Objavljeno u Nacionalu br. 764, 2010-07-06

Autor: Robert Bajruši

'Droga Kolinska bolji je izbor od Podravke'

Neven Vranković član Uprave Atlantic Grupe i jedan od najbližih suradnika Emila Tedeschija govori o dosad nepoznatim detaljima prošlotjednog preuzimanja Droge Kolinske

BIVŠI DIPLOMAT Neven Vranković dosad je za
Atlantic Grupu vodio preuzimanje 20-ak kompanijaBIVŠI DIPLOMAT Neven Vranković dosad je za Atlantic Grupu vodio preuzimanje 20-ak kompanijaNeven Vranković, član uprave i potpredsjednik za korporativne aktivnosti Atlantic Grupe, jedan je od najbližih suradnika Emila Tedeschija. Bivši diplomat, koji je radio u hrvatskim veleposlanstvima u Washingtonu i Beogradu, prihvatio je 1998. Tedeschijev poziv i napustio Ministarstvo vanjskih poslova. Otad spada među nekoliko najvažnijih osoba u Atlanticu, vodio je preuzimanje 20-ak kompanija koje su sada dio poduzeća čiji je vlasnik Tedeschi. Posljednjih mjeseci Vranković je vodio i preuzimanje Droge Kolinske, koje je sklopljeno prošlog tjedna, a cjelokupni posao vrijedan je 382 milijuna eura. To je dosad najveća financijska investicija neke hrvatske kompanije u inozemstvu, ali i golem rizik, jer su vlasnici Atlantica uložili sav kapital u taj posao. S druge strane, zajednički promet Atlantic Grupe i Droge Kolinska iznosi 625 milijuna eura, a za pet godina namjera je povećati ga na milijardu eura. U intervjuu za Nacional Neven Vranković opisuje kako je teklo preuzimanje Droge Kolinske, koji su budući poslovni planovi i namjere, ali i zašto je početkom ove godine propao pokušaj Atlantic Grupe da kupi Podravku.


NACIONAL: Koliko je bilo teško preuzeti Drogu Kolinsku?
- Nije bilo jednostavno. Proces je bio vrlo kompetitivan i natjecalo se deset ozbiljnih kupaca, uglavnom privatnih investicijskih fondova koji imaju golemo iskustvo u takvim transakcijama. U Atlantic Grupi smo bili svjesni da nas čekaju vrlo kompleksni pregovori, odlučili smo nastupiti otvoreno, predočili smo cjelokupnu financijsku dokumentaciju koja je pratila našu ponudu i dali do znanja da želimo razmjerno brzo završiti cijeli proces.

NACIONAL: Otkud interes za kupnju slovenske tvrtke?
- Naša je procjena da trebamo strateški iskorak na regionalno tržište, a iz tog kuta Droga Kolinska je "perfect match" jer ima odlične brandove koji se uopće ne preklapaju s onim što proizvodimo u Atlanticu. Ne preklapamo se ni u distributivnom dijelu ni u tržištima. Droga Kolinska je manje zastupljena u Hrvatskoj, gdje mi imamo vrlo razvijeno poslovanje, ali je jaka na tržištima Srbije i Slovenije, na kojima je naš opseg dosad bio nešto manji. Atlantic Grupa je i dosad bila prisutna u Sloveniji i Srbiji, ali kupnjom Droge Kolinske dobili smo savršenu nadgradnju poslovanja u tim zemljama, jednako kao i u Makedoniji i Bosni i Hercegovini. U svim segmentima riječ je o kombinaciji s puno sinergija, što će se uskoro i pokazati.

NACIONAL: To implicira da će Droga Kolinska sa svojim proizvodima ubuduće biti ozbiljna konkurencija hrvatskim tvrtkama?
- Brandovi Droge Kolinske i dosad su konkurirali na hrvatskom tržištu, ali će kao dio Atlantic Grupe sigurno biti zastupljeniji na hrvatskim policama nego što su danas. To im sigurno jamči snaga naše distribucije. Danas se brandovi Droge Kolinske u Hrvatskoj prodaju u vrijednosti od približno 17 milijuna eura, a u idućih godinu dana očekujem rast od 30-40 posto.

ZAŠTO NISMO KUPILI PODRAVKU

NACIONAL: Jeste li se za preuzimanje Droge Kolinske odlučili nakon što početkom godine niste uspjeli kupiti Podravku?
- Već neko vrijeme namjeravamo napraviti snažniji iskorak na području regije i Podravka se u to uklapala, pod pretpostavkom da se država odluči na prodaju svog dijela portfelja. Danas smatramo da je Droga Kolinska za Atlantic Grupu bolji izbor nego što bi to bila Podravka. Rekao bih da su i bankari i savjetnici koji su nas pratili u ovoj transakciji zadovoljniji jer smo se odlučili za Drogu Kolinsku.

NACIONAL: Kako iz sadašnje vremenske distance gledate na neuspjeh s Podravkom?
- Ne smatramo to neuspjehom. Država je odlučila ne prodati svoj vlasnički udio od 26 posto, čime nije bio zadovoljen naš prvi uvjet za kupnju. Ako netko ne želi prodati, ne vrijedi inzistirati i trošiti energiju na nešto što nije izgledno. Zato smo se fokusirali na nešto novo.

30-SATNI RADNI DAN

NACIONAL: Otkud Atlantic Grupi tolika financijska sredstva za kupnju Droge Kolinske?
ŠEF HSS-a Josip Friščić protivio se namjeri Atlantic Grupe da kupi Podravku, zbog čega su početkom proljeća
Emil Tedeschi i njegovi
suradnici i odustali od te namjere te se preusmjerili na Drogu KolinskuŠEF HSS-a Josip Friščić protivio se namjeri Atlantic Grupe da kupi Podravku, zbog čega su početkom proljeća Emil Tedeschi i njegovi suradnici i odustali od te namjere te se preusmjerili na Drogu Kolinsku- Kao što je poznato, vrijednost ukupne transakcije iznosi 382 milijuna eura, od čega je dug Droge Kolinske oko 145 milijuna eura. To znači da je Atlantic Grupa morala dokazati kako je sposobna platiti oko 240 milijuna eura i preuzeti dug kompanije. Većina navedenih sredstava su sredstva kompanije i Atlanticovih dioničara, a preostalo je namaknuto kreditima Zagrebačke banke/Unicredita i Raiffeisen Bank Austrije. Važno je da smo Istrabenzu u pregovorima dokazali kako smo mi najbolje rješenje za Drogu Kolinsku, što znači njen daljnji rast i razvoj, izlazak na tržišta na kojima je trenutačno manje prisutna te da s Atlanticom kao strateškim investitorom stvaramo jednu od vodećih regionalnih grupacija u proizvodnji hrane i pića. Zajedno ostvarujemo promet od 630 milijuna eura, imamo 4300 zaposlenih i djelujemo u 12 država regije i Europske unije.

NACIONAL: Jeste li prije kupnje razgovarali sa slovenskim političarima?
- Nismo, nije bilo potrebe. Proces je bio iznimno profesionalan i transparentan, a predsjednik uprave Istrabenza Tomaž Berločnik izvrsno je vodio cjelokupnu transakciju. Prodaja se vodila u virtualnom dataroomu, Istrabenz nam je putem weba omogućio uvid u svu dokumentaciju u vezi s Drogom Kolinskom. Bio je to vrlo zahtjevan proces u kojem smo angažirali više od sedamdeset savjetnika s različitih područja. Nakon što smo stekli uvid u poslovanje kompanije, zajedno s ostalim potencijalnim kupcima pozvani smo u Portorož na sastanak s menadžmentom Droge Kolinske, a na kraju su nam omogućili i obilazak proizvodnih pogona.

NACIONAL: Koliko je to dugo trajalo?
- Otprilike mjesec i pol. No cijelo to vrijeme 70 ljudi intenzivno je radilo na transakciji. U zadnjoj fazi smo svi radili 30 sati bez prestanka. U nedjelju, 14. lipnja, na posao smo došli u osam ujutro, a iz zgrade smo izišli kad smo u ponedjeljak u 11 sati e-mailom predali ponudu za kupnju Droge Kolinske.

NACIONAL: Tko su vam bili glavni konkurenti?
- Formalno nismo znali tko se još javio, Istrabenz je vodio proces vrlo profesionalno, ali dio fondova koji su konkurirali obraćao nam se neformalnim kanalima, jer su bili vrlo zainteresirani za uspješan završetak posla, a neki su i ispitivali mogućnost da zajedno preuzmemo Drogu Kolinsku, o čemu nismo razmišljali. Na kraju su uz nas pri podnošenju zadnje obvezujuće ponude ostala dva iznimno snažna investicijska fonda, američki Warburg Pincus, koji je vrlo prisutan u Europi, te Mid Europa Partners.

NACIONAL: Znate li da je nekadašnji predsjednik uprave Istrabenza Igor Bavčar izjavio da bi on uspio skuplje prodati Drogu Kolinsku?
- Mislim da ljudi nisu svjesni koliko je Istrabenz dobro prošao u ovom poslu. Uprava na čelu s Tomažem Berločnikom maksimizirala je cijenu koju je mogla postići, a to je i za nas dobra cijena. Berločnik je maksimalno zaštitio interese Istrabenza i Droge Kolinske, istaknuvši odmah na početku da neće podleći bilo kakvim utjecajima i da će samostalno donijeti odluku u korist njenih dioničara i ostalih stakeholdera.

SVE STRANE ZADOVOLJNE

NACIONAL: Dobro upućeni u poslovanje Atlantica kažu da ste vi obavili najveći posao s Drogom Kolinskom, kao i prije nekoliko godina pri kupnji Multipowera iz Hamburga?
Slovenski političari zasad su na pothvat Emila Tedeschija
reagiralI suzdržano, premda je šef Slovenske nacionalne
stranke Zmago Jelinčič izjavio da je to 'prvorazredna svinjarija, koja je dobila dopuštenje
slovenske vlade'Slovenski političari zasad su na pothvat Emila Tedeschija reagiralI suzdržano, premda je šef Slovenske nacionalne stranke Zmago Jelinčič izjavio da je to 'prvorazredna svinjarija, koja je dobila dopuštenje slovenske vlade'- Nezahvalno je vagati pojedinačne zasluge u poslu koji je obavio tim ljudi. Moj posao u sklopu Atlanticova pregovaračkog tima jesu pregovori o formi i detaljima ugovora o preuzimanju. Po struci sam pravnik i zato najviše sudjelujem u pregovorima s prodavateljem, ali su uz mene u našem užem timu bili i Zoran Stanković, zadužen za financije, i Lada Tedeschi Fiorio, ovlaštena za razvoj poslovanja. Rekao bih da smo nas troje odradili svaki svoj dio portfelja. Lada je odradila sve što se tiče evaluacije i kasnije sinergije naših poduzeća, Zoran je bio odgovoran za definiranje financijskog dijela posla, a ja sam vodio pravna pitanja. Osim toga, za svaku od sedam zemalja u kojima djeluje Droga Kolinska imali smo posebne timove koji su bili ovlašteni za analizu poslovanja te tvrtke na tamošnjim tržištima. Što se tiče Multipowera, možda i mogu reći da sam obavio najveći dio posla. Predsjednik uprave Emil Tedeschi svojim suradnicima daje punu autonomiju u poslu, nakon što je donesena strateška odluka o kupnji Droge Kolinske, u samo strukturiranje i tehničko preuzimanje nije se miješao prilikom kupnje.

NACIONAL: Jeste li razgovarali sa sindikatom Droge Kolinske?
- Održali smo konstruktivan sastanak dan nakon potpisivanja ugovora o kupnji. To je bio 90-minutni razgovor u kojem je Emil Tedeschi sindikatu obrazložio da ćemo zadržati sve zaposlene i razvijati svih pet strateških poslovnih grupa. Planiramo povećati broj proizvodnih linija u tvornicama u Mirni i Rogaškoj, što je zaposlenicima bilo drago čuti. U ovom preuzimanju sve su strane zadovoljne.

Vezane vijesti

Atlantic Grupa i Agrokor prodali svoje udjele u RTL Hrvatska

Atlantic Grupa i Agrokor prodali svoje udjele u RTL Hrvatska

Agrokor i Atlantic Grupa objavili su kako su prodali svoje 13 postotne udjele u RTL Hrvatska većinskom vlasniku RTL Grupi. U obavjesti objavljenoj na… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika