Objavljeno u Nacionalu br. 733, 2009-12-01

Autor: Marko Biočina

NOVO ENERGETSKO središte u Hrvatskoj

Plinska revolucija počinje u Zagorju

PRVI TERMINAL ZA UKAPLJENI PLIN U HRVATSKOJ upravo otvoren u Sv. Križu Začretju omogućit će niz potpuno novih projekata - od opskrbe otoka propan-butan plinom do opskrbljivanja tvornica plinom u slučaju zimskih nestašica

30 MILIJUNA EURA
ZA TERMINAL Suvlasnik i direktor tvrtke Crodux plin Hrvoje Čermak uz novi terminal vrijedan 30 milijuna eura za koji se nada da će uskoro prerasti u najveći terminal za UNP u jugoistočnoj Europi30 MILIJUNA EURA ZA TERMINAL Suvlasnik i direktor tvrtke Crodux plin Hrvoje Čermak uz novi terminal vrijedan 30 milijuna eura za koji se nada da će uskoro prerasti u najveći terminal za UNP u jugoistočnoj EuropiOvog tjedna u Sv. Križu Začretju, trebao bi s radom početi prvi terminal za ukapljeni naftni plin (UNP) u Hrvatskoj. Radi se o investiciji vrijednoj više od 30 milijuna eura, a taj iznos trebao bi se višestruko povećati tijekom sljedećih nekoliko godina, jer će se i kapacitet terminala povećavati, a planira se i gradnja manjeg naftnog terminala na istoj lokaciji. Na taj način terminal u Sv. Križ Začretju trebao bi izrasti u najveći terminal za UNP u jugoistočnoj Europi, pa bi to malo mjesto u blizini Zaboka moglo postati energetsko središte cijele sjeverozapadne Hrvatske.


Terminal, čiji skladišni kapacitet plina trenutačno iznosi 5700 kubičnih metara, temelj je vrlo ambicioznog poslovnog plana tvrtke Crodux plin, inače u vlasništvu poznate poduzetničke obitelji Čermak. Prije nekoliko godina oni su mađarskoj naftnoj kompaniji MOL prodali svoj iznimno uspješan lanac benzinskih postaja Tifon. Tifon se u tek nekoliko godina nakon osnivanja afirmirao kao hrvatski lider po kvaliteti proizvoda i usluga na hrvatskom maloprodajnom tržištu naftnih derivata.

Sada isti takav model poslovanja žele primijeniti i na tržište UNP-a, inače poznatijeg pod nazivom propan-butan. Taj plin, inače također produkt rafinerijske prerade sirove nafte, jedan je od energenata s najširom upotrebom u Hrvatskoj. Koristi ga se u kućanstvima, prijevozu i manjoj industriji, posebno u onim krajevima Hrvatske gdje još nije izgrađena infrastruktura za distribuciju jeftinijeg prirodnog plina. Ipak, bez obzira na veliku potrošnju UNP-a, cjelokupnu opskrbu hrvatskog tržišta tim energentom dosad je obavljala samo jedna tvrtka, Proplin, inače u vlasništvu Ine.

Hrvatski korisnici UNP-a često su se žalili da takvo monopolizirano tržište nije dobro i da takva situacija redovito rezultira nestašicama plina tijekom zimskih mjeseci, kad Proplin nije u mogućnosti na tržište plasirati dovoljne količine UNP-a da zadovolji potražnju. Upravo tu svoju priliku vide u Crodux plinu, nadajući se kako bi značajan dio tržišta mogli osvojiti nudeći sigurnu opskrbu plinom bolje kvalitete, ali po cijeni koja je konkurentna Proplinovoj.

U tom kontekstu jasno je kako je gradnja terminala u Sv. Križu Začretju, iz perspektive energetskog stanja u Hrvatskoj, iznimno pozitivan događaj, jer će konkurencija na tržištu UNP-a rezultirati poboljšanjem kvalitete i sigurnosti opskrbe tim iznimno važnim energentom. Suvlasnik i direktor tvrtke Crodux plin Hrvoje Čermak smatra kako je njegova tvrtka primjer uspješnog privatnog ulaganja u energetiku, kakvih u Hrvatskoj nedostaje: "Naš terminal najveće je privatno ulaganje u energetsku infrastrukturu u Hrvatskoj u posljednjih nekoliko godina. Hrvatskoj treba što više ovakvih projekata, jer ćemo bez privatne inicijative u energetici teško postići stabilnost opskrbe, a upravo to je i uvjet za razvoj svih ostalih grana industrije. Terminal za UNP samo je jedna od dobrih prilika za ulaganje koje trenutno postoje na hrvatskom energetskom tržištu, a činjenica da u cijelom projektu imamo iznimnu podršku banaka svjedoči da projekt ima dobre šanse da u budućnosti bude iznimno profitabilan, naročito ako uspijemo postati regionalni igrači. U tom kontekstu lokacija u Sv. Križu Začretju je jako povoljna, jer smo ovdje izravno spojeni na željeznicu i autocestu, a to je dobra pozicija za distribuciju i daljnje širenje poslova. S druge strane, mislim da bi ovaj terminal mogao biti i značajan generator gospodarskog razvitka u ovom dijelu Hrvatske."

OTAC I SIN U BIZNISU Crodux plin u vlasništvu
je poduzetničke obitelji
Čermak - otac Ivan na slici sa sinom Hrvojem OTAC I SIN U BIZNISU Crodux plin u vlasništvu je poduzetničke obitelji Čermak - otac Ivan na slici sa sinom Hrvojem Iako su čelnici Croduxa uvjereni u svoj uspjeh, osvajanje tržišta koje već desetljećima drži Proplin neće biti nimalo lako. Naime, Ina, vlasnik Proplina, je veliki proizvođač UNP-a. U ovom trenutku, ta kompanija u svojim rafinerijama proizvodi oko 400 tisuća tona plina, a godišnja potrošnja u Hrvatskoj je između 180 i 200 tisuća tona. To znači da Ina u ovom trenutku proizvodi dvostruko više plina od domaće potražnje, a nakon što završi modernizacija rafinerije u Rijeci, Inina proizvodnja će višestruko porasti. U takvoj situaciji pojedini naftni stručnjaci smatraju kako Crodux, koji plin namjerava uvoziti, dugoročno neće moći konkurirati plinu iz domaće proizvodnje. Također, Proplin u ovom trenutku ima raširenu distributivnu mrežu i jaku tradiciju, potrošači su navikli plinske boce s UNP-om kupovati na Ininim benzinskim postajama i sigurno je da Croduxu neće biti nimalo lako nametnuti se na domaćem tržištu.

Čermak kaže kako je svjestan teškog posla koji im slijedi, ali je uvjeren da Proplinu mogu konkurirati kvalitetom: "S jedne strane, značajna je stvar što smo na našem terminalu implementirali najmoderniju svjetsku tehnologiju, pa imamo mogućnost da sami ovdje iz uvezenih komponenti radimo optimalnu mješavinu propana i butana. Temeljem toga naš plin trebao bi biti značajno kvalitetniji od konkurencije, a s obzirom na to da su naši troškovi nabave veći od troškova proizvodnje, da bi imali istu cijenu mi ćemo raditi s manjom profitnom maržom. S druge strane, Crodux će garantirati sigurnu opskrbu svojim korisnicima, odnosno ono što ugovorimo mi ćemo sigurno i isporučiti. To je naročito važno u zimskim mjesecima. Tada u Hrvatskoj tradicionalno nedostaje plina, a Croduxovi klijenti imat će sigurnu opskrbu. Kad se tome pribroji superiorna kvaliteta, o kojoj sam već govorio, vjerujem da ćemo privući pozornost potrošača. Uostalom, iz prvih kontakata s potencijalnim partnerima imamo vrlo obećavajuće rezultate."

HRVOJE ČERMAK uz kamione koji distribuiraju plinske boce širom HrvatskeHRVOJE ČERMAK uz kamione koji distribuiraju plinske boce širom HrvatskeUz to, u Croduxu planiraju i neke novitete na tržištu. Jedna od takvih je i ideja da ukapljeni naftni plin služi kao zamjena za prirodni plin za industriju tijekom zimskih mjeseci. Naime, proteklih godina Hrvatska je u više navrata bila suočena s nestašicom prirodnog plina zbog prekida opskrbe iz Rusije. Takve situacije iznimno su štetne za domaće kompanije koje u svojim pogonima kao glavni energent ili čak sirovinu koriste plin. Primjerice, prošle godine je zagrebačka tvornica akumulatora Munja zbog nemogućnosti da dođe do količina plina potrebnih tek da postrojenja budu održavana u stanju minimalnog rada, gubila oko dva milijuna kuna dnevno. Djelomično rješenje tog problema sad misle ponuditi u Crodux plinu. Naime, miješanjem UNP-a sa zrakom, taj plin poprima karakteristike prirodnog plina, te može poslužiti kao njegov supstitut.

Tu tehnologiju Crodux je implementirao na svom terminalu, a čelni čovjek tvrtke očekuje da će biti interesa za takvu uslugu: "Namjeravamo se povezati s magistralnim plinovodom, a na taj način dobili bismo tehničku mogućnost da mješavinu UNP-a i zraka šaljemo do zainteresiranih kupaca koji su spojeni na državnu plinsku distributivnu mrežu. To je naročito važno u trenucima vršne potrošnje, zimi kad su temperature niske. Industrija je u takvoj situaciji suočena s redukcijama. Naš plin je nešto skuplji od prirodnog plina, ali uvjereni smo kako bi značajan broj kompanija bio spreman platiti tu cijenu da bi se pritom osigurali od nestašice plina i prekida proizvodnje.Uz to, razmišljamo i o cijelom nizu drugih potencijalnih projekata. Jedan od takvih projekata je i gradnja izdvojenih distributivnih centara za UNP. Naime, UNP je idealan energent za brzu plinifikaciju pojedinih odvojenih dijelova Hrvatske. Primjerice, pitanje je koliko će vremena još proći dok država pokrene plinifikaciju otoka, a dok se to ne dogodi tamo se može koristiti UNP. Nakon što će prirodni plin doći do pojedinog otoka, postrojenja za distribuciju UNP-a će se razmontirati i premjestiti na drugi otok, gdje prirodnog plina još nema. Mi smo spremni krenuti u takve projekte, ali pritom očekujemo i podršku države."

Vezane vijesti

Poskupljenje struje i plina je zakonito

Poskupljenje struje i plina je zakonito

Hrvatska energetska regulatorna agencija (HERA) priopćila je danas kako je Vlada prošlotjedne odluke o povećanju cijena energije donijela na temelju… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika