Objavljeno u Nacionalu br. 704, 2009-05-12

Autor: Ante Mihić

Projekt vrijedan 236 milijuna eura

Zadar gradi luku iz snova

U ZADRU je na početku svibnja započela dugoočekivana gradnja nove državne luke Gaženice, koja bi, tvrde autori projekta, po završetku gradnje 2013. trebala postati jedna od najznačajnijih i najvećih luka na Mediteranu

Nova državna luka bit će smještena 2,5
kilometara jugoistočno od starogradske
jezgre, čime će se centar Zadra odteretiti
od velikog broja vozila, a prostirat će se na
površini od 250.000 četvornih metaraNova državna luka bit će smještena 2,5 kilometara jugoistočno od starogradske jezgre, čime će se centar Zadra odteretiti od velikog broja vozila, a prostirat će se na površini od 250.000 četvornih metaraPočetkom svibnja u Zadru je započela gradnja nove državne luke Gaženice. Luka će biti smještena 2,5 kilometara jugoistočno od starogradske jezgre i po završetku gradnje trebala bi biti jedna od najznačajnijih i najvećih luka na Mediteranu. Ideja o gradnji te luke seže u šezdesete godine prošlog stoljeća, a prije 14 godina učinjeni su prvi konkretni koraci za realizaciju tog milenijskog projekta. Tek 2000. godine plan je prihvatilo Gradsko vijeće Grada Zadra, krajem 2005. Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva prihvatilo je studiju a šest mjeseci poslije Vlada RH dala je luci potporu kao projektu od državnog interesa.

Razlozi premještanja trajektnog prometa iz stare gradske luke na novu lokaciju su višestruki, od prostorno-funkcionalnih do povijesno-kulturoloških i socioloških. Tom odlukom razdvajaju se trajektne i brodske linije koje prevoze cestovna vozila od brzih putničkih linija, oslobađa se stara gradska jezgra od velikog broja vozila, stvaraju velike obalne površine za prihvat putničkih brodova te atraktivan ambijent za pješake i turiste u staroj gradskoj jezgri, smanjuje buka i zagađenje zraka na poluotoku, kvalitetno povezuju otoci, luke na obali i prekomorske luke sa Zadrom i zaleđem.


Prema planovima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture luka Gaženica trebala bi biti završena 2013., a na 250.000 četvornih metara, u njoj će biti 12 gatova, od kojih će šest biti lokalnih gdje će prometovati brodovi na hrvatskim trajektnim linijama, tri međunarodna i dužobalna te tri za RO-RO brodove (roll on/roll off brodovi su dizajnirani za prijevoz kotrljajućeg tereta kao što su automobili, prikolice i sl.) i kruzere. Luka će sadržavati i 300 metara gata za ribare, uz 8000 metara zaobalnog prostora s terminalima, parkiralištima, servisnim službama i hotelom. Iznos od 236 milijuna eura koliko će u konačnici vrijediti cjelokupni projekt osigurali su Europska investicijska banka (EIB) i njemačka razvojna banka (KfW), koje će u luku Gaženicu investirati 220 milijuna eura, a dodatnih 16 milijuna eura izdvojit će nositelj cjelokupnog projekta, Lučka uprava Zadar, iz svojih prihoda.
"Važno je naglasiti da te banke neće financirati projekte koji nemaju gospodarsku isplativost. To je potvrda transparentnosti, ali i fleksibilnosti hrvatske vlade koja je svojim jamstvom prepoznala vrijednost i kvalitetu tog projekta. Upravo zato moram zahvaliti premijeru Sanaderu, ali i cijeloj Vladi koja je stala iza projekta jer da nije bilo njihove podrške, ne bi došlo ni do realizacije i početka gradnje luke Gaženice", rekao je ministar mora, prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta.
Već sada neki predviđaju da bi luka Gaženica mogla preuzeti prednost među hrvatskim lukama te tako čak i naštetiti lukama u Rijeci i Pločama, ali Kalmeta smatra da Gaženica neće ugroziti nijednu postojeću luku. Prema njegovim riječima ta luka trebala bi biti vodeća na Mediteranu u transportu roba i ljudi, a njenim otvaranjem pustit će se u promet novi prometni tokovi, te samim time obogatiti trajektni promet u Hrvatskoj.
"Ne moraju strahovati oni koji misle da će luka Gaženica ugroziti bilo koju postojeću luku. Iako je nešto manje poznato, Ministarstvo u sve državne morske luke ulaže 650 milijuna eura, kako bi poboljšalo njihov rad i poduprlo njihov razvoj. Gaženica je u prvom redu predviđena za RO-RO brodove, kruzere, lokalni promet i ribarske brodove", kaže Kalmeta.
O tome da je prošlo jako mnogo vremena od prvih konkretnih koraka za gradnju luke, Kalmeta je rekao da se ni jedan ozbiljan projekt ne može realizirati u dvije, tri godine i da treba jako puno truda, zajedničke suradnje gradskih vlasti, građana i običnih ljudi da bi takav projekt dobio konačnu potvrdu i da bi realizacija bila moguća.
"Zadar je primjer kako se učinkovito i uspješno upravlja gradom i kada vlada simbioza između građana, politike i gospodarstva, onda sve i rezultira ovakvim projektom kao što je luka Gaženica. Građani su temelj svega, jer bez njihove potpore ništa ovo ne bi imalo smisla. Moram naglasiti da će projekt luke Gaženice snažno smanjiti nezaposlenost u Zadru i cijeloj županiji, a samo to je jamstvo da taj projekt ima gospodarsku isplativost te da će taj dio Hrvatske pridonijeti gospodarskom razvoju cijele zemlje", objasnio je Kalmeta.
Ministar također tvrdi da financijska i gospodarska kriza te recesija koje pogađaju Europu i svijet sigurno neće ugroziti realizaciju projekta jer je sve dogovoreno mnogo prije ove situacije i saborskom ratifikacijom ugovora otklonjena je bilo kakva mogućnost stopiranja projekta. Također napominje da Vlada jamči da će se svi radovi odvijati u navedenim rokovima i da nitko neće ugroziti projekt.
"Radove će izvoditi austrijsko-hrvatska tvrtka Strabag koja je dostavila najbolju ponudu, ali koja se već dokazala kao vrlo pouzdana i kvalitetna u realizaciji nekih drugih projekata. Važno je spomenuti da je ta luka već sada od Europske komisije svrstana u osnovnu prometnu mrežu Europske unije, što je potvrda da se smatra važnim dijelom europskih prometnih pravaca."
Luka Gaženica ima i jednu posebnost jer se nalazi samo nekoliko kilometara od autoceste i aerodroma Zemunik, a tek 5-6 kilometara udaljen je cjelokupan gospodarski kompleks grada Zadra. Upravo tu činjenicu je Ivica Burić, ravnatelj lučke uprave, naveo kao bitan čimbenik što je upravo u Gaženici odlučeno da se gradi nova luka.

"Kad smo razmišljali o prostoru na kojem bi luka imala najveću funkcionalnost, nismo mogli zanemariti činjenicu da ona mora biti blizu autoceste i Zračne luke Zemunik. Gaženica je savršena lokacija koja će, kada se izgradi 2013., pridonijeti još većem razvoju zadarskog i hrvatskog turizma", rekao je Burić.
Po njegovim riječima već sada su mnoge poznate svjetske kompanije pokazale veliki interes za tu luku i dogovoreni su neki preliminarni poslovi, a upravo je dobra prometna infrastruktura razlog što su velike kompanije već sada odlučile svoje brodove usmjeravati prema luci Gaženici kada se izgradi. Burić se osvrnuo i na situaciju u Zadru gdje s postojećom infrastrukturom postaje nemoguće pratiti sve veći turistički promet koji raste iz godine u godinu. "Osnovna namjena luke Gaženice je putnički promet i, vjerujte, svi mi u Zadru jedva čekamo da projekt bude gotov. Na samom poluotoku, gdje se nalazi stara luka, godišnje ugostimo 2.700.000 putnika i čak 350.000 automobila, što je previše za postojeću luku. Nova lokacija u Gaženici rasteretit će ne samo poluotok, nego i sam grad koji će se riješiti velikih prometnih gužvi, a samim time i Zadar će biti još privlačniji turistima", kaže Burić.

Poput ministra Kalmete, i Burić napominje da luka Gaženica neće ugroziti nijednu postojeću hrvatsku luku. "Razmišljamo o tome da Gaženica prije svega bude turistička luka. Zadar je okružen nacionalnim parkovima, čak ih je pet u okolici Zadra i to jednostavno mora privući turiste. Razvojem HOME-PORT luke - dio terminalske zgrade namijenjen ukrcaju i iskrcaju putnika s brodova s polaskom (povratkom) iz Zadra na kružna putovanja, automatski će se razviti i druge grane gospodarstva, zaživjet će restorani, hoteli, prijevoznici i ostalo što ide uz taj oblik turizma. Ali da ne bude zabune, luka Gaženica će imati i veliki gospodarski značaj, a potvrda tome je i sastanak u Turskoj na kojem smo dogovorili da njihovi kamioni ubuduće prevoze robu do Zadra koji će im biti isplativiji od dosadašnjeg Trsta", kaže Burić.
O tome u koliko faza će se graditi luka Gaženica i koliko će ona značiti Zadru i Hrvatskoj te koji su osnovni razlozi da je Zadar u posljednjih nekoliko godina postao grad koji se infrastrukturno širi te predstavlja nove velike projekte od državnog značaja razgovarali smo s Dariom Jurinom, generalnim direktorom Tankerkomerca i predsjednikom Županijske komore u Zadru.

Generalni direktor
Tankerkomerca i
predsjednik Županijske
komore u ZadruGeneralni direktor Tankerkomerca i predsjednik Županijske komore u Zadru"Izgradnja luke Gaženice je od povijesnog značaja za Zadar i njegovo gospodarstvo, jer će realizacija tog projekta sigurno promijeniti gospodarsku sliku Zadra i Zadarske županije. To je najveći pojedinačni državni projekt po vrijednosti ulaganja u našu županiju, a važnost mu se ogleda u otklanjanju razvojnih ograničenja u području lučke infrastrukture. Realizacijom projekta Gaženica zaokružuje se paket krupnih infrastrukturnih ulaganja u Zadarskoj županiji, čiju okosnicu čine autocesta A1 od Zagreba do Zadra, spojne ceste od autoceste do Trajektnog terminala i izgradnja lučkih terminala u Gaženici. Osnažit će se međunarodna pomorska linija Ancona - Zadar, postat će to jedan od glavnih pravaca povezivanja putnika i vozila od južne prema srednjoj i istočnoj Europi i obrnuto", kaže Jurin.

O tome zbog čega su radovi na luci kasnili šest mjeseci Jurin je rekao da su početku radova prethodile zahtjevne i dugotrajne međunarodne natječajne procedure, čije je trajanje bilo teško procijeniti. "Prva faza će biti pomorski radovi koji uključuju nasipavanje, iskapanje podvodnih stijena i izgradnju podvodnih lukobrana.
Druga faza bit će izgradnja pristaništa gdje će se dobiti 12 vezova za trajekte za otoke, trajekte za međunarodni promet i turističke brodove za kružna putovanja, kao i izgradnja pristaništa za novu ribarsku luku. Treća faza bit će izgradnja zgrade terminala i uređenje okoliša. U samoj luci Gaženici bit će zaposleno do tisuću ljudi, ali su mnogo značajniji indirektni efekti izgradnje tog objekta za ukupni razvoj Zadra i njegove županije, ali i ukupnu zaposlenost. Izgradnjom projekta zajedno s već izgrađenom cestom Zagreb - Split i spojem autoceste s lukom Gaženicom taj prostor postaje vrlo atraktivan za ulaganja u nove gospodarske projekte, tako da očekujem da će 2015. Zadar biti grad pune zaposlenosti, odnosno grad gotovo bez nezaposlenih stanovnika."

Nove vrijednosti i nove dimenzije grada

■ Idejno rješenje za luku Gaženicu napravio je poznati arhitekt Nikola Bašić, čiji su radovi danas simboli grada Zadra. Na pitanje koliko mu znači ovaj projekt i tko je najzaslužniji što je došlo do njegove realizacije Bašić je rekao: “Iako sam radio mnoge arhitektonsko-urbanističke ansamble, mogu reći da je projekt putničke, turističke i trajektne luke u Gaženici funkcionalno najsloženiji i po opsegu najsadržajniji u kojem sam sudjelovao. Završetak ovog projekta omogućila je moja kolegica Nives Kozulić, ravnateljica Županijskog zavoda za prostorno uređenje, koja je prije više od dvadeset godina počela raditi na afirmaciji nove lokacije za premještaj putničko-trajektne luke.
■ Prema dotadašnjim planovima, nova luka trebala se graditi na području Kolovara, obalnoj fronti između povijesnih bastiona i gradske bolnice. Iz današnje pozicije zvuči nevjerojatno da se na tom, iznimno vrijednom prostoru, tako bliskom povijesnoj jezgri, predlagala izgradnja nove luke, te da je rasprava o njenom preseljenju u Gaženicu izazivala tako snažan otpor. Ovaj projekt ima, dakle, dugu prošlost u kojoj su sudjelovali mnogi stručnjaci različitih profila. Nova zadarska putničko-trajektna luka reprezentant je generalne razvojne strategije, kojom Zadar doživljava strukturalnu preobrazbu iz rubnoga grada u moderno mediteransko središte.
■ Stoga vedute nove luke ilustriraju nove vrijednosti i nove dimenzije grada. Nova luka omogućit će koherentnost prometnog sustava na nivou cijele zadarske regije, od cestovnog do zračnog, željezničkog i pomorskog prometa. U tom smislu zadarski prometni sustav postaje značajan i za hrvatski u cjelini, uključujući i one gravitacijske silnice koje Hrvatsku povezuju s europskim okruženjem, a koje su već prepoznate i ucrtane u nove europske prometne trajektorije.
■ Sretan sam što sam, kao autor urbanističkog i arhitektonskog koncepta cjelokupne luke, doživio početak njegove realizacije. Isto tako sam zadovoljan što sam u razvitku tog projekta ostvario izvrsnu suradnju s IGH-om, koji vodi projekt i projektira infrastrukturne i prometne objekte, te s Rijekaprojektom koji projektira njegovu pomorsku infrastrukturu.”

Vezane vijesti

Kalmeta podržava Karamarka

Kalmeta podržava Karamarka

Božidar Kalmeta, koji je danas ponovno izabran za predsjednika zadarskoga Županijskog HDZ-a, izjavio je nakon stranačke Izborne skupštine u Zadru,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika