se sjetiti da je ikad prije tema nekog američkog igranog filma bio znanstvenik opsjednut predmetom svojeg istraživanja, odnosno prodor racionalnog u višu sferu duha praćen pomaknućem svijesti, a osim tematske izvornosti (načelno srodne dvije godine starijem argentinskom filmu "Moebius", "matematičko-metafizičkoj" triler-drami Gustava Mosquera), "Pi" je donio i fascinantan oblikovni izričaj u iznimnom spoju crno-bijele fotografske teksture, ekspresivnih kompozicija kadra i "neurotičnog" montažnog ritma, iskoristivši oskudne tehničke uvjete mizernog budžeta od 60 tisuća dolara za građenje osobite atmosfere djela.
Osvojivši nagrade i istočne i zapadne obale američkog independenta (Gotham i Independent Spirit), Sundance i kritičarska priznanja, ali i zaradivši preko tri milijuna dolara u američkim kinima, "Pi" je Aronofskom za njegov sljedeći projekt, adaptaciju romana "Rekvijem za snove" Huberta Selbyja Jr.-a, osigurao neusporedivo veći budžet, pri čemu je autor i dalje ostao u nezavisnim vodama. U major produkciji, pak, uspjeh njegova prvijenca nije ostao nezamijećen pa će specijalist za obradu prestižnih tema na hollywoodski način, Ron Howard, polučiti Oscarima ovjenčanu biografsku priču o genijalno-psihotičnom matematičaru Johnu Nashu "Genijalni um", film koji čak poseže za postupkom prikazivanja privida kao zbilje, no naposljetku, dakako, sve svodi u sigurno korito obilato budžetirana mainstreama.
I dok je Howard na neki način prevodio uznemirujući "Pi" u kontekst hollywoodske šećerane, Aronofsky je nešto ranije dovršio "Rekvijem za snove", svoj novi "milestone" i jedan od najvećih filmova s prijelaza stoljeća. Oslonjen na rijetko viđene vizualne senzacije i frenetičnu montažu u spoju s provokativnom tematikom narkomanske i medijske (televizijske) ovisnosti, nudeći i jedan od najsmjelijih seksualnih prizora izvan pornografskih obora u proteklih desetak godina (obnažena Jennifer Connely u inverznom lezbijskom klinču posredstvom dvoglavog dilda, u okruženju napaljenih muškaraca koji seksualni par zasipaju dolarskim novčanicama), "Rekvijem za snove" svojim je razuzdano elegantnim stapanjem intenzivne stilizacije i naturalizma u zadivljujuću oniričnu cjelinu potvrdio Aronofskyjev genij. Posjedovao je taj film i dozu pretencioznosti, koja srećom nije poprimila razmjere što bi ga odveli u krivom smjeru, međutim s pretencioznošću se Aronofsky slabije nosio u 2006. nastaloj "Fontani života" (svom prvom hollywoodskom projektu), ljubavno-spiritualnoj fantaziji protegnutoj na razdoblje od preko tisuću godina, u kojoj su se mogli naći i tragovi Castanede i Coelha, i koju je znatan dio kritike satrao u prah, no koja je ipak, pored sve značenjsko-stilske infantilnosti, zadržala koherentnost izričaja te ponudila i neke plemenite emocionalne tonove i poruke. Međutim, komercijalni krah filma i kritičarske sumnje u stvarne mogućnosti njegova autora učinile su naredni projekt Aronofskog možda i presudnim za njegovu karijeru. Taj sljedeći projekt, ponovo u nezavisnoj produkciji, bio je "Hrvač", film čiji je silan uspjeh (Zlatni lav u Veneciji, gomile drugih nagrada i nominacija, kritičarski hvalospjevi, jako dobra zarada) svom tvorcu povratio sve kredite.
MICKEY ROURKE kao ostarjeli borac Randy 'The Ram' Robinson u filmu 'Hrvač'U oblikovnom smislu, "Hrvač" je posve netipičan rad za Aronofskog. Takozvana prljava fotografija i česta kamera iz ruke pružaju dokumentarističku sugestiju ne ostavljajući mjesta uobičajenoj autorovoj sklonosti vizualno-montažnom senzacionalizmu, a posve pregledna linearna naracija pristojno ispunjena i sentimentalnim motivima očito ide za - do sad neprisutno u Aronofskog - olakšavanjem uspostave gledateljske empatije/simpatije za oronulog kečera koji pokušava pronaći ljubav u lokalnoj striptizeti i zbližiti se s kćeri koju je davno napustio. Usredotočenost na usamljenog (muškog) protagonista koji ima fiksaciju i trpi nerazumijevanje može dovesti (anti)junaka "Hrvača" u stanovitu vezu s protagonistima filmova "Pi" i "Fontana života", odnosno s ovisnički fiksiranim protagonistima "Rekvijema za snove", no riječ je o posve načelnim poveznicama, pri čemu treba istaknuti da se kod središnjeg lika "Hrvača", Rama, manje radi o fiksaciji, a više o prepuštenosti onom jedinom što u životu može s radošću činiti, a to je stilizirano hrvanje na američki način.
U osnovi svojevrsna inverzija prvog "Rockyja" i nizom motiva znakovito sličan zadnjem ("Rocky Balboa"), film svom junaku neće priuštiti spas kroz ljubav, a ponos kojim doseže dostojanstvo istovremeno ga vodi u smrt. Većinski dijelovi filma u kojima je Ram sam ili u svom hrvačkom svijetu vrlo su dojmljivi, no problem nastaje kad ga se spari sa striptizetom Cassidy kao ljubavnim interesom, te kćeri. Scene između Rama i Cassidy uglavnom nemaju iskru, a odnos s kćeri čisti je kliše. Nasuprot, autentične emocije zatiču se u "drugarstvu" koje Ram dijeli s drugim hrvačima i koji su zapravo jedina njegova obitelj, makar i sasvim uvjetna. Zanimljivo, slabost erotskog i roditeljsko-dječjeg odnosa u konačnici pridonosi uvjerljivosti Ramova odabira puta bez povratka, a ostaje pitanje je li Aronofsky svjesno, s ciničnom ironijom, ili posve nesvjesno došao do takva rješenja. Svejedno, "Hrvač" je jedan od boljih filmova koji se dotiču teze o nemogućnosti dubinskog razumijevanja muškaraca i žena, neovisno o tome koliko ta teza sama po sebi bila demagoška.
The Wrestler, am.-franc. drama, 2008.
R: Darren Aronofsky Gl: Mickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood
ocjena: 4 (četiri) zvjezdice
Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više
Ovaj članak nema komentara.
Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.
05.07.2012. / 10:38
29.06.2012. / 16:26
29.06.2012. / 16:20
29.06.2012. / 16:09