Objavljeno u Nacionalu br. 758, 2010-05-25

Autor: Marko Biočina

Euro V stiže u Hrvatsku

Hrvatska naftna kompanija Ina obavlja veliku modernizaciju svojih dviju rafinerija, kako bi mogla proizvoditi najbolji benzin euro V, koji će se u Hrvatskoj moći nabaviti već krajem lipnja; euro V manje zagađuje okoliš i osigurava bolji rad automobilskih motora

Peter Chmurčiak, Inin izvršni direktor
za rafinerije i marketing, kaže kako
je uvođenje goriva euro V kvalitete
posljedica dugogodišnjeg investicijskog ciklusa u kojem je samo prošle godine
potrošeno 1,3 milijuna kunaPeter Chmurčiak, Inin izvršni direktor za rafinerije i marketing, kaže kako je uvođenje goriva euro V kvalitete posljedica dugogodišnjeg investicijskog ciklusa u kojem je samo prošle godine potrošeno 1,3 milijuna kunaDo kraja lipnja hrvatska naftna kompanija Ina trebala bi prodavati svoje gorivo kvalitete euro 5 na svojim benzinskim postajama, njih 438 diljem Hrvatske. Radi se o značajnom poslovnom i tehnološkom uspjehu za Inu, ali i važnom događaju za hrvatske građane, budući da će odsad u cijeloj Hrvatskoj moći kupiti motorna goriva najviše europske kvalitete. Naime, oznaka euro 5 označava trenutačno najviši ekološki standard u proizvodnji motornih goriva, te podrazumijeva maksimalno 10 miligrama sumpora po kilogramu goriva, što je 5 puta manja količina nego što je dosad bio slučaj. Posljedica korištenja takvog kvalitetnijeg goriva je da će hrvatski građani u budućnosti ostvariti znatne uštede. Motori njihovih automobila trajat će dulje i raditi bolje, smanjit će potrošnju goriva, te istovremeno i značajno umanjiti negativni utjecaj svog automobila na okoliš. S druge strane, početak proizvodnje goriva euro 5 kvalitete može se smatrati značajnim tehnološkim iskorakom za Inu jer se na taj način hrvatska kompanija svrstala u uski krug svjetskih naftnih kompanija koje raspolažu tehnologijom potrebnom za takvu proizvodnju.


Veliku vrijednost takvog projekta ističe i Inin izvršni direktor za rafinerije i marketing Peter Chmurčiak: "Planirano je da uvođenje euro V kvalitete na naše postaje diljem zemlje bude završeno sredinom ove godine. Teško je procijeniti financijsku vrijednost projekta budući da su euro V goriva rezultat modernizacije naših rafinerija. Međutim, INA je trebala prilagoditi i svoju infrastrukturu na postajama te logistiku, a ti troškovi nisu zanemarivi. Kapitalne investicije u modernizaciju u prošloj godini iznosile su 1,3 milijardi kuna, što je 48% više nego u godini prije. Od 2004. pa do kraja 2010., INA će ukupno investirati 3,7 milijardi kuna u modernizaciju svojih dviju rafinerija. Kapitalne investicije, odnosno projekti koji su do sada uspješno završeni, te koji su u radu su Postrojenje za odsumporavanje, Hidroobrada FCC benzina (HDS) i povezana postrojenja. Izvedbeni projekt za postrojenje Izomerizacije, koje je trenutačno u fazi izgradnje, završen je, a postrojenje će početi s radom u drugoj polovini 2010. To će omogućiti proizvodnju benzina veće oktanske vrijednosti. Navedeni projekti osiguravaju proizvodnju benzina iz sisačke rafinerije koji zadovoljavaju euro V zahtjeve. Time je dodatno postignut značajan napredak po pitanju zaštite okoliša, tako što se izdvaja 99,8% sumpora iz rafinerijskog motornog benzina, što će smanjiti emisije sumpordioksida dnevno za 20 tona. U riječkoj rafineriji su trenutno u fazi izgradnje jedinice koje čine osnovni kompleks za hidrokrekiranje, a u planu je da počnu s radom ovog ljeta. S početkom rada hidrokrekinga rafinerija će proizvoditi benzinska i dizelska goriva koja zadovoljavaju euro V zahtjeve, a eliminirat će se emisija 35.000 tona sumpordioksida godišnje."

Osim znatnih ekoloških koristi modernizacija Ininih rafinerija rezultirat će znatnim koristima za vlasnike hrvatskih automobila. Naime, sumpor u gorivu smatra se glavnim uzročnikom korozije u automobilskim motorima. Izgaranjem sumpora nastaju sumporooksidni spojevi koji reagiraju s vodom u gorivu i nagrizaju dijelove motora. Nastankom korozije mijenjaju se postavke rada motora, odnosno često dolazi do nepravilnog sagorijevanja i veće potrošnje goriva. S druge strane, sumpor je glavni uzročnik nastanka čađe u motoru, a ta čađa često se taloži na osjetljivim dijelovima, kao što su ventili i brizgaljke goriva, te uzrokuju njihovo začepljenje. Čađa u motorima uzrokuje i veću potrošnju motornih ulja, te općenito slabiji rad. S druge strane, sumpor u gorivu vrlo loše utječe na uređaje za pročišćavanje ispušnih plinova, tj. katalizatore i znatno smanjuje vijek njihova trajanja. Na utjecaj goriva s visokim postotkom sumpora naročito su osjetljiva vozila s visokom tehnološkom razinom, odnosno što je vozilo novije može se očekivati da će imati više problema zbog goriva s visokim postotkom sumpora.

Zbog toga ne čudi da su predstavnici autoindustrije u Hrvatskoj pozdravili uvođenje euro 5 standarda u Ininu ponudu goriva. Kako objašnjava Siniša Čulin, direktor postprodaje u Eurolineu, gorivo s velikom količinom sumpora može imati vrlo štetan utjecaj na novija vozila koja se u hrvatskoj prodaju: "Visok postotak sumpora u gorivu utječe najviše na uređaje za pročišćavanje ispušnih plinova koji su sastavni dio Mercedes-Benz vozila. Sumpor u gorivu smanjuje intervale zamjene motornog ulja u vozilima što se posebno odnosi na teretna vozila jer su predviđeni intervali dulji nego kod osobnih vozila. Svakako podržavamo ovu odluku jer će u ovom gorivu, prema najavama iz INE, količina sumpora biti ispod 10 mg/kg i tako ćemo poštovati tražene norme EN 228 i EN 590 koje su već odavno dosegnuti standardi većine europskih zemalja. Takvo gorivo osigurava bolji i potpuniji učinak sustava za obradu ispušnih plinova na vozilima Mercedes-Benz. Ovo gorivo je preduvjet ispravnog načina rada naših vozila odnosno dobivanja svih prednosti koje napredna Daimlerova tehnologija pruža. Visok postotak sumpora u gorivu utječe najviše na uređaje za pročišćavanje ispušnih plinova koji su sastavni dio Mercedes-Benz vozila. Sumpor u gorivu smanjuje intervale zamjene motornog ulja u vozilima što se posebno odnosi na teretna vozila jer su predviđeni intervali dulji nego kod osobnih vozila. Cijela aktualna paleta naših vozila u potpunosti zadovoljava visoke norme eura 5. Korištenjem novog goriva u potpunosti će se moći iskoristiti prednosti i projektirane performanse svih naših vozila uz najviši trenutačni stupanj tehnologije usmjerene na očuvanje okoliša i zdravlje ljudi."
Upravo zbog toga nije teško zaključiti kako uvođenje goriva kvalitete euro V u ponudu na Ininim benzinskim postajama predstavlja značajan događaj u razvoju hrvatskog tržišta naftnih derivata, te da će novi standardi kvalitete uvelike promijeniti odnose koji na tom tržištu postoje već godinama.

Vezane vijesti

Sanader nikad nije tražio da razgovaramo o INA-i i MOL-u

Sanader nikad nije tražio da razgovaramo o INA-i i MOL-u

Josip Friščić, bivši potpredsjednik Hrvatskog sabora i bivši čelnik Hrvatske seljačke stranke (HSS-a), HDZ-ovog koalicijskog partnera u bivšoj Vladi,… Više

Komentari

registracija
26/1/08

Rampa, 27.05.10. 22:37

Ma da, i sad su u INI na visokom tehnološkom nivou Zanzibara i Džibutija!

Tko go je nasuo Inin Euro dizel, kaže da ga protroši puno brže na 100 km u odnosu na Tifonov ili OMV Eurodizel!

Plus što je auto tromije i sporije!

Nikad Inina goriva, pa ni tad!


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika