20.05.2010. / 13:29

Autor: Igor Koruga

Nastavak orguljskog ciklusa Johanna Sebastiana Bacha

U nedjelju 23. svibnja, u 20 sati, mladi će hrvatski orguljaši, Ante Knešaurek i Pavao Mašić, još jednom pokušati vrhunskom izvedbom približiti logiku, vrijednost i raskoš Bachovih (ranijih) rukopisa, a brojnim će posjetiteljima i ljubiteljima kvalitetne glazbe pokloniti slobodan ulaz u Baziliku Srca Isusova u Palmotićevoj 33

Johann Sebastian BachJohann Sebastian Bach„Rana djela za orgulje" tematski je naziv drugog koncerta u nizu cjelovitog izvođenja orguljskih djela Johanna Sebastiana Bacha (1685.-1750.). U nedjelju 23. svibnja, u 20 sati, mladi će hrvatski orguljaši, Ante Knešaurek i Pavao Mašić, još jednom pokušati vrhunskom izvedbom približiti logiku, vrijednost i raskoš Bachovih (ranijih) rukopisa, a brojnim će posjetiteljima i ljubiteljima kvalitetne glazbe pokloniti slobodan ulaz u Baziliku Srca Isusova u Palmotićevoj 33.

Ovaj put, oživit će se prvo skladateljevo kreativno razdoblje, obuhvaćeno periodom od 1703. do 1717. g., tijekom kojega je mladi Bach djelovao kao orguljaš crkava u Arnstadtu, Mülhausenu i Weimaru. Upravo su iz tog razloga, najveći dio opusa nastalog u prvih petnaestak godina njegove karijere bile upravo - skladbe za orgulje. Prije svega kao orguljaš, a potom i improvizator i skladatelj, Bach je tada slijedio prokušane modele svojih suvremenika i uzora poput Johanna Pachelbela (1653.-1706.), Georga Böhma (1661.-1733.), te stričeva Johanna Christopha (1642.-1703.) i Johanna Michaela Bacha (1648.-1694.). Unutar imitacija spomenutih, na površinu je često izbijala nesputana mladenačka kreativnost, jednako prisutna u slobodnim i koralnim formama. Navedena Bachova skladateljska sloboda (invencija) tada je prouzročila zbunjenost vjerske zajednice i poznate pritužbe crkvenih vlasti u Arnstadtu na vrlo smjele harmonizacije koralnih napjeva, ili pak dodavanje nota stranih cantusu firmusu.

Primjere takvih obrada moći ćemo čuti i na nedjeljnom koncertu u skladbama poput „Allein Gott in der Höh sei Ehr" (BWV 715) i „Pièce d'Orgue" (BWV 572), a na samom kraju bit će izvedena vjerojatno najpoznatija Bachova skladba (premda donekle pod pitanjem autorstva), „Toccata i fuga u d-molu" (BWV 565). Ista zadivljuje svojom originalnošću i mladenačkim zanosom, a naglašenim virtuozitetom solistički tretirane dionice pedala, recitativnim odlomcima, naglim izmjenama jednoglasja i višeglasja, te neprekidnim kontrastima u motivici otkriva postupke koje je Bach koristio bez obzira na strogost određene forme. Osim u BWV 565, takvi su skladateljski postupci također bili konstutivni elementi oblikovanja ranijih opusa poput „Preludija i fuge u g-molu" (BWV 535), te „Preludija i fuge u c-molu" (BWV 549). Neiscrpan mladenački virtuozitet i kreativnost u strogim oblicima poput fuge, kao i u onim slobodnijim poput preludija, toccate ili fantazije, predstavit će svojevrsni autorski potpis Johanna Sebastiana Bacha.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika