Objavljeno u Nacionalu br. 701, 2009-04-21

Autor: Marko Biočina

KAMENSKO stvara vlastiti brand

Uzlet s odijelima od 400 kuna

Modna kuća Kamensko više ne šije odijela za luksuzne svjetske brandove, nego je započela proizvodnju vlastitih brandova muških i ženskih odijela i samostalno će nastupati na tržištu

Daniela Šegić početkom
godine postala je članica
uprave KamenskogDaniela Šegić početkom godine postala je članica uprave Kamenskog"Danas se često od ekonomskih stručnjaka može čuti kako recesija može biti i prilika za poslovni razvoj. Upravo tako razmišljamo i mi u Kamenskom. Tvrtka je pogođena recesijom, nalazi se u dosta teškoj situaciji, a ako želimo preživjeti i osigurati uspješnu budućnost za kompaniju, moramo promijeniti način na koji poslujemo. Godinama je Kamensko radilo za druge, a sada ćemo što je više moguće raditi za sebe. Ako je svijet nešto mogao naučiti iz ove globalne recesije, onda je to koliko je važno imati i održavati domaću proizvodnju. Kamensko ima proizvodnju, imamo znanje i sposobnost proizvoditi odijela vrhunske kvalitete i mislim da je upravo to ključ opstanka ove tvrtke", kaže Daniela Šegić, članica Uprave modne kuće Kamensko.


Ta 37-godišnja ekonomistica, nakon dugogodišnje karijere u bankarstvu, početkom godine prešla je u Kamensko i preuzela brigu o marketingu i prodaji proizvoda te nekoć velike i uspješne zagrebačke kompanije, koja je posljednjih godina bilježila značajne gubitke. Daniela Šegić odlučila je značajno promijeniti način na koji je dotad kompanija nastupala na tržištu. Organizirala je agresivnu prodajnu kampanju i uvela velike popuste, s idejom kako će na taj način proizvodi Kamenskog privući pažnju potrošača.

Tako se danas muška odijela u tvorničkim dućanima Kamenskog mogu kupiti već za 400 kuna, ženski kostimi za 200 kuna, dok se odijela iz nove proljetne kolekcije u dućanima Kamenskog prodaju za 900 kuna. Uz to tvrtka odobrava i dodatne popuste za maturante, članove sindikata i djelatnike nekih velikih kompanija s kojima je Kamensko potpisalo ugovor o suradnji. Te cijene višestruko su niže od cijena konkurencije na tržištu pa se strategija Daniele Šegić vrlo brzo pokazala uspješnom. Kamensko je u prva dva mjeseca ove godine zabilježilo duplo bolje prodajne rezultate nego prošle godine. Takvi rezultati u suprotnosti su s problemima koje je recesija uzrokovala u većini ostalih hrvatskih tvrtki koje se bave proizvodnjom tekstilnih proizvoda.

Naime, hrvatski tekstilci proteklih godina svoju proizvodnju uglavnom su temeljili na tzv. loan poslovima. Radi se o poslovima uslužnog šivanja, gdje tvrtke faktički samo iznajmljuju svoju radnu snagu. Naručitelj organizira nabavu materijala i stvori projekt, a djelatnici tvrtke prema narudžbi izrađuju proizvode. Takvi poslovi nose iznimno mali poslovni rizik, ali i vrlo malu zaradu. Puno su profitabilniji poslovi proizvodnje gotovih proizvoda, vlastite robne marke. Ipak, rijetke su hrvatske tvrtke uspjele na tržištu izgraditi svoj vlastiti brend, već su se uglavnom koncentrirale na poslove loana. Takva je situacija bila i u Kamenskom, no već sredinom prošle godine globalna recesija je izazvala značajan pad narudžbi, tako da je budućnost tvrtke postala ugrožena. I Kamensko je počelo bilježiti velike gubitke, a pad narudžbi natjerao je Upravu da počne razmišljati o promjeni poslovne politike.

Daniela Šegić kaže kako tvrtka nije imala izbora nego posvetiti se razvoju vlastite robne marke i samostalnog nastupa na tržištu: "Godinama smo uspješno šivali odijela za luksuzne svjetske modne marke. Ti proizvodi bilježili su sjajne rezultate na tržištu, a posljedica toga je da danas deseci tisuća muškaraca u Hrvatskoj, ali i inozemstvu, posjeduju odijela izrađena u Kamenskom. Nažalost, rijetki od njih su i svjesni kako je zapravo nose odjeću izrađenu u Kamenskom. To je naš glavni problem i to želimo promijeniti. Naime, recesija je uzrokovala pad količine loan narudžbi i danas smo naprosto prisiljeni okrenuti se tome da sami na tržištu plasiramo vlastite proizvode. Uvjerena sam kako imamo vlastiti proizvod koji može konkurirati na tržištu. Uostalom, godinama smo ga proizvodili za druge. Uz to imamo i vlastitu proizvodnju, koja nam omogućava da imamo niže cijene od onih kompanija koje svoje proizvode naručuju od drugih. Dakle, samo nam je potreban dobar model nastupa na tržištu i izgradnje vlastitog brenda".

Taj novi model nastupa na tržištu Daniela Šegić osmislila je na temeljima bankarskog poslovanja, koje je upoznala tijekom svog rada u u Privrednoj banci Zagreb i Hrvatskoj poštanskoj banci. Naime, banke značajan broj svojih štediša nalaze tako što konkuriraju s tvrtkama i njihovim zaposlenicima nude svoje usluge, uz znatne pogodnosti. Upravo takav model prodaje danas ima i Kamensko. Prodajni agenti tvrtke kontaktiraju s velikim hrvatskim kompanijama, ali i školama te udruženjima poput sindikata i sportskih kolektiva. Njihovim zaposlenicima i članovima uz velike popuste nude svoje proizvode.

Takav model direktne prodaje novost je na hrvatskom tržištu, ali prema riječima Daniele Šegić on je u ovom trenutku odgovara potencijalima Kamenskog: "Naša tvrtka nažalost nema razvijenu maloprodajnu mrežu, a projekt razvoja takvih objekata u ovom je trenutku trošak koji ne možemo priuštiti. S druge strane Kamensko već godinama surađuje s velikim hrvatskim tvrtkama, za koje izrađuje korporativnu odjeću. No, ako oblačimo ljude na poslu, nema razloga da ih ne oblačimo i privatno. Slično je i sa srednjoškolcima. Teško je vjerovati da su mnogi od njih uopće znali za Kamensko, ali nakon što smo se počeli oglašavati u školama zabilježili smo golem interes maturanata i njihovih roditelja za naša odijela. Sada sličnu stvar organiziramo i sa sindikatima, čijim članovima odobravamo posebne popuste. Na taj način, direktnom prodajom, povezali smo se s desecima tisuća potencijalnih kupaca, što znači da je model vrlo uspješan. Ipak, ključ je u proizvodu. Uvjerena sam kako imamo vrhunski proizvod i kako svaka mušterija koju privučemo putem naših prodajnih akcija u konačnici privuče još nekoliko mušterija. Primjerice, nedavno smo sklopili ugovore s nekoliko sportskih kolektiva, među kojima se ističe hrvatska rukometna reprezentacija, hrvatska vaterpolska reprezentacija i nogometni klub Dinamo. Sportašima se naša odjeća svidjela i sad mnogi od njih kupuju odijela Kamenskog i privatno. To je za nas jako važno, kako u smislu prodaje, tako i u smislu promidžbe".

Ipak, promidžba Kamenskog u prošlosti je bila na relativno niskoj razini. To je vjerojatno i razlog zašto se kompanijine dvije postojeće robne marke kompanije, KAZA i Prince, nikad nisu afirmirale na tržištu. Dapače, čak i oni koji su takva odijela kupili vjerojatno ne znaju da posjeduju odijelo iz Kamnskog. Zbog toga danas Danijela Šegić i direktorica marketinga Nadica Hartmann planiraju prestati prodavati robu pod tim brendovima i ponovno se okrenuti matičnom nazivu tvrtke. S obzirom na to da Kamensko ove godine DANIELA ŠEGIĆ s djelatnicima Kamenskog koji u dobrotvorne svrhe izrađuju najveće svjetske trapericeDANIELA ŠEGIĆ s djelatnicima Kamenskog koji u dobrotvorne svrhe izrađuju najveće svjetske trapericeslavi 60 godina postojanja, redizajniran je i logo kompanije. Tako bi se uskoro sva odjeća proizvedena u Kamenskom prodavati pod jedinstvenim brendom Kamensko 1949.

Daniela Šegić smatra kako je upravo neprepoznatljivost robne marke Kamenskog i slab marketing jedan od glavnih razloga slabe prodaje njegovih proizvoda posljednjih godina: "Rebranding koji smo proveli ima tri cilja. Prvi se odnosi na naš glavni problem, a to je da golema količina hrvatskih građana uopće ne zna da Kamensko još uvijek postoji i proizvodi. Želimo da kroz našu novu robnu marku svi shvate kako i dalje proizvodimo, i to ne bilo što, već mušku i žensku odjeću vrhunske kvalitete. Želimo da se Kamensko afirmira kao tvrtka koja pokriva sve segmente potražnje na tržištu. Dakle, kod nas odijelo za sebe mogu pronaći i oni kojima je bitnija cijena, kao i oni koji žele vrhunsku kvalitetu, koja se može mjeriti s poznatim svjetskim luksuznim brendovima. Treći cilj novog vizualnog identiteta naše kompanije je da se Kamensko uistinu afirmira kao hrvatski brend. Milsim da je to vrlo važno. Bilo bi i nerealno vjerovati da će netko kupovati naša odijela zato što smo hrvatska tvrtka, ako nismo konkurentni po cijeni i kvaliteti. No mi to jesmo, nudimo najbolji omjer cijene i kvalitete na tržištu i mislim da je u takvoj situaciji za potrošače činjenica da je Kamensko hrvatska tvrtka samo razlog više da se odluče kupiti naše proizvode. Naša proizvodnja je u Hrvatskoj, gotovo u centru Zagreba, i to nam omogućava da se u potpunosti prilagodimo željama domaćih kupaca. Što god oni žele mi to možemo isporučiti. Bilo da se radi o šivanju po mjeri, bilo da se radi o golemim narudžbama i po niskim cijenama jer imamo svoju proizvodnju. To je naša najveća prednost".

Ovakav stav vrlo je zanimljiv jer je suprotan onome što se godinama tvrdilo o tekstilnoj industriji u Hrvatskoj. Generalni stav ekonomskih stručnjaka bio je kako je tekstilna proizvodnja u Hrvatskoj dugoročno neodrživa jer je tehnološki nerazvijena i jer ne može konkurirati proizvodnji u Kini i ostalim azijskim državama gdje je cijena rada vrlo niska. Ti argumenti donekle su utemeljeni. Naime, plaće radnika u tekstilnoj industriji godinama su među najnižima u Hrvatskoj, a brojne tvrtke posluju na rubu propasti. Istovremeno, tvrtke koje se bave uvozom tekstila iz godine u godinu bilježe sve veći profit.

Zbog toga je jasno kako hrvatske tekstilne tvrtke, ako žele opstati, moraju provesti goleme reforme u svom poslovanju. Moraju razviti proizvod, koji može konkurirati stranima, kako po kvaliteti, tako i po cijeni. Promjene prodajnih i marketinških strategija, poput ove u Kamenskom, koraksu u pravom smjeru, ali teško je očekivati da će one spasiti kompaniju ako ih ne budu pratile i opsežne reforme u ustroju kompanije, kao i modernizacija proizvodnje.

Daniela Šegić kaže kako je toga svjesna i kako tvrtka radi i na tim poljima: "Započeli smo racionalizaciju poslovanja, ali smo krenuli od uprave. Danas Uprava Kamenskog ima samo tri člana, jednog zaduženog za financije, jednog za proizvodnju i jednog za prodaju i marketing. Svi nama podređeni direktno sudjeluju u proizvodnji ili prodaji i nemamo srednjeg menadžerskog kadra. Mislim da je takva plitka upravljačka struktura dobra i primjerena za kompaniju u ovom trenutku. Druga važna reforma koju smo napravili je ta što smo reorganizacijom nekih stadija u proizvodnji uspjeli smanjiti vrijeme potrebno za proizvodnju jednog odijela, što nas čini konkurentnijima. Svjesni smo kako kompaniji predstoje još znatne reforme kako bi poslovala na pravi način, ali vjerujemo kako smo na pravom putu. Bilo bi neozbiljno tvrditi kako ćemo do kraja ove godine sanirati gubitke iz prošlih godina, ali uvjerena sam kako ćemo to učiniti kroz sljedećih nekoliko godina".

Vezane vijesti

Utamničenja zbog rasturanja Kamenskog?

Utamničenja zbog rasturanja Kamenskog?

Zagrebačko Županijsko državno odvjetništvo zatražilo je istražni zatvor za bivše čelnike propale tekstilne tvrtke Kamensko Antuna Crlenjaka i Davora… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika