Objavljeno u Nacionalu br. 719, 2009-08-25

Autor: Plamenko Cvitić

Arhitektonska senzacija na mjestu starog škvera

Fosterov novi grad u Trogiru

SPLITSKI poduzetnik Slobodan Ljubičić na mjestu starog trogirskog škvera želi izgraditi moderni mediteranski turistički grad

SAMOZATAJNI PODUZETNIK Iako donedavno nepoznat
javnosti, Slobodan Ljubičić za trogirski škver zanima se
već godinu danaSAMOZATAJNI PODUZETNIK Iako donedavno nepoznat javnosti, Slobodan Ljubičić za trogirski škver zanima se već godinu danaNa mjestu starog trogirskog brodogradilišta mogao bi niknuti novi mali grad: tvorničke hale i neuređen prostor tik uz obalu zamijenili bi luksuzni hoteli, koncertna dvorana, amfiteatar, škola, marina, umjetničke galerije i promenada s luksuznim dućanima te mnoštvo stanova s pogledom na more. Tako, otprilike, glasi kratki opis projekta koji predstavlja 51-godišnji splitski poduzetnik Slobodan Ljubičić. Premda je donedavno bio potpuno nepoznat hrvatskoj javnosti, Ljubičić je u samo nekoliko dana privukao pažnju mnogih kad je otkupio natječajnu dokumentaciju za trogirski škver i posve otvoreno predstavio što će ondje napraviti ako pobijedi na natječaju.

Dodatnu zanimljivost njegovom projektu daje i činjenica da je u to ušao poprilično ozbiljno: dok su neki potencijalni kupci hrvatskih brodogradilišta još uvijek vrlo tajnoviti i ne otkrivaju svoje namjere, Ljubičić se za trogirski škver zanima već više od godinu dana, a u tom periodu angažirao je Britanca Normana Fostera, jednog od najcjenjenijih arhitekata današnjice koji je s timom svojih suradnika mjesecima radio na osmišljavanju projekta koji bi trebao staro brodogradilište pretvoriti u moderni mediteranski turistički grad. U svemu tome splitski poduzetnik je vrlo iskren i ne trudi se održavati lažnu nadu o nastavku brodograđevne industrije u Trogiru, jer ona, po njegovim riječima, ondje nema nikakvu budućnost.


Umjesto toga, grad Trogir mogao bi dobiti svoju sasvim novu gradsku četvrt, a cijeli je projekt "težak" oko 400 milijuna eura. Iako je proteklih tjedana u hrvatskoj javnosti pažnju plijenila najava da je za kupnju svih hrvatskih brodogradilišta zainteresiran međunarodni biznismen Danko Končar, on dosad nije konkretno objasnio što bi doista učinio s dugogodišnjim hrvatskim gubitašima. S druge strane, Ljubičić i njegovi suradnici već sad imaju detaljnu projektnu dokumentaciju na dvjestotinjak stranica na kojoj su mjesecima radili britanski, njemački i talijanski konzultanti. Čim je otkupio natječajnu dokumentaciju, čime je stekao pravo da izvrši due dilligence, dubinsko snimanje poslovne dokumentacije trogirskog škvera, Ljubičić je u tamošnji tzv. data room poslao desetak svojih suradnika koji već danima "češljaju" poslovanje kako bi do predviđenog roka krajem rujna predali što iscrpniju i kvalitetniju ponudu za kupnju.

Za to vrijeme, on se nekoliko dana s obitelji odmarao na jahti pored Hvara, jer već ovaj tjedan putuje u London da svojim stranim partnerima prenese novosti o razvoju projekta. Proteklog vikenda na Hvaru je primio Nacionalovu novinarsku ekipu jer je, kako kaže, svakome spreman predstaviti projekt prenamjene trogirskog škvera i svoje ozbiljne namjere. Ovaj 51-godišnjak do prije tjedan dana uglavnom je bio nepoznat, a u Splitu ga opisuju kao trgovca nekretninama, što on demantira tvrdeći da je "developer", odnosno da se bavi razvojem turističkih projekata na području splitske regije. Prema vlastitom priznanju, prvi veliki novac zaradio je još prije nekoliko godina kad je s partnerom kupio atraktivno zemljište u selu Bosanka iznad Dubrovnika.PROJEKT TVRTKE MORE TROGIR
uključuje poslovne, turističke i
stambene objekte koji bi bili u funkciji tijekom cijele godinePROJEKT TVRTKE MORE TROGIR uključuje poslovne, turističke i stambene objekte koji bi bili u funkciji tijekom cijele godine

Nakon što je prodao taj teren, isplaćeni novac uložio je u kupnju još većeg terena na Čiovu, gdje s jednom nizozemskom tvrtkom planira izgraditi 60 luksuznih vila i hotel. Osim toga, kupio je i 50 hek tara zemljišta u Šibeniku gdje razrađuje jedan turistički projekt. Kako je objasnio, upravo ga je projekt na Čiovu zainteresirao za Brodotrogir: "Svaki put kad bih sa svojim suradnicima išao na Čiovo, prolazili bismo pored trogirskog škvera. Svaki put bi netko spomenuo da je to genijalna lokacija i da bi se tu mogao napraviti izvrstan projekt. Kad se još prije godinu dana počelo ozbiljnije govoriti o privatizaciji, moji strani partneri i ja smo zaključili da nas to zanima i počeli smo se ozbiljno pripremati. Prvo smo otišli u London kod Normana Fostera, najvećeg svjetskog arhitekta i dogovorili da on i njegovi suradnici osmisle urbanističko razumijevanje te lokacije. Ponudili smo im apsolutnu idejnu slobodu uz samo dva ograničenja: prvo da imaju u vidu da je Trogir Unescov grad i da ne dolazi u obzir da prostor škvera bude prenamijenjen samo u turističko područje. Drugi uvjet je bio da se kroz ideju riješi pitanje sadašnjih zaposlenika škvera. Dakle, nije dolazila u obzir ni mogućnost da se se sve pretvori u mrtvi grad, prostor koji bi služio samo za luksuzne stanove u kojima bi samo ljeti netko boravio. To bi bio posve promašen projekt", objašnjava Ljubičić.

Osim stručnjaka iz Fosterova londonskog studija, Slobodan Ljubičić i njegovi suradnici stupili su u kontakt s još nekoliko stranih stručnjaka. Najzanimljivije iskustvo bilo je ono irske kompanije Harcourt Development, koja u Belfastu gradi najveći projekt slične vrste u svijetu. Ondje se, naime, bivše brodogradilište u kojem je, između ostalog, sagrađen i Titanic mijenja u poslovnu i gradsku četvrt a cijeli projekt već ima naziv 'Titanic Quarter'.
Budući da su projektanti u Belfastu zamislili da u projektu ostane dio vezan uz izgradnju Titanica kao povijesno-umjetnički dio, slična ideja preslikana je i za projekt u Trogiru: tako bi se zadržao uvučeni dok trogirskog škvera kao i barem jedna dizalica koja bi simbolično odražavala povijest tog prostora. Ljubičić je angažirao i stručnjake iz njemačke tvrtke Blohm & Voss kojoj je na čelu bivši direktor hamburškog brodogradilišta koji vodi projekt izgradnje ogromne jahte od 160 metara za ruskog biznismena Romana Abramoviča. "Budući da oni rade permanentno restrukturiranje njemačkih brodogradilišta, tražili smo da nam pomognu u razmatranju što bi se od brodogradnje moglo zadržati na području Trogira. Znate, na Abramovičevoj jahti se 90 posto varova izvodi laserski, a u hrvatskim brodogradilištima imate pretpotopne strojeve i opremu. Uostalom, Nijemci su nam kazali da je trogirski prostor jednostavno premali za ozbiljnu modernu brodogradnju. Zato smo mi od početka išli s iskrenom pričom koja kaže da se trogirski škver treba većinom prenamjeniti, eventualno ostaviti u jednom segmentu dio vezan uz brodogradnju kroz marinu ili remont. Klasična brodogradnja u Trogiru naprosto nema nikakvu ekonomsku logiku ni budućnost", objašnjava Ljubičić.

NORMAN FOSTER
predlagao je i novi koncept zagrebačkog
aerodroma PlesoNORMAN FOSTER predlagao je i novi koncept zagrebačkog aerodroma PlesoIpak, najvrijedniji dio novog projekta je ono što su zamislili Norman Foster i njegovi suradnici: "U početku smo bili iznenađeni koje su sve informacije tražili od nas, od strukture turista i stanovništa, njihovih navika pa sve do stupnja insolacije ili smjerova puhanja vjetra. U konačnici su nam predstavili projekt malenog grada u kojem bi se našlo mjesta za mnoge stvari: luksuzni hotel sa šest zvjezdica na krajnjem zapadnom dijelu, drugi hotel s četiri zvjezdice na južnom dijelu, koncertna dvorana i amfiteatar, trgovi, škola, umjetnička galerija, uredi, casino na doku, velika marina, luksuzni stanovi i poslovne zgrade te dugačka promenada u kojoj bi bili smješteni luksuzni dućani. Cijela promenada koja bi bila prema Trogiru imala bi drvored, čime bi se očuvao nekadašnji povijesni izgled tog dijela i ne bi starom gradu preuzeo primat. Isto tako, promenada bi ujedno bila i shopping ulica, u kojoj bi bio smješten niz luksuznih dućana, pa bi ondje u shopping dolazile i žene iz Splita. Foster i suradnici posebnu su pažnju pridali tome da u projekt ugrade najrazličitije sadržaje jer je cilj bio da novo područje ne bude zanimljivo samo ljeti, već i tijekom cijele godine. U konačnici, imamo ozbiljan projekt koji bi se najkraće opisao kao pravi mali grad. Nigdje na Mediteranu nema sličnog projekta, jedini s kojim bi se mogli uspoređivati je Titanic Quarter u Belfastu, no on je deset puta veći", opisuje Ljubičić.

Otkako je dovršeni projekt u Londonu dobio od Fostera, Ljubičić ga je još lani predstavio trogirskim vlastima koje su pokazale zanimanje, ali i moguće negodovanje sadašnjih zaposlenika trogirskog brodogradilišta. O tome Ljubičić kaže: "Zaposlenici moraju postati svjesni stvarnosti. Upravo zbog toga ja ne želim mistificirati i tvrditi da će brodogradnja u Trogiru opstati, pa od početka potpuno iskreno objašnjavam što mi planiramo. Toga bi trebali biti svjesni svi, jer tko god da kupi škverove, sasvim sigurno se primarno neće baviti brodogradnjom. Da je netko doista ozbiljno zainteresiran za gradnju brodova, onda bi prvenstveno bio zainteresiran za kupnju Uljanika, koje je najuspješnije hrvatsko brodogradilište. Eventualno još Split ima mogućnost da se ondje doista pokrene ozbiljnije restrukturiranje. A Trogir je ionako zona mješovite namjene, tako da u obzir dolaze stanovanje te komercijalni i turistički sadržaji. Naravno, u razradi projekta smo vodili računa da svim zaposlenicima trogirskog škvera ponudimo novo zaposlenje, a prema sadašnjim predviđanjima, još bi nam trebalo radnika. Upravo ovih dana razmišljamo kako da građanima Trogira i zaposlenicima škvera još bolje predstavimo naš projekt i sve mogućnosti koje bi oni imali. Razloga za bilo čiji strah uistinu nema", rezolutan je Ljubičić.

SLAVNI ARHITEKT Za osmišljavanje novog lica
trogirskog škvera zaslužan
je studio Normana FosteraSLAVNI ARHITEKT Za osmišljavanje novog lica trogirskog škvera zaslužan je studio Normana FosteraOtkako je raspisan natječaj za hrvatska brodogradilišta, svakog tjedna u javnosti osvane barem jedan novi potencijalni kupac, a hrvatsku javnost uvijek zanima nastupa li samostalno odnosno "tko stoji iza njega". Na pitanje o svojim partnerima, Slobodan Ljubičić spremno odgovara: "Investitor našeg projekta je irska kompanije Harcourt Development. Oni su suvlasnici 60 posto tvrtke More Trogir, a ja 40 posto. Oni bi sa svoje strane dali sredstva i sposobnost da se projekt privede kraju, jer on ima težinu, konjukturan je i tržišno prihvatljiv". Proteklih dana u poslovnim krugovima često se spekulira tko stoji iza Ljubičićevog projekta - po nekima, riječ je o izraelskim investitorima, a prema drugima iza njega stoji hrvatski građevinski lobi. On odbacuje obje varijante: "Za izraelskog poduzetnika sam pročitao u novinama, a uopće ga ne poznajem. Pretpostavljam da je taj trač došao zato što sam dobar s Davorom Šternom ili zato što sam i ja nešto radio na Srđu, pa su neki izveli zaključak da sam povezan s tim Izraelcem. Što se tiče građevinskog lobija, ne znam tko ga točno tvori, ali s većinom tih ljudi ja u životu nisam ni kavu popio.

Uvijek sam tražio partnere u inozemstvu i posve sam zadovoljan suradnjom s irskim Harcourtom", objašnjava Ljubičić. Za kraj dotaknuo se i budućnosti svog predloženog projekta, ali i hrvatskog turizma: "Ljudi u Hrvatskoj moraju shvatiti da je brojanje turista koji su u sezoni prešli preko Macelja potpuno pogrešna orijentacija. Broji li netko koliko je zrakoplova tijekom sezone sletjelo u Monte Carlo? Mi moramo postati dio Europe s velikim projektima koji će privući Europljane k nama u Hrvatsku. Bez megaprojekata se ovdje nikad neće ništa pokrenuti", zaključuje Ljubičić.

Fosterovi najpoznatiji projekti

■ Norman Foster među najcjenjenijim je arhitektima današnjice, a specijaliziran je za znamenite poslovne zgrade, ali i druge javne prostore, poput dijela British Museuma, zatim hongkonškog aerodroma, Odjela za ekonomiju u Oxfordu, te Reichstaga u Berlinu, a radio je i na Millenium Bridgeu i stadionu Wembley.

Novi sadržaji

1. Hotel sa 6
zvjezdica
2. Hotel s 4
zvjezdice
3. Amfiteatar
4. Rezidencije
5. Uredi
6. Javni trg
7. Marina
8. Plaža
9. Mol
10. Hotel Casino
11. Yacht Club
12. Retail
Pavilon
13. Park za goste
14. Boutique
hotel
15. Škola
16. Obdanište
17. Umjetnički
paviljon


Vezane vijesti

'Đapić, Kikaš i Ćorić naručili da premlatim Rađenovića'

'Đapić, Kikaš i Ćorić naručili da premlatim Rađenovića'

Nalogodavci premlaćivanja Igora Rađenovića su Stipe Ćorić (danas pokojni) član HSP-a i bivši direktor Zagrebačkih cesta, bivši direktor Zagrebačkog… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika