Objavljeno u Nacionalu br. 761, 2010-06-15

Autor: Nina Ožegović

Majstor erotske fotografije

Sirova strast Rina Gropuzza

Riječki fotograf Rino Gropuzzo na izložbi koja se 24. lipnja otvara u Vrsaru prikazat će svoje provokativne, visokoestetizirane fotografije nadahnute golim ženskim tijelom

UMJETNIK I DJELO Rino Gropuzzo ispred crno-bijele fotografije koju je snimio u GrčkojUMJETNIK I DJELO Rino Gropuzzo ispred crno-bijele fotografije koju je snimio u Grčkoj'Danas se djevojke previše ‘peglaju’, čak im se ne vide ni madeži pa izgledaju previše plastično, kao lutkice, pa ću zato na izložbi pokazati malo uvrnutije erotske fotografije, grublje i provokativnije, koje odskaču od Playboyeva stereotipa”, kaže poznati riječki fotograf Rino Gropuzzo (55), autor brojnih modnih, reklamnih, erotskih i pejzažnih fotografija, o svojoj najnovijoj izložbi fotografija koja se otvara 24. lipnja u Vrsaru u sklopu 2. Casanovafesta, festivala ljubavi i erotike. “Dok sam radio za Playboy, morao sam snimati po strogo zadanim pravilima”, nastavlja Gropuzzo. “Erotske fotografije u Playboyu tipične su konzumerske fotografije s puno glamura, na kojima djevojke izgledaju savršeno, gotovo plastično, kao lutkice. No mene je uvijek više privlačio drugi tip fotografije na kojima žene pokazuju svoju snagu i osobnost, što mi je omogućavalo smjeliji pristup i veću maštovitost. Primjer za to je fotografija gole žene, snimljene s leđa u čučećem položaju, a ispod nje se nalazi lončanica s kaktusom koji asocira na falus. Kod te fotografije zanimljivo je pratiti reakcije ljudi, osobito žena, koje se iznenade i malo ustuknu. U svakom slučaju, izložit ću fotografije velikih dimenzija i jakih boja, koje su erotski intrigantnije od Playboyevih.”


NA PITANJE ŠTO MU JE najvažnije kad radi erotsku fotografiju te da li naglasak stavlja na žensko tijelo, priču ili nešto treće, Gropuzzo je odgovorio da to ovisi o svrsi snimanja te o tome radi li se o snimanju za časopis, portfolio ili za neku drugu namjenu, jer svako od tih snimanja ima druga pravila. Najviše voli pristup u kojem naglasak stavlja na provokaciju, kaže, no konačni rezultat jako ovisi i o karakteru i temperamentu modela.

“AKO ŽELIM RADITI fotografije na kojima je naglasak na likovnom aspektu, ne može se govoriti o erotskoj nego o akt fotografiji”, objasnio je Gropuzzo. “Zapravo, teško je razdvojiti erotsku od akt fotografije, a i pitanje je što je kome erotično. Nekome je erotična fotografija na kojoj je djevojka razvaljena, kao na ginekološkom stolu, tako da joj se vide krajnici u grlu, a nekome je to odvratno. Drugome je pak erotično kad se djevojci vidi samo gležanj. Ja volim provocirati i pokazati žensku snagu jer moramo priznati da još uvijek žena vodi igru.”

INSPIRACIJA IZ SLOVENIJE Slovensku
manekenku i plesačicu Sandru snimao je za Playboy, a zbog profesionalnosti i ljepote smatra ju
jednim od najboljih
modelaINSPIRACIJA IZ SLOVENIJE Slovensku manekenku i plesačicu Sandru snimao je za Playboy, a zbog profesionalnosti i ljepote smatra ju jednim od najboljih modelaRINO GROPUZZO JE rođen u Rijeci i fotografijom se počeo baviti još u djetinjstvu, a svoje glamurozne i vrlo stilizirane erotske fotografije objavljivao je u Playboyu i Penthouseu. Osim s tim magazinima surađivao je s Klikom, zatim s časopisima Elle, Cosmopolitan, Grazia i Globus, a godinama surađuje i s brojnim inozemnim listovima kao što su Panorama, Donna moderna, Flash, Nu, Crazy time, Luxuria i Pantheon. Objavio je dvije monografije - prvu o autocesti Rijeka - Zagreb “Cesta života”, te drugu o tršćanskim Hrvatima “I Croati a Trieste”, priredio nekoliko izložbi i dobio nekoliko nagrada. “Otac mi je kupio neki smiješni češki plastični fotoaparat, a kako je on bio dobar fotoamater i imao je kod kuće tamnu komoru, od njega sam puno naučio”, objasnio je svoje početke. “Otac mi je bio inženjer šumarstva i u slobodno vrijme planinar i alpinist tako da je puno slikao prirodu po brdima. Radio je jako lijepe fotografije. Ima čak i fotografiju prve hrvatske ekspedicije na Kilimandžaro. U kasnijim godinama prestao sam se zanimati za fotografiju i upisao sam se na Tehnički fakultet. Zatim sam upoznao jednu djevojku koja se htjela baviti manekenstvom. Kako smo bili u vezi, počeo sam je fotografirati i pokazalo se da te fotografije uopće nisu loše. No još nisam ni pomišljao da će mi to biti profesija. Zatim sam se počeo družiti s nekolicinom mlađih riječkih fotografa, koji su tada bili poznati kao ‘kastavski krug’, primjerice, Rankom Dokmanovićem, dobitnikom Nagrade 7 sekretara SKOJa. To je bilo jako zanimljivo društvo, a naša druženja su bila intenzivna i jako burna. Nakon diplome 1983. shvatio sam da me strojarstvo više ne zanima i posvetio sam se fotografiji.”

GROPUZZO JE JOŠ za vrijeme studija strojarstva odlazio u modne centre Pariz i Milano gdje je provodio po nekoliko mjeseci, upoznavao ljude i sistem rada te se pomalo bavio modnom i umjetničkom fotografijom. Zatim se vrato u Rijeku i tu živio neko vrijeme, a tada se odlučio vratiti u Milano i u Italiji početi profesionalnu karijeru. Tamo ga je riječki fotograf Romano Grozić, koji se već etablirao u Italiji, povezao s modnom agencijom “Marka”. Tu je agenciju u to doba vodila jedna Riječanka, a s njom su surađivale neki od najpoznatijih modela 70-ih kao što je bila Veruschka, a 80-ih i 90-ih njezine klijentice bile su buduće filmske zvijezde Charlize Theron, Brooke Shields, Uma Thurman i Greta Scacchi. S tom agencijom surađuje i danas.

“U MILANU SAM NAJVIŠE radio modnu, beauty, reklamnu, erotsku i stock fotografiju”, kaže Gropuzzo. “Puno sam surađivao s talijanskim erotskim časopisem Luxuria, koji je u to vrijeme potkraj 80-ih bio jako avangardan, jer se prodavao s CD-om, što je bila velika novost. Za njih sam radio erotske priloge i to mi je oduzimalo puno vremena. Modeli su mi najčešće bile profesionalne manekenke, kojima sam radio portfolije, a zatim bismo se dogovorili i za snimanje erotskih fotografija. Kako smo se na modnim snimanjima sprijateljili, brzo i jednostavno smo se dogovorili i nikada nije bilo nikakvih problema. Iz današnje perspektive čini mi se da je 80-ih bilo puno lakše snimati erotsku fotografiju nego danas. To je bilo slobodoumnije vrijeme i nitko se nije zgražao nad golim tijelom. Kako sam i ja u to vrijeme bio mlađi, ljepši i šarmantniji, možda je to bio razlog zašto su djevojke lakše pristajale da se svuku ispred mog objektiva. Danas su postale jako ćudoredne i teško pristaju na snimanje erotskih fotografija, a kad se ipak odluče na taj korak, odmah pitaju za honorar misleći da sve moraju unovčiti. Rijetke su one koje se slikaju za Playboy radi slave, većina ih odmah pita koliko se to plaća. Mislim da je sve to otišlo u pogrešnom smjeru.”

STIL RINA GROPUZZA
odlikuje provokativnost i tzv. grublji pristup
erotici, koji izaziva različite komentare, a
upravo takav izbor
fotografija vidjet
će se u VrsaruSTIL RINA GROPUZZA odlikuje provokativnost i tzv. grublji pristup erotici, koji izaziva različite komentare, a upravo takav izbor fotografija vidjet će se u VrsaruDOK JE ŽIVIO U ITALIJI, Gropuzzo je snimao i neke od danas najpoznatijih modela, kreatora i glumačkih zvijezda. U Milanu je snimao mladu Brooke Shields za novine Corriere della sera, zatim nakon modne revije supermodele Lindu Evagelistu i Claudiju Schiffer, a puno je surađivao i s poznatim talijanskim kreatorom Otaviom Missonijem. U malom mjestu Positano pokraj Napulja, gdje je svake godine provodio tjedan dana, snimao je i 16-godišnju Charlize Theron, koja se tada probijala na filmu. U Italiju je došla s majkom, priča Gropuzzo, na natječaj za modele, koji je organizirala talijanska agencija “Wha Not?”. Kaže da se u grupi djevojaka isticala ljepotom, posebnim šarmom i zračenjem. Pobijedila je na tom natječaju i on joj je radio portfolio. Susreli su se još nekoliko puta u Milanu i surađivali. Gropuzzo je također nekoliko puta radio po nekoliko mjeseci u Ateni i Los Angelesu, snimajući modne fotografije za grčke i kalifornijske časopise, te za modne kataloge, primjerice, kupaće kostime, a onda je usput radio, kaže, i erotske fotografije. Nekoliko mjeseci radio je i u Kanadi. U Grčkoj je nastala, veli, neobična crno-bijela fotografija, koja odlično reprezentira njegove afinitete: na fotografiji su dvije žene golih grudi, koje oko vrata imaju lančiće s križevima, a između njih stoji muškarac odjeven u pomalo starinsku odjeću. Na pitanje koji su mu bili omiljeni modeli, Gropuzzo je spomenuo slovensku manekenku Sandru, koju je snimao za Playboy. Radili su u Vili Angelini u Opatiji i to mu je bilo jedno od najzanimljivijh snimanja, iako je na početku izgledalo da će biti katastrofa. Kad je ta manekenka došla na snimanje, kaže Gropuzzo, izgledala je neugledno, a kad mu je još rekla da ima malu bebu, uhvatio se za glavu pomislivši da “ima obješene grudi”. “Kad se razodjenula, pokazalo se da ima izvanredno tijelo, jer se osim manekenstvom bavila i plesom tako da za to snimanje nisu bile potrebne nikakve posebne pripreme ni kasnije dorade - bila nam je dovoljna dobra šminka i frizura te znimljiva foto priča, koju je smislila moja ekipa”, kaže Gropuzzo.

U KALIFORNIJI JE SNIMAO, veli, i jednu pravu zečicu američkog Playboya, koja je “s dugom plavom kosom i velikim grudima izgledala kao prava playmate”. Gropuzzo je otkrio da su nekoliko dana obilazili okolicu Los Angelesa tražeći zanimljive lokacije za snimanje u prirodi, a kad su ih pronašli, snimanje je proteklo u profesionalnoj atmosferi. U Milanu je puno snimao i englesku balerinu Julienne, koja se bavila manekenstvom. Najviše su snimali u prekrasnoj vili jednog talijanskog grofa, koji je živio uz jezero Como. “Ta je balerina bila jako otkačena, a kasnije sam vidio da je pozirala i za čuveni Pirellijev kalendar”, rekao je Gropuzzo. Snimao je i model Kristinu Lumbar, ali prije plastične operacije povećanja grudi, što je ta zvjezdica uživo prikazala na Novoj TV. “Bolje mi je izgledala s normalnim, malim grudima nego sada s povećanim”, otkrio je Gropuzzo. Fotografirao je i manekenku Vedranu Linardić te neke riječke modele, “koji su bili voljni raditi i drukčiji tip fotografije”. Gropuzzo kaže da su danas mnogi njegovi modeli supruge i majke tako da sve manje radi takav tip fotografije.

RINO GROPUZZO s tada
16-godišnjom glumicom Brooke Shields,
koju je snimao u ItalijiRINO GROPUZZO s tada 16-godišnjom glumicom Brooke Shields, koju je snimao u ItalijiVELI DA SE NIKAD NIJE posebno usko specijalizirao, što je možda bilo loše, jer se u današnje vrijeme svi stavljaju u ladice i tako lakše pronalaze svoje tržište. Puno je snimao i pejzaže, što kao motiv odskače od njegovih uobičajenih tema. No ta različitost tema nekoliko mu je puta pomogla da se izvuče iz financijskih kriza u koje je kao slobodnjak znao zapasti. To mu se dogodilo u Milanu kad je u jednoj fazi modna fotografija doživjela kolaps. “Tada su mnogi modni fotografi propali, a ja sam preživio upravo zato što sam mogao raditi različite stvari, od mrtvih priroda ipejzaža do reklamnih fotografija”, kaže Gropuzzo i dodaje da mu je uvijek bio izazov raditi nešto novo i drukčije.

NA PITANJE ZAŠTO SE nakon deset godina uspješne karijere u Milanu vratio u Rijeku, Gropuzzo je odgovorio da je u Milanu bivao sve nesretniji, a u Rijeci sve sretniji. “Zasitio sam se tzv. glamuroznog života i ispraznih izlazaka s modelima”, kaže. “Kad se zagrebe ispod te blistave površine, pokaže se da u tom svijetu modela vladaju njihove taštine te da su njihove sudbine otužne. Taj život na prvi pogled izgleda jako uzbudljivo i zanimljivo, no zapravo se radi o velikoj prometnoj i poslovnoj ludnici u kojoj se svakodnevno iznova morate dokazivati. Odlučio sam se vratiti u svoju Rijeku misleći kako ću jednom mjesečno odlaziti u Milano zbog poslova, a ispostavilo se da idem jednom godišnje i da mi je to dovoljno. Danas živim u Rijeci, koja ima predivnu okolicu, a život u njoj je puno mirniji i ljepši. U slobodno vrijeme odlazim u netaknute šume iznad Rijeke ili na obližnje otoku i u tome više uživam nego da obilazim klubove i tako gubim vrijeme.”

Vezane vijesti

Postanite polaznik fotoseminara Fotosofia 7

Postanite polaznik fotoseminara Fotosofia 7

Otvoren je natječaj za 15 seminarista sedmog izdanja Fotosofije, besplatnog sedmodnevnog fotoseminara pod stručnim vodstvom Damira Hoyke. Fotosofia 7… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika