Objavljeno u Nacionalu br. 748, 2010-03-16

Autor: Marko Biočina

VIPNETOV majstor tehnologije budućnosti

Mobiteli će nadzirati strojeve

REINHARD ZUBA, šef marketinga, prodaje i službe za korisnike Vipneta i specijalist za razvoj novih usluga i inovacija, govori o poslovanju kompanije, budućnosti mobilnog interneta i kako će komunikacijska tehnologija promijeniti način života

POZIV ZA 21. STOLJEĆE Vipnet je sa Zubom započeo
ambiciozne projekte u razvoju novih usluga poput HSPA ,
najnaprednije svjetske
tehnologije za prijenos podataka preko mobilne mreže brzine do 21 megabita u sekundiPOZIV ZA 21. STOLJEĆE Vipnet je sa Zubom započeo ambiciozne projekte u razvoju novih usluga poput HSPA , najnaprednije svjetske tehnologije za prijenos podataka preko mobilne mreže brzine do 21 megabita u sekundiNa posljedice gospodarske krize nije imun ni jedan sektor hrvatskog gospodarstva, no telekomunikacijske kompanije u tom su se smislu pokazale znanto otpornijima od tvrtki koje se bave nekim drugim djelatnostima. Iako mnogi tvrde kako je to posljedica prirode usluga i proizvoda koje prodaju, te visoke profitabilnosti u razdoblju ekonomske konjunkture, činjenica je da je dobro stanje u telekomunikacijama uvelike rezultat visokog tehnološkog stupnja razvoja i kvalitetnog poslovnog modela koji na telekom tržištu u Hrvatskoj postoji već godinama.

U tom se naročito ističe Vipnet, tvrtka koja je i tijekom prošle godine usprkos nešto slabijim poslovnim rezultatima ostvarila značajan rast tržišnog udjela. To je posljedica poslovne strategije temeljem koje je Vipnet i u razdoblju slabije ekonomske aktivnosti nastavio sa značajnim investicijskim programima namijenjenim tehnološkoj modernizaciji mreže i razvoju novih proizvoda i usluga. Posljedica toga je rezultat da Vipnetove usluge danas koristi više hrvatskih građana nego ikad prije, a tvrtka je uvjerljivi tržišni lider u strateški važnim sektorima tržišta, kao što je mobilni širokopojasni internet.


Na taj način Vipnet je u recesiji stvorio preduvjete za budući jak tržišni razvoj, a jedan od glavnih ideologa te strategije bio je Reinhard Zuba, kompanijin glavni direktor za marketing, prodaju i službu za korisnike. Taj austrijski menadžer karijeru je započeo 1994. godine na Fakultetu ekonomije i poslovnog upravljanja u Beču prvo kao asistent profesora, a potom kao predavač na odsjeku za marketing. Od 2000. godine zaposlen je u austrijskom mobilkomu austria, u sektoru marketinga, čiji šef postaje sedam godina kasnije. Njegovim imenovanjem u Upravu Vipneta, hrvatska tvrtka započela je znatne ambiciozne projekte u segmentima razvoja novih usluga, mobilnog plaćanja, te ostalih inovacija što je bila Zubina specijalnost za rada u austrijskoj tvrtki. Upravo zbog toga, Reinhard Zuba jedan je rijetkih ljudi u Hrvatskoj koji mogu predvidjeti buduća kretanja u hrvatskoj i svjetskoj telekomunikacijskoj industriji, za koju tvrdi da će i tijekom nadolazećih godina nastaviti sa značajnim razvojem.

NACIONAL: Telefoniraju li Hrvati u krizi manje nego inače?

- Nema nikakve sumnje da Hrvati zbog krize troše manje na telekomunikacijske usluge i da je trenutačno poslovno okruženje u Hrvatskoj iznimno izazovno. Vjerujem kako posljedice toga osjećaju sve kompanije, pa tako i Vipnet. Naime, uz sve negativne ekonomske pokazatelje, poput rasta nezaposlenosti, tijekom prošle godine bili smo suočeni i s cijelim nizom problema vezanih za promjene u regulatornim pravilima vezanim za roaming i interkonekcije, te uvođenjem nove Vladine trošarine. Sve to vidljivo je u našim poslovnim rezultatima za 2009., no kad te rezultate pogledamo u kontekstu tržišne situacije koju sam opisao, mislim da imamo razloga za zadovoljstvo. Tijekom 2009. godine uspjeli smo ostvariti značajan razvoj, učvrstili smo svoju tržišnu poziciju, te na kraju ostvarili i zadovoljavajuće financijske rezultate.

NACIONAL: U prošlog godini zabilježili ste pad prihoda od oko 9 posto, no i rast broja korisnika. Kako ste to uspjeli?

- Ključ uspješnog poslovanja u krizi upravo je u tome da se pronađe ravnoteža između ulaganja u razvoj novih tehnologija i proizvoda, te konačnih financijskih rezultata. Vipnet se trudio postići takvu ravnotežu i usprkos krizi nastaviti s investicijama u one segmente poslovanja u kojima vidimo najveće mogućnosti rasta. To je prvenstveno bežični broadband, gdje smo uvjerljivi tržišni lider i gdje smo kroz intenzivna ulaganja faktički dostigli najvišu tehnološku razinu i u međunarodnim okvirima.

NACIONAL: Mnogi analitičari tvrde kako je mobilni internet ključ budućeg razvoja telekomunikacijske industrije. Kakvi su Vipnetovi planovi u tome segmentu?

- Vipnet u ovom trenutku u tom segmentu na hrvatskom tržištu drži 60 posto udjela. Taj uspjeh temelji se na tri faktora. Prvi je brzina, odnosno kapacitet, drugi jednostavnost usluge, a treći naravno cijena. Vipnet je tako prošle godine u Hrvatskoj implementirao HSPA+, trenutačno najnapredniju svjetsku tehnologiju za prijenos podataka preko mobilne mreže koja dozvoljava brzinu prijenosa informacija do 21 megabita po sekundi. Primjerice, Osijek je danas jedan od rijetkih europskih gradova koji je u potpunosti pokriven takvom mrežom. S druge strane, maksimalno smo pojednostavili uslugu, sve što korisnik mora napraviti je doći u dućan, kupiti uređaj, spojiti ga na računalo i spojiti se na internet. Na kraju, nudimo usluge uz prihvatljive cijene trenutačnoj tržišnoj situaciji i mislim da su to odrednice ključne za uspjeh Vipneta i nema sumnje kako ćemo tako nastaviti u budućnosti.

NACIONAL: Jeste li smanjivali i cijene ostalih svojih usluga?

ZUBA S Dubravkom Jusić, šeficom Korporativnih
komunikacija (lijevo); i
Dijanom Čičak, direktoricom
marketinga za privatne
korisnike VipnetaZUBA S Dubravkom Jusić, šeficom Korporativnih komunikacija (lijevo); i Dijanom Čičak, direktoricom marketinga za privatne korisnike Vipneta- Već sam rekao da se u ovakvim okolnostima, svi, pa tako i telekomunikacijske kompanije poput Vipneta, moraju prilagoditi stanju u državi. Ne možemo ignorirati činjenicu da trenutačno sve veći broj hrvatskih građana ima problema s plaćanjem osnovnih životnih troškova, te da u takvim okolnostima na telekomunikacije troše manje. Mi smo svoje cijene prilagodili tim okolnostima te smo na primjer ponudili uslugu Vip Ideal koja korisnicima omogućava da sami odaberu maksimalni iznos mjesečne potrošnje, a račun dodatno mogu nadopuniti Vipme bonovima. S takvom jedinstvenom tarifom korisnici su dobili priliku za potpunu kontrolu troškova uz sve pogodnosti pretplate s povoljnim cijenama poziva, SMS-a i mobilnih telefona. S druge strane Tomato korisnicima smo ponudili najjefitnije razgovore u Hrvatskoj po cijeni od 0,29 kuna.

NACIONAL: Glavni problem hrvatskih poduzeća trenutačno je golema nelikvidnost, odnosno nemogućnost naplate. Ima li Vipnet takvih problema?

- Ne bih to nazvao problemima. Određene poteškoće postoje budući da poslujemo s golemom količinom korisnika. Zato konstantno radimo na tome da razvijemo nove sustave i procedure koji će nam omogućiti da izbjegnemo takve probleme. Sigurno je da su opisani trendovi izraženiji u doba krize, no situaciju držimo pod kontrolom.

NACIONAL: Ipak, usprkos krizi, tijekom prošle godine je dodatno porasla penetracija mobilne telefonije u Hrvatskoj, koja sada iznosi oko 138 posto. To faktički znači da je u državi trenutačno u funkciji 30 posto više mobilnih telefona nego što ima stanovnika. Može li ta brojka nastaviti rasti?

- Još prije nekoliko godina nitko nije vjerovao da penetracija mobilne telefonije na nekom tržištu može dosegnuti 100 posto. Sad vidimo da smo tu razinu značajno premašili. Imajući to na umu ne vidim razloga zašto penetracija ne bi rasla i u budućnosti, naročito s obzirom na razvoj tehnologije. Primjerice, mobilni internet sigurno će biti jedan od temelja telekomunikacijske industrije u budućnosti. Jednostavno, životni stil potrošača postaje sve užurbaniji, mobilniji. Ljudi žele mogućnost da što više svojih životnih i poslovnih potreba mogu zadovoljiti u trenutku koji im odgovara, bez obzira na lokaciju. To je ključ našeg razvoja i očekujem da će na temelju takvih usluga penetracija rasti i u sljedećim godinama.

NACIONAL: Za što će sve ljudi koristiti mobitele u budućnosti?

- Činjenica je da u današnje vrijeme razvoj telekomunikacijske industrije uvelike utječe na generalne društvene trendove. Primjerice, Vipnet je prvi na hrvatskom tržištu putem BlackBerry uređaja ponudio uslugu elektroničke pošte na mobilnom telefonu, a danas je to praktički standard i samo iz te tehnologije razvila se cijela industrija. Ključ za razvoj novih proizvoda je visoka kvaliteta mreže, a mi to imamo, pa tako imamo i cijeli niz mogućnosti. Prošle godine smo tako predstavili uslugu Vip autonadzor koji se pokazao kao veliki uspjeh, jer tvrtke sada mogu uz vrlo male troškove ostvariti potpunu kontrolu nad svojim voznim parkom i u konačnici na taj način uštedjeti. Drugi zanimljiv segment u kojem će se telekomunikacijska industrija razvijati svakako je “stroj-stroj” koncept. Radi se o mogućnosti da se preko mobitela kontrolira rad raznih strojeva, ponajviše kućanskih aparata i slično. Taj koncept bit će posebno primjenjiv u segmentu štednje energije jer će postojati mogućnost da preko svog mobilnog telefona u potpunosti nadziremo i reguliramo potrošnju energije u svom domu. Umjesto da vam grijanje radi cijeli dan dok ste na poslu, moći ćete ga putem mobitela upaliti pola sata prije nego što dođete kući tako da vas dočeka ugrijani prostor, a da ste pritom uštedjeli energiju. Takve aplikacije mogle bi postati vrlo popularne, a očekujem da će mobilna telekomunikacijska tehnologija u budućnosti imati sve veću ulogu i u platnom prometu, odnosno da će se sve više roba i usluga u najrazličitijim okolnostima moći plaćati mobitelom.

NACIONAL: Što mislite o inicijativama nekih državnih službi da se uvede obveza identifikacije korisnika prepaid mobilnih telefonskih kartica?

- Smatram kako je to loša ideja u sadašnjoj situaciji. Dominantan udjel hrvatskih građana i dalje koristi prepaid kartice, pa bi efekti uvođenja obvezne identifikacije takvih osoba bio jak udarac za cijelo tržište. Dapače, to bi izazvalo i brojne probleme za distributere koji bi odjednom postali odgovorni za cijeli niz djelatnosti za koje nisu kvalificirani, kao što je identifikacija kupca kartice. Eventualno uvođenje takve mjere zahtijevalo bi dugoročno razdoblje prilagodbe i velike troškove. S druge strane, kupovina anonimnih prepaid SIM kartica bit će i dalje dostupna u susjednim zemljama, poput Srbije, Bosne i Hercegovine ili Slovenije.

NACIONAL: Na poziciju u Hrvatskoj došli ste nakon dugogodišnjeg rada u mobilkomu austria. Jeste li dosad primijetili kakve razlike između hrvatskih i austrijskih građana, po pitanju navika korištenja mobitela?

- Hrvatsko i austrijsko tržište mobilne telefonije vrlo su slična, što ni ne čudi s obzirom na geografsku blizinu i povijesne veze između država. Također, oba tržišta mogu se smatrati vrlo razvijenima, a njihova tehnološka razina vrlo je visoka. U tom kontekstu i potrošačke navike su slične, no ako me pitate za razlike moram reći da sam primijetio kako u Hrvatskoj brend igra još važniju uslugu nego u Austriji. Čini mi se kako za znatan broj hrvatskih građana odabir mobilnog operatera ujedno predstavlja i iskaz njihovog životnog stila. Za Vipnet je to dobro, jer smo od starta intenzivno razvijali svoj brend i on danas posjeduje jaku prepoznatljivost, a to je dugoročna vrijednost.

Vezane vijesti

VIPnet jedini ostvario rast u poslovima s državom

VIPnet jedini ostvario rast u poslovima s državom

Državne institucije i javna poduzeća lani su potrošili 128,3 milijuna kuna na nabavu telekom usluga, što je 45 posto manje u odnosu na 2010. HT -… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika