Objavljeno u Nacionalu br. 750, 2010-03-30

Autor: Dean Sinovčić

SVJETSKI USPJEH premium viskija Jameson

'Tko okusi naš viski, uvijek mu je vjeran'

ALEXANDRE RICARD (38), predsjednik kompanije Irish Distillers koja proizvodi viski Jameson, objašnjava kako je nakon brojnih kriza taj 230 godina stari brand postao jedno od najomiljenijih pića mladih i uspješnih ljudi diljem svijeta

NAJBRŽI RAST PRODAJE VISKIJA
Alexandre Ricard nećak je Patricka Ricarda, predsjednika kompanije Pernod Ricard, druge najveće kompanije na svijetu za distribuciju pića, a pod njegovim vodstvom Jameson je
postao viski čija prodaja najbrže rasteNAJBRŽI RAST PRODAJE VISKIJA Alexandre Ricard nećak je Patricka Ricarda, predsjednika kompanije Pernod Ricard, druge najveće kompanije na svijetu za distribuciju pića, a pod njegovim vodstvom Jameson je postao viski čija prodaja najbrže rastePrije godinu i pol dana Alexandre Ricard (38) postavljen je za predsjednika kompanije Irish Distillers. Irish Distillers je od 1988. u vlasništvu kompanije Pernod Ricard, druge najveće svjetske kompanije za distribuciju pića, a ta je irska kompanija najpoznatija po svom viskiju Jameson. Osim Jamesona, kompanija je poznata po još četiri alkoholna pića, Powers Gold Label, Paddy, Huzzar i Cork Dry Gin. S obzirom na to da je Jameson sponzor nekoliko svjetskih filmskih festivala, pa i Dubrovnik Film Meetinga, tako smo tijekom nedavnog Jameson Dublin Film Festivala razgovarali s Alexom Ricardom.

Alexandre Ricard nećak je Patricka Ricarda, predsjednika kompanije Pernod Ricard. Zaposlio se u kompaniji 2003. a nakon obavljanja nekoliko funkcija postao je predsjednik Irish Distillers. Čim je postao predsjednik kompanije, Ricard je krenuo u vrlo agresivnu marketinšku kampanju, prije svega kroz sponzoriranje filmskih festivala, što mu se isplatilo jer, unatoč recesiji, prodaja Jamesona neprestano raste, kako u svijetu tako i u Hrvatskoj. Njegovo zadovoljstvo poslovanjem je i te kako vidljivo, kao i njegova ambicija da Jameson postane još prodavaniji viski nego što je sada.


NACIONAL: Kako to da su od 400 destilerija u Irskoj do 1966. godine ostale samo četiri te su se udružile da bi proizvodnja viskija opstala?

- Priča o irskom viskiju prepuna je drame, obrata, trijumfa i izazova. Irski redovnici su otkrili i proizveli viski oko 600. godine, a riječ viski dolazi od irskog izraza “Uisce Beatha” što znači “voda života”. Ti isti irski redovnici poslije su prenijeli tajnu proizvodnje viskija u Škotsku. Ako odete dalje u povijest, naći ćete podatak da je u Irskoj u jednoj fazi postojalo čak dvije tisuće destilerija, ali mnoge od njih bile su, zapravo, kućna radinost. U 18. stoljeću irska industrija viskija razvila se toliko da je tijekom 19. i u 20. stoljeću postala veliki svjetski proizvođač viskija. John Jameson osnovao je svoju destileriju 1780. godine. U to vrijeme u Dublinu je postojalo barem devet destilerija koje su tada bile središte svjetske proizvodnje viskija. Dominacija irskog viskija bila je nedodirljiva sve do događaja koji su doveli do propadanja irske industrije viskija. Godine 1922. Irska je dobila neovisnost od Velike Britanije, ali je uskoro ušla u grozan tržišni rat sa starim kolonijalistom. Naime, za irske proizvođače viskija Britansko Carstvo je bilo iznimno važno tržište koje im se odjednom zatvorilo. U Americi, najvećem tržištu za irske proizvođače viskija, uvedena je prohibicija. Iznenada, nakon više od 100 godina dominacije, Irska je ostala bez međunarodnog tržišta. Situacija se pogoršala kada je, u vrijeme kada se Irska borila da se izgradi kao nezavisna država, domaće tržište uronilo u recesiju. U sljedećih pola stoljeća Škoti, Amerikanci i Kanađani imali su otvoren ulaz na tržište, dok se većina irskih destilerija zatvarala. Kako bi opstala, tri najveća branda Jameson, Powers i Paddy su se 1996. spojila kako bi započela novu izgradnju irske industrije viskija. Iako je irska industrija viskija u prošlom stoljeću prolazila kroz teška razdoblja, Jameson se danas prodaje bolje nego ikada u svojoj povijesti. Danas je Jameson najbrže rastući brand viskija u svijetu te je pokretač ponovnog oživljavanja irskog viskija, najbrže rastućeg alkoholnog pića u svijetu. Konzumenti viskija nanovo otkrivaju klasični irski viski koji utjelovljuje Jameson. To je novo poglavlje u toj nevjerojatnoj priči.

NACIONAL: Prije dvije i pol godine, kada ste postali predsjednik uprave kompanije Irish Distillers, rekli ste kako želite izgraditi Jameson kao međunarodni brand, kao i cjelokupnu kompaniju. Jeste li u tome uspjeli?

- Apsolutno, što pokazuju i brojke. Nastavljamo biti najbrže rastuća svjetska marka viskija. U Americi, našem najvećem tržištu, ovogodišnji rezultati su 26 posto bolji od prošlogodišnjih. Na putu smo da ostvarimo nešto vrlo značajno, a to je godišnja prodaja milijun sanduka viskija. Ta dinamika rasta pojavljuje se i na drugim svjetskim tržištima kao što su Južna Afrika, Rusija, Novi Zeland i Meksiko.

NACIONAL: Ciljevi su vam još ambiciozniji, a to je da 2012. prodate 3 milijuna sanduka viskija. Je li to, zbog recesije, ostvarivo?

- S obzirom na trenutačnu ekonomsku situaciju u kojoj Jameson nastavlja biti najbrže rastući viski, mi smo vrlo optimistični glede budućnosti. Nema sumnje da svjetska kriza utječe na mnoga područja poslovanja, ali Jameson ima dvoznamenkasti rast na mnogim tržištima. Posebno u Americi, Jameson je strašno popularan. Utjecajan magazin Advertising Age nedavno je uvrstio Jameson među najpopularije brandove u Americi, i to ne samo među alkoholnim pićima ili viskijima, nego svim brandovima. U tom izboru Jameson je bio jedino alkoholno piće među svim brandovima. Magazin Impact nagradio je Jameson statusom “Hot Brand” osmu godinu zaredom. Razlozi uspjeha proteklih godina jednaki su razlozima sadašnjeg uspjeha. Jameson ima nevjerojatnu povijest i baštinu, viski se proizvodi u samo jednoj destileriji, kako mi to kažemo “od zrna do čaše”, i to u destileriji u Irskoj. Kupci dobivaju vrlo visoku kvalitetu proizvoda s unikatnim irskim stilom. Kada govorimo o kvaliteti, blagosti i okusu, to je premium viski u svom cjenovnom razredu. Zbog toga i zbog činjenica koje smo spomenuli, Jameson posluje iznimno dobro unatoč recesiji. Također predviđamo da će se ekonomije brojnih zemalja uskoro suočiti s rastom tako da bi se sadašnji rast Jamesona još dinamičnije ubrzao. Sjetite se, Jameson je tu već 230 godina. Suočava se s mnogim svjetskim promjenama i mnogim ekonomskim okretajima. Čak i u 2009., godini koja je ekonomski bila najteža u novijoj povijesti, Jameson i dalje pokazuje rast. To je brand koji je uvijek pokazivao otpornost spram nedaća. Postoji razlog zašto je taj viski uvijek bio jedan od najpopularnijih na svijetu.

NACIONAL: Vaš drugi cilj je da Jameson do 2016. uđe među 20 najboljih alkoholnih brandova.

- Jameson već godinama bilježi rapidan rast. Godine 1999. Jameson je zauzimao 70. poziciju, 2005. zauzimao je 35. poziciju a sada se nalazi na 33. poziciji među svim svjetskim alkoholnim pićima. Zato smo vrlo optimistični i vjerujemo da će se taj trend nastaviti.

NACIONAL: Prošle godine, zbog recesije, irski proizvođači viskija tražili su od svoje vlade da smanji namete na alkoholna pića. Kakva je trenutačna situacija?

- Vlada je 9. prosinca prošle godine objavila smanjenje trošarina, što je imalo pozitivan efekt na kupce, smanjilo je rast prekogranične trgovine i dalo je dobrodošli poticaj cijeloj industriji. Pohvalio bih vladu jer je prepoznala važnu ulogu naše industrije kod otvaranja radnih mjesta, poreznih davanja, povećanja izvoza i kod turizma.

NACIONAL: Nema sumnje da je škotski viski međunarodno najpoznatiji viski. Kako se Jameson namjerava suprotstaviti takvoj konkurenciji?

ALEXANDRE RICARD s Colinom Farrellom na otvorenju međunarodnog filmskog festivala u DublinuALEXANDRE RICARD s Colinom Farrellom na otvorenju međunarodnog filmskog festivala u Dublinu- Tri glavna nositelja naše strategije su medijske investicije, sponzoriranje međunarodnih filmskih događanja i intenzivne promotivne aktivnosti u barovima. Za nas je posebno važno da konzumentima pružimo Jameson u ruke jer znamo da kada jednom okuse Jameson, gotovo uvijek se preobrate i postanu mu vjerni. Od svojih početaka 1780. godine Jameson je trostruko destilirani viski. Nikada nismo dodavali okus dima. Konačni rezultat je čist, blag okus. Na kraju, to je ono zbog čega konzumenti usvajaju taj brand.

NACIONAL: U odnosu na škotske viskije, konkurencija nema razvijen super-premium segment.

- Imamo svoju posebnu filozofiju kada govorimo o premium referencama Jamesona. Vrijeme starenja viskija igra pri tome važnu ulogu, ali poseban odabir bačvi, odabir drva i tradicionalni Pure Pot Still čin proizvodnje viskija još značajnije određuju okus i unikatne kvalitete naših premium viskija. Nastojimo pokazati destilerijsko znanje na nizu inovativnih načina, želimo da konzumenti osjete različite stilove i aspekte Jamesona kroz naša premium izdanja viskija koje čine Jameson 12yr Old, Jameson Gold, Jameson 18yr Old and Jameson Rarest Vintage Reserve. Svaki od spomenutih elemenata stvara posebne nijanse pri tradicionalnom stvaranju viskija, bilo da se fokusiramo na bogatstvo bačvi sherryja ili na puni klasični okus našeg Pot Still sadržaja viskija. Kvaliteta naših premium izdanja međunarodno je prepoznata kroz brojne nagrade i preporuke kao što je nagrada Double Gold na World Spirits Competition u San Franciscu za naš Rarest Vintage Reserve.

NACIONAL: Zašto se Jameson marketinški usredotočuje na urbane, sofisticirane ljude, kojima je između 25 i 40 godina?

- Taj dio tržišta je najdinamičniji u smislu potrošnje. Društvenost je uvijek bila važan dio kulture Jameson a urbani, sofisticirani konzumenti stari između 25 i 40 godina traže i povezuju se s brandovima u ovom okolišu. Naši konzumenti otvoreni su prema istraživanju novih iskustava i životnih alternativa te je u tom smislu Jameson idealno pozicioniran kao brand koji treba otkriti.

NACIONAL: Zašto smatrate da su filmski festivali kao što su Jameson Dublin Film Festival, International Spirit Awards i Jameson Empire Awards tako važni u vašoj marketinškoj kampanji?

- Više je razloga zbog kojih smatram da je film vrlo dobar podsjetnik na Jameson. Kao prvo, mi znamo da su naši konzumenti strastveni ljubitelji filma. Naši konzumenti su natprosječni posjetitelji kina. S praktične strane gledano, film omogućuje platformu za bliskiju komunikaciju s konzumentima. Postoje i drugi aspekti naše povezanosti s filmom. Praunuk Johna Jamesona je bio Guglielmo Marconi čiji je pionirski rad na bežičnom prijenosu zvuka otvorio put za tehnologiju kakvu filmaši danas koriste. Jameson ima dugu tradiciju podržavanja kazališta, što je na mnoge načine prethodnica modernog filma. Jameson je bio pokrovitelj čuvenog kazališta Abbey u Dublinu. Moj djed Paul Ricard bio je strasno zainteresiran za film i bio je uključen u proizvodnju filmova. Koliko znamo, on je producirao prvi film u boji u Francuskoj.

NACIONAL: Započeli ste svoju karijeru radeći za Banque Indosuez u Milanu, zatim ste radili za Andersen Consulting u Parizu i za Morgan Stanley u Londonu. Znači li to da niste bili sigurni da ćete jednog dana raditi za kompaniju Pernod Ricard?

- Uvijek sam osjećao iznimnu strast spram te industrije i ne mogu se odvojiti od nje na dulje vrijeme. Ne mogu zamisliti neki drugi posao koji je tako uzbudljiv i izazovan, a da pritom sadržava najuzbudljiviji element, a to su ljudi. Ljudi su u osnovi svega što radimo, bilo da su to kolege na poslu, partneri s kojima poslujemo ili konzumenti s kojima smo povezani. Samo je nekoliko brandova na svijetu koji imaju povijest i društveni kontekst kakav posjeduje Jameson. Koliko je brandova koji su dio svijeta već 230 godina? Još uvijek me fascinira činjenica da je Jameson poslovao u vrijeme kada je Amerika tek potpisala Deklaraciju o nezavisnosti, prije no što je Australija otkrivena i prije Napoleonove bitke kod Waterlooa.

NACIONAL: Koji je vaš omiljeni način pijenja Jamesona?

- Sjajna stvar kod Jamesona jest da ga možeš piti čistog, s ledom ili miješanog s drugim pićima. Višestruko je upotrebljiv zbog svoje blagosti. Moj način konzumacije varira ovisno o raspoloženju i prilici. Kada se opuštam kod kuće, pijem Jameson s malo leda. Ali kada iziđem s prijateljima, tada pijem Jameson sa Spriteom.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika