Objavljeno u Nacionalu br. 756, 2010-05-11

Autor: Marko Biočina

nova generacija školskih knjiga

Udžbenici za europski vrh

Andrija Pećarić, direktor nakladničke kuće Profil International, najavljuje javni natječaj na kojem će izabrati najbolje stručnjake koji će potom do 2014. osmisliti revolucionarne udžbenike

ANDRIJA PEĆARIĆ
osmislio je inovativnu
strategiju za izradu
novih udžbenika
po skandinavskom
modelu, koji će do
2014. biti testirani u
nastaviANDRIJA PEĆARIĆ osmislio je inovativnu strategiju za izradu novih udžbenika po skandinavskom modelu, koji će do 2014. biti testirani u nastaviIzdavačka kuća Profil ovog će tjedna raspisati natječaj za autore školskih udžbenika koje će plasirati na tržište 2014. Tom inovativnom idejom ta tvrtka namjerava promijeniti način na koji se u Hrvatskoj izdaje obrazovna literatura. Dosad je bilo uobičajeno da autori sami pišu udžbenike i nude ih izdavačima. Zbog toga je njihova produkcija bila nekoordinirana i svake godine na tržištu su se pojavljivala nova izdanja.
Čelni ljudi Profila zato su osmislili potpuno drukčiji pristup. Putem javnog natječaja namjeravaju okupiti najkvalitetnije stručnjake u Hrvatskoj s inovativnim idejama, rasporediti ih u timove, educirati i zaposliti kao autore novih udžbenika. Kako bi se trebali razvijati udžbenici za sve nastavne predmete i uzraste, u Profilu su uvjereni da će učenici od 2014. prvi put moći tijekom cijelog školovanja učiti iz sadržajno usklađenih udžbenika.

Jedan od idejnih autora projekta je direktor Profil Internationala Andrija Pećarić. Taj iskusni menadžer, rodom s Visa, u tvrtku je stigao prije nekoliko godina nakon 12-godišnjeg boravka na raznim upravljačkim položajima u Atlantic Grupi. Iako je nakladništvo djelatnost koja se uvelike razlikuje od onoga što je prije radio, brzo je zaključio da je i u toj gospodarskoj grani ključ uspjeha - inovativan proizvod. Upravo zato bi, kaže, inovativni, multimedijalni udžbenici, koje njegova kompanija kani predstaviti za četiri godine, trebali biti vrhunac njegove karijere.


NACIONAL: Kako ste došli na ideju da autore svoje nove serije školskih udžbenika odaberete putem javnog natječaja?

- Vrlo jednostavno. Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa je Zakonom o udžbenicima uvelo praksu da se školski udžbenici biraju svake četiri godine. To znači da se ni školski program neće u tom razdoblju mijenjati, pa su nakladnici prvi put dobili priliku da se u duljem razdoblju posvete novim udžbenicima. U Profilu smatramo da je to naša šansa, da je moramo maksimalno iskoristiti, pripremati udžbenike dvije-tri godine i 2014. predstaviti nešto potpuno novo. Smisao javnog natječaja za autore udžbenika jest da okupimo najbolje stručnjake u Hrvatskoj i pridružimo ih provjerenim autorima koje Profil danas okuplja. Njima ćemo omogućiti stručno usavršavanje u zapadnoeuropskim i skandinavskim zemljama, posjet europskim nakladnicima i njihovim autorskim timovima, a nakon toga početi izrađivati udžbenike. Sve što napravimo testirat ćemo u nastavi, bit će to dugotrajno i naporno, no uvjeren sam da ćemo 2014. predstaviti jedne od najboljih europskih školskih udžbenika.
visoko postavljeni ciljevi

NACIONAL: Nije li malo pretenciozno najavljivati kako će ti udžbenici biti među najboljima u Europi?

MINISTAR ŠKOLSTVA Radovan Fuchs uveo je novu praksu da se udžbenici biraju svake četiri godineMINISTAR ŠKOLSTVA Radovan Fuchs uveo je novu praksu da se udžbenici biraju svake četiri godine- To je naš cilj i dobro je imati visoko postavljene ciljeve. U Hrvatskoj nikad prije nije postojao sličan projekt i nikad se školski udžbenici nisu pripremali u tako zahtjevnom projektu. Ključno je to što ćemo praktički svaku rečenicu u udžbenicima prije objavljivanja višestruko testirati u školi, kod učenika i nastavnika, da vidimo kako reagiraju. Dosad toga nije bilo, test kvalitete i evaluacija udžbenika uslijedili bi tek nakon objavljivanja i dolaska na učeničke klupe, a ako neki od njih nije bio dovoljno razumljiv ili zanimljiv, učenici su gubili u kvaliteti obrazovanja. U četiri godine možemo izbjeći takve situacije. A imamo jasne uzore u Skandinaviji. Opće je prihvaćeno da te države imaju najkvalitetniji obrazovni sustav i od njih moramo učiti. Prvi je korak donošenje nacionalnog kurikuluma kao temelja, a slijede udžbenici. Vjerujem da ćemo dobru europsku praksu u izradi udžbenika i dobra rješenja primijeniti u našem projektu.

NACIONAL: Kako bi trebali izgledati budući hrvatski udžbenici?

- Dominatna je odrednica skandinavskog obrazovnog sustava to da se, metaforički rečeno, učenicima ne servira riba, nego im se daje udica kako bi je sami ulovili. Profil u svojim udžbenicima njeguje takav način učenja i vjerujemo će nam promjene u obrazovnom sustavu dati još više mogućnosti za takav rad. Udžbenici ne smiju biti registar suhoparnih definicija, nego svojevrsna zbirka kreativnih zadataka koja će mladima omogućiti da na zanimljiv način usvoje neka znanja i vještine. Drugim riječima, u obrazovnom sustavu su jasno postavljeni standardi znanja, kompetencija, odnosno vještina i vrijednosti koje učenici trebaju postići. Postavljeni su i razrađeni ciljevi kojima se teži, a ishodi obrazovanja usmjereni su na učenika i ono što oni tijekom školovanja trebaju naučiti, koje vještine razviti, koje vrijednosti ponijeti u život. S druge strane, neosporno će u budućnosti udžbenici biti nezamislivi bez atraktivnih multimedijalnih dodataka. Razvoj tehnologije otvorio je neslućene mogućnosti u sektoru obrazovnih pomagala i to se ne smije zanemariti. Tim ćemo se principom i mi voditi pri stvaranja nove generacije udžbenika.
Uskoro digitalizacija obrazovanja

NACIONAL: Znači li to da budućnost vidite u potpunoj digitalizaciji školskih udžbenika, na uređajima kao što je novo Appleovo ručno računalo iPad?
- Takav će se transfer u bliskoj budućnosti dogoditi i intenzivno razmišljamo o njemu. U neku ruku to je i nužnost, jer sve sfere života postaju sve povezanije s informatikom i bilo bi potpuno neprirodno da obrazovanje ne slijedi takav progres. Ipak, pitanje je u kolikoj će se to mjeri dogoditi. Još će dugo knjiga biti temeljni medij za obrazovne sadržaje, dok će visoke tehnologije služiti za dodatke. Što god da se dogodi, mi ćemo se znati prilagoditi. Uostalom, Profil zna stvarati kvalitetne udžbenike, znat će to i na novim medijima i tehnološkoj platformi.
NACIONAL: Kako ćete i prema kojim kriterijima birati suradnike na javnom natječaju?

- Dva najvažnija kriterija su stručnost i kreativnost, osobito ovo drugo. Ocjenjivanje će provoditi panel stručnjaka čiji će sastav uskoro biti određen, ali mi ne tražimo samo autore udžbenika, nego i brojne ostale suradnike, poput osoba koje će ih recenzirati i evaluirati. Budući da planiramo raditi sve udžbenike za sve uzraste i obrazovne smjerove, jasno je da se radi o velikom broju ljudi i nadam se da će nam se javiti svi koji imaju ideje o tome kako bi hrvatski školski udžbenici mogli biti bolji. Mi ćemo sve ideje poslušati, analizirati, a najboljima dati priliku da budu provedene u djelo.

NACIONAL: Vaš je plan zapravo četverogodišnje ulaganje s vrlo neizvjesnim povratom, jer nemate nikakvih jamstava da će udžbenici biti prihvaćeni. O kolikom se novcu radi?

DANIJEL ŽDERIĆ, vlasnik nakladničke
kuće Profil International koja traži
nove putove za plasman svojih
udžbenika nakon što je Ministarstvo
obrazovanja prošle godine prestalo
otkupljivati udžbenike od izdavačaDANIJEL ŽDERIĆ, vlasnik nakladničke kuće Profil International koja traži nove putove za plasman svojih udžbenika nakon što je Ministarstvo obrazovanja prošle godine prestalo otkupljivati udžbenike od izdavača- U pravu ste, to je poslovni rizik, no to je sastavni dio našeg poslovanja. Profil oduvijek vizionarski postavlja smjernice za budućnost, uvijek je imao ideju, planirao, okupljao dobre timove i ostvarivao zadano. Vjerujemo u svoje sposobnosti i do 2014. stvorit ćemo novu generaciju revolucionarnih školskih udžbenika koji će biti najbolji na tržištu. S druge strane, pogrešno bi bilo sve gledati isključivo kroz komercijalnu prizmu. Profil živi od čitalačkih navika hrvatskih građana i jasno je da je naš dugoročni interes da te navike potičemo. Tu školski udžbenici imaju važnu ulogu. To su prvi pisani tekstovi s kojima mlade generacije dolaze u doticaj i na temelju njih izgrađuju svoj stav prema knjigama i čitanju. Upravo zato za nas su zanimljivi i interaktivni školski udžbenici ne mogu biti samo pitanje kratkoročnog profita, nego i budućeg opstanka. Ključno je i novom generacijom udžbenika, koji će biti uz bok europskima, pripremiti mlade da obrazovnim postignućima i kompetencijama budu konkurentni na tržištu Europe.
doba brzog znanstvenog razvitka

NACIONAL: Hoće li se novim udžbenicima izbjeći situacije da se udžbenici mijenjaju iz godine u godinu?
- To prvenstveno ovisi o Ministarstvu znanosti, obrazovanja i športa. U javnosti se proteklih godina stvorila netočna predodžba da izdavači samoinicijativno mijenjaju udžbenike kako bi povećavali profit. Istina je da promjene udžbenika samo prate promjene u nastavnim programima, no te promjene propisuje Ministarstvo. Slažem se da su ponekad te promjene bile prečeste ili čak nepotrebne, ali nekad se promjena udžbenika ne može izbjeći. Primjerice, kad je Hrvatska priznala neovisnost Kosova, logično je da su izdavači mijenjali udžbenike iz zemljopisa. S druge strane, često se zanemaruje da su i brojni udžbenici već godinama na tržištu bez ikakvih promjena, kao naše knjige iz matematike. Živimo u vremenu brzog razvoja tehnologije i znanstvenih otkrića, ljudi stalno stječu nova znanja i spoznaje, a dio toga treba uključiti i u udžbenike.

NACIONAL: Ipak, teško možete poreći da među hrvatskim izdavačima školskih udžbenika postoje slučajevi nelojalne konkurencije. Školama su bili nuđeni skupi pokloni kako bi profesori odabrali određene udžbenike.

- Mislim da nema smisla komentirati postupke drugih tvrtki. Ja mogu govoriti u ime Profila: mi nikad nismo poslovali na takav način, niti to namjeravamo ubuduće. Ključ uspjeha na tržištu su kvaliteta i inovativnost. Uostalom, izdavaštvo nikad nije bilo naročito profitabilno, kao što se proteklih godina stvorila fama.

NACIONAL: Koliko je Profil financijski pogodila Vladina odluka da ukine financiranje školskih udžbenika?

- Svakako nas je pogodila, osobito jer se poklopila s početkom financijske krize, kad je poslovanje ionako otežano. Posljedica je to da smo imali znatnu količinu otisnutih, a neprodanih knjiga, a znam da je slično bila i kod ostalih izdavača. Ove godine prilagodit ćemo situaciji na tržištu, znatno smo snizili cijenu novih udžbenika, pa se nadamo da će se unatoč teškoj ekonomskoj situaciji veći broj građana odlučiti za kupnju novih školskih knjiga, umjesto da koriste rabljene.

Vezane vijesti

'Mora se stati na kraj korupciji u visokom obrazovanju'

'Mora se stati na kraj korupciji u visokom obrazovanju'

Ministar znanosti, obrazovanja i sporta Željko Jovanović nedopustivim je ocijenio da profesori pojedinih fakulteta pristup ispitu uvjetuju kupnjom… Više

Komentari

registracija
18/5/10

Lakki, 18.05.10. 16:04

Zastupljenost Profilovih udžbenika u osnovnim školama, zahvaljujući Pećariću, "iskusnom menadžeru, rodom s Visa" i njegovim katastrofalnim poslovnim, kadrovskim i praktičnim potezima, past će u šk. godini 2010/2011, s dostignutih 32 posto na oko 22 posto. PI će samo u navedenom razdoblju izgubiti oko 20 000 000 kn prihoda. Iznos treba pomnožiti s četiri godine. Bit će to rezultat Pećarićeve već poslovične nesposobnosti (a o njegovoj slavno nesposobnoj ekipi da i ne govorimo!) u SVAKOM smislu, te rezultat nevjerovatnog povjerenja u njega od strane vlasnika tvrtke Daniela Žderića, a što govori da Žderić nije toliko uspješan koliko se trubi svih ovih godina. Njegov poslovni instink je fama kada vjeruje Pećarićevim idejama. Novačenje autora putem javnog natječaja najobičniji je marketinški trik, pokušaj da se u dalekoj 2014-oj godini vrate pozicije ugledne tvrtke koja će biti poražena do nogu i vraćena takoreći na početne položaje. Uzalud vam trud Pećarići! Treba se samo strpiti i pričekati rezultate odabira udžbenika koje će u lipnju objaviti Ministarstvo prosvjete, pa se uvjeriti da sam u pravu. No, o tome će Nacional pisati kao o senzaciji, a već se sada zna da slijedi krah.


registracija
18/5/10

Lakki, 25.05.10. 07:22

"Upravo zato bi, kaže, inovativni, multimedijalni udžbenici, koje njegova kompanija kani predstaviti za četiri godine, trebali biti vrhunac njegove karijere."

Vrhunac njegove karijere je ovaj intervju. Pećarić je prošlost, samo on to još uvijek ne zna. On i Profil će biti sinonimi za katastrofu.


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika