Objavljeno u Nacionalu br. 741, 2010-01-26

Autor: Dean Sinovčić

Interview

Lars von Trier: Seksualni horor najvećeg filmskog hipohondra

ekstremni danski redatelj ekskluzivno govori o svom novom filmu ‘Antikrist’ s izravnim scenama seksualnog nasilja, koji je snimio kako bi se izliječio od depresije, objašnjava zašto voli pornografiju i da nije ženomrzac

INSPIRACIJA IZ STRAHA
Redatelj kaže da je 'Antikrist' nastao na temelju njegovih
strahovaINSPIRACIJA IZ STRAHA Redatelj kaže da je 'Antikrist' nastao na temelju njegovih strahovaNa reviji filmova "Filmomanija" što u četvrtak počinje u zagrebačkom kinu Multipleks bit će prikazan i film "Antikrist" danskog redatelja i scenarista Larsa von Triera. Riječ je o uvjerljivo najkontroverznijem filmu koji je snimljen posljednjih godina, u kojem Willem Dafoe i Charlotte Gainsbourg glume par koji se povlači u kućicu u šumi kako bi pokušao obnoviti vezu koja je upropaštena nakon smrti njihova sina. Međutim, ona se počinje ponašati manijakalno te dolazi do sukoba između njih i nemilih scena u kojima ona samoj sebi škarama odreže klitoris, cjevanicom udara po njegovu penisu i tako dalje. Eksplicitne scene nasilja šokirale su publiku na premijeri filma tijekom festivala u Cannesu i iako je Charlotte Gainsbourg osvojila nagradu za najbolju glumicu, recenzije su bile oprečne.


Oni koji bolje poznaju rad Larsa von Triera znaju da njegovi filmovi nikada nisu bili namijenjeni širokoj publici, ali su rado prikazivani i nagrađivani na festivalima diljem svijeta. Njegova karijera započela je 1984. filmom "The Elements of Crime", a filmovima "Epidemic" iz 1987. i "Europa" iz 1991., koji je na festivalu u Cannesu žiri nagradio, završio je prvu trilogiju nazvanu Europskom trilogijom. Nakon što je osnovao vlastitu filmsku kompaniju Zentropa režirao je TV seriju "Kraljevstvo" kako bi zaradio novac za funkcioniranje kompanije. Filmom "Lomeći valove" 1996. ponovo osvaja nagradu žirija u Cannesu, što je bio početak nove trilogije nazvane Zlatno srce, koja je nastavljena filmovima "Idioti" i "Ples u tami" koji je 2000. pobijedio na festivalu u Cannesu. Film "Idioti" bio je prvi u kojem je von Trier prikazao eksplicitne scene seksa, te je nakon toga njegova kompanija producirala četiri porno filma, pri čemu je von Trier priznao da ga pornografija jako privlači.

Šamansko putovanje

Nakon filma "Ples u tami" von Trier postaje redatelj s kojim, zbog njegova filma i načina rada, želi surađivati hollywoodska elita a on odabire Nicole Kidman za glavnu glumicu u filmu "Dogville" 2003., što je trebao biti početak nove, tzv. Američke trilogije. Nicole Kidman odbila je glumiti u nastavcima trilogije tvrdeći da je von Trier tiranin s kojim se ne može raditi te je u drugom dijelu trilogije, filmu "Manderlay", glavnu ulogu glumila Bryce Dallas Howard. Budući da oba filma nisu postigla osobit uspjeh, treći dio trilogije nije ni sniman. Godine 2006. u Danskoj je režirao komediju "Direktor" a na međunarodnu se scenu vratio prošle godine filmom "Antikrist".

Privatno, Lars von Trier je zanimljiv i neobičan kao i njegovi filmovi. Pati od nekoliko vrsta strahova te je svojedobno izjavio da se boji svega što život donosi, osim snimanja filmova. Pokazalo se to točnim i na intervjuu za Nacional. Budući da Lars von Trier pati od klaustrofobije i voli prirodu, intervjui s njim najčešće se vode u prirodi. Osim toga, na početku intervjua objašnjeno nam je da mu se ne smijemo približavati, te da moramo držati razmak koji ni u jednom trenutku ne smije biti manji od jednog metra. Ipak, von Trier nije neki uvrnuti čudak kojeg je teško razumjeti, samo je potrebno biti nešto maštovitiji i tada je lako razumjeti njegove odgovore.

NACIONAL: Neki moji kolege rekli su nakon premijere filma da se nisu osjećali najbolje. Je li to bila vaša namjerna provokacija?
- Nije, film je napravljen na temelju mojih iskustava nastalih za vrijeme strahova i napetosti koje sam svojedobno proživljavao. Moj film je proizvod nečeg što se naziva šamanskim putovanjem. U primitivnim civilizacijama to je bilo nešto sasvim normalno, tada su postojali šamani koji bi poveli ljude kroz maštovito putovanje paralelnim svijetom. Moglo bi se to nazvati LSD putovanjem samo bez LSD-ja. Mnoge slike koje vidite u filmu, životinje koje govore, i tako dalje, pojavile su mi se tijekom šamanskih putovanja. U slučaju ovog filma dopustio sam da nemam ni logičnog ni matematičkog ni bilo kojeg drugog objašnjenja.

NACIONAL: Prema nekim informacijama, ovaj ste film snimili da biste se izliječili od depresije.
- Ovaj film mi je važan jer me izvukao iz depresije u koju sam svojedobno zapao. Važan je i zato što me podsjeća na neke moje radove iz mladosti, pune primitivizma i kiča. Kada sam počeo razmišljati o filmu, prvo sam napisao naslov "Antikrist" a tek onda priču. Taj je naslov preuzet iz naslova knjige Friedricha Nietzschea koja je godinama stajala na mom stolu a ja sam pročitao samo dvije stranice. Smatrao sam da je to dobar naslov. Zatim sam počeo pisati scenarij, ali sam ubrzo pao u depresiju kakvu ne možete ni zamisliti.

Posljedice depresije

CHARLOTTE GAINSBOURG kao Ona i Willem Dafoe
kao On u scenama
iz filma 'AntikristCHARLOTTE GAINSBOURG kao Ona i Willem Dafoe kao On u scenama iz filma 'AntikristNisam mogao ništa napraviti, mjesecima sam ležao u krevetu i buljio u zid. U to vrijeme sam bio čak i hospitaliziran. Terapija mi je pomogla, toliko da sam svakodnevno pisao i napisao scenarij za ovaj film. S kreativne strane gledano, kada se nađete u tako ekstremnoj situaciji kao što je depresija, onda se ne obazirete na političku korektnost, ne obazirete se na kič. S druge strane, tijekom snimanja osjećao sam tragove depresije tako da nisam uzeo kameru i nisam snimao scene jer su mi se ruke tresle. I sada osjećam posljedice depresije, još uvijek se malo tresem. Za mene je ponižavajuće kada moje tijelo radi ono što ja ne želim. Bojim se toga. Ipak, svakim danom osjećam se sve bolje, iako i dalje teško ustajem iz kreveta, često me lovi lijenost. Nekada sam bio vrlo aktivan, danas više nisam.
rušenje tabua

NACIONAL: Ovim filmom prekršili ste svaki tabu koji je postojao na filmu. Može li se ići dalje od ovog što ste prikazali u filmu "Antikrist"?
- Ja dolazim iz onog vremena kada ovakve teme i ovakvi filmovi nisu bili tabu. Svi se slažemo da je scena unakazivanja ženskog tijela grozna, ali ja dolazim iz Danske, zemlje koja je prva legalizirala pornografiju na filmu, što ne smatram ničim lošim. To je moj način na koji šokiram ljude, da sam kojim slučajem odrastao u zemlji u kojoj je dopušteno ekstremnije prikazivanje golog ženskog tijela, tada bih možda na još ekstremniji način šokirao publiku.

NACIONAL: Scena rezanja klitorisa do sada nije viđena na filmu, možda je viđena u nekim ekstremnim porno filmovima.
- Onda je moj zločin to što sam miješao nekoliko filmskih žanrova. U filmovima strave ili porno filmovima često miješaju filmske sastojke tako da ti filmovi u jednom trenutku postaju ozbiljno shvaćeni.

NACIONAL: Ali vaš film nije ni film strave ni mješavina žanrova, radi se o drami.
- Shvaćam vas, i jedino što mogu reći jest to da je napravljen tako da ga se shvaća vrlo ozbiljno. Istovremeno, moram vam reći da sam ja vrlo duhovita osoba tako da su neke scene u filmu nastale iz mojeg duhovitog gledanja na svijet. Znam da vam to zvuči nevjerojatno, ali to je doista tako.
odabir glavne glumice

NACIONAL: Na koji način ste zatražili od Charlotte Gainsbourg da masturbira na filmu i odreže vlastiti klitoris? Kako je ona reagirala na vaš zahtjev?
- Kada sam razgovarao s agentima nekih glumica koje su željele ulogu u ovom filmu, raspravljali smo o tome što se može prikazati na filmu, znate ono, koliki dio bradavice, koliki dio grudi i tako dalje, što je mene izludjelo. Rekao sam kako odustajem od pregovora sve dok se ne pojavi glumica čiji agent neće uvjetovati njezino pojavljivanje količinom prikazane golotinje. A onda se pojavila Charlotte Gainsbourg koja mi je rekla "spremna sam umrijeti za tu ulogu". Mislim da postoje njezini privatni razlozi zbog čega je to odlučila i ja je zato posebno cijenim. Snimanje tih scena bilo je vrlo lako, ali vam moram reći - ono nije njezin klitoris. Napravili smo umjetnu vaginu jer smo smatrali da za tu scenu ne bismo mogli naći djevojku koja bi "posudila" svoje tijelo. Za scene penetracije imali smo dublere, porno glumce. Nismo ih birali na audiciji, možda smo trebali jer penis porno glumca ima drukčiji izgled od penisa Willema Dafoea. Osim toga, dogodio se i mali nesporazum u trenutku snimanja scene ejakuliranja. Naime, ja nisam znao da je porno glumcima dopušteno da ejakuliraju tek u trenutku kada im redatelj to odobri. Tako je i naš porno glumac čekao i čekao, oko 15 minuta, a ja sam ga pitao "pa što čekaš s ejakulacijom", a on mi je rekao "pa čekam vaš znak". Otkud bih ja znao za to pravilo?

S glumicom i
pjevačicom Björk
2000. u Cannesu,
kad su osvojili Zlatnu
palmu za najbolju
glumicu i redatelja za
film 'Ples u tamiS glumicom i pjevačicom Björk 2000. u Cannesu, kad su osvojili Zlatnu palmu za najbolju glumicu i redatelja za film 'Ples u tamiNACIONAL: Willem Dafoe je poznat po svom dugačkom penisu. Zašto njegov penis niste iskoristili u sceni kastracije, nego ste koristili penis dublera, odnosno porno glumca?
- Njegov penis je toliko dugačak da smo neke scene iz filma morali izbaciti jer bi u suprotnom publika mislila da se radi o nekom triku. Willem Dafoe je sretnik, to je sve što mogu reći.

NACIONAL: Što je dobro kod pornografije?
- Pornografija je poput naljepnice kojom nešto obilježavamo, ali ne znam što je loše u golom tijelu, što je loše u seksu? Ja ne vidim ništa loše, ali možda je to zbog načina na koji sam odgajan.

Reakcije publike

NACIONAL: Vaše filmove je često jako teško shvatiti. Brinete li se zbog toga?
- Ne, ne brinem se o tome, niti razmišljam o tome dok snimam film. Snimanje filma je sebična mala igra kojom želim zadovoljiti samog sebe. Tako to kod mene funkcionira. Mislim da se ne može brinuti o publici. Znam redatelje koji su to pokušali, znam i one koji to stalno rade, ali oni snimaju vrlo komercijalne filmove.

NACIONAL: Nije vas briga što publika kaže, ali ako želite provocirati, onda vas mora zanimati reakcija publike.
- Prije 20 ili 30 godina filmovi su bili drukčiji, mogli ste ih analizirati, mogli ste sebe analizirati kroz neke od njih. Ja radim filmove na taj staromodni način, svatko može gledati na film kako hoće, a ja publici ne namjeravam objasniti što sam htio reći svojim filmom. Zapravo pokušavam samog sebe isprovocirati svojim filmovima. Antifeminističkim dijelovima filma pokušao sam provocirati samog sebe jer vjerujem da između muškaraca i žena postoje velike razlike. Pri tome ne želim reći da sam antifeminist, žao mi je što neki, osobito žene, gledaju tako na moj film.

NACIONAL: Ali i sami ste rekli da postoje antifeministički dijelovi filma.
- Da, ali ja se volim igrati u svojim filmovima, volim tuđa mišljenja predstavljati kao ideje. To sam radio i prije, osobito u "Lomeći valove", to je jako dobra intelektualna vježba.

NACIONAL: Mnoge novinarke rekle su mi kako smatraju da je film ženomrzački.
- Ne slažem se s njima, ali priznajem da imam problema sa ženama. Svi ih mi muškarci imamo. Katkad nam je jako teško shvatiti žene, one nas, osim toga, stalno dovode u neka iskušenja.

NACIONAL: Oko ovog i vaših prethodnih filmova uvijek se stvarala kontroverza tako da se na samu priču filma zaboravljalo.
- Da, može se tako reći. Žao mi je što se to događalo. Mogu to usporediti s cenzurom. Ja isporučim proizvod, ali nije na meni krivica ako ljudi pogrešno shvaćaju moje filmove. Volim da publika razmišlja kada gleda moje filmove i žao mi je onih koji ne razmišljaju.

Posveta tarkovskom

S NICOLE KIDMAN u Cannesu 2003. na predstavljanju filma 'Dogville'S NICOLE KIDMAN u Cannesu 2003. na predstavljanju filma 'Dogville'NACIONAL: Privatno ste imali mnogo dvojbi oko religije. Vjerujete li u bilo kojeg boga?
- Ne, ne vjerujem. Pokušao sam, ostavio sam otvorena vrata jer nikada ne znate što će se dogoditi, ali mislim da je očito da je religiju stvorio čovjek. Tu se logika sukobljava s osjećajima. Svatko ima pitanja i dvojbe oko religioznosti, ja sam pokušao biti religiozan, ali nisam postao. Veliki sam ljubitelj prirode, volim otići u šumu. Kada pogledate kako priroda funkcionira, kako se u prirodi nastavlja život, kako ima jako mnogo ubijanja i patnje, onda mi je jako teško prihvatiti da je bog stvorio takav svijet. Sve to ubijanje i sva ta patnja, pa to je grozna ideja.

NACIONAL: Zašto je film "Antikrist" posveta ruskom redatelju Andreju Tarkovskom?
- On je iznimno važna pojava u mom filmskom životu. Veliki sam ljubitelj njegova filma "Ogledalo" koji je, kao i "Antikrist", smješten u šumi. Znao sam da bih mogao biti optužen da sam ukrao ideju iz njegova filma "Ogledalo" pa sam odlučio na kraju navesti kako je film posvećen Tarkovskom. Nikada ga nisam upoznao, ali znam da je gledao moj prvi film "The Element of Crime" i da mu se uopće nije svidio. No tako vam je to, imate idole i mislite da će im se svidjeti vaši filmovi. Mislim da mu se ni "Antikrist" ne bi svidio.

NACIONAL: Je li "Antikrist" tek početak neke filmske trilogije?
- Ne, nikako, ne znam što bih još mogao odrezati na ljudskom tijelu.

NACIONAL: Mislite li da mlađi od 18 godina ne bi smjeli gledati ovaj film?
- Ne vjerujem da godine tu imaju ikakvu ulogu. Svaki roditelj bi za svoje dijete trebao odlučiti smije li gledati ovaj film ili ne. Imam četvero djece, najstarije ima 19 godina i samo je ono gledalo moje filmove, ostali nisu. Njihova bi majka rado pričekala da odrastu pa tek tada počnu gledati moje filmove. Sada pretežno gledaju Disney Channel.

NACIONAL: "Antikrist" je premijerno prikazan na festivalu u Cannesu. Je li točno da ste do Cannesa putovali automobilom punih pet dana?
- Nije trajalo pet dana, nego dva i pol. Do Cannesa sam putovao kamp-kućicom. Nisam želio putovati vlakom iz razloga koje bolje da ne znate. Da, postoje načini za brže putovanje, ali ovo mi je bio deveti festival u Cannesu i uvijek volim putovati svojim tempom. Putovao sam s prijateljem, pola puta sam vozio ja, pola on, nisam lud pa da dionicu od Danske do Francuske sam odvozim.

Vezane vijesti

Von Trierova "Melankolija" najbolji europski film

Von Trierova "Melankolija" najbolji europski film

Film "Melankolija" danskog redatelja Larsa Von Triera proglašen je najboljim europskim filmom u subotu navečer u Berlinu na 24. dodjeli nagrada… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika