Objavljeno u Nacionalu br. 739, 2010-01-12

Autor: Marko Biočina

Googleov odgovor na iPhone

Google i Apple ratuju mobitelima

NEXUS ONE novi je mobilni telefon kompanije Google, koji se najavljuje kao najozbiljniji tržišni konkurent Appleovom iPhoneu

Glavni direktor HTC
Corporationa, Peter Chou, s Googleovim novim mobilnim telefonom Nexus
One, za koji su mjesecima najavljivali
kako je to uređaj koji će nadmašiti iPhoneGlavni direktor HTC Corporationa, Peter Chou, s Googleovim novim mobilnim telefonom Nexus One, za koji su mjesecima najavljivali kako je to uređaj koji će nadmašiti iPhoneSvjetski internetski tržišni lider Google prošlog je tjedna predstavio svoj mobilni telefon nazvan Nexus One, koji bi vrlo skoro mogao izazvati značajne promjene u globalnoj industriji telekomunikacijskih uređaja. Riječ je o važnom događaju jer je Googleov mobitel prva naznaka kompanijinih ambicija da svoju dominantnu poziciju u internetskom poslovanju proširi i na segment potrošačke elektronike, a analitičari procjenjuju kako će ta strategija dugoročno neminovno dovesti do jakog suparništva između Googlea i Applea, dviju trenutačno najznačajnijih tehnoloških kompanija na svijetu.


U tom kontekstu je i mjesecima prije svog službenog predstavljanja Nexus One stekao status najozbiljnijeg tržišnog konkurenta Appleovu iPhoneu, posljednjih godina najuspješnijem i najpopularnijem mobilnom telefonu na svijetu. U proteklih pola godine u Googleu su više puta najavljivali kako će stvoriti uređaj koji će nadmašiti iPhone, ali sudeći prema prvim kritikama u tome su samo djelomično uspjeli. Naime, Nexus One je po svojim tehničkim karakteristikama uvelike bolji uređaj od iPhonea 3GS, posljednje verzije Appleova mobitela. Googleov mobilni telefon je tanji i lakši od iPhonea, ali pritom ima veći ekran s mnogo većim stupnjem razlučivosti. Pokreće ga jači računalni procesor, ima veću bateriju i kvalitetniju kameru, a i niz drugih prednosti, poput mogućnosti da se pokrenu dva različita programa istovremeno, da se koristi cijeli niz već postojećih Googleovih programa koji su, poput GPS navigacije Google Mapsom, mnogo bolji od onoga što postoji na konkurentskim uređajima ili činjenice da Nexus prihvaća i govorne komande. Na kraju, i Googleov operativni sustav, Android, na Nexus Oneu značajno je poboljšan i sadrži gotovo sve mogućnosti koje je tijekom vremena Apple razvio za svoj iPhone. Za razliku od iPhonea Google je naglasak stavio na jaku interaktivnost sa svojim internetskim aplikacijama.

Ipak, postoje ozbiljne dvojbe hoće li to sve biti dovoljno da Nexus One ponovi iPhoneov tržišni uspjeh. Tako je u poznatom američkom časopisu Wired objavljena vrlo negativna kritika Nexusa uz tvrdnju kako je nejasno zašto je Google potrošio desetke milijuna dolara da bi stvorio iPhone dvije godine nakon što je to učinio Apple. Iako je takva ocjena pomalo prestroga, iz nje se može iščitati temeljni problem Googleova mobitela, a to je da on nije revolucionaran uređaj kakvim je svojedobno ocijenjen iPhone i kakav se očekuje od kompanije Googleova renomea. Razlog tome uvelike je i činjenica da Google nije u potpunosti uspio ispuniti tri glavna preduvjeta za uspjeh na tržištu.

Prema mišljenju brojnih poznavatelja tržišta potrošačke elektronike, da bi uspio, Googleov mobitel morao bi se prodavati otključan, bez obveze sklapanja ugovora s mobilnim operaterom, po manjoj cijeni od iPhonea, uz mogućnost nabave većeg broja aplikacija nego što je to slučaj s iPhoneom. U Googleu to nisu uspjeli postići. Naime, Nexus One moći će se kupiti otključan, ali uz cijenu od 530 dolara, koju analitičari, s obzirom na loše stanje u SAD-u i većini razvijenih zemalja svijeta, procjenjuju previsokom.
S druge strane, jeftiniju verziju građani SAD-a moći će kupiti za 180 dolara, desetak dolara manje od cijene slabije verzije iPhonea. Googleov mobitel tu bi imao značajnu komparativnu prednost, no problem je u tome što je kompanija donijela pomalo čudnu odluku da ugovor o distribuciji sklopi s T-Mobileom, operaterom koji u SAD-u ima slabo razvijenu mrežu i pokrivenost, za razliku od golemog AT & T-a s kojim ugovor ima Apple.

Zato prednosti za Nexus u tom segmentu ustvari nema, a u Googleu nisu uspjeli ni konkurirati iPhoneu što se tiče raznih aplikacija koje se mogu koristiti na mobitelu. U tom segmentu Apple je pomoću iPhonea proteklih godina napravio možda i najveći tržišni iskorak. Danas postoji oko 100 tisuća različitih aplikacija za iPhone, a vrijednost tog tržišta procjenjuje se na oko 2,4 milijarde dolara godišnje, dok ih je Google dosad stvorio deset puta manje. Zbog toga mnogi smatraju kako Nexus One neće postići ni približno velik tržišni uspjeh poput iPhonea, koji je od 2007. do danas prodan u 34 milijuna primjeraka.

NEXUS ONE prva je
naznaka da Google svoju
dominantnu poziciju u
internetskom poslovanju
širi i na segment
potrošačke elektronikeNEXUS ONE prva je naznaka da Google svoju dominantnu poziciju u internetskom poslovanju širi i na segment potrošačke elektronikeIpak, čak ako Googleov mobilni telefon ne ostvari očekivani profit, njegov dolazak na tržište događaj je goleme važnosti za svjetsko informatičko tržište i industriju potrošačke elektronike. Tim proizvodom Google je pokazao nedvojbenu ambiciju da počne širiti svoje poslovanje u segmentima gdje dosad nije bio prisutan. Kompanija je izrasla na internetskom poslovanju i većinu prihoda ostvarivala je naplaćivanjem oglašivanja na svojim besplatnim internetskim servisima. Ipak, u posljednje dvije godine Google je počeo širiti svoje poslovanje, a mobilni telefon prvi je pokušaj kompanije da na tržištu ponudi gotov uređaj.

Iako je Google Nexus One stvorio u suradnji s tajvanskom korporacijom HTC, činjenica je da takvim proizvodom kompanija pokreće tržišno nadmetanje s trenutačno jedinom svjetskom kompanijom koja u potpunosti samostalno razvija informatičke i telekomunikacijske uređaje, a to je Apple. Pri tome će Google prije svega Nexus One koristiti za razvoj i distribuciju Androida, svog operativnog sučelja za mobilne telefone, u čiji razvoj već godinama ulaže golema sredstva. Namjera Googlea je da Android učini standardom na području mobilnih telekomunikacijskih uređaja, kao što je prije dvadesetak godina Microsoft učinio s Windowsima u sferi osobnih računala. Kao i Microsoftu tada, najveća prepreka Googleovim poslovnim planovima danas je Apple i zato nema sumnje kako će se tržišna borba tih dviju kompanija idućih godina intenzivirati. Kompanije već vode bitku na području internetskih preglednika, operativnih sustava te digitalnih sadržaja, a Apple je nedavno kupio tvrtku Quattro, specijaliziranu za reklamiranje na mobitelu, koja se smatra glavnim konkurentom Googleovu AdMobu.

TROJAC IZA NEXUSA ONE Peter Chou, Andy Rubin i Mario
Quieroz na press konferenciji u povodu
predstavljanja Googleova NexusaTROJAC IZA NEXUSA ONE Peter Chou, Andy Rubin i Mario Quieroz na press konferenciji u povodu predstavljanja Googleova NexusaS druge strane, Google je očito odlučio kopirati Appleovu poslovnu politiku razvoja vlastite maloprodajne mreže, pa će tako Nexus One biti prodavan isključivo u kompanijinu internetskom dućanu. Ipak, to znači da će se, osim dizajnom gotovih uređaja, Google u budućnosti praktički baviti i maloprodajom, a mnogi stručnjaci ne vjeruju da će tako široka disperzija djelatnosti u budućnosti biti dobra za kompaniju. Dodatni problem tim ambicijama mogao bi se pojaviti uskoro, kad Apple predstavi svoj novi proizvod, džepno računalo nazvano iSlate, koje bi prema nekim prognozama moglo Nexus One učiniti zastarjelim tek nekoliko mjeseci nakon što je pušten u prodaju. S druge strane, nema sumnje kako će na svojim budućim proizvodima Google biti u mogućnosti pronaći cijeli niz načina da kapitalizira monopolističku poziciju koju drži na internetu.

U tom kontekstu nema nikakve sumnje kako Nexus One predstavlja početak tržišne bitke Googlea i Applea koja bi, bez obzira na to tko iz nje iziđe kao pobjednik, mogla oblikovati najznačajnije trendove razvoja informatičke i telekomunikacijske industrije u idućem desetljeću.

Vezane vijesti

Google između dvije vatre

Google između dvije vatre

Google je prošle godine iz svojih raznovrsnih ponuda na internetu obrisao više od pet milijuna sadržaja, internetskih stranica i adresa. Mjesečno ova… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika