Objavljeno u Nacionalu br. 723, 2009-09-22

Autor: Maroje Mihovilović

SKANDAL u Formuli 1

Osveta Piqueta srušila Briatorea

Šefove Renaultove momčadi Flavija Briatorea i direktora Pata Symondsa bivši vozač Nelson Piquet Jr. optužio je da su mu na utrci u Singapuru 2008. godine naredili da izazove nesreću kako bi pobijedio Fernando Alonso

U ZAGRLJAJU BIVŠEG MENADŽERA Flavio Briatore prošle godine s vozačima tima
Renault, Španjolcem Fernandom Alonsom i
Brazilcem Nelsonom Piquetom Jr.-omU ZAGRLJAJU BIVŠEG MENADŽERA Flavio Briatore prošle godine s vozačima tima Renault, Španjolcem Fernandom Alonsom i Brazilcem Nelsonom Piquetom Jr.-omRiječ je o najvećem skandalu koji je potresao natjecanje Formule 1 u njenoj povijesti, a po mišljenju nekih britanskih sportskih komentatora možda i najgrozniji skandal u cjelokupnoj povijesti vrhunskog sporta zato što je cijela stvar mogla završiti i tragično. Zbog tog skandala iz Formule 1 morao je otići jedan od njenih najpoznatijih protagonista, dosadašnji šef Renaultova tima Flavio Briatore. Čak mu prijeti i zatvor.
Skandal je izbio prije nekoliko tjedana, ali on svoje korijene ima u jednom događaju od prije godine dana. U Singapuru je 28. rujna 2008. održana utrka za Veliku nagradu Singapura, prva noćna utrka u povijesti tog natjecanja, koja je već zbog toga izazivala mnogo pozornosti.


Bila je to 15. utrka prošlogodišnje sezone natjecanja na kojem je Renaultu išlo prilično loše, jer je tim jako po bodovima zaostajao za vodećim timovima, McLarenom i Ferrarijem. I dva Renaultova vozača stajala su loše. Do te utrke glavni vozač Renaulta, bivši trostruki svjetski prvak Španjolac Fernando Alonso, nije u toj sezoni imao ni jednu pobjedu, čak ni jednom nije bio na postolju, dok je njegov partner Brazilac Nelson Piquet Jr., sin slavnog trostrukog svjetskog prvaka iz osamdesetih godina Nelsona Piqueta Sr., bio mnogo slabiji.

No na toj utrci u Singapuru Alonso je pobijedio, kako je kasnije šef Renaultova tima Flavio Briatore lažljivo rekao, "uz mnogo sreće". Naime, Alonso i Piquet startali su gotovo s repa, s 15. i 16. startne pozicije. Alonso je bio na samom začelju utrke kada se u 12. krugu odlučio na nešto neobično, da prvi od svih vozača već tako rano ode u boks i natoči gorivo. Kada je izišao iz boksa, i dalje je jako zaostajao za vodećim vozačima. No dva kruga kasnije, u 14. krugu, dogodio se incident koji je bitno promijenio njegovu poziciju, te ga od zadnjeg u utrci pretvorio - u prvog. Njegov momčadski kolega Piquet je na 17. zavoju izletio sa staze. Prvo se zanio na desnu stranu, ali se potom vratio na stazu, prešao okomito preko nje, te se snažno zabio u zid na suprotnoj strani teško oštetivši bolid, slomivši mu dva kotača. Piquet nije ozlijeđen, ali - budući da se njegovo vozilo nije moglo na tom uskom dijelu staze smjesta s nje ukloniti - na pistu je izišao "safety car", automobil sa službenim sucima utrke. Iza njega su se po pravilima morali po redoslijedu kakav su imali u trenutku nezgode svrstati u kolonu svi vozači i voziti malom brzinom dok se razbijeno vozilo ne ukloni, a suci ponovo ne ustanove da se utrka može nastaviti.

Do trkačke sezone 2008. postojalo je pravilo da - kada "safety car" iziđe na stazu - vozači mogu izlaziti sa staze i ulaziti u boksove da pune gorivo ili mijenjaju gume, te se tek potom svrstati iza tog vozila, te su tako štedjeli vrijeme koje bi izgubili kada se kasnije nastavi utrka. Ali od te sezone to više nije bilo dopušteno, nego su se svi morali prvo svrstati u kolonu. To je, naravno, išlo jako na ruku onim vozačima koji su bili na začelju, te mogli zaostajati za vodećima i po više desetaka sekundi, pa čak i minutu, jer su se tako vremenski razmaci između bolida bitno smanjili, pa se i njihov zaostatak za vodećima smanjio. A u ovom slučaju ta je situacija bitno dvostruko koristila Alonsu, jer je on jedini već bio u boksu, pa je njegov zaostatak zbog toga bio i najveći. Ne samo da su svi ostali vozači morali nakon nastavka utrke otići u boks gdje je on već bio, i tamo gubiti sekunde, nego je i njegov zaostatak zbog odlaska u boks izlaskom "safety cara" bio praktički poništen.

BOLID NELSONA PIQUETA bio je uništen na utrci u
Singapuru, a on je izjavio FIA-i, organizatorima utrke
Formule 1, da je dobio
naređenje da se zabije
točno na 17. zavoju jer tu nema dizalice za brzo micanje bolida, pa
je izišao 'safety car', što je odgovaralo AlonsuBOLID NELSONA PIQUETA bio je uništen na utrci u Singapuru, a on je izjavio FIA-i, organizatorima utrke Formule 1, da je dobio naređenje da se zabije točno na 17. zavoju jer tu nema dizalice za brzo micanje bolida, pa je izišao 'safety car', što je odgovaralo AlonsuKakva je to prednost bila vidjelo se kada je utrka nastavljena. Svi ostali vozači jedan za drugim u sljedećim krugovima morali su u boks, a kada su se oni, nakon što su gubili vrijeme u boksu vraćali u utrku, svi su se uključivali iza Alonsa. Tako je Alonso izbio na čelo utrke i to vodstvo zadržao do kraja, postigavši svoju prvu pobjedu te sezone. Opća je ocjena bila da je imao nevjerojatnu sreću. Alonso je u sljedeće četiri utrke pobijedio u Japanu i imao još dva dobra rezultata te je sezonu završio kao peti. Piquet je na kraju bio 12. Briatore takvim rezultatom nije bio zadovoljan.

Ove godine Renaultov tim imao je još lošije rezultate. Ni Alonso, ni Piquet sve do sada nisu imali nikakva većeg uspjeha, Alonso je samo tri puta uspio osvojiti peto mjesto, te je trenutačno u natjecanju vozača 11., dok je Piquet bio još mnogo lošiji, najbolje mjesto koje je osvojio bilo je deseto, nije osvojio ni jedan bod, te se u natjecanju vozača nalazio na 20. mjestu. Nakon utrke krajem srpnja za Veliku nagradu Mađarske, u kojoj je Piquet završio na 12. mjestu, Briatore ga je zbog loših rezultata smijenio, umjesto njega za drugog vozača izabrao je Romaina Grosjeana. Pri tome je Briatore još i javno žestoko izvrijeđao Piqueta, posebno loše govoreći o njegovu privatnom životu.

Piqueta je to teško pogodilo, a i jako zbrinulo, zbog jednog posebnog razloga. Piqueta i Briatorea nije vezala samo činjenica da je Piquet bio vozač tima kojem je Briatore bio na čelu, nego je prošle godine Piquet potpisao ekskluzivni ugovor s Briatoreom da mu ovaj bude generalni menadžer sljedećih 15 godina, s tim da prima 20 posto od svih Piquetovih primanja. Piquet je nakon otkaza i Briatoreovih riječi pravilno zaključio da od takvog menadžera ništa dobrog ne treba očekivati, pa se - očito uz savjete svojeg slavnog oca - odlučio na protuudar.

Nekoliko dana nakon što je dobio otkaz Piquet je potajno posjetio pariško sjedište Fédération Internationale de l'Automobile - FIA, organizatora utrka Formule 1, i tamo dao prvu izjavu u kojoj je optužio Renaultove šefove Briatorea i Pata Symondsa da su mu tijekom prošlogodišnje utrke u Singapuru naredili da namjerno izazove nesreću na određenom mjestu i u određenom krugu kako bi stvorili situaciju da Alonso pobijedi. Piquet je u toj tajnoj izjavi točno opisao kako su se stvari navodno dogodile, te kako je dobio naređenje da nakon što je Alonso bio u boksu zabije svoj bolid u zid. Rekli su mu da to učini točno na 17. zavoju, i to stoga što kod tog zavoja nema dizalice za brzo micanje razbijenog bolida sa staze, pa će sigurno na stazu morati izići "safety car", kako je to Briatore želio. On je učinio što su mu naredili, iako je stvar bila vrlo opasna, jer je on u taj zavoj ušao s ogromnom brzinom, te je - da se svom snagom zabio u zid - mogao i poginuti. Štoviše, moglo se i dogoditi da njegov razbijeni automobil na tom uskom dijelu ne ostane uza zid, nego se vrati na stazu, pa je moglo doći i do kobnih sudara i zabijanja drugih vozača u njegov bolid. On je točno opisao kako je stiskao pedale da postigne ono što su mu naredili, a pažljiva analiza snimke ponašanja njegova bolida u tim trenucima pokazala je da je on govorio istinu.

PAT SYMONDS dobio je kaznu isključenja od pet godina iz Formule
1, a ekipa Renaulta dobila je uvjetnu
kaznu od dvije godinePAT SYMONDS dobio je kaznu isključenja od pet godina iz Formule 1, a ekipa Renaulta dobila je uvjetnu kaznu od dvije godinePokrenuta je istraga koja je u početku držana u tajnosti, ali je 30. kolovoza stvar razotkrila brazilska TV-postaja Globo, vjerojatno na temelju informacija koje je dobila od starijeg Piqueta. On je, navodno, bio nezadovoljan što FIA ništa ne poduzima da se tajne optužbe njegova sina istraže i konačno objelodani istina. Potom su o tome počeli javljati svi svjetski mediji. Predsjednik FIA-e Max Mosley potvrdio je da je Piquet obavijestio FIA-u o tome da je incident u Singapuru bio namjerno izazvan. Novinari su zatražili komentare svih umiješanih u taj slučaj. Stariji Piquet tvrdio je da je to bila velika zavjera cijelog Renaultova tima, te je čak optužio i Alonsa da je u tome morao sudjelovati, jer inače ne bi izišao na start s premalo goriva da ga mora ići natočiti već u 12. krugu.

Prva reakcija Renaulta bila je očekivana. Objavljen je demanti Piquetovih tvrdnji, a slijedila je i vrlo oštra optužba protiv oca i sina Piqueta, pa je Renault čak najavio sudske tužbe protiv njih. Briatore je također žestoko napao oca i sina Piqueta tvrdeći da su lažljivci. FIA je objavila da se istraga nastavlja, ali da već postoje neke utvrđene činjenice. Tako je obznanjeno da je ustanovljeno da Alonso ni u čemu nije sudjelovao, a da protiv Piqueta Jr. neće biti poduzeta nikakva disciplinska mjera čak i ako se ustanovi da nije govorio istinu. Bilo je uočljivo da se Symonds držao rezervirano, a danas se vjeruje da je on u svojem svjedočenju pred FIA-om potvrdio Piquetove riječi. Sljedećih dana je i Renault zašutio, a 16. rujna Renault je objavio da on neće osporavati optužbe koje će protiv njega podignuti FIA zbog događaja na utrci u Singapuru. Objavljena je i senzacionalna vijest da su Briatore i Symonds napustili tim. Nije bilo objašnjeno jesu li dobili otkaz ili su sami odlučili otići suočeni s čvrstim dokazima da je incident u Singapuru bio stvarno namjerno izazvan.

BRIATORE SE prošle godine oženio talijanskom manekenkom Elisabettom
Gregoraci, koja je od njega mlađa 30 godinaBRIATORE SE prošle godine oženio talijanskom manekenkom Elisabettom Gregoraci, koja je od njega mlađa 30 godinaOpće je mišljenje da nakon tog događaja ni za Briatorea ni za Symondsa više sigurno neće biti mjesta u svijetu Formule 1. Symonds će možda bolje proći, barem što se FIA-e tiče, ako je stvarno iskreno svjedočio. Briatoreova karijera u automobilskom sportu je završena, no moguće je da je propala i njegova poslovna doktrina koju je promovirao, kako je sve dopušteno samo da zabava na natjecanjima Formule 1 bude što spektakularnija. On će, možda, imati problema i u drugim sportskim aktivnostima u koje je upetljan. On je, na primjer, suvlasnik londonskog nogometnog kluba Queens Park Rangers, ali će možda biti prisiljen da iziđe iz tog kluba jer engleska nogometna federacija ne dopušta vlasništvo nad klubovima ljudima "koji se ogriješe o sportsku etiku". Njemu potencijalno prijeti i zatvor. Naime, on je u Singapuru namjerno izazvao incident koji je mogao završiti s teškim posljedicama za sigurnost osoba. To je teško kazneno djelo. Nema još za to nikakvih naznaka, ali singapursko tužiteljstvo moglo bi pokrenuti postupak protiv njega zbog ugrožavanja sigurnosti građana, ali i zbog krupne prijevare. U tom slučaju Singapur bi mogao zatražiti izručenje Briatorea.

Otac i sin Piquet već su najavili sudski postupak za poništenje ugovora kojim je mlađi Piquet uzeo Briatorea za menadžera. Oni će tražiti i odštetu od Briatorea. Očekuje se da bi i Renault mogao zatražiti odštetu od Briatorea. FIA je odlučila da bivši šef momčadi Flavio Briatore ne smije obnašati nikakve funkcije u Formuli 1 doživotno, bivši direktor Pat Symonds isključen je na pet godina iz svijeta Formule 1, a Renault je dobio uvjetnu kaznu u trajanju od dvije godine.

'Formula 1 nije sport, nego biznis'

■ Flavio Briatore rodio se 12. travnja 1950. u malom podalpskom mjestu Verzuolu u talijanskoj pokrajini Cuneo u učiteljskoj obitelji. Njegovi roditelji željeli su da on postane odvjetnik, ali on nije imao volje za to, nego se u mladosti bavio najrazličitijim poslovima. O tom njegovu razdoblju pričaju se fantastične priče, da se bavio mutnim poslovima, da je bio diljem Europe profesionalni kockar i kartaš, da se družio s mafijašima. Zbog nekih financijskih malverzacija bio je osuđen na tri godine zatvora, ali je pobjegao iz Italije u Francusku, a potom na Djevičanske otoke sve dok ga nije zahvatila amnestija.
■ Početkom osamdesetih Briatore je upoznao talijanskog poduzetnika Luciana Benettona, koji je upravo bio počeo razvijati svoju modnu kompaniju diljem svijeta. Bennetonu se Briatore jako svidio, pa ga je 1982. zaposlio kao svojeg glavnog agenta u SAD-u, gdje je 1979. Benetton otvorio svoje prve dućane. Glavni zadatak Briatorea bio je da širi mrežu Benettonovih dućana, a on je to savršeno počeo raditi. Godine 1988. Benetton je već imao 800 dućana u SAD-u, a Briatore, koji je od otvaranja svakog dućana dobivao postotak, postao je iznimno bogat čovjek. Poslije se broj dućana zbog međusobne konkurencije drastično smanjio, ali Benetton je Briatoreom bio jako zadovoljan, jer mu je Briatore otvorio američko tržište.
■ Godine 1988. Briatore je prvi put gledao izbliza jednu utrku Formule 1 u kojoj je Benetton već imao svoj tim. Iako se Briatore nikada prije nije bavio nikakvim sportom, niti ga je automobilizam odviše zanimao, on je smjesta uočio izvanredne marketinške mogućnosti Formule 1, pa je prihvatio ponudu Benettona da postane šef njegova automobilističkog tima za natjecanje Formule 1. Iako o automobilima nije mnogo znao, Briatore se i tu pokazao izvanredno uspješnim, jer je prvo uspio povećati prihode od sponzora, a potom je tim novcem zaposlio najbolje inženjere i vozače. Napravio je veliki potez kada je nakon samo jedne utrke za Jaguar potpisao 1991. u ime Benettona ugovor s mladim njemačkim vozačem Michaelom Schumacherom, koji je 1994. donio Benettonu prvu svjetsku titulu, a sljedeće godine i drugu.
■ Briatore je u Formuli 1 - tvrdeći da “to nije sport nego biznis” - vidio ogromne mogućnosti zarade, pa je vukao smjele poteze. Benetton ga je 1997. otpustio, ali je Briatore tada već u toj sferi imao silno razgranate poslove, te je nastavio djelovati u Formuli 1 s drugim timovima, prvo s Minardijem, poslije s Renaultom. Na autoutrkama je stekao golem novac i priličnu slavu, a novac je ulagao i u poslove izvan utrka. Budući da je bio bogat i moćan, oko njega su se motale poznate žene. Imao ih je mnogo, a najpoznatija je njegova burna dvogodišnja veza s manekenkom Naomi Campbell. Bio je u vezi i s njemačkom manekenkom Heidi Klum, s kojom je u svibnju 2004. dobio kćer Helene, ali u vrijeme kada se ta veza već raspala, pa nema udjela u odrastanju djeteta. Lani oženio Talijankom Elisabettom Gregoraci, koja je od njega mlađa 30 godina.

Vezane vijesti

Briatore: Ferrari se treba okrenuti sljedećoj sezoni

Briatore: Ferrari se treba okrenuti sljedećoj sezoni

Iako je održana tek jedna utrka Formule 1 u novoj sezoni, Velika nagrada Australije, Flavio Briatore smatra kako bi se u Ferrariju trebali… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika