Objavljeno u Nacionalu br. 696, 2009-03-17

Autor: Damir Radić

Film

Oronuli kečer u borbi za ljubav

'Hrvač' je jedan od boljih filmova koji se dotiču teme nerazumijevanja spolova

Damir RadićDamir RadićDarren Aronofsky izazvao je senzaciju kad se 1998., kao 29-godišnjak, pojavio sa svojim prvim cjelovečernjim filmom "Pi". Jedan od vrlo rijetkih bitnih američkih sineasta koji je studij filma završio na Harvardu, Aronofsky je kao svoj debi predstavio oniričku triler-dramu metafizičke sugestije o genijalnom i psihotičnom matematičaru-informatičaru u potrazi za brojem koji bi razjasnio tajnu prirode, svemira i egzistencije. Teško se sjetiti da je ikad prije tema nekog američkog igranog filma bio znanstvenik opsjednut predmetom svojeg istraživanja, odnosno prodor racionalnog u višu sferu duha praćen pomaknućem svijesti, a osim tematske izvornosti (načelno srodne dvije godine starijem argentinskom filmu "Moebius", "matematičko-metafizičkoj" triler-drami Gustava Mosquera), "Pi" je donio i fascinantan oblikovni izričaj u iznimnom spoju crno-bijele fotografske teksture, ekspresivnih kompozicija kadra i "neurotičnog" montažnog ritma, iskoristivši oskudne tehničke uvjete mizernog budžeta od 60 tisuća dolara za građenje osobite atmosfere djela.

Osvojivši nagrade i istočne i zapadne obale američkog independenta (Gotham i Independent Spirit), Sundance i kritičarska priznanja, ali i zaradivši preko tri milijuna dolara u američkim kinima, "Pi" je Aronofskom za njegov sljedeći projekt, adaptaciju romana "Rekvijem za snove" Huberta Selbyja Jr.-a, osigurao neusporedivo veći budžet, pri čemu je autor i dalje ostao u nezavisnim vodama. U major produkciji, pak, uspjeh njegova prvijenca nije ostao nezamijećen pa će specijalist za obradu prestižnih tema na hollywoodski način, Ron Howard, polučiti Oscarima ovjenčanu biografsku priču o genijalno-psihotičnom matematičaru Johnu Nashu "Genijalni um", film koji čak poseže za postupkom prikazivanja privida kao zbilje, no naposljetku, dakako, sve svodi u sigurno korito obilato budžetirana mainstreama.

I dok je Howard na neki način prevodio uznemirujući "Pi" u kontekst hollywoodske šećerane, Aronofsky je nešto ranije dovršio "Rekvijem za snove", svoj novi "milestone" i jedan od najvećih filmova s prijelaza stoljeća. Oslonjen na rijetko viđene vizualne senzacije i frenetičnu montažu u spoju s provokativnom tematikom narkomanske i medijske (televizijske) ovisnosti, nudeći i jedan od najsmjelijih seksualnih prizora izvan pornografskih obora u proteklih desetak godina (obnažena Jennifer Connely u inverznom lezbijskom klinču posredstvom dvoglavog dilda, u okruženju napaljenih muškaraca koji seksualni par zasipaju dolarskim novčanicama), "Rekvijem za snove" svojim je razuzdano elegantnim stapanjem intenzivne stilizacije i naturalizma u zadivljujuću oniričnu cjelinu potvrdio Aronofskyjev genij. Posjedovao je taj film i dozu pretencioznosti, koja srećom nije poprimila razmjere što bi ga odveli u krivom smjeru, međutim s pretencioznošću se Aronofsky slabije nosio u 2006. nastaloj "Fontani života" (svom prvom hollywoodskom projektu), ljubavno-spiritualnoj fantaziji protegnutoj na razdoblje od preko tisuću godina, u kojoj su se mogli naći i tragovi Castanede i Coelha, i koju je znatan dio kritike satrao u prah, no koja je ipak, pored sve značenjsko-stilske infantilnosti, zadržala koherentnost izričaja te ponudila i neke plemenite emocionalne tonove i poruke. Međutim, komercijalni krah filma i kritičarske sumnje u stvarne mogućnosti njegova autora učinile su naredni projekt Aronofskog možda i presudnim za njegovu karijeru. Taj sljedeći projekt, ponovo u nezavisnoj produkciji, bio je "Hrvač", film čiji je silan uspjeh (Zlatni lav u Veneciji, gomile drugih nagrada i nominacija, kritičarski hvalospjevi, jako dobra zarada) svom tvorcu povratio sve kredite.

MICKEY ROURKE kao ostarjeli borac Randy 'The Ram' Robinson u filmu 'Hrvač'MICKEY ROURKE kao ostarjeli borac Randy 'The Ram' Robinson u filmu 'Hrvač'U oblikovnom smislu, "Hrvač" je posve netipičan rad za Aronofskog. Takozvana prljava fotografija i česta kamera iz ruke pružaju dokumentarističku sugestiju ne ostavljajući mjesta uobičajenoj autorovoj sklonosti vizualno-montažnom senzacionalizmu, a posve pregledna linearna naracija pristojno ispunjena i sentimentalnim motivima očito ide za - do sad neprisutno u Aronofskog - olakšavanjem uspostave gledateljske empatije/simpatije za oronulog kečera koji pokušava pronaći ljubav u lokalnoj striptizeti i zbližiti se s kćeri koju je davno napustio. Usredotočenost na usamljenog (muškog) protagonista koji ima fiksaciju i trpi nerazumijevanje može dovesti (anti)junaka "Hrvača" u stanovitu vezu s protagonistima filmova "Pi" i "Fontana života", odnosno s ovisnički fiksiranim protagonistima "Rekvijema za snove", no riječ je o posve načelnim poveznicama, pri čemu treba istaknuti da se kod središnjeg lika "Hrvača", Rama, manje radi o fiksaciji, a više o prepuštenosti onom jedinom što u životu može s radošću činiti, a to je stilizirano hrvanje na američki način.

U osnovi svojevrsna inverzija prvog "Rockyja" i nizom motiva znakovito sličan zadnjem ("Rocky Balboa"), film svom junaku neće priuštiti spas kroz ljubav, a ponos kojim doseže dostojanstvo istovremeno ga vodi u smrt. Većinski dijelovi filma u kojima je Ram sam ili u svom hrvačkom svijetu vrlo su dojmljivi, no problem nastaje kad ga se spari sa striptizetom Cassidy kao ljubavnim interesom, te kćeri. Scene između Rama i Cassidy uglavnom nemaju iskru, a odnos s kćeri čisti je kliše. Nasuprot, autentične emocije zatiču se u "drugarstvu" koje Ram dijeli s drugim hrvačima i koji su zapravo jedina njegova obitelj, makar i sasvim uvjetna. Zanimljivo, slabost erotskog i roditeljsko-dječjeg odnosa u konačnici pridonosi uvjerljivosti Ramova odabira puta bez povratka, a ostaje pitanje je li Aronofsky svjesno, s ciničnom ironijom, ili posve nesvjesno došao do takva rješenja. Svejedno, "Hrvač" je jedan od boljih filmova koji se dotiču teze o nemogućnosti dubinskog razumijevanja muškaraca i žena, neovisno o tome koliko ta teza sama po sebi bila demagoška.

HRVAČ

The Wrestler, am.-franc. drama, 2008.

R: Darren Aronofsky Gl: Mickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood


ocjena: 4 (četiri) zvjezdice

Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika