Objavljeno u Nacionalu br. 739, 2010-01-12

Autor: Jelena Badovinac

Organizatorice vjenčanja za strance

Dobre vile dubrovačkih mladenaca

Sve više zaljubljenih parova iz cijelog svijeta odlučuje se vjenčati u Dubrovniku, zbog čega u tom gradu već ima više od petnaest agencija za organizaciju vjenčanja

Mladi bračni par, čije su
vjenčanje organizirale
Kristina Kriste i Paula
Miljanić, u Dubrovnik je
doputovao nekoliko dana
prije svoje svadbeMladi bračni par, čije su vjenčanje organizirale Kristina Kriste i Paula Miljanić, u Dubrovnik je doputovao nekoliko dana prije svoje svadbeDubrovnik je u posljednje dvije godine postao jedna od traženijih svjetskih destinacija za vjenčanja mladih bračnih parova. U jednom od romantičnijih gradova na svijetu, koji je nedavno i poznati turistički vodič Gayot na svojoj listi uvrstio među deset najromantičnijih destinacija svijeta, danas se nalazi više od petnaest agencija za organizaciju vjenčanja. A najzanimljivija je činjenica da od ukupnog broja vjenčanih parova u Dubrovniku njih 97 posto čine stranci. Dubrovačke agencije nude vjenčanja za koja Englezi koriste izraz "tailor made weddings", u slobodnom prijevodu vjenčanja po mjeri. Takve agencije su u gradovima poput Venecije i Pariza već godinama uhodan posao, no u Dubrovniku se taj trend počeo ozbiljnije razvijati tek prije pet godina, a posljednje dvije intenzivno. Procjena je Turističke zajednice Dubrovnik da se od 2007. u tom gradu održalo oko tisuću vjenčanja. Iako iza tih agencija, koje su sve u privatnom vlasništvu, ne stoji Turistička zajednica Dubrovnik, u smislu da se njihove usluge promoviraju na gradskoj razini, one i bez potpore gradskih institucija vrlo uspješno prodaju eleganciju i romantiku koju posjeduje Dubrovnik.


Mladenci dolaze u Dubrovnik pet do sedam dana prije. Na aerodromu ih dočekuje vlasnica agencije, koju nisu prije vidjeli jer je budući bračni par sve bukirao preko interneta na temelju slika, i odvozi ih u hotel. Sljedeći dan mladenci obilaze lokaciju na kojoj će se vjenčati, biraju jelovnik, izrađuju im se probni cvjetni aranžmani, mladenke se šminkaju i isprobavaju frizure. Dan prije vjenčanja je probna večera mladenaca i većine gostiju na nekom od obližnjih otoka. Ujutro na dan vjenčanja, dok se mladenka sprema zajedno s djeverušama, vlasnica agencije mladoženji i djeverima organizira neku aktivnost poput vožnje kajaka ili nečeg sličnog. Na lokaciju prvo limuzinom odlazi mladoženja, a potom mladenka. Tako otprilike izgleda vjenčanje koje organizira Ines Nanić, vlasnica "Dubrovnik Eventa", jedne od tri vodeće agencije za vjenčanja u Dubrovniku koje sam odabrala za ovu reportažu.

Ines Nanić jedna je od prvih agencija na tom području koja se počela baviti time u Dubrovniku. Iako je rođena i odrasla u Virovitici, s 18 je godina došla u Dubrovnik zbog studija na Američkoj visokoj školi za menadžment i tehnologiju. Nakon što je diplomirala radila je neko vrijeme u hotelijerstvu, no s vremenom se ipak odlučila baviti organizacijom vjenčanja. "Tijekom školovanja, dvije sam godine bila na praksi u SAD-u, godinu dana u hotelu Hyatt Regency, na poznatom američkom skijalištu Beaver Creek, a drugu godinu u hotelu Marriott Marina u Fort Lauderdaleu na Floridi. Nakon povratka u Hrvatsku počela sam raditi u timu hotela Dubrovnik Palace, prvo kao voditelj restorana, a nakon nepune dvije godine kao voditelj prodaje banketa i posebnih događanja. Tamo sam zapravo otkrila čari organizacije evenata u koje su bila uključena i mnoga ekskluzivna vjenčanja. Tu sam upoznala i svog današnjeg muža Marina koji je radio kao voditelj operative banketa i evenata. On je od početka provodio moju pokatkad i nerealnu ideju i organizaciju u realnost, nadopunjavali smo se međusobno od samih početaka, a to radimo i danas u našoj agenciji. Početkom 2008. sam, nakon vlastitog vjenčanja, otvorila agenciju jer sam smatrala da imam dovoljno iskustva za to. Danas radimo tridesetak vjenčanja godišnje, uglavnom stranih i uglavnom na području Dubrovnika", kazala je Ines Nanić te dodala kako mladenci za svoja vjenčanja ne odabiru nužno Stari grad, nego se često odlučuju za neke od elafitskih otoka poput Šipana, Lopuda i Koločepa ili pak obližnjeg Mljeta.

Budući mladenci u 99 posto slučajeva agencije u Dubrovniku pronalaze preko interneta, baš onako kako smo ih pronašli i mi. Agencije koje smo odabrali za ovu reportažu imaju vrlo reprezentativne internetske stranice, uglavnom na engleskom jeziku. Stranice su, tvrdi valsnica "Dubrovnik Eventa", osnovni način komunikacije i bukiranja pa je zato vrlo važno da budu aktualne i grafički dobro dizajnirane.
Prvi kontakt uvijek ostvaruju mladenci upućujući mail agencijama, a onda oni šalju svoje ponude. Sve detalje tijekom pripreme vjenčanja, tvrdi Ines Nanić, dogovaraju se ili mailom ili skypeom, rijetko telefonom.

Mladenci za sklapanje
bračnih zavjeta često
biraju dubrovačke
znamenitosti poput crkve
Sv. VlahaMladenci za sklapanje bračnih zavjeta često biraju dubrovačke znamenitosti poput crkve Sv. VlahaAgencija "Dubrovnik Event" nudi nekoliko paketa vjenčanja: civilno, crkveno, "elopement" vjenčanje - koje podrazumijeva parove koji "pobjegnu" u Dubrovnik kako bi se vjenčali i tek naknadno jave bližnjima da su to učinili, zatim obnovu zavjeta i simbolično vjenčanje. Za prve tri kategorije mladenci moraju pripremiti određenu osobnu dokumentaciju koju organizator vjenčanja sam nostrificira u određenim institucijama poput matičnog ureda, općine ili crkve. Sređivanje papirologije uključeno je u cijenu paketa pojedinog aranžmana. No saznali smo da postoji razlika u cijeni u matičnom uredu ili crkvi ako su mladenci iz inozemstva. Ako se radi o stranim državljanima, cijena je mnogo viša nego za hrvatske državljane. Naime, budući da se proteklih godina sve više parova dolazilo vjenčati u Dubrovnik, tamošnji je Župni ured 2006. gotovo zabranio vjenčanja stranih državljana. Dubrovačka je biskupija izdala memorandum u kojem je bilo napisano kako su strani državljani "neprikladni" jer ne poštuju pravila.
U memorandumu se navodi da su mladenci dolazili u crkvu oskudno odjeveni, a bilo je i nekoliko slučajeva u kojima su svatovi bili u vidno alkoholiziranom stanju. Dubrovačka biskupija smatrala je i da vjenčanja ima previše te da je raspored svećenika koji održavaju mise na engleskom pretrpan svake sezone. Kompromis se tada postigao povećanjem taksi crkvenih vjenčanja za strance. S tadašnjih tristotinjak kuna, cijena je dignuta na tristo eura, od čega sto ide svećeniku, sto za donaciju crkvi i sto na samu ceremoniju. No za hrvatske državljane cijena cijelog obreda u crkvi je nešto manja od dvjesto kuna plus dobrovoljna donacija za svećenika. Povećanjem cijena na kojima su očito svi zaradili odjednom je nestala dilema oko ukidanja stranih vjenčanja, a i komunikacija sa župnim uredom u Starom gradu se popravila te oni sad izlaze u susret u svim terminima, kako su nam potvrdile vlasnice agencija.

U matičnom su uredu takse za vjenčanja iste cijene i za hrvatske i za strane državljane, no tamo pak cijena varira ovisno o tome koji dan i u koliko sati je vjenčanje. Njihovi iznosi ovise o dvjema stavkama: je li vjenčanje unutar službenih prostorija matičnog ureda ili izvan njega i u koje doba dana se odvija. Primjerice ako se vjenčate unutar prostorija matičnog ureda u subotu u 16 sati, onda to stoji četiri tisuće kuna u taksama. No ako je obred primjerice u ponedjeljak u podne, cijena je dvostruko manja. Naplata se bazira na određenim postocima prosječne plaće matičara. Najskuplja su vjenčanja nedjeljom, na blagdane i neradne dane, kada se ta svota uvećava za sto posto. Odnosno, plaća se cijela prosječna plaća matičara za ceremoniju u trajanju od desetak minuta maksimalno. To bi značilo oko osam tisuća kuna. Strani državljani najviše odabiru crkvena i svjetovna vjenčanja, no kako su nam rekli u drugoj agenciji, "Dubrovnik Luxury Weddings", koja je u vlasništvu Paule Miljanić i Kristine Kriste, mnogi stranci odabiru i takozvana elopement vjenčanja.

"U dvije godine koliko postoji naša agencija imali smo nekoliko 'elopement' vjenčanja. To su bračni parovi koji sami doslovce pobjegnu u Dubrovnik, vjenčaju se i tek onda jave svojim najbližima da su to učinili. U tim slučajevima najčešće smo im mi i kume. Iskreno, više se i ne sjećam koliko smo puta svjedočile parovima. No svaki od njih kojem smo bile kume redovito nam se javi i čestita blagdane", rekle su nam Paula i Kristina koje su rođene Dubrovčanke a diplomirale su na dubrovačkom studiju za turizam i menadžment. Njihova je internetska stranica, kako tvrde, izlog prodaje, a zbog vizualnog identiteta irska stranica Weddings online Ireland predložila ih je za najbolji web site i najbolju mladu tvrtku do dvije godine u toj branši.

Ines Nanić, Kristina Skvrce, Kristina Kriste i Paula Miljanić vode agencije za organizaciju vjenčanja,
kojih godišnje imaju
tridesetakInes Nanić, Kristina Skvrce, Kristina Kriste i Paula Miljanić vode agencije za organizaciju vjenčanja, kojih godišnje imaju tridesetakBroj vjenčanja koja se u godini mogu kvalitetno organizirati, tvrde vlasnice agencije "Dubrovnik Luxury Weddings", jest tridesetak, a za ovu su godinu gotovo već popunile kvotu. Agencije budućim mladencima nude baš sve što im je potrebno. Sređuju papirologiju za koju vlasnice svih agencija s kojima smo razgovarali tvrde da je najteži dio posla jer najdulje traje, a katkad se zna i zakomplicirati jer nemaju sve države istu proceduru. Svaka agencija u svom asortimanu ima stolnjake, tepihe, presvlake za stolce, vaze i niz drugih potrepština, ali i određene proceduralne posebnosti.

"Kod svjetovnih vjenčanja u kojima matičar izlazi na teren, a koja su zasigurno najljepša, uz službeni dio vjenčanja koji traje relativno kratko, mladenci uživaju u obredu u kojem svaki ima svoju staklenku s pijeskom druge boje te presipaju u isto vrijeme taj pijesak u treću staklenku kao simbol zajedničkog života, a koja im kasnije ostaje kao uspomena. Ako je riječ o mladencima iz Irske, a kojih ima jako mnogo, radi se isti obred, ali sa svijećama", rekle su Paula i Kristina.

U Dubrovniku se najčešće vjenčavaju parovi iz Engleske, Irske i Amerike, no u posljednje vrijeme sve je više Rusa i Japanaca. Ircima je, rekla je Ines Nanić, najvažnije samo da ima puno piva, Rusi vole ekstravagantnije stvari i luksuz, a Hrvati su, složile su se sve vlasnice, najzahtjevniji jer najviše kompliciraju, i to su uglavnom miješani parovi. Hrvatski državljani rijetko angažiraju agencije.
Vlasnicima agencija najteža su vjenčanja u fizičkom smislu ona na otocima jer mnogi od njih nemaju asfaltirane ceste pa se do određene lokacije sve potrebno za obred i svadbenu večeru mora nositi ručno, u tačkama ili na magarcima. Lokacije uvelike ovise o željama mladenaca, a sve je više onih koji svadbe održavaju na brodovima, svejedno je li na njima organizirana svadba ili nakon vjenčanja svatovi uživaju u obilasku gradskih zidina i otoka.

Najčešća su vjenčanja ona za dvadesetak i pedesetak uzvanika, a uključuju kompletnu uslugu od cvijeća i hrane preko lokacije do fotografa i snimatelja, bez smještaja. Takvo vjenčanje u prosjeku stoji oko sedam tisuća eura za dvadesetak uzvanika, a ona od pedesetak su od deset do trinaest tisuća eura. Vrlo su rijetka vjenčanja sa stotinu i više uzvanika jer se cijene penju i do dvadeset tisuća eura. Prema ovom platnom razredu vjenčanja u Dubrovniku još su uvijek jeftinija od onih u Italiji ili Španjolskoj, no u isto vrijeme su dvostruko skuplja od takvog vjenčanja na Cipru. No u Italiji se ne nude vjenčanja civilne ceremonije izvan matičnog ureda, a ako se primjerice želite vjenčati u Španjolskoj, prvo određeno vrijeme morate biti prijavljeni kao rezidenti te zemlje.

Mladenci su vrlo zainteresirani za tradicionalne običaje dubrovačkog kraja pa tako agencije često organiziraju klape ili tradicionalne plesove, a mnogi se odlučuju i za autohtoni meni pa umjesto škampa i ribe naručuju lokalna jela poput šporkih makarula, a umjesto svadbene torte jedu padišpanj.
"Vjenčanja stranih parova su drukčija od naših. Njihovi su prioriteti drukčiji. Dok Hrvati najviše pažnje polažu na vino i hranu, strancima je najvažnije da se taj dan njihovi gosti dobro zabave. Biraju mjesta s dobrom atmosferom, dobrim pogledom i finom glazbom. Najveći problem organizacije vjenčanja u Dubrovniku jest odredba da gosti ni u jednom ugostiteljskom objektu ne mogu ostati poslije jedan sat ujutro. Odredbom Grada svaka zabava prestaje u taj sat", rekla je Kristina Skvrce, vlasnica agencije "DoYouWed.Me". Za razliku od prethodne dvije, poznata dubrovačka dekoraterka cvijeća Kristina Skvrce više je orijentirana na neobičnija vjenčanja. Njezin princip nije standardni paket koji nudi agencija, nego se prilagođava željama klijenata.

"Hipijevske godine s djecom cvijeća i proljeće u kojem sam rođena odigrali su bitnu ulogu u odabiru mojeg posla, cvjećarstvo. Nakon završene akademije primijenjenih umjetnosti i nekoliko radionica cvjetnog dizajna, osnovala sam 2000. svoju radionicu za dekoriranje KIKE u Dubrovniku. Tamo je sve počelo, prva vjenčanja, prvi mladenci i prvi vjenčani buketi pa sam nakon toga odlučila otvoriti agenciju za organizaciju vjenčanja. Prilagođavamo se željama klijenata i organiziramo svadbe koje nisu uobičajene. Baš uskoro imam jedan par koji se želi vjenčati na starom konavoskom imanju koje je jako lijepo uređeno i mladenci su se oduševili tom seoskom idilom", rekla je Kristina Skvrce.

INES i Marin Nanić, vlasnici agencije 'Dubrovnik Event',
2005. bili su vjenčani kumovi 2009. Jessici i Raoulu iz AustralijeINES i Marin Nanić, vlasnici agencije 'Dubrovnik Event', 2005. bili su vjenčani kumovi 2009. Jessici i Raoulu iz AustralijePogled na Stari grad, lokacije poput Kneževa dvora, palače Sponza, tvrđave Revelin, Lovrijenca, Minčete i drugih mjesta unutar gradskih zidina i u njihovoj neposrednoj blizini dovoljno su atraktivni da privuku strane bračne parove koji zbog obreda vjenčanja dolaze u Dubrovnik. Organizacija vjenčanja je atraktivan, no i unosan posao stoga je zapravo nevjerojatna činjenica da koliko god su agencije međusobno u konkurenciji, toliko i nisu jer većina njih ima popunjen raspored u mjesecima kad su vjenčanja najčešća, kasno proljeće, ljeto i ranu jesen.

I na kraju, da bi svi oni koji nisu imali priliku organizirati vjenčanje preko agencije shvatili o čemu se točno radi, dovoljno je prisjetiti se Jennifer Lopez u filmu "Vjenčanje iz vedra neba" u kojem ona organizira svaki detalj vjenčanja budućih mladenaca. Pri tome je opremljena svim mogućim potrepštinama, od ljepila, sigurnosnih igala, konca, laka za kosu i šminke, vezica i vrpci, do spreja za usta i osvježenje, češlja, vrećica i drugih sitnica. Vlasnice agencija iz Dubrovnika objasnile su da se to zove "emergency wedding set" jer još se nije dogodilo, kako tvrde, da mladenki nešto nije ustrebalo.

Vezane vijesti

Vlahušić zadovoljan turističkim rezultatima

Vlahušić zadovoljan turističkim rezultatima

U prvih pet mjeseci na području grada Dubrovnika ostvareno je 157.214 ili 12 posto više dolazaka i 493.167, to jest 17 posto više noćenja nego u… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika