Objavljeno u Nacionalu br. 717, 2009-08-11

Autor: Damir Radić

Film

Ljubavne iluzije ludog Židova

Leonard je radikalni egoist na pragu psihopatskog, koji ne preza od okrutnog slamanja srca onih koji ga vole kako bi njegovo bilo ispunjeno, a ljubavnu fantaziju prati i socijalna: srednjestaleški Židovosvaja lijepu WASP-ovku s kojom bježi u romantični San Francisco

Damir RadićDamir RadićJamesu Grayu, jednom od prvaka suvremene američke nezavisne kinematografije, trebalo je 13 godina da snimi tri filma. Sva tri bila su ugođajne “etničke” krimi-drame dominantno smještene u newyorški imigrantski milje, u prostore i atmosfere radništva, policije i srednje klase, u svijet kojem je obitelj uporišna točka, ali koji redovno sadrži i odmetnutog sina. Za tu neformalnu trilogiju, a čine ju “Mala Odessa” (1994), “Yards” (2000) i “Braća po krvi” (2007), Grayu je dakle trebalo 13 godina, da bi prvi sljedeći uradak, “Ljubavnike”, ostvario već godinu dana nakon “Braće po krvi”, a za sljedeću sezonu planira naredni projekt. Ako je suditi po “Ljubavnicima”, radikalno ubrzanje radnog tempa neće nauditi njegovoj kreativnosti, jer to mu je ostvarenje najbolje do sad.

Većina bitnih sastojaka Grayovih ranijih radova ovdje je prisutna – newyorški kvart s populacijom istočnoeuropske (u ovom slučaju židovske) provenijencije, obitelj kao stožer, sin kao odmetnik. Međutim, promijenjen je žanr: umjesto krimi-drame na djelu je melodrama. No u ljubavnoj priči kako ju gradi Gray ima barem jednako toliko trilernosti kao u njegovim krimićima, što je jasan znak autentičnosti “Ljubavnika” s obzirom da u zbilji ljubavni odnosi obično jesu najveći trileri. A ovdje je riječ o ljubavnom trokutu, pa i četverokutu, znači stvari zadobivaju dodatni intenzitet. Središnji je lik Leonard (Joaquin Phoenix), mladi muškarac koji se vraća u roditeljski dom nakon što ga je napustila voljena zaručnica, izazvavši u njemu silnu traumu. Leonard pomaže ocu u kemijskoj čistionici, no taj ga posao ne zanima, njegov je interes umjetnička fotografija. Obiteljski prijatelji, također Židovi, imaju lanac kemijskih čistionica, ali i privlačnu i dobrodušnu kćer Sandru (Vinessa Shaw), a oba roditeljska para priželjkuju da se dvoje mladih međusobno vjenčaju te da se obiteljski biznisi objedine.

Leonard ostavlja dojam (hiper)senzibilnog mladića romantičarski ranjene duše, a kako je uz to i fizički apartan, dobronamjerna Sandra u nj se lako zaljubljuje. I ona se njemu sviđa jer zgodna je i topla, međutim ona presudna iskra za nju u njegovom srcu nije planula. Ali jest za novodoseljenu, vitku, elegantnu, plavu i erotično slatku nežidovku Michelle (Gwyneth Paltrow), u koju se zaljubi na prvi pogled, dok ona njega prihvaća kao najboljeg prijatelja, iako nije imuna ni na erotski aspekt njegove osobnosti. Leonard započne igru na dvije stolice, dajući nadu Sandri te svojim i njezinim roditeljima, ali Michelle daje cijelog sebe, iako ga saznanje kako je ona u vezi s oženjenim poslovnim čovjekom duboko pogađa. Tokom filma otkrije se da je Leonard nakon što ga je napustila zaručnica pokušao samoubojstvo, a pred istim iskušenjem naći će se i pošto se na samo korak od ostvarenja izjalovi njegova savršena ljubavna vizija s Michelle. No osobitost i presudna vrijednost Grayeva filma ne leži u samom zapletu, nego u karakteru središnjeg lika i doživljaju koji on i njegovi postupci izazivaju u gledatelja. Naime, prilično rano postaje jasno da je Leonard mentalno pomaknut, a postupno se to pomaknuće otkriva kao iznimno intrigantno.

S jedne strane, on je emocionalno dramatičan, ali na neki prigušen i samokontrolirajući način, stoga njegove u osnovi adolescentske reakcije (pokušaj suicida nakon što ga ostavila zaručnica, zaljubljivanje na prvi pogled u posve nepoznatu djevojku i neupitna uvjerenost u to kako su njih dvoje sjajan par) ostaju maskirane velom zrelosti te ostavljaju dojam romantičarske osjećajnosti, odnosno boli iskusnog čovjeka na kojem je život ostavio ožiljke; s druge, međutim, strane ta je njegova dramatična emocionalnost povezana s izvanrednom promišljenošću u ostvarenju sheme kojom će zavarati Sandru te svoje i njezine roditelje kako bi ostvario ljubavnu fikciju s Michelle, služeći se ikonskim romantičnim motivom – ljubavnim bijegom. U osnovi, Leonard je radikalni egoist na pragu psihopatskog, koji ne preza od okrutnog slamanje srca onih koji ga vole kako bi njegovo bilo ispunjeno, a negdje u podtekstu ljubavnu fantaziju prati i socijalna – srednjestaleški Židov osvaja lijepu WASP-ovku glamuroznih navika s kojom bježi u grad slobodne ljubavi, najromantičniji američki toponim - San Francisco. Zapravo, Leonardovo pomaknuće usporedivo je s onim Toma Ripleyja Patricije Highsmith, samo što njegova strategija nije tako drastična; njegovo je kameleonstvo umjerenije i u njemu nema poriva za ubijanjem drugih nego sebe (što je naravno povezano i s razlikom u žanru, s obzirom da se radi o drami a ne krimiću). Bitna razlika je i u tome što je Ripley očiti negativac s karizmom, dok će drastičnost Leonardova pomaknuća mnogim gledateljima, i uslijed nenametljivosti njegove karizme, promaći, jer u njemu će vidjeti samo zaljubljena čovjeka.

Otuda i paradoks na kraju – Leonardovo preživljavanje kraha još jedne njegove ljubavne fikcije i pronalaženje utjehe u Sandri happy end je za koji mnogi gledatelji navijaju, iako on za samog Leonarda predstavlja poraz i možda tek prolaznu točku do neke nove ljubavne iluzije. Doduše, postoji mogućnost da je nakon iskustva s Michelle i još jednog hoda po rubu Leonard napokon odrastao i shvatio Sandrinu vrijednost, no rijetko se ljudi poput njega dovinu do takve zrelosti. U svakom slučaju, intrigantnošću razmatranih odnosa, psihološkom slojevitošću, osebujnom atmosferom, narativnom suverenošću i vrsnim glumačkim prinosima, “Ljubavnici” uz Mendesov “Put oslobođenja” postaju glavnim favoritom za film godine u našim kinima.

LJUBAVNICI

Two Lovers, am. ljubavna
drama, 2008.
R: James Gray Gl: Joaquin
Phoenix, Gwyneth
Paltrow, Vinessa Shaw
OCJENA: ★★★★

Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika