Objavljeno u Nacionalu br. 715, 2009-07-28

Autor: Marko Biočina

VOĐA NAJMOĆNIJEG klastera u Hrvatskoj

'Gastro grupa najjača je u recesiji'

DRAGAN MUNJIZA nakon pola godine od dolaska na čelo kompanije koja okuplja 30 manjih tvrtki za distribuciju hrane, pića i ostale potrošne robe otkriva kako će se boriti protiv sve veće financijske krize i govori o planovima za rast

MUNJIZA S NAGRADOM
za najbolji klaster Gastro Grupi,
koju im je nedavno dodijelila
Hrvatska gospodarska komora kao uspješnoj kompanijiMUNJIZA S NAGRADOM za najbolji klaster Gastro Grupi, koju im je nedavno dodijelila Hrvatska gospodarska komora kao uspješnoj kompanijiVladin plan da uvođenjem novih poreza poveća državne prihode možda će i rezultirati privremenim poboljšanjem stanja javnih financija, no mogao bi imati loše posljedice za poslovanje domaćih kompanija, jer će izazvati pad kupovne moći. To se posebno odnosi na one tvrtke čiji prihodi izravno ovise o osobnoj potrošnji stanovništva, a jedna od najvećih takvih kompanija Gastro Grupa, krovna tvrtka koja objedinjuje 30 manjih, specijaliziranih za distribuciju hrane, pića i ostale potrošne robe namijenjene u prvom redu hotelima, restoranima i kafićima.

Taj segment tržišta stručno se naziva HoReCa, a Gastro Grupa njegov je tržišni lider, jer ukupno posjeduje oko 50 veleprodajnih i 190 maloprodajnih objekata, 550 dostavnih vozila, a zapošljava više od 1800 ljudi i ukupno posluje s više od 12 tisuća kupaca. Ipak, unatoč veličini kompanija je minulih godinu dana bila suočena s nizom negativnih događaja. Najprije su sastav Grupe napustile dvije velike članice, distributerske tvrtke Roto Promet i Alfa Dinamic, čime su znatno smanjeni prihodi. Zatim je Vlada uvela zabranu rada nedjeljom i zabranu pušenja u zatvorenim objektima, dva zakona koja su uvelike ugrozila poslovanje ugostitelja.


Razmjerno padu njihova prometa počeo je padati i promet Gastro Grupe.
U takvoj situaciji početkom godine na čelo tvrtke došao je Dragan Munjiza, jedan od najuglednijih hrvatskih menadžera, nekadašnji potpredsjednik prodaje i distribucije Atlantic Grupe i predsjednik uprave Konzuma. Nakon odlaska iz Konzuma Munjiza je radio kao neovisni konzultant za niz renomiranih hrvatskih tvrtki kao što su Generalturist, Tim Kabel, Megatrend. Nakon dolaska u Gastro Grupu brzo je uspio konsolidirati poslovanje i uvesti poslovni model koji kompaniji omogućava da i u recesijskim uvjetima posluje stabilno.

NACIONAL: Na čelo Gastro Grupe došli ste početkom godine, kad je bila suočena s odlaskom nekih članica i pretpostavljenim daljnjim padom prihoda zbog općeg pada potrošnje. Kakva je situacija danas?

- I dalje teška, ali uzrok je opće ekonomsko stanje. Nedavno sam boravio u Moskvi i izvijestili su me da je promet piva Heineken u Rusiji pao za 32 posto u odnosu na prošlu godinu. Tako velik pad, na ogromnom tržištu kakvo je Rusija, ozbiljan je udarac za svakoga, pa i za najveće multinacionalne kompanije. Prema tome, situacija nije dobra za nikoga. Što se tiče same Gastro Grupe, drago mi je što smo i u ovakvim okolnostima stabilizirali poslovanje. Potpisali smo nove i kvalitetnije ugovore s većinom svojih velikih dobavljača. To je velik uspjeh, naročito s obzirom na to da su nas napustile dvije velike članice i tako smanjile naš volumen za otprilike 20 posto.SA PETEROM BREWOM, uglednim stručnjakom i
predavačem na Cotrugli Business AcademySA PETEROM BREWOM, uglednim stručnjakom i predavačem na Cotrugli Business Academy

NACIONAL: Koliko je poslovanje Gastro Grupe poremetila činjenica da su njezin sastav napustile dvije velike članice, Roto Promet i Alfa Dinamic?

- Činjenica je da su Roto Promet i Alfa Dinamic bili veliki igrači unutar Gastro Grupe, no i nakon njihova odlaska Gastro grupa je ostala tržišni lider. Konsolidirani prihod članica Gastro Grupe i dalje iznosi više od 2,7 milijardi kuna, a što je još važnije, tko god treba distribuciju u tom sektoru, u Hrvatskoj ima samo tri opcije, samostalnu distribuciju, Agrokorov Velpro ili nas. Uvjeren sam da je od te tri opcije Gastro Grupa i kratkoročno i dugoročno najisplativija. Dakle, svakako bi bilo bolje da nismo pali za 20 posto na taj način, ali ako se iz lanjskih poslovnih rezultata izdvoje prihodi tvrtki koje su napustile Gastro Grupu, na istoj smo razini kao i lani. Dakle, naš pad prometa izazvan je isključivo tom pojavom, dok naši konkurenti imaju organski pad poslovanja. Mislim da je to dobar pokazatelj da smo se adekvatno pripremili za gospodarsku krizu.

NACIONAL: Ekonomski stručnjaci za jesen najavljuju eskalaciju krize i znatan pad domaće potrošnje. Kako će to utjecati na vas, budući da distribucija ovisi o stupnju potrošnje?

KAO PREDSJEDNIK
uprave Konzuma sa
šefom Ivicom Todorićem
i gradonačelnikom
Zagreba Milanom
BandićemKAO PREDSJEDNIK uprave Konzuma sa šefom Ivicom Todorićem i gradonačelnikom Zagreba Milanom Bandićem- Nacionalna ekonomija je iznutra povezana stvar, a jedan od glavnih generatora unutar domaće ekonomije je svakako turizam. Ipak, rezultati u turizmu ovise o nizu okolnosti, kao što je, primjerice, meteorološko stanje. Tako smo u lipnju zbog lošeg vremena imali razočaravajuće rezultate u potrošnji sladoleda, vode i ostalog pića. S druge strane, u srpnju je vrijeme puno bolje pa će i prodaja biti puno bolja. Ako se takav trend nastavi i u kolovozu, može se pretpostaviti da će turizam ipak donijeti određenu količinu potrošnje, no već na jesen bi mogla nastupiti grozna situacija. Mislim da će u takvoj situaciji postati očite najveće prednosti Gastro Grupe, a to je mogućnost da uprava klastera pomogne nekoj od članica bude li imala problema s poslovanjem.

NACIONAL: Gastro Grupa je jedan od rijetkih uspješnih domaćih klastera. Smatra se da su sporovi oko ovlasti temeljni razlog zašto hrvatske kompanije nevoljko prakticiraju taj model poslovnog povezivanja. Kako je to riješeno u Gastro Grupi?

- Razvoj klasterskog poslovanja svakako bi trebao biti jedan od glavnih strateških modusa razvoja hrvatskog gospodarstva. Naime, temeljni problem domaćih kompanija je nedostatak volumena. U Gastro Grupi je to odlično riješeno, tvrtke članice iskorištavaju prednosti udruživanja kako bi kroz veće količine osigurale povoljniju nabavnu cijenu i smanjile troškove, a s druge strane, budući da se radi o regionalnim tvrtkama, jedni drugima nisu konkurencija na tržištu. To je dobar model, ali kako bi tvrtka potpuno realizirala svoj potencijal, mora ostvariti još nekoliko bitnih pretpostavki. Prva je da počne poslovati i na tržištima drugih zemalja u regiji. Tako, povećanjem obujma poslovanja, kompanija bi dobila mogućnost sklapanja još povoljnijih ugovora s velikim multinacionalnim dobavljačima. Drugi važan korak je standardizacija prodajnog procesa u kompaniji, tako da se znatan dio ovlasti prenese na upravu Grupe. Uspije li u tome, Gastro Grupa će ostvariti gotovo idealan poslovni model i ništa je neće moći srušiti.

NACIONAL: Postoje li konkretni planovi o regionalnom širenju?

- Planovi za širenje u regiji postoje, čak smo obavili i neke razgovore, ali ova godina nije vrijeme za početak realizacije takvih planova. Ovo je godina konsolidacije i borbe s krizom, no usporedo vodimo razgovore na dvije razine. Prva je razina razgovora s potencijalnim partnerima u inozemstvu, s kojima bismo osnovali regionalni klaster. Druga je s velikim hrvatskim proizvođačima, koji bi uščli u vlasničku strukturu Grupe. Trezorske dionice koje uprava posjeduje nakon izlaska nekadašnjih članica na jesen ćemo ponuditi domaćim partnerima. Već sam o tome razgovarao s Ivanom Ergovićem, čelnim čovjekom Nexe Grupe, koji je izrazio interes za takvo vlasničko povezivanje. Time bi hrvatski proizvođači bili donekle zaštićeni i imali određenu kontrolu nad kanalom za distribuciju svojih proizvoda.Dragan Munjiza s Janicom
Kostelić, Dubravkom
Scherrom i Antom
TodorićemDragan Munjiza s Janicom Kostelić, Dubravkom Scherrom i Antom Todorićem

NACIONAL: Može li Gastro Grupa u tom slučaju poslužiti kao kanal za poboljšanje izvoza hrvatskih proizvoda na tržišta susjednih država?

- Sigurno je da bi dolazak Gastro Grupe na strana tržišta rezultirao time da bi hrvatski proizvodi ondje bili prisutniji nego inače. S druge strane, ta prisutnost ipak najviše ovisi o samim proizvođačima. Ne može distributivni kanal oblikovati krajnju potrošnju, glavni faktor za to su kvaliteta i cijena proizvoda. Distribucija može utjecati samo na onaj dio potrošača kojima je svejedno koji proizvod, odnosno supstitut, kupuju. No sam plasman hrvatskih proizvoda na strana tržišta svakako bi bio olakšan.

NACIONAL: Očekujete li pomoć države u tim planovima, budući da hrvatska vlada stalno tvrdi kako je razvoj izvoza strateški državi interes?

- Mislim da bi u ovakvoj situaciji bilo iluzorno očekivati takvu pomoć od države, niti bismo je mi tražili. Ipak, očekujemo da država sredi situaciju unutar svojih redova i da ne donosi nagle i nepromišljene odluke, kao što su one o neradnoj nedjelji i nepušenju.

NACIONAL: Kao jedna od mogućih antirecesijskih mjera spominje se i povećanje trošarina na gorivo. Koliko bi to pogodilo poslovanje Gastro Grupe, jer je gorivo najveća stavka u vašim troškovima?

- Distribucija u Hrvatskoj iznimno je skupa, u prvom redu zbog specifičnog geografskog oblika Hrvatske. To strane multinacionalne kompanije nikad ne razumiju. S druge strane, to pomalo i štiti domaće distributere, jer je opskrba obale i otoka preko ljeta sustav koji je prekompliciran za njih, pa oni svoj posao radije prepuštaju domaćim partnerima. Što se tiče samog goriva, za nas je to vrlo važna stavka u troškovima, njegova je cijena oko 80 posto ukupnog troška distrbucije. Ipak, u ovom trenutku najveći problem za nas, ali i brojne druge kompanije, jest trošak obrtnog kapitala potrebnog za normalno poslovanje, osobito u ovim uvjetima opće nelikvidnosti. Zasad nas banke vrlo dobro prate.

NACIONAL: Glavni generator nelikvidnosti je država, koja u proračunu ima golem minus. Što biste vi učinili kad bi se tvrtka koju vodite našla u sličnoj situaciji?

- Ako današnju situaciju gledamo iz kuta tehnomenadžera, takav minus vrlo je teško riješiti. Naprosto ne možete novac stvoriti ni iz čega. Možete dobiti kredit, ali on je zbog stanja u kojem se nalazite vrlo skup, pa tako samo povećavate dug. Jedini je način da ljude natjerate da promijene svoje ponašanje, odnosno da se postupno eliminiraju razlozi krize. Hrvatskoj je potrebna nova društvena paradigma.

Vezane vijesti

Gastro sportske igre i ove godine u hotelu Olympia u Vodicama

Gastro sportske igre i ove godine u hotelu Olympia u Vodicama

Gastro Grupa je prošli vikend po drugi put organizirala Gastro sportske igre, koje su od izuzetnog značaja za cijelu grupaciju te sve dobavljače iz… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika