Objavljeno u Nacionalu br. 703, 2009-05-05

Autor: Damir Radić

Film

Krimić o nedozrelim starcima

Ispod pokrova detektivskog krimića s trilernim elementima krije se istina o nedozrelosti odraslih koji glumeći zrelost 'štite' svoju tobože nezrelu djecu, a zapravo ih nedoraslo ograničavaju jer suvremena sakralizacija djece vodi dokidanju njihove slobode

Damir RadićDamir RadićS čak devet "talijanskih Oscara" David di Donatello nagrada ovjenčan film "Djevojka s jezera" debitanta Andree Molaiolija započinje sekvencom druženja pretpubertetske djevojčice i blago retardirana muškarca. On joj na obiteljskom imanju na kojem živi s osornim ocem pokazuje svog bolesnog zeca, da bi ga ona u jednom trenutku upitala gdje je wc. On je malčice zbunjen, ali je uputi u kabinu toaleta, ona spušta gaćice i sjeda na školjku začuđujuće ostavljajući vrata otvorenima, iznenada ga sugestivno pogleda, a njega kao da potrese neka groznica. Potom njezini roditelji uzbunjuju policiju jer nije se vratila kući. Vidimo zatim retardanta kako pomalo ljutito pita oca je li sad zadovoljan kad djevojčice više nema. I dodaje da je jaknu zagubio negdje na obali jezera. Sve upućuje na to da je djevojčica ubijena spregom oca i sina. No sljedeća scena otvara se prizorom u kojem policijski inspektor gradića u kojem se radnja zbiva djevojčicu ugleda u automobilu svog suradnika.


Slijedi razgovor s njom i njezinim roditeljima, kako bi se doznalo je li malena seksualno zlostavljana. No lijepa, pametna i samosvjesna djevojčica iznevjerava očekivanja te iznenađeni inspektor umjesto traumatizirane ispovijesti nailazi na saznanje da su curica i njezin družbenik na obali jezera pronašli obnaženu i nepomičnu mladu djevojku, koju je dobronamjerni retardant ogrnuo svojom jaknom. Završetkom tog razgovora djevojčica ispada iz filma, ali na neki je način nasljeduje 18-godišnja naslovna djevojka, udavljena u jezerskom plićaku i potom u "poetičnoj pozi" ostavljena na obali u svoj svojoj istovremeno nježnoj i raskošnoj ljepoti. Simboličku vezu djevojčice i djevojke uspostavit će daljnji tok filma, kad se pokaže da ih ne vezuje samo delikatna ljepota nego i djevičanstvo, te važnije, mentalna zrelost. Uskoro u radnju ulazi inspektorova kći, pametna i zgodna srednjoškolka od koje otac skriva težinu bolesti njezine majke i svoje supruge, smatrajući je još djetetom nedoraslim suočenju s takvom istinom. No baš kao djevojčica i umorena djevojka, i inspektorova kći pokazat će da je puno zrelija nego što odrasli očekuju. Naravno, u ovakvoj priči (ova je inače zasnovana na romanu norveške krimi-autorice Karin Fossum), negdje mora izroniti nekakva seksualna "nedoličnost".

Ako je ona pretpostavljena pedofilska s početka filma iznevjerena, ako se sumnje u realizaciju incestuozne očeve fascinacije erosom svoje kćeri udavljene u jezeru, koje su se pojavile tokom filma, nisu potvrdile, dobit ćemo barem vezu oženjena muškarca i oca mlađe sredovječne dobi s jedva punoljetnom dadiljom, onom istom "djevojkom s jezera". Ali ne! Javni moralizatori a pritajeni sladostrasnici i ovaj su put obmanuti jer priča o seksualnoj vezi zrela muškarca i mladice samo je muškarčeva opsjena ponuđena policiji kako se ne bi saznala puno neugodnija istina, grijeh počinjen prema vlastitu djetetu, grijeh koji nije imao nikakve veze s erosom, ali je imao potpunu vezu s thanatosom. Naime, mlada je dadilja svjedočila očevu grijehu nečinjenja koje je njegova sinčića odvelo u smrt kako bi očev život postao lakši, rasterećen osjećajne i materijalne brige za teško bolesna sina. Djevojka je zrcalila taj grijeh u muškarčevim očima, budila u njemu savjest traumatiziranu zločinom prema vlastitom djetetu, i zato je morala umrijeti. No ključna je spoznaja da je u smrt otišla dobrovoljno, izabravši je, mimo ubojičina znanja, kao svojevrsnu eutanaziju, nakon što je otkrila da boluje od neizlječiva tumora mozga. I tu dolazimo do vrhunske zrelosti tog mladog bića kao krune sve one prethodne zrelosti (ženske) mladosti naspram redom nedozrelih (muških) odraslih (retardirani muškarac i njegov otac prepun samožive mržnje koji je duševno zapravo inferioran svom sinu, otac ubijene "adolescentski" zaljubljen u vlastitu kćer, inspektor koji podcjenjuje psihičku razvijenost svoje kćeri, otac koji zbog vlastite komocije prepušta smrti sina). O tome se zapravo u "Djevojci s jezera" radi. Ispod pokrova detektivskog krimića s trilernim elementima krije se istina o nedozrelosti odraslih koji glumeći zrelost "štite" svoju tobože nezrelu djecu, a zapravo ih nedoraslo ograničavaju. Jer suvremena sakralizacija (što naravno uvijek znači i deseksualizacija) djece i maloljetnika vodi samo dokidanju njihove slobode i odgovornosti u slobodi, što je praksa prisutna svugdje u aktualnom svijetu Zapada, a u tome naravno izuzetak nije ni Hrvatska.

Najnoviji je primjer mizerno argumentiran prijedlog zakona o podizanju granice za dobrovoljni pristanak na seksualne odnose s 14 na 16 godina, a enervantno je svjedočiti i "ne bi se štel nikom previše zameriti" opoziciji toj rigidnoj inicijativi, opoziciji kakvu je iznio Zoran Ferić u prošlom broju Nacionala, kad je uz apel za "više fleksibilnosti" ispalio i kako je "seks s maloljetnicima samo jedan u nizu seksualnih zločina" i kad se založio da se "ovakvi zločini" trezveno razmatraju. Doista je žalosno kad tzv. liberalni intelektualci idu ispod granica liberalnosti državnih zakona jer, nota bene, dobrovoljni seks s maloljetnicima po hrvatskom zakonu nije zločin. Zločin je samo seks s djecom, a djeca su zakonski definirana kao osobe mlađe od 14 godina. Drugim riječima, Ferić oprezno oponirajući opresivnom zakonskom prijedlogu isti zapravo podupire, stojeći na upravo suprotnim pozicijama od Molaiolijeva filma. U ovom je slučaju talijanski sineast mnogo zreliji od hrvatskog književnika.

Vezane vijesti

Tarantino bez oduševljenja

Tarantino bez oduševljenja

Tokom II. svjetskog rata Hollywood je snimio niz propagandnih antinacističkih filmova, a neke od njih potpisali su i takvi klasici poput Fritza Langa… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika