Objavljeno u Nacionalu br. 706, 2009-05-26

Autor: Damir Radić

Film

Kineske subverzije u Zagrebu

Drugi SFF ponudio je nevjerojatno dobar program koji obiljem, raznovrsnošću i slojevitošću zasjenjuje sve hrvatske filmske festivale. Noseća tema bila je 60. obljetnica kineske revolucije, što je bio povod za iscrpno predstavljanje kineske filmske povijesti

Damir RadićDamir RadićNekom "kozmičkom koincedencijom" istog je dana završilo drugo izdanje Subversive Film Festivala i studentska blokada zagrebačkog Filozofskog fakulteta kojoj je festival pružao punu podršku, među ostalim i održavanjem većine svojih atraktivnih tribina na Filozofskom. Studenti i festival imali su čak i zajedničkog individualiziranog protivnika, zloglasnog Ivana Zvonimira Čička, no zanimljivo je zamijetiti i to da je medijski sponzor festivala bio Jutarnji list, isti onaj čiji su novinari - u rasponu od Čička preko Milane Vuković Runjić do Ante Tomića - Subversiveu "saveznički" bunt studenata na više ili manje otvoren način obezvrjeđivali. No to su neki od paradoksa festivala subverzije koji ga prate od prošlogodišnjeg prvog izdanja, kad je naglasak njegovih kritičara bio na korporacijskom sponzorstvu T-coma, koje je ove godine prisnaženo podjednako dubioznim sponzorstvom medijskog koncerna EPH. Uglavnom, ljevičarski organizatori Subversivea ne prezaju od suradnje s drastičnim praktikantima i propagatorima neoliberalizma koji je inače glavna meta njihove kritike, što svojim oportunizmom može podsjetiti na koaliranje HNS-a s HDSSB-om, samo što je ovaj kulturni oportunizam ipak benigniji i razumljiviji od onog političkog. Na stranu ove kontroverze, drugi SFF pod menadžerskim vodstvom Nikole Devčića i umjetničkim ravnanjem Dore Baras i Srećka Horvata ponudio je nevjerojatno bogat program koji obiljem, raznovrsnošću i slojevitošću zasjenjuje sve druge hrvatske filmske festivale, a vjerojatno i kulturne manifestacije uopće. Noseća tema bila je 60. obljetnica kineske revolucije, što je bio povod za iscrpno i raritetno predstavljanje kineske filmske povijesti te suvremenosti svih triju kineskih kinematografija (Kina, Hong Kong, Tajvan), od nijemih i predsocijalističkih klasika preko vrhunaca komunističkog agitpropa do nezavisnih i disidentskih djela te kung fu arta i eksploatacijskih bizarnosti. Uz to ponuđeni su i programi nazvani "(Kako) Uzeti budućnost u svoje ruke" (obiman povijesni i suvremeni pregled politički angažiranog kratkog filma i videa) te "Kult ličnosti" (među ostalim prikazani su filmovi Aleksandra Sokurova o Lenjinu i caru Hirohitu, dokumentarci Olivera Stonea o Castru i Barbeta Schroedera o Idi Aminu, ali i Antonionijev o Maovoj Kini, te eksperimentalno-dokumentarne "Tri pjesme o Lenjinu" Dzige Vertova), da bi šlag na tortu dodao i ovogodišnji gost-predavač i gost-selektor Slavoj Žižek selekcijom "Sablasti kineske revolucije: par iznenađenja", u kojoj smo mogli vidjeti i prevratničku Godardovu "Kineskinju" te Schroderov dokumentarac o kontroverznom odvjetniku Jacquesu Vergèsu, branitelju terorista, diktatora i masovnih zločinaca. U teorijskom dijelu programa nastupili su, uz megazvijezdu Žižeka, istaknuti kineski intelektualci mlađe srednje generacije Wang Hui i Minqi Li, te poznati slovenski teoretičar Rastko Močnik, raspravljajući o prošlosti, suvremenosti i perspektivama Kine te svjetske kapitalističke ekonomije. PRIZOR iz filma 'Božica'
prikazanog na drugom
Subversive Film FestivaluPRIZOR iz filma 'Božica' prikazanog na drugom Subversive Film FestivaluU tako raskošnoj gozbi moglo se naravno samo parcijalno uživati, a kritičarev izbor pao je na u nas nikad viđene kineske klasike - "Božicu" Yongganga Wua iz 1934., "Proljeće u malom gradu" Mua Feija iz 1948. i "Crveni ženski odred" nepotpisanog režisera iz 1970. Sva tri ostvarenja imaju snažne ženske protagoniste (do danas održana tradicija kineskog filma), od kojih je najfascinantnija naslovna junakinja "Božice" u briljantnoj izvedbi legendarne Ling-Yu Ruan, najveće zvijezde kineskog nijemog filma koja si je u 25. godini oduzela život. Godinu ranije snimila je "Božicu", lijevo-liberalnu priču o požrtvovnoj majci koja se izdržava prostitucijom i pokušava izvući iz kandži kriminalnog zlikovca, velikom ekspresivnošću demonstrirajući znatan emocionalni raspon na svom istovremeno nježnom i intenzivno senzualnom licu. Iako u odnosu na zapadnjačke kinematografije nastala s najmanje pet godina zakašnjenja, "Božica" Ling-Yuinom izvedbom i superiornim Wuovim redateljskim orkestiranjem široke palete nijemofilmskih stilskih rješenja u modusu realističke melodrame lakoćom ulazi u svjetski panteon nijemog filma. Hongkonška filmska akademija te filmski kritičari izabrali su pak "Proljeće u malom gradu" za najbolji film na kineskom jeziku svih vremena, pa iako je takva procjena pretjerana, ta fluidno režirana (mnoštvo finih pokreta i vožnji kamere) priča o ljubavnom četverokutu u neobičnom izoliranom ambijentu dojmljiva je, iznimno sofisticirana oda ravnoteži emocionalnih čežnji i moralne razumnosti, sa smjelom afirmacijom nekonvencionalno shvaćena erotskog sklada. I "Božica" i "Proljeće u malom gradu" svjedoče da je kineska kinematografija onih vremena bila kreativno vrlo potentna, te da vrsne primjerke umjetnosti filma klasičnog razdoblja na Dalekom istoku ne treba tražiti samo u Japanu. Pravo otkriće bila je i baletna verzija poznatog agitpropovoskog filma "Crveni ženski odred" iz 1961., kolektivno djelo nastalo 1970. u izvedbi zadivljujućeg baletnog ansambla koji je impresionirao i Nixona kad je početkom 70-ih posjetio Kinu. Optimalno prožimanje redateljske koncepcije dugih kadrova s diskretnim pomacima kamere i izvedbenih mogućnosti baletnih prvaka koji u akcijskim scenama drastično prekoračuju uobičajene baletne okvire, oblikuje jednostavnu, no efektnu priču o odbjegloj sluškinji koja se priključuje komunističkim trupama, kreirajući djelo što na svoj način može stati uz bok mjuziklima zlatnog hollywoodskog razdoblja.

Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika