16.04.2010. / 15:50

Autor: Hrvoje Šimičević

Seksistički obrat premijerke: Kako je guza prdnula u varićak*

Obično se radi o pitanju: gdje se zapravo nalaze glave čelnika turizma, prometa, financija i svih drugih vladinih resora i mogu li oni u svoj toj skučenosti vidnoga polja vidjeti na koji način svakodnevno obavljaju ono za što su plaćeni?

I to se dogodilo. Guzica koja je kroz samo nekoliko dana postala breaking news svih eminentnih tiskovina, portala i televizijskih kuća u ovoj krhkoj državici - zahvaljući svesrdnoj pomoći premijerke Jadranke Kosor - odšetala je munjevitom brzinom iz svijetle hrvatske svakodnevice, uputila se u smjeru kolektivnog moždanog sutona, i to nakon što su žurnalistički istraživači lešinarskom marljivošću otkrili 'njezinog' vlasnika, brižno popisali sve 'njezine' proporcije i na kraju proniknuli u tajnu one specifične, bakrene boje. U konačnici, zadnjica nije imala nikakove šanse da preživi, jer su i veće mange od 'nje' pokušavale srušiti dostojanstvo izvršne vlasti. Riječ je o nomenklaturi koja se duže vrijeme odazivala na jedno muško ime, a u recentnih par mjeseci voli da ju se zove Jadranka Kosor.

"To jest na neki način seksistički i sasvim sigurno da neće veći broj turista pohrliti u Hrvatsku ili taj broj neće pasti ako isključimo taj jedan mali kadar za koji mislim da ne spada ovdje", bila je presudna rečenica u predviđanju epiloga ove hrvatske priče. Navedenu izjavu, koja je poslužila kao efikasno lansiranje državničke noge u promidžbenu guzicu, izrekla je hrvatska kancelarka.

Egzil iz javnog opticaja

Nije puno trebalo da nakon toga čuvenu 'pozadinu' sustigne zaslužena presuda - nakon pet minuta slave, uslijedio je egzil iz javnog opticaja. Guzica je prdnula u varićak...*

"Budući prilikom izrade spota nismo u potpunosti sagledali širi kontekst problema prikazivanja ženskog tijela u promidžbene svrhe iz čega proizlazi i osjetljivost za pitanja ravnopravnosti među spolovima, a što je potaklu predsjednicu Vlade na reagiranje, u novoj inačici spota prihvatit ćemo navedene primjedbe i reakcije te ovaj dio spota u tom kontekstu i doraditi", lijepo je prije dva dana objasnio Luka Dubović, direktor marketinške agencije BBDO Zagreb.

Parče dupeta nije dakle odstrijeljeno iz javne sfere zato jer se možda radi o seksizmu ili neprimjerenom marketinškom tretiranju ženskoga spola. 'Ono' je nestalo zato jer je Jadranka Kosor naredila njezino micanje, pa se 'širina' ovog 'konteksta' o kojem trtljaju naši PR menageri, velebno prostire između početka i kraja navedene premijerkine rečenice, garantirajući na taj način još jednom da se prava rasprava o aktulnoj (ne)ravnopravnosti spolova uopće ne zapodjene u hrvatskoj javnosti. To, naime i nije bio motiv cjelokupne priče, jer da je tomu doista bilo tako, onda bi se HDZ, zajedno sa predvodnicom ovoga masivnog političkog pogona, našao u prilično neugodnoj situaciji: Kako naime (pokušati) korigirati društvenu 'anomaliju' kao što je to u Hrvatskoj dominantna 'mačo' kultura - sa svim svojim pripadajućim stereotipima - ako je još nazadnije poimanje lijepšega spola jedno od programskih jezgri Hrvatske demokratske zajednice zadnjih 20 godina? Zapravo, jedina promjena koja se u ovoj stranci dogodila od onih šovenskih 90-ih godina pa do sada sastoji se u slijedećem: Ženi možda nije izričito mjesto u kuhinji, ali se od nje očekuje - bez obzira na poziciju koju obnaša - da se prema muškarcima odnosi u stavu mirno! Sa strahopoštovanjem, zakopčana do grla u svakoj prilici i to upravo zato jer se o muškarcu radi!

Evolucija ženskog pitanja

Uopće, kakvim to stavovima raspolaže hrvatska premijerka i kakve su to vizije ravnopravnosti spolova koje je do sada u svojim izjavama i postupcima promovirala ova državnica, koja je među ostalim na koncu podržala jedan od (po žene) najsramotnijih zakona što su u novijoj povijesti doneseni na ovim prostorima (kaptolski Zakon o umjetnoj oplodnji)?

Navedena dvadesetogodišnja evolucija 'ženskog pitanja' naslikovitije se može opisati upravo kroz karijerne uspone Jadranke Kosor: Za vrijeme dok joj se posao sastojao od služenja Franji Tuđmanu i Ivi Sanaderu, ona se ponašala kao skrušena i bogobojazna egzekutorica njihovih zahtijeva. Danas, nekoliko mjeseci nakon što se otegotnim okolnostima otarasila svojih dominantnih nadređenika, naša kancelarka postala je političarka koja se svojim gestama potpuno svjesno (i sa određenom strašću) uklopila u 'mačistički' definiranu kulturu - redovito barata sa metaforama iz 'kuhinjske provenijencije', voli se nazivati 'damom', posebice u trenucima iscrpnih intervjua za 'žensku' tabloidnu štampu, mijenja službene opravice intenzitetom jedne Cher, što će reći sa jasnim poštivanjem 'kulturnih' stečevina u kojima se žena percipira ponajprije iz vizure muške populacije.

Radi se i o percepciji koja se pojavljuje kao nepisano pravilo u uređivačkoj politici hrvatskih masovnih medija. To se ponajviše manifestira za premijerkinih europskih putišestvija: ciljevi službene hrvatske politike, kako javlja bulevarska štampa, još su jednom ostvareni, naša je premijerka na noge bacila još jednog državnika, a zavodnički šarm je bio upravo neodoljiv! Kada i to nije dovoljno, kada se naime muški sugovornici ne sruše u prvoj rundi od šarmerskih udaraca koje im zadaje hrvatska premijerka - nezgrapno pritom prihvaćajući igru čiji tempo zadaje hrvatska javnost - onda na red dolazi arsenal broševa, niz subverzivnih estetskih detalja koji tobože imaju ulogu premijerkinih 'stavova' i 'poruka'. Gdje je u svemu tome neki smisleni politički sadržaj službene hrvatske politike, utjelovljen u liku Jadranke Kosor? Njega prema dosadašnjim saznanjima nema! Cjelokupni performans utom je i zanimljiviji - on počinje i završava na ritualnim fasadama, a kada se pokuša i iscjediti nešto od politike koju zastupa naša izvršna vlast, onda sve to skupa okončava na protokolarnim i jednako površnim frazama. Ali, zašto bi to uopće bilo bitno? Pahor, Putin i Berlusconi dugo su nakon bilateralnih sastanaka sa našom premijerkom ostali u knock downu, sa onim specifičnim pogledom zacopanog dječarca, što će značiti da je diplomacija obavila svoju zadaću.

Džungla i urlici

Pitanje spolova u Kosoričinom je slučaju - kao i u svim drugim koji se tiču preraspodjele 'uloga' u najvećoj stranci u Hrvatskoj - svedeno na suštu simulaciju ravnopravnosti, odnosno običnu opsjenu. Kada takve ideje sa zatvorenih stranačkih sjednica pronađu put do svjetla dana, onda je epilog gotovo u pravilu prvorazredna groteska, koja se može opisati slijedećom definicijom: Ravnopravnost spolova je društvena grana u Hrvatskoj u kojoj je osunčana ženska guzica notorni prikaz seksizma, koji je potrebno sasjeći u korijenu, a to se može najefikasnije učiniti sa dobrim zakonskim okvirima, kao što je to izvrsni Zakon o umjetnoj oplodnji!

Drugim riječima, iza retorike namijenjene za javnost, krije se duboko razilaženje s ikakvom primišlju o mogućnosti da ženska osoba uopće ima šansu biti ravnopravna muškoj. Na djelu je zapravo džungla 'prosvijećenog' patrijarhata, čijim se gustim raslinjem razliježu urlici partijskih alfa muževa, dok u međuvremenu zavodnički šarm hrvatske diplomacije nastavlja po bijelom svijetu tamaniti posljednje prepreke za potpunu euroatlansku afirmaciju ove male krrhke državice.

Gdje su glave?

A gdje je u svemu tome ona guzica s početka teksta?

Ovaj specifični dio tijela vraća se tamo gdje je i dosad u Hrvatskoj uspješno egzistirao: daleko od vizualnog osjeta prosječnog konzumenta, na razinu neopipljive i sušte teorije, koja se u pravilu pojavljuje kada se raspravlja o kičmenoj elastičnosti ministara i drugih nižih činovnika od kojih je sazdano hrvatsko političko tkivo. Obično se radi o pitanju: gdje se zapravo nalaze glave čelnika turizma, prometa, financija i svih drugih vladinih resora i mogu li oni u svoj toj skučenosti vidnoga polja vidjeti na koji način svakodnevno obavljaju ono za što su plaćeni? Svi odgovori su izlišnoga karaktera osim jedne jedine enigme, koja se pojavljuje u većim vremenskim razmacima, obično nakon unutarstranačkih izbora ili nešto nasilnijih pučeva. Pitanje je naime, o čijoj se guzici radi?

*Vlaška inačica slične metafore Prdnuti u vjetar

Vezane vijesti

'Nemate pravo čuvati svoja radna mjesta'

'Nemate pravo čuvati svoja radna mjesta'

Savez samostalnih sindikata Hrvatske obrušio se na Vladu zbog odredbe kojom bi se političari nakon saborskog odnosno ministarskog mandata mogli… Više

Komentari

registracija
27/12/06

Skipp, 16.04.10. 20:02

Ovo sam pročitao u Indeksu a tema je kumstvo premijerke školskom brodu, nemojte molim vas bristati:
"...... oštrom oku premijerke Kosor, koja je ulovila stražnjicu u tri sekunde promidžbenog spota Hrvatske turističke zajednice, promakao je "skandalozni" detalj s pramca broda. Naime, na provi Kraljice mora, koja uzgred budi rečeno nosi i žensko ime, nalazi se drveni prikaz sirene, odnosno žene golih grudi." Čekam slijedeći potez čedne premijerke....


registracija
8/7/09

bankar, 17.04.10. 09:34

uzimaju milijarde kuna za oglašavanje da bi im na kraju premijerka uređivala reklamu. SICKO!


registracija
30/1/07

brodski, 17.04.10. 17:15

"Gdje je u svemu tome politički sadržaj službene hrvatske politike, utjelovljen u liku Jadranke Kosor? Njega prema dosadašnjim saznanjima nema!"........

Na našu žalost ima ga ali je takav da za pravo daje samo onim zatucanima koji se drže one da je ženi mjesto u kući da pravi pitu i grije kitu.
Ali, na našu sreću , imamo mi na političkoj sceni i žena dostojnih divljenja i čije vrijeme tek dolazi, bez obzira na ulogu i mišljenje nas muškaraca.


registracija
9/8/09

vinko12, 18.04.10. 03:11

Evo ih. Komunisticki "novinarski" potomak se posere na papir kako bi oblatio protivnika svoje idelogije (misljenja) a dezurni komunjarski hrvati (ili srbi) omah pocmu lizati njegov uradak


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika