Objavljeno u Nacionalu br. 769, 2010-08-10

Autor: Marko Biočina

državna tvrtka zakonito namješta javne natječaje

ARZ zakonito namješta natječaje: Posao od 2,2 mil. kuna tvrtki s najvišom ponudom

Konačna postignuta cijena je nepoznata, no naftni stručnjaci smatraju da bi Europetrol na otvorenom natječaju vrlo teško mogao ponuditi nižu cijenu od Ine, OMV-a, Lukoila i ostalih velikih tvrtki koje posjeduju vlastite rafinerije u regiji

MIRO ŠKRGATIĆ, predsjednik uprave tvrtke
Autocesta Zagreb -
Rijeka koja je raspisala
sporni natječajMIRO ŠKRGATIĆ, predsjednik uprave tvrtke Autocesta Zagreb - Rijeka koja je raspisala sporni natječajDržavna kompanija Autocesta Rijeka - Zagreb prošlog je mjeseca izravnom pogodbom dodijelila 2,2 milijuna kuna vrijedan posao riječkoj tvrtki Europetrol, premda je ta tvrtka na javnom natječaju ponudila najveću cijenu. Radi se o ugovoru za nabavu 180 tisuća litara goriva eurodizel, a Europetrol, tvrtka u suvlasništvu slovenskog Petrola i riječkog poduzetnika Joze Kalema, posao je dobio nakon što su manipulacijama u uvjetima natječaja iz konkurencije izbačene praktički sve ostale vodeće tvrtke za trgovinu naftnim derivatima u Hrvatskoj, uključujući i državnu naftnu kompaniju Inu.

Ipak, premda su čelni ljudi ARZ-a u spornom natječaju očito pogodovali jednoj tvrtki, cijeli proces obavljen je u skladu sa zakonskim odredbama. Zbog toga se ovaj slučaj može smatrati primjerom štetne prakse koja već godinama zahvaljujući lošem Zakonu o javnoj nabavi postoji u javnim poduzećima, gdje se poslovi vrijedni desetke milijuna kuna na potpuno zakonit način dodjeljuju odabranim tvrtkama i pojedincima. Ključ takve prakse je u mogućnosti čelnih ljudi javnih poduzeća da bez ikakva nadzora određuju uvjete natječaja i tako omoguće da ponuda samo jedne tvrtke na kraju bude prihvatljiva.

Isto se dogodilo i u slučaju ARZ-a. Ta tvrtka je u veljači ove godine raspisala natječaj za nabavu goriva, a svaki ponuđač je morao dokazati i da u protekle tri godine nije poslovao s gubitkom. Radi se o posve neuobičajenom zahtjevu, osobito s obzirom na to što je zbog globalne recesije i naglog pada cijena nafte krajem 2008. godine većina svjetskih naftnih kompanija poslovala s gubitkom. Ipak, na taj način kao potencijalni ponuđači eliminirane su gotovo sve veće naftne kompanije koje posluju u Hrvatskoj, od Ine, preko Crobenza i Lukoila, do austrijskog OMV-a, a praktički jedina tvrtka koja ima potrebne reference i pozitivnu bilancu jest Europetrol.

Poznavatelji prilika na naftnom tržištu kažu kako takav zahtjev ARZ-a nema nikakva poslovnog smisla, jer gubitak u poslovnoj godini nije nikakav pokazatelj da neka velika kompanija, kao što je, primjerice, Ina, neće moći isporučiti dogovorenu robu. S druge strane, neke tvrtke poput ruskog Lukoila posljednjih su godina ulagale znatna sredstva u širenje svog poslovanja u Hrvatskoj, pa su zbog toga i imale gubitak u poslovanju, ali njihova financijska stabilnost nikad nije bila ugrožena. Ipak, zbog takvih uvjeta natječaja na njega su se javila samo dva ponuđača, Lukoil i Europetrol, a ruska tvrtka ponudila je 20-ak tisuća kuna nižu cijenu.

Ipak, kako su obje ponude bile više od navodnog planiranog iznosa, uprava ARZ-a odlučila je poništiti natječaj. Kako je ponuda Lukoila zbog proceduralnih razloga i gubitka u poslovanju proglašena nevažećom, tvrtka je, na temelju članka 15. Zakona o javnoj nabavi nakon pregovora izravnom ponudom sklopila ugovor s najboljim ponuđačem, a to je bila jedina tvrtka koja je zadovoljavala uvjete natječaja, riječki Europetrol. Konačna postignuta cijena je nepoznata, no naftni stručnjaci smatraju da bi Europetrol na otvorenom natječaju vrlo teško mogao ponuditi nižu cijenu od Ine, OMV-a, Lukoila i ostalih velikih tvrtki koje posjeduju vlastite rafinerije u regiji.

Vezane vijesti

Sanader nikad nije tražio da razgovaramo o INA-i i MOL-u

Sanader nikad nije tražio da razgovaramo o INA-i i MOL-u

Josip Friščić, bivši potpredsjednik Hrvatskog sabora i bivši čelnik Hrvatske seljačke stranke (HSS-a), HDZ-ovog koalicijskog partnera u bivšoj Vladi,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika